Windows Forms · Project Windows Application using System.Drawing; · zestaw narzędzi wspomagający tworzenie aplikacji okienkowych typu formularz + elementy sterujące · Project Windows Application using System; using System.Drawing; using System.Collections; using System.ComponentModel; using System.Windows.Forms; using System.Data;
Hierarchia klas Object MarshalByRefObject Component Control ScrollableControl ContainerControl Form
· Object podstawowa klas bazowa · MarshalByRefObject umożliwia przetwarzanie formularza utworzonego na odległym komputerze poprzez referencję · Component tworzy komponent ( kontener) dla przechowywania obiektów · Control definiuje podstawowe cechy formularza i podstawową obsługę zdarzeń · ScrollableControl umożliwia dodawanie suwaków i przewijanie tekstu · ContainerControl umożliwia dziedziczenie formularzy · Form składowe opisujące formularz
namespace Empty { public class Form1 : System.Windows.Forms.Form // partial private System.ComponentModel. Containercomponents = null; public Form1() InitializeComponent(); } protected override void Dispose( bool disposing ) { . . . }
private void InitializeComponent() { this.components = new System.ComponentModel.Container(); this.Size = new System.Drawing.Size(300,300); this.Text = ”Form1”; } static void Main() Application.Run(new Form1());
· Form Designer dodawanie elementów sterujących · Properties ustalanie parametrów i obsługa zdarzeń // klasa Form1 private System.Windows.Forms.Button Guzik_1; // funkcja InitializeComponent this.Guzik_1 = new System.Windows.Forms.Button(); FirstForm
// Guzik_1 // dla zmienionych parametrów this.Guzik_1.Location = new System.Drawing.Point(128, 104); this.Guzik_1.Name = „Guzik_1”; this.Guzik_1.TabIndex = 0; this.Guzik_1.Text = „Czekam...”; this.Guzik_1.Click += new System.EventHandler(this.OnGuzik); this.Controls.AddRange( new System.Windows.Forms.Control[] {this.Guzik_1}); // funkcja obsługi private void OnGuzik(object sender, System.EventArgs e) { .... } Nowy Guzik
Obsługa myszy · zdarzenia związane z myszką MouseClick MouseDoubleClick MouseDown MouseEnter MouseHover MouseMove MouseUp MouseLeave
private void Form1_MouseDown (object sender, System.Windows.Forms.MouseEventArgs e); { ... } · składowe klasy MouseEventArgs Button // left, middle, right Clicks // liczba naciśnięć Delta // liczba obrotów kółka X , Y // współrzędne w momencie // naciśnięcia
Obsługa klawiatury KeyDown KeyPress KyeUp private void OnKey (object sender, System.Windows.Forms.KeyEventArgs e); { ... } · składowe klasy KeyEventArgs Alt, Control, Shift, Modifiers KeyCode, KeyData, KeyValue · Form1.KeyPreview = true;
· dla pozycji końcowych zdefiniować funkcje obsługi w oknie Dodawanie menu · Form Designer wpisać nazwy pozycji menu · dla pozycji końcowych zdefiniować funkcje obsługi w oknie Properties ( Events / Click ) i ewentualnie inne parametry · dekorowanie pozycji menu składowe klasy MenuItem Checked, Enabled, ShortCut, ShowShortCut, Text
Pasek stanu · dołączany za pomocą Form Designer, może zawierać różne rodzaje informacji · składowe klasy StatusStrip : StatusBar ToolStripStatusLabel // teksty ToolStripProgressBar // postęp ToolStripDropDownButton // lista wyboru ToolStripSplitButton // przycisk i lista wyboru
· wyświetlanie podpowiedzi w panelu obsługa zdarzenia MouseEnter ( np. pozycji menu) private void OnMouseEnter (object sender, System.EventArgs e) { toolStripStatusLabel1.Text = "Kopiowanie."; }
· wyłączanie podpowiedzi private void OnMouseLeave (object sender, System.EventArgs e) { statusBarPanel1.Text = "."; }
Pasek narzędzi · za pomocą Form Designer dołączamy pasek obiekt ToolStrip · można dołączać i edytować poszczególne przyciski narzędzi ToolStripButton · dla przycisków można definiować opisy (Text) i dymki (ToolTipText) · obsługa naciśnięcia przcisku w oknie właściwości ToolStripButton dodać funkcję obsługi zdarzenia Click
