STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
Badania operacyjne. Wykład 1
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Metody badawcze w socjologii
Teoria zachowania konsumenta
Modele w ekonomii. Marta Gosk
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii B.Czarny.
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
Donald N. McCloskey The Rhetoric of Economics (Retoryka w Ekonomii) Część I Opracował: Mariusz Barczak.
Struktura wyjaśniania naukowego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria równowagi ogólnej (1874)
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Ekonomia eksperymentalna
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Pedagogika ogólna.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Hipotezy statystyczne
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Seminarium licencjackie Beata Kapuścińska
Semantyczna teoria prawdy Tarskiego
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Założenie o racjonalności
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
 Inaczej określana mianem teorii ekwiwalentnego związku przyczynowego (równowartości przyczyn),  Opiera się na założeniu, że skutek stanowi sumę przyczyn,
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Teoria równowagi ogólnej Urszula Mazek Mark Blaug „Metodologia Ekonomi"
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
ZDANIE.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy” Przygotowali: Radosław Kotkowski, Adam Pietrzak Nancy Cartwright.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Człowiek – najlepsza inwestycja
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Proces budowy modeli ekonomicznych F. Neal, R. Shone Anna Bagińska.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Źródła wiedzy biologicznej.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Statystyka matematyczna
Wartość logiczna zdania
Zapis prezentacji:

STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO Justyna Jasińska

Cechy ekonomii opisowej: rozróżnienie między stwierdzeniem faktu a wyrażeniem opinii takie formułowanie hipotez, aby ich następstwa można było poddać odpowied-nim testom brak pytań typu „co powinno być” Ekonomii opisowej towarzyszy coraz większe skomplikowanie metod pomiaru zmiennych ekonomicznych oraz technik testowania hipotez.

Metoda naukowa To uzgodniony zestaw reguł, który społeczność naukowa uważa za wystarczający do wykazania prawdziwości wysuwanych hipotez oraz do zdobycia pewnego zasobu wiedzy. Przykład: „jedyną przyczyną inflacyjnego wzrostu cen jest wzrost podaży pieniądza”

Czym jest nauka? wiedza proces systematycznego gromadzenia wiedzy w pewnych dziedzinach związana z pytaniem „dlaczego” Cel wysiłków naukowych: wyjaśnianie tego, co obserwujemy i przewidywanie tego, co zaobserwujemy w okolicznościach, które dotąd jeszcze nie istniały

Wyjaśnienie próba wytłumaczenia tego, co początkowo nie jest zrozumiałe wyjaśnienie praktyczne wyjaśnienie opisowe wyjaśnienie heurystyczne wyjaśnienie naukowe

Wyjaśnienie naukowe stara się tłumaczyć dane zjawiska przez logiczne wnioskowanie z uwzględnieniem pewnych praw ogólnych. Rozumowanie takie prowadzi do wniosku, jaki fakt (zbiór faktów) należy wyjaśnić. przybiera formę dedukcyjno-nomologicznego wzorca wyjaśniania (K. Popper) rozpatrywanie faktów w ramach pewnych teorii po to, by je „zrozumieć” i „zinterpretować”

Uogólnienie empiryczne Jeśli związki między zjawiskami występują z wystarczającą regularnością, to regularność tę możemy wyrazić w postaci uogólnienia empirycznego. „empiryczny” – coś opartego na obserwacji „uogólnienie” – dane stwierdzenia odnoszą się do klasy zjawisk, a nie do poszczególnych przypadków Odnosi się ono do wszystkich elementów danej klasy zdarzeń, a nie tylko do pojedynczego zdarzenia. Przykład „Drzewa liściaste jesienią tracą liście” Ale czy takie uogólnienie empiryczne można uznać za prawo nauki?

Zdania analityczne i syntetyczne Zdanie analityczne – każde zdanie, którego prawdziwość można ustalić na podstawie samego znaczenia użytych słów Zdanie syntetyczne – wszystkie zdania, których prawdziwość zależy od zbadania pewnych zjawisk w naszym otoczeniu

Prawa nauki Występują jako przesłanki podane w formie zdań syntetycznych. Prawo nauki wyraża związek między zjawiskami (przedmiotami). Może ono mieć formę zdania lub postać funkcyjną (matematyczną). Naukowcy przypisują zdaniu ogólnemu moc prawa i nie wynika ona sama przez się z obserwowanych związków między rzeczami (zjawiskami). Obserwacja empiryczna jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym do tego, by ustanowić prawo nauki. Przykłady Czysta woda zamarza zawsze w temperaturze 0°C. Miedź rozszerza się, gdy jest podgrzewana. pV=aT, gdzie a jest stałą

Prawa przyczynowo-skutkowe Prawo nauki może być albo nie być prawem przyczynowo-skutkowym. Prawo tego rodzaju implikuje sekwencję zdarzeń (przybiera zawsze postać: jeśli wystąpi A, to wystąpi B, przy czym B nigdy nie poprzedza A).

