Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
czyli Wprowadzenie do filozofii
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Rola państwa w gospodarce
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
Charakterystyka finansów publicznych
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Zarządzanie strategiczne
Patriotyzm dawniej i dziś.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Grupa etniczna i etnograficzna
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Migracja.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Naród i postawy wobec narodu
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
,, Polityka nie jest sztuką tego co możliwe, lecz tego co niemożliwe” Vaclav Havel Młodzi dla Wolności Obserwatorium przemian Autor: Paulina Kurpiel.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Rynek światowy i globalny system gospodarczy
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Zatrudnienie wspomagane. Harmonogram – Spotkanie 1 Wprowadzenie do modułu Strategie promocji zatrudnienia osób niepełnosprawnych Powstanie idei zatrudnienia.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Ochrona danych osobowych
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Naród, etniczność, rasa.
KLASA Społeczno-prawna
Kultura współczesnego świata
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 11): Naród- etniczność

1. Naród a grupa etniczna: podobieństwa i różnice narodów i grup etnicznych: kultura narodowa a etniczna; sposób definiowania swojej tożsamości; naród a państwo. wskazywania na pokrewieństwa między grupą etniczną a narodem (grupy etniczne uważa się za „zalążki narodów”); uznanie danej grupy etnicznej za naród ma daleko idące konsekwencje polityczne, gdyż to naród ma prawo do suwerenności politycznej; „technologia narodu” (jak tworzyć naród?) - od grupy etnicznej do narodu.

2. Znaczenia pojęcia „naród”: zainteresowanie narodem po 1990 r. (te same przyczyny, jak w wypadku wzrostu zainteresowań nad etnicznością); naród jako ważny przejaw etniczności o znaczeniu politycznym i moralnym: naród jako „organizacja uczuć” i związane z nim zobowiązania moralne (Max Weber – pojęcie „narodu” należy do sfery wartości). naród w dyskursie historycznym i jego mitologizacja (polityka pamięci): narody nowożytne są tworami współczesnymi, ale w swoich ideologiach narodowych jawią się jako wspólnoty o „starożytnym” pochodzeniu.   naród (państwo narodowe), pozostaje istotny społecznie i kulturowo mimo procesów globalizacji; różnice w traktowaniu i analizy zjawiska „narodu” w socjologii środkowoeuropejskiej i zachodniej.

3. Rozumienie terminu „naród” (1): termin „naród”, podobnie jak „grupa etniczna” odnosi nas do „pochodzenia” („rodu”) – dyskurs: pochodzenie, geneza, rodowód, przynależność do tego samego „ludu”; naród – tradycje ujmowania: „etniczna” (pochodzenie) - w narodzie jesteśmy „naturalnie”: M. Weber naród to „największa z grup przejawiających wiarę we wspólne pochodzenie”. „polityczna” („obywatelska”) – naród jest „budowany”, akcent pada na prawa i obowiązki prawne. naród jako „idea jednocząca” – przekracza granice klasowe, regionalne i nierówności społeczne; pytanie: jako powstał „naród” ? – kto (jaka grupa społeczna?) była najbardziej zainteresowana tworzeniem narodu?

4. Rozumienie terminu „naród” (2): dynamiczna wspólnota ponadstanowa (ponad warstwowa, ponadklasowa) o charakterze historycznym, wyposażona w cechy (warunki) obiektywne (np. terytorium, państwo, język) i przymioty subiektywne, wyrażające się w świadomości przynależności do wspólnoty, przy czym rola czynnika świadomościowego im bliżej współczesności, tym bardziej wzrasta (Tadeusz Łepkowski). naród to pojęcie „nieuchronne wieloznaczne”: na powstanie narodu składają się czynniki obiektywne i subiektywne – „los i wybór”; powszechności pojęcia „narodu” odpowiada jego różnorodność - „wielopostaciowość” zjawiska narodu w czasie i przestrzeni; doniosłości społecznej „narodu” odpowiada słabość „teoretyczna” ideologii narodowej (jej podstaw filozoficznych i teoretycznych).

5. Historyczne warianty powstawania „narodu”: Europa: Europa Zachodnia: model „naród – państwo”; Europa Wschodnia: model „naród – lud” („kultura”); świat pozaeuropejski: Azja: model „naród- kultura – religia”; Afryka: model „państwo – naród”. główne punkty dyskusji: naród „wschodni” i „zachodni”; rola państwa, gospodarki i miast; rola kultury ludowej i ideologii.

6. Dyskusja o nacjonalizmie: kryteria: „zachodni” „wschodni” Podział geograficzny: Europa Zachodnia (Wlk. Brytania, Holandia, Francja) i USA Europa Środkowa i Wschodnia i „reszta” świata Charakter socjologiczny: mieszczaństwo (klasa średnia) intelektualiści, poeci i uczeni Wpływ polityczny: konsolidacja i legitymizacja państwa dezintegracyjny Chronologia: najwcześniejszy (optymistyczny) imitacyjny, wtórny (rola resentymentu) 6. Dyskusja o nacjonalizmie:

7. Nacjonalizm „polityczny” i „kulturowy”: 7a. Nacjonalizm polityczny („politycznie zorientowany”) 7b. Nacjonalizm kulturowy („kulturowo zorientowany”) obywatelski; nakierowany na życie polityczne; naród jako „umowa społeczna”; przynależność zależna od jednostki (wybór); wspólnota równych obywateli; racjonalny; realistyczny; uniwersalistyczny. etniczny; nakierowany na edukację i wartości; naród jako „byt organiczny” i „naturalny”; przynależność „obiektywna” (urodzenie); naród „kolektywistyczny”; irracjonalny i mistyczny; idealistyczny i utopijny; partykularny.

8. Krytyka dychotomii – nacjonalizm „polityczny” / „kulturowy” („zachodni” / „wschodni”): żaden naród nie jest oparty tylko na zasadach politycznych, lecz cechuje się wspólnotą wartości, mitów i symboli; nacjonalizm „etniczny” ma miejsce także w Europie Zachodniej; jest to zbytnia idealizacja doświadczeń „zachodnich” (ten nacjonalizm nigdy nie był taki otwarty, jak mu się to przypisuje); nacjonalizm „wschodni” ewoluuje w kierunku liberalnym i otwartym; stosowanie „podwójnych” kryteriów w ocenie doświadczeń narodowych w różnych krajach (narodach) ; ignorowanie roli kultury (kultura – wymogi kulturowe „rzadkie” i „gęste”); kultura może służyć także wykluczaniu innych. częściej się obecnie mówi o nacjonalizmie zamkniętym i otwartym.

9. „Klasyczne” spory dotyczące „narodu”: naród „naturalny”, czy wytwór historii?; naród „stwarzany”, czy naród powstaje?: „skutek” nacjonalizmu czy składnik ewolucji społecznej (społeczeństwa)? naród tradycyjny i nowoczesny: tradycyjny– zamknięty i etnocentryczny (kwestia datowania-od kiedy?) nowoczesny – masowy, oparty na wspólnocie komunikowania. ethnos, czy demos – naród etniczny, czy polityczny: naród etniczny – na pierwszym planie pochodzenie i tradycja, wyznaczająca nie tylko ciągłość narodu, ale jego zewnętrzne granice; naród „polityczny” – podstawą jest relacja między państwem a „ludem” (czyli umiejętnościami do tworzenia państwa i narodu). definicje genetyczne i strukturalne; genetyczne – co zadecydowało o jego powstaniu?, strukturalne – wskazanie cech, które na „ogół” naród posiada.