INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Advertisements

Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Współczesne systemy społeczno-gospodarcze
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Jerzy Wilkin Karolina Jadkowska.
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Ewolucja ekonomii politycznej Grzegorz Kwiatkowski
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny JERZY WILKIN
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Podstawy metodologiczne ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Transformacja systemowa polskiej gospodarki
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Rola państwa w gospodarce
Wilkin, Milczarek - Instytucje gospodarki rynkowej Pytania problemowe do wykładów Wyjaśnij tezę: Instytucje są w umieszczone w głowach ludzi a nie.
Problem wyboru w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Wolność a wyniki gospodarcze ze szczególnym uwzględnieniem Polski.
CZYNNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO W KRAJACH AFRYKI
Ku nowej ekonomii politycznej Shigeto Tsuru Pracę wykonała: Anna Kur.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa człowieka Burczy Sara.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
PRAWA CZŁOWIEKA.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Prawa i obowiązki obywateli RP
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
,,Własność, czyli rzecz o wolności’’.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
ETYKA ŻYCIA SPOŁECZNEGO
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
o roli państwa w gospodarce
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Cechy gospodarki rynkowej
Współczesne systemy społeczno - gospodarcze
Demokracja.
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
WYKŁAD ÓSMY PRAWA OBYWATELSKIE. PRAWA CZŁOWIEKA -WYNIKAJĄ Z PRAWA NATURY -U PODSTAW LEŻY GODNOŚĆ CZŁOWIEKA -NIEZBYWALNE -NIENARUSZALNE -PRZYRODZONE -POWSZECHNE.
Demokracja.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Gospodarowanie a środowisko Wykład 13 WNE UW. Związek gospodarowania ze środowiskiem i zanieczyszczeniami Zasoby i środowisko naturalne Przetwarzanie.
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
Gospodarowanie a środowisko Konspekt 13 WNE UW Jerzy Wilkin.
Legitymizacja władzy: to tzw. upoważnienie – oparte na społecznej akceptacji obywateli. Jest prawem do działania w imieniu konkretnej osoby lub grupy.
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Nurty rozważań TWR Zachowanie organizacyjne Urzędnika TWR Ekonomia konstytucyjna Ekonomiczna teoria demokracji Ekonomiczna teoria biurokracji.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
MAKROEKONOMIA Dr Monika Wyrzykowska-Antkiewicz
łac. socius – wspólny; societas - wspólnota, zjednoczenie
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Dyskurs upodmiotowienia, praktyki komercjalizacji.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Zapis prezentacji:

INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)

PRAWA WŁASNOŚCI A WOLNOŚĆ Kolejne ważne zagadnienia: Czy posiadanie daje wolność? Własność jest niekiedy definiowana w kategoriach wolności. Czym różni się posiadanie rzeczy od posiadania wolności religijnej czy wolności słowa? Dlaczego ten drugi rodzaj wolności jest dzielony bardziej sprawiedliwie (równo?) niż ten pierwszy? Czy dystrybucja uprawnień własnościowych w społeczeństwie może być sprawiedliwa?

WŁASNOŚĆ JAKO PRAWO NATURALNE Prawo do własności jako prawo naturalne m.in.: John Locke (XVII w.): prawo naturalne obok prawa do wolności i do życia nawiązanie do teologicznych podstaw praw naturalnych prawo do zawłaszczania dóbr zewnętrznych przez pracę.

WŁASNOŚĆ JAKO PRAWO NATURALNE Już w pierwszych konstytucjach prawo do własności jako uprawnienie, które: przysługiwało człowiekowi już w stanie natury i które nie powinno być naruszane przez państwo. Prawo do własności prywatnej gwarantowane przez wszystkie współczesne konstytucje państw kapitalistycznych.

UMOWA SPOŁECZNA A WŁASNOŚĆ Prawo do własności jako umowa społeczna m.in.: John Rawls i James Buchanan Według Rawlsa: Własność prywatna jest jednym z kilku podstawowych praw jednostki wynikającej z zasady sprawiedliwości, która ma swe korzenie w umowie społecznej.

UMOWA SPOŁECZNA A WŁASNOŚĆ Według Rawlsa (cd.): Podstawą sprawiedliwości społecznej są: jednakowe, podstawowe wolności obywatelskie, ale także „demokracja właścicielska”, umożliwiająca jak największej liczbie obywateli posiadanie środków produkcji.

UMOWA SPOŁECZNA A WŁASNOŚĆ Według Buchanana: Prawo własności ma podstawowe znaczenie nie tylko dla wolności jednostki, ale też dla efektywności gospodarowania. Paradoksem socjalizmu było to, że odwołując się do potrzeby poprawy efektywności i ograniczenia własności prywatnej doprowadzono zarówno do ograniczenia wolności, jak i do niesprawnej i nieefektywnej gospodarki.

UMOWA SPOŁECZNA A WŁASNOŚĆ W wyniku umowy społecznej jednostki konstruują prawa na wzór praw naturalnych. Od czasów Locke’a do współczesności zakres podstawowych praw człowieka nie uległ zmianom; Należą do nich: prawo do życia, wolności i własności.

ZWIĄZKI MIĘDZY WŁASNOŚCIĄ A WOLNOŚCIĄ Richard Pipes: ”Własność a wolność” Warszawa 2000 „Moją hipotezą stanowiącą punkt wyjścia jest stwierdzenie, że istnieje bardzo bliski związek między publicznymi gwarancjami posiadania a wolnością jednostki: że jeśli istnienie jakiejś formy własności jest możliwe bez wolności, to sytuacja odwrotna jest niewyobrażalna”

ZWIĄZKI MIĘDZY WŁASNOŚCIĄ A WOLNOŚCIĄ Argumenty za własnością (R. Pipes): Polityczny: własność pomaga w stabilizacji i ogranicza uprawnienia rządu (jeśli nie jest rozdzielana w rażąco nieuczciwy sposób). Moralny: własność jest uprawniona, ponieważ każdy ma prawo do korzystania z owoców swojej pracy. Ekonomiczny: jest to najskuteczniejszy sposób tworzenia dobrobytu. Psychologiczny: wartość wzbogaca poczucie tożsamości i godności własnej jednostki.

ZWIĄZKI MIĘDZY WŁASNOŚCIĄ A WOLNOŚCIĄ James Madison (filozof, polityk, prezydent USA w XIX w.): Własność w ujęciu wąskim Np. własność ziemi, towarów, pieniędzy Własność w ujęciu szerokim („i bardziej właściwym”) Wyznawane poglądy, swobodna ich wymiana, zapatrywania religijne, praca zawodowa, obyczaje, poczucie bezpieczeństwa, wolność osobista. „Słowem, jeśli więc człowiek posiada jakoby prawo do swej własności, może też własnością uczynić swe prawa.”