Racjonalizm a relatywizm

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O CO CHODZI W NAUCE? Tutorial cz. 3.
Advertisements

Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Koncepcje związane z pojęciem prawdy
Struktura problemu decyzyjnego
Determinanty naukowości w informatologii
Metody badawcze w socjologii
Ku nowej ekonomii politycznej
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Ewolucja metod wyjaśniania
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Teoria równowagi ogólnej (1874)
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Czym jest to co zwiemy nauką?
Prawda kontra precyzja w ekonomii Katarzyna Drach.
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
P R A W D A K O N T R A P R E C Y Z J A Tomasz Michalak.
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Metody badawcze w psychologii
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Pedagogika ogólna.
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Studium Przypadku (case study)
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
istotne cechy kryterium:
„Economic methodology is dead – long live economic methodology: thirteen theses on the new economic methodology” D. Wade Hands Opracowanie: Dariusz Superson.
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Falsyfikacjonizm wyrafinowany Granice falsyfikacjonizmu
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Teorie jako struktury Lakatos – Programy badawcze Kuhn – Paradygmaty
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Logika i argumentacja dla prawników
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
FILOZOFIA NAUKI „Przypadkowe odkrycia zdarzają się tylko umysłowo przygotowanym” Magdalena Lem kl. I d.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KARTEZJUSZ i PASCAL
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Zapis prezentacji:

Racjonalizm a relatywizm Na podstawie rozdziału 7-8 książki A.Chalmersa „Czym jest to co zwiemy nauką?” Katarzyna Michalczak

Racjonalizm a relatywizm Plan prezentacji główne tezy racjonalizmu i relatywizmu sylwetki przedstawicieli obu kierunków kryteria odróżniania nauki od nie-nauki lub pseudonauki czyli czy daną działalność można uznać za naukę obiektywizm i indywidualizm nauka jako praktyka społeczna podsumowanie Racjonalizm a relatywizm

Główne tezy racjonalizmu Istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii Tylko te teorie są naukowe, które przejdą sprawdzian ustanawiany przez uniwersalne kryterium naukowości. Racjonalizm a relatywizm

Główne tezy relatywizmu Nie istnieje uniwersalny, historyczny standard racjonalności, z uwagi na który można uznać, że jedna teoria jest lepsza od drugiej. Decyzja o uznaniu teorii naukowych za lepsze lub gorsze zależy od jednostek lub społeczności, które dokonują takich ocen. Cel poszukiwania wiedzy zależy od tego, co dana jednostka lub społeczność uznaje za ważne lub wartościowe. Racjonalizm a relatywizm

Sylwetki przedstawicieli kierunków RACJONALISTA Imre Lakatos ur. 1922- zm. 1974 matematyk fizyk i filozof wykładowca w London School o Economics autor książki „Dowody i obalenia” z zakresu filozofii matematyki RELATYWISTA Thomas Kuhun ur. 1922 zm. 1996 fizyk Harvard University autor m.in. książki „Struktura rewolucji naukowych” – polemika z zastanymi systemami filozofii nauki Racjonalizm a relatywizm

Lakatos - racjonalista (1) UNIWERSALNE KRYTERIUM RACJONALNOŚCI: hipoteza sprawdzalna w świetle danych z historii nauki „centralnym problemem filozofii nauki jest problem ustanowienia warunków, w których teoria jest naukowa” Racjonalizm a relatywizm

Lakatos – racjonalista (2) celem nauki jest prawda a metodologia programów badawczych zapewnia najlepsze środki oceny stopnia, w jakim udało się do prawdy zbliżyć. nauka rozwija się poprzez rywalizację pomiędzy programami badawczymi Racjonalizm a relatywizm

Lakatos – krytyka relatywizmu Interpretując relatywistów należałoby przyjąć że zmiana naukowa staje się kwestią „psychologii tłumu”, a postęp naukowy jest „wynikiem propagandy” Racjonalizm a relatywizm

Racjonalizm a relatywizm Kuhn – relatywista (1) Paradoksalnie relatywista Kunh definiuje uniwersalne kryterium dzięki któremu można ocenić względną wartość różnych teorii: ICH ZDOLNOŚĆ DO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW. to co jest uznawane za problem, zależy od paradygmatu lub społeczności naukowej. Racjonalizm a relatywizm

Racjonalizm a relatywizm Kuhn – relatywista (2) kryteria są wartościami uznawanymi przez daną społeczność naukową. „Nie ma wyższego standardu niż zgoda określonej wspólnoty” „Wiedza naukowa, jak język, jest albo … własnością wspólną albo niczym w ogóle. Aby ją zrozumieć musimy znać określone cechy tych grup, które ją wytwarzają i nią się posługują”. Racjonalizm a relatywizm

Racjonalizm a relatywizm Pytanie ? Czy jest możliwe aby pewna teoria była lepsza od innej tj. bliższa prawdy (ma lepszą zdolność rozwiązywania problemów) nawet wówczas gdy żaden uczony tak nie uważa? Czy jednostki lub grupy nie mogą się mylić w swych osądach dotyczących danych teorii? Racjonalizm a relatywizm

Obiektywizm – Indywidualizm (1) wiedzę uznaje się za coś niezależnego od umysłów czy mózgów ludzkich jednostek Jednostka ludzka styka się z wiedzą niezależnie od własnych przekonań, postaw i innych subiektywnych stanów INDYWIDUALIZM fundamenty wiedzy są poznawalne za pomocą umysłu jednostki ludzkie mają dwa sposoby zdobywania wiedzy o świecie: myślenie i obserwację. Racjonalizm a relatywizm

Obiektywizm - Indywidualizm (2) składniki wiedzy posiadają własności i cechy dzięki którym wykraczają poza dziedzinę przekonań i stanów świadomości tworzących je jednostek ludzkich. INDYWIDUALIZM wiedzę należy pojmować w kategoriach przekonań głoszonych przez ludzkie jednostki. Racjonalizm a relatywizm

Obiektywizm - Indywidualizm (3) Teorie naukowe często posiadają konsekwencje, które nie były zamierzone przez ich twórców i których nie byli świadomi. INDYWIDUALIZM Zdania składające się na fundament wiedzy jawią się umysłowi jako jasne, wyraźne i prawdziwe dzięki rozumowaniu i kontemplacji. Racjonalizm a relatywizm

Nauka jako praktyka społeczna Praktyczny aspekt nauki: nauka jest zbiorem technik formułowania, stosowania i sprawdzania teorii, jest rezultatem połączonych wysiłków wielu jednostek ludzkich w przypadku dyscyplin ścisłych dużą rolę odgrywa eksperyment. Racjonalizm a relatywizm

Racjonalizm a relatywizm Podsumowanie Lakatos dążył do sformułowania racjonalistycznej koncepcji nauki ale nie udało mu się w pełni osiągnąć celu. Kuhn zaprzeczał, iżby pragnął sformułować koncepcję relatywistyczną, ale mimo wszystko ją sformułował. Obu nie udało się do końca sformułować uniwersalnej porady dla naukowców. Racjonalizm a relatywizm

Racjonalizm a relatywizm DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ !!! Racjonalizm a relatywizm