(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
Advertisements

BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI Ćwiczenie 1
Szereg rozdzielczy Szereg rozdzielczy jest zestawieniem, w którym wartości badanej cechy statystycznej rozdzielone są na określone grupy (klasy), a każdej.
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
Biostatystyka inż. Jacek Jamiołkowski Wykład 2 Statystyka opisowa.
Badania marketingowe na rynkach produktów sektora wysokich technologii Wybrane metody analizy danych.
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Wykład 5 Przedziały ufności
Płace w przedsiębiorstwie
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Opracowała: Joanna Wasiak
Hipotezy statystyczne
Konstrukcja, estymacja parametrów
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Badania osiągnięć uczniów – analiza wyników
Analiza szeregów czasowych
„Człowiek - najlepsza inwestycja”
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
dla klas gimnazjalnych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Podstawy analizy matematycznej I
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Statystyka ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
Statystyka i opracowanie wyników badań
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
Analiza struktury na podstawie parametrów klasycznych i pozycyjnych
Co to jest dystrybuanta?
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyczna analiza danych
Rozwiązanie zagadki nr 2
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
„Ile lat ma Guś”.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Statystyka matematyczna
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
Zapis prezentacji:

(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek badanej zbiorowości podzieloną przez liczbę tych jednostek. Gdy wartości pewnej badanej cechy oznaczymy przez: x1, x2 , x3 , … , xn , to średnią arytmetyczną szeregu statystycznego wyznaczymy z poniższego wzoru Przykład Czas produkcji 5 detali wynosił: 3 min, 6 min, 4 min 4 min, 3 min. Wyznacz średni czas produkcji detalu

(dla szeregu rozdzielczego przedziałowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu rozdzielczego przedziałowego) Jeżeli dane przedstawione są w postaci szeregu rozdzielczego przedziałowego, który zawiera k przedziałów klasowych, to średnią obliczamy następująco: gdzie: ni - liczebność przedziału klasowego xsi – środek przedziału klasowego k - liczba przedziałów klasowych

Tabela przedstawia strukturę płac pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie według płac. Wyznacz średnią płacę pracownika.

(dla szeregu rozdzielczego punktowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu rozdzielczego punktowego) Natomiast, dla szeregu rozdzielczego punktowego, to średnią obliczamy następująco: gdzie: ni - liczebność występowania wartości xi k - - liczba różnych wartości (wariantów) cechy

Wyznaczyć średnią liczbę dzieci przypadająca na pracownika przedsiębiorstwa Z

Średnia ważona gdzie: xi - i-ta wartość badanej cechy wi – waga cechy o wartości i. xi wi 5 2 3 1 4 12 9 Razem 10 xi wi 10 3 2 4 36 18 73 Ilość punktów waga 5 2 3 1 4 12 9

Średnia geometryczna Przykład Otrzymano następujące wartości cechy X: 2, 4 , 5, 3. Wyznacz średnią geometryczną. Rozwiązanie. n = 4

Średnia harmoniczna Średnia harmoniczna jest odwrotnością średniej arytmetycznej z odwrotności wartości zmiennych. W przypadku szeregów rozdzielczych przedziałowych obliczamy średnią harmoniczną według wzoru: W przypadku szeregów szczegółowych obliczamy średnią harmoniczną według wzoru: W przypadku szeregów rozdzielczych punktowych obliczamy średnią harmoniczną według wzoru:

xi ni 5 6 8 4 10 15 1 20 9 30 12

Miary pozycyjne Miary pozycyjne są rzeczywistymi wartościami badanej cechy statystycznej występujące w uporządkowanym szeregu statystycznym, wybrane ze względu na zajmowaną pozycję w tym szeregu. Do miar pozycyjnych zalicza się przede wszystkim wartość modalną (dominantę) i medianę

Wartość modalna (dominanta) Wartość modalna (Mo) jest to wartość cechy, która najczęściej (najliczniej) występuje w badanej zbiorowości statystycznej. Można, stwierdzić, że jest to wartość typowa dla tej zbiorowości. Wartość modalną przedstawiać będziemy następująco: Mo = xd gdzie xd wartość cechy, dla której ni = max Przykład Zbadano cenę paliwa E-95 na 9 stacjach benzynowych w Warszawie. 3,5 3,7 3,6 3,7 3,6 3,8 3,6 3,9 3,8 ile wynosi wartość modalna ceny paliwa 3,5 3,6 3,6 3,6 3,7 3,7 3,8 3,8 3,9 Mo = 3,6

Wartość modalna (dominanta) Jeżeli materiał statystyczny podany jest w postaci szeregu rozdzielczego przedziałowego, znajdujemy najpierw przedział w o największej liczebności. Następnie wyznaczamy wartość modalną na podstawie następującego wzoru interpolacyjnego. gdzie: xDd — dolna granica przedziału wartości modalnej nd — liczebność przedziału wartości modalnej nd-1 — liczebność przedziału poprzedzającego przedział wartości modalnej nd+1 — liczebność przedziału następującego po przedziale wartości modalnej ld — rozpiętość przedziału wartości modalnej.

