SOCJALIZM „UTOPIJNY” I „NAUKOWY”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wykład I Co to jest socjologia?.
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Klasyczna ekonomia angielska
Opracowała Helena Tomaszewska
Teorie dla administracji publicznej
Polityka społeczna – geneza
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
MARKSIZM „Filozofowie dotąd tylko objaśniali świat, chodzi jednak o to, by go zmieniać.”
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Nierówność i uwarstwienie
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej Jerzy Wilkin Karolina Jadkowska.
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 Prawa własności i ich znaczenie w gospodarce (cz. 3)
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Ekonomia polityczna - wsparcie niewidzialnej ręki rynku
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
NEI to oparta na kryteriach racjonalności ekonomicznej - a także na założeniach metodologicznego indywidualizmu - analiza formalnych i nieformalnych instytucji.
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Marksizm, egzystencjalizm, koncepcje człowieka
Marksizm i egzystencjalizm
Filozofia polityki.
Filozofia polityki 3. Egzystencjalizm
Filozofia polityki 2.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Ruch robotniczy w Europie i jego nurty
Samorząd terytorialny
Ideologie, doktryny i programy polityczne
Współczesne ideologie polityczne Zajęcia nr 4 Socjalizm i komunizm
Konflikty jako procesy społeczne
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Filozofia Karola Marksa
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
KAROL MARKS
Kenneth Minogue, Co stanowi przeciwieństwo totalitaryzmu?
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
John Maynard Keynes.
Dynamika punktu materialnego Dotychczas ruch był opisywany za pomocą wektorów r, v, oraz a - rozważania geometryczne. Uwzględnienie przyczyn ruchu - dynamika.
Wstęp do filozofii Wykład nr 3 (JW) Światopogląd, ideologia, sztuka.
Henri de Saint-Simon ( ) „Proponował rozszerzenie angielskiego parlamentaryzmu oraz systemu podziału władz na skalę powszechną przez stworzenie.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Temat: System totalitarny (komunizm) w ZSRR.
Historia doktryn politycznych, prawnych i administracyjnych ĆWICZENIA 1.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Ekonomia Socjalizm - Kapitalizm Dr inż. Krzysztof Bogusławski
Historia doktryn politycznych, prawnych
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
PARADYGMAT ZALEŻNOŚCI Wykład 7 1. Paradygmat zależności  Reakcja na zachodnią interpretację zacofania i propozycje rozwiązań  Lata 50 XX wieku Ameryka.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Anarchizm -Zespół poglądów wykluczających potrzebę istnienia państwa - poszczególne wersje anarchizmu różnią się stopniem radykalizmu, drogą przejścia.
Socjalizm Socjalizm utopijny
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
łac. socius – wspólny; societas - wspólnota, zjednoczenie
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Wstęp do polityki gospodarczej
Zapis prezentacji:

SOCJALIZM „UTOPIJNY” I „NAUKOWY” ZAJĘCIA IX – dr I. Barwicka-Tylek SOCJALIZM „UTOPIJNY” I „NAUKOWY” Pierwsze koncepcje socjalistyczne. Karol Marks (1818-1883). Włodzimierz Lenin (1870-1924).

SOCJALIZM – ogólne założenia rewolucja przemysłowa – pozytywne skutki ekonomiczne, ale kontrowersyjne efekty społeczne (nędza robotników); liberalizm stwarza iluzję, że najważniejszy dla jednostki jest posiadany kapitał; podczas gdy faktycznie liczą się konkretne DOBRA wytwarzane w procesie PRACY a potrzebuje ich każdy – nie wystarcza formalna równość szans, ale należy rozszerzyć tę zasadę na faktyczną równość społeczną. najważniejszy w społeczeństwie proces organizacji produkcji i DYSTRYBUCJI dóbr (prymat sfery ekonomicznej) – postulat SPRAWIEDLIWOŚCI SPOŁECZNEJ źródłem zła jest przede wszystkim PRYWATNA WŁASNOŚĆ ŚRODKÓW PRODUKCJI, usankcjonowana w prawie liberalnego państwa (wniosek: sam instytucja państwa jest co najmniej podejrzana, jeśli nie wroga wobec zdecydowanej większości społeczeństwa);

SOCJALIZM – ogólne założenia c.d. konfliktowy obraz nowoczesnego społeczeństwa: KLASY – grupy o odmiennej pozycji społecznej – mimo formalnej równości wobec prawa – i innych interesach ekonomicznych (por. definicję „stanu” społecznego); recepta: ograniczenie prawa własności prywatnej (środków produkcji!) – do jego zniesienia włącznie SPOŁECZEŃSTWO SOCJALISTYCZNE – łac. sociare = łączyć, jednoczyć wspólnota organiczna; kolektywizm – przeciwieństwo liberalnego indywidualizmu; harmonia społeczna, etos pracy; najczęściej punktem dojścia społeczeństwo bezpaństwowe (państwo utożsamiane z aparatem przymusu).

SOCJALIZM „UTOPIJNY” pogardliwy epitet nadany przez Marksa socjalistom I poł. XIX w. dla podkreślenia, że głoszone przez nich koncepcje stanowiły przypadkową kompilację wymyślonych projektów idealnego społeczeństwa; C.-H. de Saint-Simon – prekursor socjologii. Budowa społeczeństwa industrialnego na drodze pokojowych reform: władza w rękach wytwórców: przemysłowców, bankierów i uczonych, planujących proces produkcji i dystrybucji dóbr; podstawą moralną chrześcijańska miłość bliźniego; zachowanie prawa własności, ale zależnego od zdolności i pracowitości (zniesienie dziedziczenia).

