Instytut Socjologii Uniwersytet w Białymstoku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
uczyć się języka angielskiego
Advertisements

Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Polska 50+: pierwsze wyniki na podstawie bazy danych SHARE
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Język migowy Jego rola w komunikacji osób niesłyszących
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Z wyobraźnią socjologiczną o Wrocławskiej Koncepcji Edukacyjnej
Podstawy socjologii- wykład VI
Edukacja a różnica kulturowa.
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Które z poniższych zdań ma charakter normatywny, a które empiryczny
Ideologia, krytyka ideologii
- Pomimo, iż coroczna Wielka Orkiestra Świątecznej pomocy zbiera ogromne sumy pieniężne, według badań przeprowadzonych kilka lat temu, Polacy nie są otwarci.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Czy jesteś osobą otwartą?
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
„Słowa ranią przez całe życie”
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
E-learning… zasady działania korzyści dla środowisk wiejskich Andrzej Wodecki.
dr Walentyna Wnuk Dolnośląska Rada ds. Seniorów
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
Ruchliwość społeczna zmiana miejsca jednostek, także grup (zbiorowości) w systemie społecznego zróżnicowania rozpatrywanego najczęściej jako hierarchiczny.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Czym jest dla nas tolerancja?
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Silne czy słabe Partnerstwa? Irena Krukowska-Szopa Anna Jarzębska Przemyśl,
O korzeniach i skrzydłach…
Społeczeństwo i hierarchia społeczna
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
DROGI PRZYJACIELU (PRZYJACIÓŁKO), Z wielkim żalem zawiadamiamy o zgonie ukochanego przyjaciela, który zwał się ZDROWY ROZSĄDEK...
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
Kobiety na rynku pracy.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
STYLIZACJA I WIZAŻ.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Przedszkole Niepubliczne TEMPOO Koncepcja pracy. SPOŁECZEŃSTWO Pracujemy zespołowo, bo w grupie raźniej!
Praca w zespole.
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
Przestrzeń i dystans interakcji
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
W zeszły piątek ( r.) klasa II „B” o profilu biologiczno-chemicznym uczestniczyła w Dniach Otwartych Instytutu Biologii w Białymstoku. Nowoczesny.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
DROGI PRZYJACIELU (PRZYJACIÓŁKO),
DROGI PRZYJACIELU (PRZYJACIÓŁKO),
LGBT+ GDAŃSK dr Anna Strzałkowska.
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
System szkolnictwa w Islandii
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Absolwent UwB jako pracownik.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
Zapis prezentacji:

Instytut Socjologii Uniwersytet w Białymstoku Subtelny obraz dyskryminacji ze względy na płeć/ seksualność/ etniczność Instytut Socjologii Uniwersytet w Białymstoku

Subtelna dyskryminacja http://.soc.uwb.edu.pl Subtelna dyskryminacja Podział na swoich i obcych – kto jest mniejszością? Przemoc symboliczna Dyskryminujący język Czy da się nie dyskryminować http://.soc.uwb.edu.pl

Definiowanie mniejszości w socjologii Klasyczna def. Louisa Whirta (1947) „ Mniejszość to zbiorowość ludzi, którzy ze względu na ich cechy fizyczne lub kulturowe odróżniani są od innych żyjących w danym społeczeństwie po to, aby ich odmiennie i nierównoprawnie traktować, i którzy z tego powodu uważają się za przedmiot zbiorowej dyskryminacji” Źródło: Encyklopedia Socjologii

Kto jest mniejszością Do mniejszości należą wszyscy Ci, którzy ze względu na specyficzne cechy (definiowane i wartościowane przez społeczeństwo) mają ograniczone możliwości funkcjonowania w przestrzeni społecznej – podważa się ich prawa, bagatelizuje ich głos, wyśmiewa, ironizuje, celowo spycha się ich sprawy do kategorii „prywatne”

Podział na swoich i obcych Liczebność nie jest podstawą społecznego podziału na mniejszość i grupę dominującą Kto w Polsce należy do swoich, tzw. „normalsów”? Wg Janusza Muchy do grupy dominującej należą osoby, które spełniają poniższe wymogi:

Grupa dominująca kulturowo w Polsce wg Janusza Muchy mężczyźni w średnim wieku, osoby o orientacji heteroseksualnej, zdrowe fizycznie i psychicznie narodowości polskiej wyznania rzymskokatolickiego mające średnie wykształcenie, itd… Czyli wszyscy Ci, którzy mają większe prawo głosu niż inni

Przemoc symboliczna wg Pierre Bourdieu Przemoc symboliczna” – proces narzucania określonej wizji rzeczywistości społecznej oraz wiążącej się z nią hierarchii wartości. Narzucony obraz rzeczywistości społecznej zależy w znacznej mierze od zróżnicowania występującego w obrębie makrostruktury społecznej. Akceptacja tego obrazu w istotny sposób wpływa na procesy ruchliwości społecznej (zwłaszcza ruchliwości pionowej, tzn. możliwości awansu i kariery życiowej).

