TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Asertywność.
Narodziłem się... Na rozstaju dróg... Sam....
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOBIETA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
w edukacji przedszkolnej
Anna Paszkowska-Rogacz
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Bezpiecznie w wirtualnym świecie.
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Rzecz o efektywności w biznesie
Hiszpańskie natchnienia
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
Porady dla Twojego życia:
... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
KOBIETA.
Życzę Ci, abyś odnalazła: w ciszy swoje myśli i marzenia, w bliskich Ci osobach siłę i piękno stworzenia, w otaczającym świecie radość istnienia, w kolorach,
CZTERY ŚWIECE.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
Czyli sztuka odmawiania…
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
20 reguł dobrego wychowania dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkich razem łączyła miłość.
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkie razem łączyła miłość.
Potrzeba jednej godziny, abyś poznał jego talenty.
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Strategie rozwiązywania konfliktów
Jedna z historii zmieniających życie….
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
KWIATY i różne mądrości….
Baśń o wyspie i jej mieszkańcach.....
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Reżyseria: Patrycja Bajowska Hanna Sawin
We dwoje ... Czyli 2 słowa o małżeństwie Dziewczyna do narzeczonego:
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
czyli jak mówić bez oskarżenia
wnikania alkoholu w organizm
Będę obok JJ.
AKCEPTACJA UCZUĆ CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Język Serca (Nonviolent Comunication) jako filozofia wspierania rozwoju ucznia oraz budowania współpracy w szkole Jerzy Rządzki.
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Kiedy nikogo nie będzie i pomyślisz, że nikomu nie zależy
8 LUTY 2011 – DZIAŁANIA TOWARZYSZĄCE ODBYWAJĄ SIĘ PRZEZ CAŁY MIESIĄC LUTY.
Szkoła bez przemocy.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Podstawowe umiejętności pomagania
Opresyjna i nieopresyjna
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
CZTERY ŚWIECE.
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Hiszpańskie natchnienia
dobry humor, smutek, mądrość, duma; a wszystkie razem łączyła miłość.
Zapis prezentacji:

TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM NAWIĄŻ KONTAKT WZROKOWY Wyrażasz wtedy swoją uwagę i troskę.

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM ZWRACAJ UWAGĘ NA JĘZYK CIAŁA, TON GŁOSU I SŁOWA Możesz wyczytać więcej na temat osoby z jej wyrazu twarzy, gestów i ruchów niż z jej słów.

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM ZRÓB MIEJSCE DLA CISZY Czasami nie trzeba zapełniać chwili słowami. Daj do zrozumienia, że jesteś dla swojego rozmówcy (męża/żony, dziecka, itp.).

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM DOŁĄCZ DO ROZMÓWCY Zamiast przekazywać własne opinie, staraj się postawić w miejscu drugiej osoby i patrzeć z jej punktu widzenia.

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM PARAFRAZUJ SŁOWA Najpierw wysłuchaj, później przemyśl to co usłyszałeś, i dodaj: „Czy to jest tak…”, albo „Czy dobrze zrozumiałem, że…”. CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD I „Mam po dziurki w nosie tej ciągłej krytyki”. Właściwe podejście: „Czy dobrze Cię zrozumiałem, że nie wytrzymujesz mojej krytyki?”. Szkodliwe podejście: Sama też krytykujesz i jakoś ci to nie przeszkadza”.

PRZYKŁAD II „Boli mnie kiedy nie dotrzymujesz słowa”. Właściwe podejście: „Rozumiem, chodzi ci o to, iż nie zawsze robię to, co obiecałam”. Szkodliwe podejście: A przesadzasz, nie wyolbrzymiaj”.

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM POSTARAJ SIĘ WCZUĆ W MYŚLI ROZMÓWCY Spróbuj postawić się w jego miejscu. To, że potwierdzasz myśli rozmówcy, nie oznacza, iż się z nim zgadzasz. CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD „Męczy mnie ta cała niepewna sytuacja”. Właściwe podejście: „To co teraz dzieje się między nami, męczy cię. Czy to chciałaś powiedzieć?”. Szkodliwe podejście: „Eee, nie jest tak źle”.

PO PIERWSZE BĄDŹ DOBRYM SŁUCHACZEM POSTARAJ SIĘ WNIKNĄĆ W UCZUCIA ROZMÓWCY CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD „Ale się zestresowałem tym wypadkiem. Dobrze, że nic nikomu się nie stało”. Właściwe podejście: „Wyobrażam sobie, jakie było to stresujące”. Szkodliwe podejście: Nie rozpamiętuj, już po sprawie”.