SOCJALIZM „UTOPIJNY” R. Owen – poprawa warunków pracy, higieny, edukacja robotników prowadzi do wzrostu wydajności. Eksperyment: New Harmony (USA) – wspólnota bez własności prywatnej, religii i instytucji małżeństwa (po kilku latach upadła); Ch. Fourier – wykorzystanie różnic indywidualnych do budowy wspólnego dobra: falanster – samowystarczalna wspólnota rolniczo-przemysłowa, w której funkcja społeczna pełniona przez jednostkę zgadza się z jej talentami i upodobaniami (810 typów charakterów); zwolennik równouprawnienia kobiet (wg niektórych inicjator feminizmu), zniesienia instytucji rodziny i wprowadzenia całkowitej swobody seksualnej.

K. Marks – założenia ogólne dzieła: Kapitał t. I, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne; wspólnie z F. Engelsem: Manifest komunistyczny, Ideologia niemiecka; materializm historyczny: połączenie dialektyki G.W.F. Hegla (konieczny rozwój wolności, twórcza rola sprzeczności i konfliktów) i materializmu L. Feuerbacha (przywrócenie właściwej rangi człowieczeństwu przez zniesienie alienacji – m.in. likwidacja religii); wpływ pozytywizmu (dążenie do „naukowości” – poszukiwanie prostych praw wyjaśniających proces dziejowy) i darwinizmu.

K. Marks – opis społeczeństwa SPOŁECZEŃSTWO: BAZA MATERIALNA SIŁY WYTWÓRCZE (praca, surowce, środki produkcji – narzędzia, fabryki, technologie itp.) prywatna własność środków produkcji jedni posiadają, drudzy nie - dominują zawsze 2 KLASY – ich interesy w konflikcie – WALKA KLAS „motorem” dziejów STOSUNKI PRODUKCJI – relacje między ludźmi powstałe na bazie określonych sił wytwórczych NADBUDOWA PIERWSZE „PRAWO” ROZWOJU SPOŁECZNEGO: określone stosunki produkcji są wynikiem rozwoju sił wytwórczych państwo, religia, prawo, kultura – „utrzymywane” przez klasę posiadającą, co czyni z tych instytucji narzędzia przemocy; panowania nad klasą nieposiadającą DRUGIE „PRAWO” ROZWOJU SPOŁECZNEGO: nadbudowa jest wytworem bazy: „byt określa świadomość” rozwój sił wytwórczych pociąga za sobą (z opóźnieniem) zmianę stosunków społecznych oraz form organizacji państwowej – historia to następstwo jakościowo odmiennych FORMACJI SPOŁECZNO-EKONOMICZNYCH

K. Marks – kapitalizm i socjalizm ewentualne „przyspieszenie” historii wymaga ostrożności – stadium przejściowe: DYKTATURA PROLETARIATU przejęcie instytucji państwa (aparatu przymusu) przez robotników; władza jednej klasy, której celem będzie likwidacja podziału klasowego, czyli „zniesienie siebie jako klasy” FORMACJE SPOŁECZNO-EKONOMICZNE (europejskie – odrębna formacja „azjatycka”) HISTORIA – POSTĘP WOLNOŚCI KONIEC HISTORII („królestwo wolności”) zniesienie własności prywatnej brak podziału klasowego brak instytucji państwa niewolnicza feudalizm kapitalizm SOCJALIZM ? historyczne sprzeczności rozwoju: - zysk nie rośnie w nieskończoność (wolna konkurencja – spadek cen); - wyzysk proletariatu - wzrost świadomości alienacji, integracja środowisk robotniczych wokół programu rewolucyjnego upadek kapitalizmu jest kwestią czasu, ale można go przyspieszyć – REWOLUCJA PROLETARIACKA – tam, gdzie ta formacja jest najbardziej rozwinięta: Anglia, Niemcy.

W. Lenin – „korekta” marksizmu KAPITALIZM SOCJALIZM „skok w bok”  - (1. „pomyłka” tow. Marksa) IMPERIALIZM: - ceny (i zyski) nie spadają (monopole, nowe rynki zbytu); - reformy społeczne – poprawa sytuacji robotników, co zniechęca ich do rewolucji. rewolucja niezbędna, bo nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co stanie się dalej, ale: (2. „pomyłka” tow. Marksa) - nie można jej wywołać tam, gdzie imperializm rozwinięty, bo nie znamy dokładnie warunków działania TEORIA „NAJSŁABSZEGO OGNIWA”: rewolucja w Rosji (feudalizm/kapitalizm); nie może być proletariacka (bo nie ma proletariatu), więc: awangarda proletariatu (zawodowi rewolucjoniści); wyeksponowanie stadium przejściowego – dyktatura (reprezentantów) proletariatu (partii). powstanie pierwszego państwa socjalistycznego jako wstęp do ogólnoeuropejskiej rewolucji – INTERNACJONALIZM (na przeszkodzie Polska: bitwa warszawska 1920)

PYTANIA POD ROZWAGĘ  Marks dumnie uważał swą teorię za „naukową”, odwołując się do rozumienia naukowości przez pozytywizm (nakazujący mówienie tylko o tym, co dostępne empirycznie, czyli o „faktach”). Spójrz na marksowski opis socjalizmu – czy jest w nim coś charakterystycznego, co uprawniałoby tego myśliciela do tak mocnego odcięcia się od projektów „utopijnych”? Czy dostrzegasz jakieś istotne różnice między traktowaniem koncepcji politycznych jako części myśli filozoficznej, a postrzeganiem ich jako nauki, na wzór nauk przyrodniczych?