Paradoks partycypacji wyborczej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
WYBORY PARLAMENTARNE.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Postawy polityczne przedsiębiorców Raport z badań.
Teoria wyboru publicznego: wybrane koncepcje badawcze.
Teoria zachowania konsumenta
Metodologia ekonomii Zajęcia 5 SPRAWIEDLIWOŚĆ JAKO KATEGORIA EKONOMICZNA Na podstawie: H.P. Young Sprawiedliwy podział rozdział 1. Anna Przygódzka WNE.
Ekonomiczna teoria biurokracji
Ekonomiczna teoria władzy ustawodawczej i sądowniczej
Paradoks partycypacji wyborczej
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji
w oparciu o ekonomiczną teorię demokracji
Wykonała: Aleksandra Śmieciuch
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Racjonalność wyborcy a paradoks partycypacji Znaczenie instrumentalnej motywacji dla wyjaśnienia absencji wyborczej w 2005 roku i wysokiej frekwencji dwa.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Serdecznie zapraszamy na krótką prezentację multimedialną
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 1 w Szczecinie
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Problem absencji wyborczej w Polsce po 1989 roku
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
Frekwencja w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2004 i 2009 roku w obrębie kęckiej komisji wyborczej. Frekwencja w głosowaniu do Parlamentu.
Dlaczego ten temat jest ważny?
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Ankieta przeprowadzona w naszym mieście, okolicznych wsiach oraz szkole wśród młodzieży i pracowników.
Debata I LO w Zielonej Górze Jak wyglądają wybory dziś? Są świętem demokracji czy pustą tradycją? Dlaczego? Teraz.
Debata Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym.
Młodzi aktywni? Co zrobić żeby młodzież brała udział w wyborach?
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Patrycja Oświęcimska i Magdalena Stachowicz
„Nie tylko wybory-jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?”
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Debata zorganizowana w związku z udziałem uczennic
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Siedem kardynalnych zasad wybierania posłów do
Partie polityczne we współczesnym świecie
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Reguła Wyborcza JOW Kardynalne zasady wybierania posłów do Sejmu RP, postulowane przez Ruch Obywatelski na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW),
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
Założenie o racjonalności
CO TO SĄ WYBORY ?.
" Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?".
Demokracja.
Twój głos ma znaczenie. Jak zwiększyć aktywność młodzieży w naszej gminie?
Temat: Partie polityczne.
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Ekonomia eksperymentalna Magda Małkowska. MAGDA MAŁKOWSKA 2 Plan prezentacji Źródło Objaśnienie terminu Ekonomia – nauka eksperymentalna? Eksperymenty.
Co zrobić, aby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
System wyborczy, a wyniki wyborów w Polsce
W ramach akcji Młodzi głosują: Uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowują i przeprowadzają w swoich szkołach wybory, działania edukacyjne.

Wybory prezydenckie będą odbywały się w kilku terminach:  czerwca dla młodzieży, która nie ukończyła 18 lat,  20 czerwca dla osób dorosłych. W.
Proste strategiczne gry decyzyjne 1.Inwestor dysponuje opcją na zasadzie wyłączności, chronionej patentem licencją, itp.; model jednookresowy – decyzja.
„Młodzi głosują”. WYBORY PREZYDENCKIE 2015 W szkolnych wyborach, które odbyły się w czwartek 30 kwietnia, wzięło udział 1415 szkół z całej Polski. Uprawnionych.
Symulacja wyborów do parlamentu Rzeczypospolitej w gimnazjum w Lubaszu.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Modele zachowań wyborczych
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Powody niskiej frekwencji głosów w Polsce
System partyjny i wyborczy
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

Paradoks partycypacji wyborczej Karolina Frydrych

Teorie wyjaśniające absencję wyborczą: Teoria indywidualnych zasobów (czynniki społeczno-demograficzne) Teoria mobilizacji politycznej (agitacja organizacji politycznych) Teoria racjonalnego wyboru

Teoria racjonalnego wyboru: wybór w warunkach ryzyka B – dyferencjał partyjny c – koszt wzięcia udziału w głosowaniu p – prawdopodobieństwo, że wpłynie się na wynik wyborów Warunek wzięcia udziału w głosowaniu: p*B – c > 0 Racjonalna decyzja: nie głosować

Paradoks partycypacji wyborczej Racjonalni, kierujący się własnym interesem obywatele, świadomi znikomego wpływu ich głosu na wynik wyborów, ponoszą koszt głosowania i uczestniczą w wyborach

Próby wytłumaczenia paradoksu decyzja w warunkach ryzyka (Downs) decyzja w warunkach niepewności (Aldrich) teoria gier (Plafrey i Rosenthal) dostarczenie dobra publicznego (Downs)

Decyzja w warunkach niepewności warunek uczestniczenia w wyborach: jeżeli B/2 > c to B/2 – c > c czyli B/4 > c

Teoria gier Jeśli frekwencja będzie wysoka opłaca się nie brać udziału w wyborach, wszyscy o tym wiedzą, więc może jednak frekwencja będzie niska, wówczas lepiej zagłosować… Dla założeń: każdy gracz ponosi takie same koszty (c-d), preferencje co do wyboru kandydatów są równo rozłożone, wartość B jest równa 1, koszt zawiera się w przedziale (0; 0,5) Istnieją dwie równowagi Nasha: do urn idą wszyscy albo nie idzie nikt

Dostarczenie dobra publicznego d – dodatkowe korzyści czerpane z faktu uczestniczenia w wyborach Demokratycznie wyłoniony rząd stanowi dobro publiczne (niekonkurencyjność, niewykluczalność) Warunek partycypacji: d – c > 0

Czynniki instytucjonalne – reguły gry Ważność wyborów Prawdopodobieństwo „zmarnowania głosu” Czynniki systemowe

Inne niż kreacyjny (wyłonienie władzy) i agregacyjny (reprezentacja interesów) cele realizowane przez udział w wyborach Realizacja długofalowych interesów jednostki Chęć podtrzymania demokratycznych procedur Budowanie poparcia w kolejnych elekcjach ugrupowań nie mających obecnie szans

Czynniki kształtujące partycypację wyborczą w 2005r. Czynniki indywidualne Czynniki instytucjonalne Czynniki kontekstowe

Dziękuję za uwagę