Elementy sterujące · kolejność zdarzeń generowanych przy kontaktach z elementem sterującym: Enter Leave Validating Validated · gdy CausesValidation == false to zdarzenia Validating i Validated nie są generowane
· Button przeciągnąć z przybornika, ustalić właściwości i · Button przeciągnąć z przybornika, ustalić właściwości i zdefiniować funkcje obsługi zdarzeń private void Common_Button_Click (object sender, EventArgs e) { Button bb = (Button)sender; textBox1.Text = (string) bb.Tag; }
· TextBox przeciągnąć z panelu elementów, ustalić właściwości (np · TextBox przeciągnąć z panelu elementów, ustalić właściwości (np. tekst początkowy), dodać obsługę zdarzeń np. TextChanged lub Leave private void OnTextBox1Leave (object sender, System.EventArgs e) { string ss = textBox1.Text; MessageBox.Show(ss); } · można utworzyć pole dla wprowadzania hasła · można dodać suwaki przewijania · maskowanie MaskedTextBox · sprawdzanie poprawności
Przyciski radiowe · aby uzyskać 1 z N należy najpierw umieścić GroupBox, a potem wewnątrz same przyciski · odczytanie stanu przycisku if ( radioYellow.Checked ) { ... }
Dymki z podpowiedzią · przeciągnąć ToolTip z panelu (wyświetli się u dołu poza formularzem) · w oknie właściwości danego elementu wstawić tekst dymka np. do pola ToolTip on toolTip1 · realizacja (automatyczna) this.toolTip1.SetToolTip (this.radioButton1, "I am blue.");
Przeciągnij i Upuść Drag & Drop · źródło obsługa MouseDown private void OnMouseDown(object sender, MouseEventArgs e) { TextBox tt = (TextBox)sender; tt.SelectAll(); tt.DoDragDrop(tt.Text, DragDropEffects.Copy); }
· cel obsługa DragEnter private void OnDragEnter(object sender, DragEventArgs e) { if (e.Data.GetDataPresent(DataFormats.Text)) e.Effect = DragDropEffects.Copy; else e.Effect = DragDropEffects.None; }
· cel obsługa DragDrop private void OnDragDrop(object sender, DragEventArgs e) { T2.Text += (string)e.Data.GetData(DataFormats.Text); } DraDro
(System.Clipboard – clipbrd.exe) Schowek (System.Clipboard – clipbrd.exe) Clipboard.SetText(textBox.Text); Clipboard.textBox.Copy(); // selected text Clipboard.SetText((string)listBox.SelectedItem); // if(Clipboard.ContainsText()) textBox2.Text = Clipboard.GetText();
//// obrazy .bmp Bitmap bm = new Bitmap("P2.bmp"); Clipboard.SetImage(bm); // if (Clipboard.ContainsImage()) pictureBox1.Image = Clipboard.GetImage();
///// dźwięki .wav // FileStream fs = new FileStream("notify.wav"); Clipboard.SetAudio(fs); System.Media.SoundPlayer sp = new SoundPlayer(); if (Clipboard.ContainsAudio()) { sp.Stream = Clipboard.GetAudioStream(); sp.Load(); sp.Play(); } Clipboard
Dalsze elementy sterujące NumericUpDown CheckBox // Checked DateTimePicker MonthCalendar ProgressBar ListBox ComboBox // DropDownList WebBrowser // Navigate
CheckedList TreeView ListView TabControl Chart TableLayoutPanel FlowLayoutPanel Timer BackGroundWorker Chart, Prąd3Fazowy
Powiązania ( bindings ) List<string> ll = new List<string>(); string[ ] ts = new string [ 5 ]; // bindingSource1.DataSource = (object)ts; bindingSource2.DataSource = (object)ll; comboBox1.DataSource = (object)bindingSource1; listBox1.DataSource = (object)bindingSource2; bindingSource1.SuspendBinding(); bindingSource1.ResumeBinding(); bindingSource2.SuspendBinding(); bindingSource2.ResumeBinding(); DataBind
Formularze wielojęzykowe using System.Threading; using System.Globalization; using System.Resources; using System.Reflection; · umieścić elementy na formie – teksty domyślne · ustawić Localizable = true · wybrać język ( Language ) · wpisać opisy wszystkich elementów · dodać funkcję zmiany opisów .....
