Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy czasu rzeczywistego
Advertisements

Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Informatyka jako dziedzina wiedzy
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Programowanie Ekstremalne
Język asemblera Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Systemy czasu rzeczywistego Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Lekkie metodyki programowania: Szansa czy zagrożenie?
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Rekursja Teoretyczne podstawy informatyki Wykład 5
Procesy współbieżne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
Inżynieria oprogramowania II Wykład 12 Projekty dyplomowe
Obliczalność i złożoność obliczeniowa
Informatyka jako dziedzina wiedzy
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 15
Zwinne metodyki programowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Inżynieria oprogramowania.
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Testy akceptacyjne Analiza systemów informatycznych Wykład 9
Modelowanie i język UML
Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw informatyki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Przetwarzanie tekstów i AWK
Programowanie imperatywne i język C
Języki formalne i gramatyki
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Modularyzacja i struktury danych w C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 7
Metody formalne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Analiza systemów informatycznych.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Testowanie oprogramowania
Język C – Część II Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Komunikacja poprzez Internet
Dokumenty i prezentacje Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
? Rosnące potrzeby użytkowników Rozmiar problemu Czas Komputer domowy
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Metody formalne Inżynieria oprogramowania II Wykład 5.
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Informatyka jako dziedzina wiedzy
Informatyka jako dziedzina wiedzy
Translatory Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 11.
Gramatyki i translatory
Procesy współbieżne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do informatyki.
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Dokumenty elektroniczne Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 6 IBM PC XT (1983)
Przetwarzanie tekstów i AWK Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 5
Języki formalne i gramatyki Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Języki formalne Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw informatyki Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Od algebry Boole’a do komputera Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Inżynieria oprogramowania
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw informatyki
Zapis prezentacji:

Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład 3

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Co to jest informatyka? Dziedzina wiedzy zajmująca się problemami przetwarzania, przechowywania i przesyłania danych.

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Definiowanie informatyki ACM = Association for Computing Machinery IEEE = Institution of Electrical and Electronics Engineers IEEE CS = IEEE Computer Society

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Trzy filary informatyki Matematyka Nauki ścisłe (science) Inżynieria Mathematics Science Engineering

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Curriculum Obszary wiedzy 1.Struktury dyskretne (43) 2.Podstawy programowania (38) 3.Algorytmy i złożoność (31) 4.Architektura i organizacja (36) 5.Systemy operacyjne (18) 6.Obliczenia w sieciach (15) 7.Języki programowania (21) 8.Komunikacja człowiek-komputer (8) 9.Grafika i wizualizacja (3) 10.Systemy inteligentne (10) 11.Zarządzanie informacją (10) 12.Społeczne aspekty informatyki (16) 13.Inżynieria oprogramowania (31) 14.Obliczenia i metody numeryczne (0)

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Struktury dyskretne Graf nieskierowany Klika

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Struktury dyskretne Cykl w grafie Drzewo Ojciec Dzieci

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Struktury dyskretne Acykliczny graf skierowany (DAG) Cykl w grafie

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Silnia(0) = 1 Silnia(1) = 1 Silnia(2) = 2 Silnia(3) = 6 Silnia(4) = 24 Silnia(5) = 120 Podstawy programowania s 1 n > 1 Tak s s * n n n - 1 Nie Wynik s int Silnia (int n) { int s = 1; while (n > 1) { s = s * n; n = n – 1;} return s; } Silnia(n) = n! = n n! = (n-1)! n

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Algorytmy i złożoność Klasy algorytmów : Wielomianowe: p: czas(n) p(n) n=6

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Algorytmy i złożoność Klasy algorytmów : Wykładnicze: p: czas(n) p(n) n=6

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Algorytmy i złożoność Klasy algorytmów : Wykładnicze: p: czas(n) p(n) n=6 k n 0 n n 0 2 n > n k

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Algorytmy i złożoność Klasy algorytmów : Wielomianowe: p: czas(n) p(n) Wykładnicze: p: czas(n) p(n) Klasy problemów : Wielomianowe: alg. wielomianowy NP-trudne : najpraw. alg. wielomian n=6

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Architektura i organizacja Jest mała i szybka pamięć operacyjna i duża lecz wolna pamięć dyskowa. Jak zbudować z nich pamięć, która byłaby duża i szybka ?