Wartość modalna (dominanta) wyznaczanie metodą graficzną xi

Mediana (wartość środkowa) Jest to wartość cechy, która rozdziela zbiorowość na dwie równe części, zajmując środkową pozycję w szeregu statystycznym. Sposób wyznaczania wartości mediany uzależniony jest od wielu czynników, a do najważniejszych należy zaliczyć liczbę wyrazów szeregu (czy liczba wyrazów parzysta, czy nieparzysta) oraz typu szeregu (szereg szczegółowy czy rozdzielczy.

Mediana (wartość środkowa) gdy n jest nieparzyste gdy n jest parzyste

Dysponujemy zbiorem informacji o liczbie wyrobów wytworzonych na siedmiu stanowiskach pracy: 101, 92, 95, 98, 96, 94, 97 Wyznacz medianę Przypadek gdy n – nieparzyste 92, 94, 95, 96, 97, 98, 101

Dysponujemy zbiorem informacji o liczbie wyrobów wytworzonych na siedmiu stanowiskach pracy: 101, 92, 95, 98, 96, 94, 97, 88 Wyznacz medianę Przypadek gdy n – parzyste 88, 92, 94, 95, 96, 97, 98, 101

Me

Mediana Dla szeregu rozdzielczego przedziałowego, najpierw wyznacza się przedział klasowy mediany. Przy wyznaczaniu tego przedziału korzystamy z szeregu kumulacyjnego (szereg powstały w wyniku narastającego sumowania liczebności poszczególnych klas). Następnie stosujemy następujący wzór przybliżający wartość mediany: xDM – dolna granica przedziału klasowego mediany, lM – rozpiętość przedziału klasowego mediany, nM – liczba jednostek obserwacji w przedziale klasowym mediany PMe – pozycja mediany w szeregu statystycznym - łączna liczba obserwacji w klasach poprzedzających klasę zawierającą medianę, czyli liczebność skumulowana przedziałów klasowych poprzedzających przedział mediany

Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800

Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800

Mediana wyznaczanie metodą graficzną nsk PMe Me xi

Miary pozycyjne wyższych rzędów Mediana dzieli zbiorowość na równe dwie części, a więc informuje, poniżej i powyżej jakiej wartości cechy znajduje się 50% zbiorowości. Według tej samej zasady można podzielić zbiorowość na większą liczbę części. Wartości te nazywamy kwantylami (od słowa „kwant”). W zależności od liczby części, na jakie dzieli się zbiór wartości badanej cechy, otrzymujemy konkretne kwantyle. Najczęściej stosowane są: kwartyle – dzielą szereg statystyczny na 4 części (jest ich 3) decyle – dzielą szereg statystyczny na 10 części (jest ich 9) centyle – dzielą szereg statystyczny na 100 części (jest ich 99).

Kwantyle oznaczać będziemy następująco: Qb,v gdzie: b – numer kwantyla, v – rząd kwantyla, tzn. dla kwartyli v = 4, dla decyli v = 10, a dla centyli v = 100. KWARTYLE pierwszy element w zbiorze ostatni element w zbiorze Q1,4 Q2,4 Q3,4

Q1,4 Me Q3,4

Kwantyle dla szeregu rozdzielczego przedziałowego gdzie: xDq – dolna granica klasy (przedziału), w której znajduje się kwantyl lq – długość przedziału klasowego zawierającego kwantl q nq – liczebność przedziału klasowego zawierającego kwantl q - liczebność skumulowana przedziałów klasowych poprzedzających przedział qwantylu pozycja kwantylu rzędu  o numerze b, gdy liczba obserwacji n jest parzysta, a gdy n jest liczbą parzystą to

Wyznaczyć kwartyl pierwszy Q1,4 Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800

Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800

Wyznaczyć kwartyl trzeci Q3,4 Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800

Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800

Kwartyle wyznaczanie metodą graficzną nsk PQ3,4 PQ1,4 Q1,4 Q3,4 xi

Oblicz dowolny kwantyl dla szeregu rozdzielczego przedziałowego gdzie: xDq – dolna granica klasy (przedziału), w której znajduje się kwantyl lq – długość przedziału klasowego zawierającego kwantl q nq – liczebność przedziału klasowego zawierającego kwantl q - liczebność skumulowana przedziałów klasowych poprzedzających przedział qwantylu pozycja kwantylu rzędu  o numerze b, gdy liczba obserwacji n jest parzysta, a gdy n jest liczbą parzystą to

Liczebność skumulowana 100 350 750 1250 1600 1800