Zagadnienie transportowe Prof. dr hab. Grażyna Karmowska
Klasyczne zagadnienie transportowe Problem polegający na wyznaczeniu optymalnego planu przewozów z ustalonych punktów nadania Ai (i=1,2,..,m) do ustalonych punktów odbioru Bj (j=1,2,...n) jednorodnego towaru. Każdy dostawca może zaopatrywać każdego odbiorcę, przesyłając odpowiednio ładunki ai, a każdy odbiorca przyjmuje ładunki bj Koszt (czas) transportu między poszczególnymi dostawcami a odbiorcami wynosi cij
A1 c11 B1 c21 cm1 A2 c12 B2 c22 cm2 c1n Bn Am c2n cmn X11 X12 X1n X21 Xm1 c1n Xm1 Bn Am c2n Xm1 cmn
Klasyczne zagadnienie transportowe Należy wyznaczyć takie ilości ładunku Xij przewożonego między dostawcami a odbiorcami, aby zminimalizować całkowity koszt (czas) transportu)
Klasyczne zagadnienie transportowe
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Kryterium funkcji celu jest minimalizacja łącznego kosztu produkcji i przewozu
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Dodatkowe warunki 1. Wyklucza się możliwość pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych z wszystkich punktów
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Dodatkowe warunki 2. Wyklucza się możliwość zaspokojenia zapotrzebowania przez budowę zakładu w jednym punkcie
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Dodatkowe warunki 3. Cała produkcja wytworzona w dowolnym i-tym punkcie zostanie rozesłana do odbiorców
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne Przy założeniu pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych z, jednakowych w każdym możliwym punkcie Jeśli w i-tym punkcie wybudujemy zakład, jego moc produkcyjna będzie w pełni wykorzystana Przypadek przeciwny
Zagadnienie lokalizacyjno-produkcyjne
Zagadnienie transportowe z blokadą tras Blokowanie tras i tego dostawcy do j tego odbiorcy występuje gdy mamy do czynienia z: rejonizacją dostaw niedogodnościami komunikacyjnymi niejednorodnością ładunku
Zagadnienie transportowe z blokadą tras
Zagadnienie transportowe z blokadą tras
Zagadnienie transportowe z ograniczoną przepustowością tras Na niektóre zmienne decyzyjne (lub wszystkie) są nałożone ograniczenia z góry
Zagadnienie transportowe z ograniczoną przepustowością tras
Zagadnienie transportowe z minimalizacją odległości czasowej z dodatkowym kryterium kosztów Wyznaczyć takie wielkości dostaw (skąd, dokąd, ile przewozić), aby przy minimalnym czasie najdłużej trwającej dostawy łączne koszty przewozu były minimalne.
Zagadnienie transportowe z minimalizacją odległości czasowej z dodatkowym kryterium kosztów R – zbiór połączeń, którym są przyporządkowane odległości czasowe nie większe od minimalnego czasu naj- dłużej trwającej dostawy
Zagadnienie transportowe z kryterium kosztów z dodatkową minimalizacją odległości czasowej Wyznaczyć taki układ przewozów aby przy minimalnym łącznym koszcie przewozu czas najdłużej trwającej dostawy był minimalny
Zagadnienie transportowe z kryterium kosztów z dodatkową minimalizacją odległości czasowej S – zbiór połączeń (tras), którym są przyporządkowane minimalne łączne koszty przewozu
Wieloetapowe zagadnienie transportowe Elementy: Punkty nadania A Punkty pośrednie D Punkty odbioru B
B1 A1 D1 A2 B2 Dr Am Bn
Wieloetapowe zagadnienie transportowe 1. Aby zadanie nie było sprzeczne:
Wieloetapowe zagadnienie transportowe 2. Aby zadanie nie było sprzeczne:
Wieloetapowe zagadnienie transportowe 3. Aby zadanie nie było sprzeczne: