Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Psychologia Zarządzania
socjalizacja i kontrola społeczna
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Konstruktywizm.
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Ekonomia a Ekonomia Polityczna
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
Podstawy socjologii- wykład VI
Metody badawcze w psychologii
Napięcie emocjonalne i stres
Mechanizmy stereotypów społecznych – część I
Uzależnienia a rozwój dziecka
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Procesy grupowe A.Kawalec.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Psychologia w zarządzaniu
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.
Czym jest dla nas tolerancja?
Kapitał społeczny wsi pomorskiej: wyniki badań
istotne cechy kryterium:
Podstawy rekreacji WYKŁAD III
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Co to jest polityka Rozróżniamy kilka definicji słowa ,,Polityka’’:
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
KLASA Społeczno-prawna
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 5): Tożsamość etniczna i etnocentryzm (kontynuacja)

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 1. Tożsamość etniczna – powtórzenie i rozszerzenie (cdn.): rozwój zainteresowań nad tożsamością indywidualną i grupową ; tożsamość jako „słowo – klucz” współczesnej kultury (walka tożsamość, polityka tożsamości, dyskurs tożsamościowy itp.) tożsamość jako „nowe słowo” (?) na oznaczenie starego problemu określania „ja” i „my” (kim jestem?, kim jesteśmy?); tożsamość w psychologii, antropologii („wzory kultury”, „charakter społeczny/narodowy”), politologii itp.; tożsamość etniczna – podstawowe kwestie (cdn.): tożsamość przysługuje zarówno jednostkom, jak i grupom: potrzeba grupy - jednostki odnajdują i zmieniają swoją tożsamość w grupach; większa zmienność (wybór) tożsamości przez jednostki niż grupy.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 2. Tożsamość etniczna – podstawowe kwestie (cdn.): tożsamość jest w przeważającej mierze „konstruktem”: tożsamość to wyobrażenie siebie – jesteśmy tym, czym myślimy, że jesteśmy, i tym, czym chcemy być; jednostki mają względną swobodę określania swojej tożsamości, chociaż nie zawsze są w stanie wcielić tej tożsamości w życie; dziedziczymy tożsamości (niektóre), ale możemy je określać od nowa lub je odrzucać, ich znaczenie zmienia się także z czasem. jednostki oraz (w mniejszym stopniu) grupy posiadają wiele tożsamości: mogą być one przypisane, terytorialne, kulturowe, narodowe itp. ; ich znaczenie zmienia się z czasem lub zależnie od sytuacji; zmianom ulega także stopień, w jakim tożsamości te wzajemnie się uzupełniają lub są ze sobą sprzeczne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 3. Tożsamość etniczna – podstawowe kwestie (cdn.): tożsamość sa określane przez nas samych, ale sa one także wynikiem interakcji między nami a „innymi”: to jak inni postrzegają jednostkę lub grupę wpływa na jej samookreślenie; rola zewnętrznych źródeł tożsamości oraz ich (jej) akceptacji. znaczenie różnych tożsamości dla jednostki i grupy zależy od sytuacji w niektórych sytuacjach kładziemy nacisk na to nas łączy z ludźmi, w innych na to, co nas różni; tożsamość może mieć wąski lub szeroki charakter; zakres najważniejszego rodzaju tożsamości zmienia się wraz z sytuacją.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 Tożsamość etniczna – podstawowe kwestie (cdn.): źródła tożsamości: przypisane (askryptywne) – wiek, przodkowie, płeć itp; kulturowe – styl życia, język, narodowość; terytorialne – sąsiedztwo, wieś, region, kontynent itp.; polityczne – przywódca, partia, państwo itp.; ekonomiczne – zawód, sektor gospodarki, klasa itp.; społeczne – znajomi, pozycja, klub itp. tożsamości mogą się różnić natężeniem (jest ono często odwrotnie proporcjonalne do zakresu tożsamości); węższe i szersze tożsamości mogą w obrębie jednej hierarchii wzajemnie się wzmacniać lub pozostawać w konflikcie.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 Dylematy (wyzwania) związane z tożsamością (cdn.): samowiedza czy „sposób życia” ? - kto i na jakiej podstawie ma orzekać, że tożsamość jednostki lub zbiorowości jest taka, a nie inna?; subiektywny i obiektywny wymiar tożsamości: kryteria (wymiar) obiektywny: kultura („charakterystyczne fragmenty”, po których widać kto jest kim; kryteria (wymiar) subiektywny: znaczenie postrzegania i odczuwania kryteriów tożsamości . nauki społeczne potrafią przedstawić „sposób życia” (kulturę) grupy z jednej strony, a z drugiej strony wyobrażenia na swój temat rozpowszechnione wśród członków grupy – ale nie potrafią orzec, które z tych wyobrażeń są prawdziwe?

