Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Advertisements

Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Język asemblera Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
argumenty wiersza poleceń: getopt
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Organizacja Przedsięwzięć Programistycznych Wykład 7, 27.II.03
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Procesy współbieżne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Zarządzanie konfiguracją Doskonalenie Procesów Programowych Wykład 6 Copyright, 2001 © Jerzy.
Obliczalność i złożoność obliczeniowa
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 15
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Testy akceptacyjne Analiza systemów informatycznych Wykład 9
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Bazy danych Wprowadzenie do informatyki Wykład 9
Asembler i koncepcja von Neumanna
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 7
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Przetwarzanie tekstów i AWK
Programowanie imperatywne i język C
Języki formalne i gramatyki
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 6 IBM PC XT (1983)
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 5
Od algebry Boole’a do komputera
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 7
Metody formalne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Analiza systemów informatycznych.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Testowanie oprogramowania
Wyrażenia regularne i język AWK
Komunikacja poprzez Internet
Dokumenty i prezentacje Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Język ANSI C Operacje we/wy
#include #include main () { cout
Programowanie obiektowe W2
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 9 TABLICE PREPROCESOR OPERATORY c.d. (nie tylko binarne)
Podstawy programowania w języku C i C++
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
Przetwarzanie tekstu i strony WWW Copyright, 1999 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Podstawy programowania w języku C i C++
Programowanie strukturalne i obiektowe
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 15 PIERWSZE KROKI.
Translatory Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 11.
Gramatyki i translatory
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Dokumenty elektroniczne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 5
Języki formalne i gramatyki Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Języki formalne Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw informatyki Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Wyrażenia regularne i język AWK Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
Inżynieria oprogramowania
Zapis prezentacji:

Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 5a

J.Nawrocki, Język C - część II Plan wykładu Relacje w języku C Czytanie ciągu o nieznanej długości Liczba cyfr raz jeszcze Dyrektywa #include Automatyczne testowanie funkcji Testowanie sterowane danymi Tablice w C

J.Nawrocki, Język C - część II Relacje w języku C void main() { int a, b; scanf("%d %d", &a, &b); if (a < b) {printf("%d mniejsze niz %d\n", a, b);} if (a <= b) {printf("%d mniejsze lub rowne %d\n",a, b);} if (a == b) {printf("%d rowne %d\n", a, b);} if (a != b) {printf("%d rozne od %d\n", a, b);} if (a >= b) {printf("%d wieksze lub rowne %d\n", a, b);} if (a > b) {printf("%d wieksze niz %d\n", a, b);} return; } mniejsze niz 5 1 mniejsze lub rowne 5 1 rozne od 5

J.Nawrocki, Język C - część II Wynik funkcji scanf scanf(.. ) >= 0 oznacza OK. (liczba przecz. elementów) scanf(.. ) = -1 oznacza błąd (niezgodność z formatem)

J.Nawrocki, Język C - część II Suma liczb

J.Nawrocki, Język C - część II Suma liczb void main() { int a, suma; suma= 0; while (scanf("%d", &a) > 0) { suma= suma + a; } printf("Suma= %d\n", suma); return; } Suma= 20

J.Nawrocki, Język C - część II Suma liczb void main() { int a, suma; suma= 0; while (scanf("%d", &a) > 0) { suma= suma + a; } printf("Suma= %d\n", suma); return; } Suma= 20 Suma += a;

J.Nawrocki, Język C - część II Funkcje nast ( 3 ) = 4 void main() { int X, Y; scanf("%d", &X); Y= X + 1; printf("%d \n", Y); return; } void main() { int X, Y; scanf("%d", X); Y= nast(X); printf("%d \n", Y); return; } int nast(int n) { return n+1; } Napisać program wyświetlający liczbę o 1 większą od podanej. 3 4

