Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
4. Polski patriotyzm na przestrzeni wieków
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Edukacja a różnica kulturowa.
Samorząd terytorialny
Zarządzanie strategiczne
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
Patriotyzm dawniej i dziś.
Konflikty jako procesy społeczne
Materializm a idealizm
Grupa etniczna i etnograficzna
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
Naród i postawy wobec narodu
Wiedza o społeczeństwie
Ewolucja kulturowa XX a wychowanie
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Zróżnicowanie kulturowe społeczeństwa
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Demokracja.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Naród, etniczność, rasa.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 9): Naród - nacjonalizm - grupa etniczna

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 1. Naród a nacjonalizm: nacjonalizm jako polityczna ideologia narodu (potrzeba dookreślenie narodu poprzez nacjonalizm); zasada nacjonalizmu: podziały narodowe winne pokrywać się z politycznymi, a ludzie sprawujący władzę winni należeć do tego samego narodu, co ich poddani. powiązanie idei tworzenia (odzyskania) państwa narodowego z nacjonalizmem (ideologią narodową); nacjonalizm nie może się obyć bez koncepcji narodu, tożsamości narodowej oraz uczuć narodowych.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 2. Ideologia (treść) nacjonalizmu – główne zasady:  naród jest grupą najważniejsza i naturalną; przynależność do narodu nie jest kwestią jej wolnego wyboru, lecz jest zdeterminowana pochodzeniem (urodzeniem); naród jest jedynym źródłem władzy politycznej, stąd genetyczny związek między nacjonalizmem a ideą suwerennością narodu; każdy naród jest niepowtarzalny, który należy chronić i zachowywać; interesy narodowe są nadrzędne w stosunku do innych interesów zbiorowych i jednostkowych; naród jest z natury grupa homogeniczną, cechuje go jedność i solidarność; w narodzie to, co rodzinne jest postrzegane jako lepsze od tego, co obce.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 3. Naród a nacjonalizm - zróżnicowania: różnice semantyczne pojęcia „nacjonalizm”: kraje anglosaskie jako neutralne, zaś na wschodzie Europy jako coś „złego” i nagannego (szowinizm - patriotyzm). wiązanie nacjonalizmu z ideą suwerenności ludu (i państwem narodowym): różnice między Francją (republika demokratyczna i mobilizacja równości) oraz Niemcami (odwołanie się do wspólnoty zakorzenionej w historii). porównanie z „etnocentryzmem” i „trybalizmem”; nacjonalizm jako zjawisko zmienne historycznie i geograficznie; nacjonalizm jako ideologia jest niekompletna, stąd tendencja do łączenia się z innymi ideologiami.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 4. Kulturowe wymiary nacjonalizmu:  podobieństwo nacjonalizmu do religii: nacjonalizm jako „zastępcza” świecka religia; rytuał y narodowe - imitacja form kultur religijnego; naród i nacjonalizm - wchodzenie w społeczeństwie nowoczesnym na puste miejsce po kryzysie tradycyjnej religijności. różnorodność nacjonalizmu jest wywołana rozmaitością ideałów politycznych i warunków, w jakich rodziły się i rozwijały ideologie narodowe (nacjonalizmy); nacjonalizm jako zjawisko ogólnoświatowe (XIX wiek i I polowa XX wieku); nacjonalizm a zjawisko nowoczesności – jako przeszkoda i przyczyna modernizacji (rozwoju).