PO DRUGIE KORZYSTAJ Z ZASAD SKUTECZNEGO PRZEKAZU KONTAKT WZROKOWY Patrz prosto w oczy, a nie na podłogę czy na jakiś inny element pomieszczenia.

PO DRUGIE KORZYSTAJ Z ZASAD SKUTECZNEGO PRZEKAZU DOTYK FIZYCZNY (ZALEŻNIE OD SYTUACJI) Stwórz łączność pomiędzy wami poprzez wykorzystanie odpowiedniego dotyku.

PO DRUGIE KORZYSTAJ Z ZASAD SKUTECZNEGO PRZEKAZU ODPOWIEDNIE FORMUŁOWANIE KOMUNIKATÓW Przyjmij odpowiedzialność za swoje myśli, uczucia i pragnienia, formułując zdania w pierwszej osobie (komunikat „ja”), a nie w drugiej (komunikat „ty”). CZAS NA PRZYKŁADY

PRZYKŁAD I Szkodliwe podejście: „Nie powinieneś wierzyć tym, którzy wyłudzają pieniądze na ulicy”. Właściwe podejście: „Ja osobiście nie ufam osobom, które wyłudzają pieniądze na ulicy”.

PRZYKŁAD II Szkodliwe podejście: „Ludzie tak czasami mają, że nie wiedzą czego chcą”. Właściwe podejście: „Ja mam tak czasami, że nie wiem czego chcę”.

PRZYKŁAD III Szkodliwe podejście: „Powinnaś wiedzieć, jakie są zasady. W tym domu nie tylko ja mam obowiązki”. Właściwe podejście: „Wydaje mi się, że nie tylko ja mam obowiązki w tym domu”.

PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW FAKTY Nie generalizuj (np. „ty zawsze, ty nigdy…”, „oczywiście, jak zawsze, itp.). CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD Szkodliwe podejście: „Zawsze odchodzisz ode mnie, kiedy próbuję z tobą rozmawiać”. Właściwe podejście: „Kiedy z tobą rozmawiałem odeszłaś ode mnie”.

PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW UCZUCIA Korzystaj pojedynczych słów na określanie swoich uczuć (np. jestem smutny, zły, szczęśliwy, przerażony, zraniony, itp.). CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD Właściwe podejście: „Kiedy rozmawiałem z tobą, a ty sobie poszłaś, czułem się zraniony”. „Jak nie odbierasz telefonu to czuję się zaniepokojona”.

PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW OCZEKIWANIA Opisz jasno to, czego oczekujesz. Sformułuj swoje prośby tak, by były konkretne. Nie wypowiadaj ogólnych próśb. CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD Właściwe podejście: „Bardzo cię proszę, byś wtedy, kiedy mówię do ciebie, nawet jeśli się nie zgadzasz, wysłuchał mnie, dopóki nie skończę. Byłbym ci za to bardzo wdzięczny”.

PO TRZECIE KORZYSTAJ Z TECHNIK ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW DAWANIE Powiedz, co jesteś gotów dać. CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD Właściwe podejście: „Jeśli jesteś zraniony albo dotknięty tym co powiedziałem, powiedz mi o tym. Na prawdę jestem otwarty do wysłuchania tego, co masz do powiedzenia”.

PO CZWARTE ZAUWAŻAJ ZALETY ROZMÓWCY W ZALEŻNOŚCI OD SYTUACJI, WYPOWIADAJ PEŁNE MIŁOŚCI SŁOWA UZNANIA NA TEMAT CHARAKTERU I ZACHOWANIA. Postaraj się, aby twoje słowa były szczere, nie zaś wymuszone lub mające na celu manipulację. CZAS NA PRZYKŁAD

PRZYKŁAD Właściwe podejście: „Jestem bardzo dumny, że udało Ci się uniknąć kolizji”. „Cenię w tobie twój optymizm”. „Podziwiam twoje wyczucie czasu”.

Skuteczna komunikacja jest przede wszystkim nauką, którą poznajemy przez stosowanie podstawowych zasad. Później, po długotrwałym ćwiczeniu, staje się sztuką.

Tylko jeśli mamy komunikować się nieskutecznie, to po co Można się komunikować skutecznie lub nieskutecznie. Tylko jeśli mamy komunikować się nieskutecznie, to po co to w ogóle robić? UWAGA! CZARNA DZIURA NIEZROZUMIENIA

Wykorzystaj zasady skutecznej komunikacji Materiał został opracowany na podstawie rozdziału Wykorzystaj zasady skutecznej komunikacji w: „Gdy twoje dziecko jest gejem. Plan uzdrowienia rodziny” Richard Cohen, Wydawnictwo Światło-Życie 2009 Dziękuję za uwagę opracowała: Marta Franczak spec. public relations i doradca rodzinny