J.Nawrocki, Język C - część II Ile cyfr ma podana liczba X? void main() { int X, C, G; scanf("%d", X); C= 1; G= 10; while (X >= G) { C= C + 1; G= G * 10; } printf("%d ma cyfr: %d \n", X, C); return; } void main() { int X, C; scanf("%d", X); C= LiczbaCyfr(X); printf("%d ma cyfr: %d \n", X, C); return; }

J.Nawrocki, Język C - część II Ile cyfr ma podana liczba X? void main() { int X, C, G; scanf("%d", X); C= 1; G= 10; while (X >= G) { C= C + 1; G= G * 10; } printf("%d ma cyfr: %d \n", X, C); return; } int LiczbaCyfr(int n) { int C, G; C= 1; G= 10; while (n >= G) { C= C + 1; G= G * 10; } return C; }

J.Nawrocki, Język C - część II Funkcje Program = zbiór funkcji Wykonanie zaczyna się od funkcji main void main() { int X, Y; scanf("%d", X); Y= nast(X); printf("%d \n", Y); return; } int nast( int n ){ return n+1 ; }

J.Nawrocki, Język C - część II Dyrektywa #include #include " nazwa_pliku

J.Nawrocki, Język C - część II Jeden program w dwóch plikach int LiczbaCyfr(int n) { int C, G;... return C; } void main() { int X, C; scanf("%d", X); C= LiczbaCyfr(X); printf("%d ma cyfr: %d \n", X, C); return; } #include "liczbacy.c" void main() { int X, C; scanf("%d", X); C= LiczbaCyfr(X); printf("%d ma cyfr: %d \n", X, C); return; } int LiczbaCyfr(int n) { int C, G; C= 1; G= 10; while (n >= G) { C= C + 1; G= G * 10; } return C; } liczbacy.c

J.Nawrocki, Język C - część II Organizacja plików Testowana funkcja Oprogramowanie korzystające z tej funkcji #include... Program testujący #include...

J.Nawrocki, Język C - część II Prosty program testujący #include "liczbacy.c" void main() { int n, fWynik, oWynik, Blad; int Blad=0; n=0; oWynik=1; fWynik= LiczbaCyfr(n); if (fWynik != oWynik){ printf("LiczbaCyfr(%d)=%d a nie %d.\n", n, fWynik, oWynik); Blad=1; } n=10; oWynik=2; fWynik= LiczbaCyfr(n); if (fWynik != oWynik){ printf("LiczbaCyfr(%d)=%d a nie %d.\n", n, fWynik, oWynik); Blad=1; } if (!Blad) { printf("Wszystko OK. Brawo!\n"); } return; }

J.Nawrocki, Język C - część II Organizacja plików Testowana funkcja Oprogramowanie korzystające z tej funkcji #include... Program testujący #include... Dane testowe

J.Nawrocki, Język C - część II Testowanie sterowane danymi #include "liczbacy.c" void main() { int n, fWynik, oWynik; int Blad=0; while (scanf("%d %d", &n, &oWynik)>0){ fWynik= LiczbaCyfr(n); if (fWynik != oWynik){ printf("LiczbaCyfr(%d)=%d a nie %d.\n", n, fWynik, oWynik); Blad=1; } if (!Blad) { printf("Wszystko OK. Brawo!\n"); } return; }

J.Nawrocki, Język C - część II Wszystko OK. Brawo! Dane testowe dla LiczbaCyfr Testowana funkcja Program testujący #include

J.Nawrocki, Język C - część II Odwracanie ciągu liczb

J.Nawrocki, Język C - część II Odwracanie ciągu liczb void main() { #define n 3 int i, a[n]; i= 0; while (i < n){ scanf("%d", &a[i]); i= i + 1; } i= n - 1; while (i >= 0){ printf("%d\n", a[i]); i= i - 1; } return; }

J.Nawrocki, Język C - część II Podsumowanie Automatyczne testowanie funkcji Testowanie sterowane danymi Tablice w języku C Wreszcie!

J.Nawrocki, Język C - część II Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne? (1 - 6) 2. Tempo (wolniej, OK., szybciej)? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co poprawić i jak?