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 5. Typologie (rodzaje) nacjonalizmu: naród pojmowany jako demos lub etnos; nacjonalizm „obywatelski” i „etniczny”; lokowanie narodu na mapie świata innych narodów – eksponowanie wzoru braterstwa lub walki o byt; nacjonalizm integralny; nacjonalizm społeczeństw o głębokim poczuciu narodowym a nacjonalizm społeczeństwa o słabej tożsamości narodowej (nacjonalizm elity); nacjonalizm państw narodowych i nacjonalizm narodów bez państw; „druga młodość nacjonalizmu” (po 1989 r.) – zaskoczenie odrodzeniem nacjonalizmu mimo przekonania, że narody (państwa narodowe) tracą na znaczeniu z powodu globalizacji gospodarczej, uniwersalizacji kultury oraz dominacji „subiektywnej” perspektywy analizy narodu.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 6. Współczesny nacjonalizm – od lat 80-tych XX wieku (właściwości): może on, ale nie musi być zorientowany na tworzenie własnego państwa narodowego (narody mogą pozostawać niezależne od państwa); nacjonalizm współczesny stawia mocno na rozróżnienie między nacjonalizmem „starym” (z XIX wieku) stawiającym na suwerenność ludów a nacjonalizmem stawiającym na samookreślenie kulturowe narodu; nacjonalizm współczesny nie musi być związany koniecznie z elitami, jest bardziej masowy i bywa częściej reakcją przeciwko elitom globalnym; współczesny nacjonalizm jest bardziej reaktywny niż aktywny, ma bardziej charakter kulturowy niż polityczny, jest bardziej skierowany na obronę swojej kultury niż budowę lub obronę państwa; nacjonalizm współczesny jest kulturowy - jest on bardziej nakierowany na zachowanie odrębności wspólnoty kulturowej jako „esencji narodu”.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 6. Naród a grupa etniczna: podobieństwa i różnice narodów i grup etnicznych: kultura narodowa a etniczna; sposób definiowania swojej tożsamości; naród a państwo. wskazywania na pokrewieństwa między grupą etniczną a narodem (grupy etniczne uważa się za „zalążki narodów”); uznanie danej grupy etnicznej za naród ma daleko idące konsekwencje polityczne, gdyż to naród ma prawo do suwerenności politycznej; „technologia narodu” (jak tworzyć naród?) - od grupy etnicznej do narodu.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 7. Technologia narodu – przykłady z Polski: Łemkowie: argumenty za: język i twórczość literacka, twórczość folklorystyczna i wspólnota losów; podziały wewnętrzne i opcje etniczne, zróżnicowanie religijne i historia. Ślązacy: Jo nie jest ani Polok, ani Niemiec, jo jest Ślonzok – 3 sposoby interpretacji tego zdania: podkreślenie swojej inności; naród śląski istnieje; nie ma narodu śląskiego; tożsamość śląska: rodzina, miejsce – region, gwara i „śląska krzywda”. Kaszubi: ewolucja terminologii : „grupa etnograficzna”, „grupa etniczna”, „mniejszość etniczna”, „grupa narodowa’”, „społeczność posługująca się językiem regionalnym”, „mały naród”.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 8. Problemy „technologii” tworzenia narodów: dla określenia, co jest grupa etniczną, a co narodem liczy się ostatecznie nie to co jest obiektywnie istniejące, lecz przekonania ludzi o tym, że stanowią określoną grupę i ich wola wytrwaniu w tym postanowieniu; problemy tworzenia nowych narodów i „idei narodowych” - czynniki: podstawowe (etniczność, terytorium, język, religia itp.); generatywne (rozwój komunikacji i miast, nowoczesna armia itp.); indukowane (kodyfikacja języka, narodowy system oświaty, administracja itp.); reaktywne (obrona represjonowanej tożsamości i interesów, których obrona wyzwala poszukiwanie alternatywnej tożsamości w zbiorowej pamięci ludzi); rola kontekstu historycznego, naród jest konstruowany kulturowo i politycznie w określonych warunkach, ale najważniejsze pozostaje to, jak, z czego, przez kogo i po co jest konstruowany?

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 9 9. Zakończenie - problemy metodologiczne badania tworzenia „nowych narodów”: tworzenie „wspólnot wyobrażonych” czy „wspólnotowych wyobrażeń”?; jak opisywać zjawiska ujawniania się idei narodowych w małych zbiorowościach etnicznych?; strategiczne (i polityczne) znaczenie stosowanej terminologii etnicznej; jak wyjaśnić konflikt między identyfikacją narodową (etniczną) a przynależnością do określonego narodu (państwa)?; jak wyjaśnić żywotność idei narodowych?; podejście „emic” (od środka grupy) i „etic” (z zewnątrz grupy) w badaniu zjawisk etnicznych;  problem przyszłości „małych narodów” w Europie: UE (Europa regionów) i potrzeba instytucjonalizacji statusu etnicznego.