private void NewLang(string cul) { ComponentResourceManager crm = new ComponentResourceManager(typeof(Form1)); CultureInfo ci = new CultureInfo(cul); foreach (Control cc in this.Controls) { crm.ApplyResources(cc, cc.Name, ci ); if(cc.Controls != null) for (int i = 0; i < cc.Controls.Count; ++i) crm.ApplyResources(cc.Controls[i], cc.Controls[i].Name, ci); }}
private void NewLang(string cul) { CultureInfo ci = new CultureInfo(cul); Thread.CurrentThread.CurrentUICulture = ci; rm = new ResourceManager("namespace.Form1", Assembly.GetExecutingAssembly()); button1.Text = rm.GetString("button1.Text"); label2.Text = rm.GetString("label2.Text"); ............. }
Teksty z zasobów · pobrać: ResourceManager rm2 = MLangTest.Properties.Resources.ResourceManager; lub · Add -> New item -> Recources file -> Resource1.resx · dodać nazwy tekstów i teksty ResourceManager r1 = Resource1.ResourceManager; textBox1.Text = r1.GetString("J2"); ............ MuLan
Okna dialogowe · dialogi standardowe osadzanie z panelu elementów poza formularzem · wyświetlanie i odczytywanie wyniku string str ; if (colorDialog1.ShowDialog() == DialogResult.OK) { str = colorDialog1.Color.ToString(); MessageBox.Show(str); } // Color [A=255,R=139,G=201,B=98] // // filtr dla openFileDialog openFileDialog1.Filter = "Program files|*.cs"; Dial
Dialogi niestandardowe · utworzyć nowy formularz Dialog (Aplikacja/Add/Add Windows Form) · usunąć elementy ControlBox, MaximizeBox, MinimizeBox (false) · dodać przyciski OK i Cancel i ustalić DialogResult
· w dowolnej funkcji (np. obsługa menu) dodać Dialog dia = new Dialog(); dia.ShowDialog(); // modalny dia.Show(); // nie modalny · do dialogu dodać dowolne elementy sterujące · wymiana danych poprzez obiekt dialogu np. dla ListBox CarMakes CarMakes.SelectedIndex = 5; // 0,1,... CarDialog.ShowDialog(); string str = CarMakes.Text; // modyfikator · dziedziczenie form (elementy bierne) ( Build Add Inherited Form ) DzieForm
Środowisko graficzne GDI+ · przestrzenie nazw System.Drawing System.Drawing.Drawing2D System.Drawing.Imaging System.Drawing.Printing System.Drawing.Text · klasy pomocnicze Point PointF Rectangle RectangleF Size SizeF Region // rectangles + paths
uzyskiwanie obiektu Graphics - obsługa komunikatu Paint private void OnMyPaint ( object sender, System.Windows.Forms.PaintEventArgs e ) { Graphics g = e.Graphics; .... } - z obrazu Graphics g = Graphics.FromImage(pictureBox1.Image); - z uchwytu Graphics g = Graphics.FromHwnd(button1.Handle);
unieważnianie obszaru klienta Invalidate( ) Invalidate(Rect) określanie koloru tła Graphics g = e.Graphics; e.Clear(Color.Yellow); e.Clear(Color.FromArgb( 128, 255, 0, 0 )); // (10, 200,120) Paint1
narzędzia graficzne : czcionki pióra pędzle definiowanie czcionki Font f = new Font("Arial", 12, FontStyleBold | FontStyleUnderline);
definiowanie pióra Pens.Firebrick // i inne kolory Pen pen1 = new Pen(Color.Red, 5); // solid // styl linii pen1.DashStyle = DashStyle.Dash; // .DashDot, .DashDotDot, .Dot, .Solid // // zakończenia linii pen1.StartCap = LineCap.Flat; pen1.EndCap = LineCap.Square; // .Triangle, .ArrowAnchor, .RoundAnchor ...
definiowanie pędzla Brushes.Blue // i inne kolory SolidBrush brush1 = new SolidBrush(Color.Red); HatchBrush brush2 = new HatchBrush( HatchStyle, linesColor, backColor); LinearGradientBrush brush3 = new LinearGradientBrush( Rectangle, StartColor, EndColor ); // Angle Paint2
wyprowadzanie tekstu g.DrawString( string, Font, Brush, RectangleF | PointF, StringFormat ); Font f = new Font( "Tahoma", 40 ); g.DrawString( "Napis", f, Brushes.Red, 50, 50 ); // StringFormat sf = new StringFormat(); sf.FormatFlags = StringFormatFlags.DirectionVertical; g.DrawString("ALFA", f, Brushes.Green, 50, 50, sf );
składowe klasy Graphics do rysowania (niektóre) DrawLine // Arc, Bezier, // Ellipse, Pie, Rectangle FillEllipse // Pie, Polygon, Rectangle
kolekcja figur GraphicsPath GraphicsPath gp = null; Point[ ] T1 = { point1, point2, point3 }; Point[ ] T2 = { point4, point5, point6 }; // gp = new GraphicsPath(); gp.AddPolygon(T1); gp.AddPolygon(T2); graphics.DrawPath(Pens.Red, gp); Paint3
przetwarzanie obrazów string file = @"d:\Ob1.bmp"; Bitmap b1 = new Bitmap(file); // odczytywanie pictureBox1.Image = b1; // wyświetlanie // b1.Save(@"d:\Ob2.jpg", // zapisywanie System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg); Picture1
przetwarzanie pikseli Color px; for (int x = 0; x < bitmap2.Width; ++x) for (int y = 0; y < bitmap2.Height; ++y) { px = bitmap2.GetPixel(x, y); if ( px ... ) bitmap2.SetPixel(x, y, Color.Red); } Picture2
przetwarzanie obrazów GDI+ Bitmap bb = new Bitmap(350,200); pictureBox1.Image = bb; Graphics g = Graphics.FromImage(pictureBox1.Image); // draw, fill bb = (Bitmap)pictureBox1.Image; // process Picture3