Przykład Pierre Bourdieu mechanizm uznania dominacji przez zdominowanych nazwał przemocą symboliczną. Przemoc symboliczna to taka, którą ofiara dokonuje sama na sobie. Polega na przekonaniu osoby dyskryminowanej: jestem na właściwym miejscu, bo jestem gorsza i nic innego mi się nie należy. Kuźnią przemocy symbolicznej jest szkoła. Doświadczają jej wszystkie grupy zdominowane. Wyobraźmy sobie, że do podstawówki trafia Tomek. Wychowała go babcia. Jego rodzice nie czytają książek, nie mają pieniędzy na kino ani teatr, nie mają czasu pójść z Tomkiem na wystawę dinozaurów. Do tej samej klasy trafia Marek. Rodzice Marka są ludźmi zadowolonymi z pracy i zarobków. Stać ich było na prywatne przedszkole dla syna. Marek nauczył się czytać w zerówce. Zaczyna się bieg do celu zwanego sukcesem edukacyjnym. Marek biegnie szybko i jest cały czas chwalony. Tomek musi wkładać w naukę o wiele więcej wysiłku niż Marek, by nadrobić różnice dzielące ich na starcie. Biegnie wolniej, słyszy ciągle: dwója! Marek pójdzie na studia, Tomek do szkoły zawodowej. Przemoc symboliczna polega na tym, że Tomek będzie uważać tę sytuację za naturalną. "Natura nie obdarzyła mnie talentem - pomyśli. - Ci, którzy są mądrzy, idą na uczelnie i dostają dobrze płatną pracę. A ci, którzy są głupsi, tak jak ja, idą do zawodówki". Tej zasady nauczy Tomka szkoła. Ta sama, która głosi, że szkoła stwarza równość szans. źródło: Bądźcie niegrzeczne, dziewczynki, Anna Ziółkowska , Anna Zawadzka, 2007-04-07, ostatnia aktualizacja 2007-04-10

Dyskryminujący język Kody językowe i kapitał lingwistyczny Czy wszyscy mówimy tak samo? Czy słowa są neutralne?

Parę przykładów „My tolerowaliśmy przez wiele tygodni demonstrację pielęgniarek, która uniemożliwiała normalną pracę Kancelarii Premiera i to jest najlepszy dowód, jak bardzo jesteśmy otwarci” „Cieszę się, że nie ma pan tych wilczych oczu co zwykle” Pani Aneczko/ Krysiu/ Basiu itd…./ Panie Tomaszu, Zbigniewie itd…. Pani rzecznik/ a nie Pani rzeczniczka

Język polityki? - Panie Donaldzie - Ależ  proszę się nie krępować, panie Jarosławie – No bo nie wiem, panie Donaldku, Donaldusiu - Panie Jareczku, może być Donku –No więc panie Donku Debata Jarosław Kaczyński Dolnad Tusk 2007r.

Wykluczenie W Polsce istnieje przyzwolenie na wybiórcze traktowanie praw demokratycznych i specyficzne podkreślanie tolerancji – wybiórcze, bo zagwarantowane tylko dla „normalsów” – wszystkie kategorie, które wymykają się z tej wygodnej szufladki zostają silnie odrzucone, poddane publicznej, często obecnie niewybrednej krytyce, która nie ma znamion konstruktywnej, merytorycznej krytyki, a jest raczej silnie nacechowana emocjonalnie. Podział na „normalsów” i „zboczeńców” jest mocno zakorzeniony w kulturze, szczególnie w wiedzy potocznej, powielanej przez społeczeństwo.

Czy można nie dyskryminować? Czy możliwy jest świat bez podziału na swoich i obcych Czy da się wyeliminować z języka wartościowanie/ ocenianie?

Dziękuję za uwagę Dr Małgorzata Bieńkowska-Ptasznik Instytut Socjologii Uniwersytet w Białymstoku  tel. +48 (085) 745-71-04  isoc@uwb.edu.pl  www.soc.uwb.edu.pl