Prawa przyczynowo-skutkowe Przyczyną danego zdarzenia jest zestaw warunków wystarczających do tego, by ono zaszło. Zdarzenie zachodzi gdy wszystkie warunki są spełnione. Każdy z nich oddzielnie jest warunkiem koniecznym, ale nie wystarczającym. Przykład: Dlaczego ogień zgasł? Warunki wystarczające do tego, by ogień płonął: 1. obecność spalającego się materiału 2. odpowiednia temperatura 3. dostęp tlenu Gdy wszystkie warunki są spełnione dana substancja pali się.

Hierarchia praw Prawo nauki można wyjaśniać traktując je jako nieuchronny skutek działania innych praw nauki, które odnoszą się do szerszej klasy zjawisk. Przesłanki przyjęte w wyjaśnianiu prawa nauki same są prawami nauki. Zdolność do wyjaśniania prawa przez powoływanie się na prawa wyższego rzędu musi mieć jakiś kres. W wyjaśnianiu prawa nauki nie trzeba formułować warunków początkowych.

Hipoteza Stwierdzenie, że coś rzekomo istnieje, a zaakceptowanie go może w rzeczywistości nastąpić na podstawie obserwacji prowadzonej za pomocą zmysłów lub eksperymentu dotyczy tego co dotychczas nie było obserwowane z hipotezy powinny wynikać następstwa, które mogą być poddawane odpowiednim testom w celu odrzucenia lub stwierdzenia fałszywości hipotezy Jest pożytecznym sposobem patrzenia na świat, gdyż wzbogaca nasz obraz rzeczywistości. Prawo nauki jest hipotezą, która jest zdaniem ogólnym, zweryfikowanym przy użyciu rygorystycznych testów.

Hipoteza Przykład Problem: brak lekarzy Czynniki wpływające: wynagrodzenie, ogólne warunki pracy, liczba miejsc w szkołach medycznych, warunki selekcji, prestiż społeczny zawodu itd. Hipoteza (H): „Jedyną przyczyną braku lekarzy są niskie oczekiwane płace w ciągu całej kariery zawodowej” Następstwo (I): Jeśli tempo wzrostu płac będzie szybsze, podaż lekarzy zwiększy się. Jeśli H jest prawdziwa, to I jest prawdziwe. I jest fałszywe (jak wykazują obserwacje). H jest fałszywa. Przesłanka Wniosek

Teoria popytu wyjaśnia hipotezę dotyczącą popytu. Teorie TEORIA operuje pojęciami, które nie są obserwowane i nabierają znaczenia jedynie w ramach definicji używanych w tej teorii. Obejmują pojęcia teoretyczne, a także prawa nauki. Przykład Teoria popytu wyjaśnia hipotezę dotyczącą popytu.

Modele: pierwsza analiza Podział modeli: modele fizyczne modele teoretyczne (pojęciowe) Modele pojęciowe pozwalają weryfikować teorię w sposób pośredni.

Prawa i hipotezy probabilistyczne deterministyczne – zdania ogólne odnoszące się do wszystkich elementów danej klasy zdarzeń; są na pewno prawdziwe i nie dopuszczają żadnych wyjątków „drzewa liściaste tracą liście na jesieni” probabilistyczne – zdanie odnoszące się do grupy, a nie do konkretnego jej członka, natomiast wniosek dotyczy jednego członka zbiorowości; droga wnioskowania prowadzi od ogółu do szczegółu „powszechnie wiadomo, że palenie papierosów zwiększa prawdopodobieństwo zachorowania na raka płuc”

Podsumowanie metoda hipotetyczno-dedukcyjna – prawa stanowią część przesłanek, z których za pomocą logicznego rozumowania wyciąga się wnioski; te z kolei są weryfikowane przez fakty Przyczyny zainteresowania wyjaśnieniem naukowym: popularność „wyjaśnienia naukowego” <= sukcesy możliwości szerokiego zastosowania w ekonomii

Teoria ekonomii Cel: uporządkowanie mnóstwa pojedynczych zdarzeń (tak by stały się one zrozumiałe) oraz względnie dokładne prognozowanie przebiegu przyszłych zdarzeń Problem: brak stałych fizycznych (p=10-0,01q) Cechy: pozwala wyjaśnić wiele złożonych zjawisk duża zdolność wyjaśniania zachodzących procesów duża siła predykcji