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Architektura i organizacja Pamięć wirtualna 7 Odczyt komórki o adresie 7

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Architektura i organizacja Pamięć wirtualna 9 Odczyt komórki o adresie 9

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Architektura i organizacja Pamięć wirtualna Tablica stron fadr = blok(str) + prz Odczyt komórki o adresie logicz. ladr: str = ladr / 3 prz = ladr mod 3

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Architektura i organizacja Pamięć wirtualna Tablica stron fadr = blok(str) + prz Odczyt komórki o adresie logicz. ladr: str = ladr / 3 prz = ladr mod 3

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Systemy operacyjne Jak uniknąć zastoju w systemie? AllocateLP; AllocateHD; UseHDandLP; ReleaseHD; ReleaseLP; LP HD B A

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Systemy operacyjne AllocateLP; AllocateHD; UseHDandLP; ReleaseHD; ReleaseLP; AllocateHD; AllocateLP; UseHDandLP; ReleaseLP; ReleaseHD; LP HD B A Ale proste!

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Systemy operacyjne AllocateLP; AllocateHD; UseHDandLP; ReleaseHD; ReleaseLP; AllocateHD; AllocateLP; UseHDandLP; ReleaseLP; ReleaseHD; LP HD B A ?

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Systemy operacyjne AllocateLP; AllocateHD; UseHDandLP; ReleaseHD; ReleaseLP; AllocateHD; AllocateLP; UseHDandLP; ReleaseLP; ReleaseHD; LP HD B A

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina NC: Obliczenia w sieciach... NC4: WWW jako przykład obliczeń typu klient-serwer NC5: Budowanie aplikacji NC9:

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Języki programowania AnalizatorGenerator.pas.exe Kompilator

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Języki programowania Dany jest ciąg cyfr, nawiasów, znaków +, -, *, /. Czy ten ciąg jest poprawnie zbudowanym wyrażeniem arytmetycznym? * * 2 3 = 7 = ???

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Grafika i wizualizacja Jak odwzorowywać na ekranie obiekty 3-wymiarowe w czasie rzeczywistym?

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Systemy inteligentne Jak rozpoznawać obrazy lub pismo? Politechnika Poznańska

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Zarządzanie informacją Jak manipulować dużą ilością danych? Podaj nazwiska tych, u których dochód na głowę > zł

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Inżynieria oprogramowania LOOPLOOP Syndrom LOOP ate (późno) oor quality (kiepska jakość) ver budget (przekroczony budżet) vertime (nadgodziny) Loop

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Inżynieria oprogramowania Kiedy i za ile? Co za miesiąc?

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Inżynieria oprogramowania Data: Typ: Nowa: X Naprawa:__ Rozbudowa:__ Numer opowieści: 23 OPOWIEŚĆ: Dla każdego konta oblicz saldo dodając wszystkie wpłaty i odejmując wszystkie wypłaty. Rozmiar: Opowieści użytkownika

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Inżynieria oprogramowania Plan wydania: Gra planistyczna Pisze opowieści It was not OK. Dzieli opowieść It was not OK. Dla opowieści szac. pracochłon. i ryzyko. Ponadto dostępny czas It was not OK. 90h, małe 2 tyg= 24 h/osobę

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Inżynieria oprogramowania Pracochł., ryzyko dostępny czas More colors 9 godz Opowieści są OK. More colors Wybiera zakres More colors More func. 9 h 6 h Plan wydania: Gra planistyczna 2 tyg * 2 osoby= 48 h

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Obliczenia i metody numeryczne Jak rozwiązać układ równań lub pojedyncze równanie? 3x = 1 2x = 10 x 2 = 2

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Obliczenia i metody numeryczne a 2 + b 2 a 1 + (b/a) 2 begin a:= 3e-25; b:= 4e-25; m:= sqrt(a*a + b*b); writeln(m) end. begin a:= 3e-25; b:= 4e-25; if a > b then m:= a*sqrt(1+ (b/a)*(b/a)) else m:= b*sqrt(1+ (a/b)*(a/b)); writeln(m) end E-25 = b 1 + (a/b) 2 =

J.Nawrocki, Informatyka jako dziedzina Podsumowanie Struktury dyskretne: grafy Algorytmy i złożoność: podział zbioru Architektura: pamięć wirtualna Systemy operacyjne: problem zastoju Języki progr: kompilator i wyr. arytm. Systemy inteligentne: rozpozn. pisma Zarządzanie informacją: bazy danych Inżynieria oprogr.: gra planistyczna Metody numeryczne: sqrt(a*a+b*b) Wreszcie!