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 6. Dylematy (wyzwania) związane z tożsamością (cdn.): tożsamość zbiorowa czy społeczna tożsamość jednostek? : „dusza zbiorowa” („substancja”) czy to, z czym się identyfikują członkowie grupy? : znaczenie społecznych (kulturowych) warunków dla określania (samo-określania) tożsamości indywidualnej jednostki – społeczne zakorzenienie, wpływ wzorów praktyk , instytucji itp.; odwoływanie do jednostkowych identyfikacji nie likwiduje zależności od konkretnych cech zbiorowości, a te stanowią część badanej rzeczywistości; naiwny „grupizm” i naiwny (aspołeczny) indywidualizm.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 7. Dylematy (wyzwania) związane z tożsamością (cdn.): los czy wybór? (esencjalizm i konstruktywizm): podział między badaczy , którzy badają to co trwałe, biologicznie i kulturowo zdeterminowane oraz tych, których interesuje rola przypadku i swoboda wyboru; z jednej strony zwraca się na ciągłość tożsamości (podstawowa tożsamość etniczna i „wtórne” tożsamości). Z drugiej strony mówi się, że tożsamość jest ze swej istoty zmienna, płynna, nie daje się zamknąć w żadnej definitywnej formule; ale - różne tożsamości są w niejednakowym stopniu „dane” lub „konstruowane” oraz znaczna większość członków „trwałych” zbiorowości zachowuje się tak, jakby swoje tożsamości odziedziczyła; pytanie najważniejsze: jak w konkretnych wypadkach i sytuacjach kształtuje się relacja czynników predestynacji i wolnego wyboru.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 8. Dylematy (wyzwania) związane z tożsamością (cdn.): tożsamość : zbiór czy system? „Struktura” czy „wiązka”? Problem wielości tożsamości oraz ich zmienności: wśród wielu tożsamości jedne są bardziej, a inne mniej ważne; tożsamości różnią się stopniem trwałości i przypisania; niektóre tożsamości jednostki mogą się uzupełniać, a inne zaś wzajemnie się wykluczać; niektóre tożsamości tworzą strukturę, a inne zaś tylko „luźną wiązkę”; występowanie w pewnych sytuacjach tożsamości naczelnej („master-identity”), która przytłumia inne tożsamości.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 9. Etnocentryzm: William Graham Sumner w 1906 r. - syndrom postaw etnocentrycznych oznacza postawy i poglądy, zgodnie z którymi wartość własnej grupy przyjmuje się jako centralne i stanowiące punkt odniesienia w opisach i ocenach innych grup. Obejmuje on: przekonanie o wyższości własnej grupy, a traktowanie grup o kulturze odmiennej jako niższych, niemoralnych lub godnych pogardy; traktowanie własnych standardów jako uniwersalnych i jedynie słusznych oraz skłonność do potępiania obcych; postrzeganie swojej grupy jako silnej, a obcych jako słabych, wobec których uzasadnione są postawy nienawiści lub niechęci i zachowanie dystansu społecznego; postulowanie współpracy w obrębie własnej i braku kooperacji z obcymi;

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 cdn. cech „etnocentryzmu” (p. 9): domaganie się surowych sankcji za przestępstwa popełniane wobec członków własnej grupy i dopuszczanie braku sankcji za przestępstwa wobec członków grupy obcej; żądanie posłuszeństwa wobec własnych autorytetów i nieposłuszeństwa wobec autorytetów cudzych; identyfikacja ze swoją grupą i pragnienie pozostawania jej członkiem oraz niechęć wobec tych, którzy ją opuszczają i przyłączają się do obcych; gotowość do walki i poświęcenia życia za własną grupę i odmawianie walki za obcych; nieufność i strach przed obcymi, obciążanie ich winą za własne kłopoty, posługiwanie się nimi jako „złymi” przykładami.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 10. Badania nad etnocentryzmem: Sumner rozwijał to pojęcie jako element konfliktu społecznego (darwinizm społeczny) . Jego zdaniem etnocentryzm przyczyniał się do formowania i różnicowania grup społecznych, ich walce z innymi oraz integracji. pojęcie to stało się początkiem serii wielu badań: prace zespołu T. W. Adorna: etnocentryzm oparty jest na wszechogarniającym i sztywnym rozróżnianiu grupy własnej i obcej; obejmuje stereotypowe negatywne wyobrażenia obcych i wrogie postawy wobec nich, stereotypowe pozytywne wyobrażenia o swoich i postawy podporządkowania się im; przyjmuje hierarchiczny, autorytarny pogląd, który podkreśla, że sprawiedliwa jest dominacja grupy własnej i podporządkowanie jej obcych. Etnocentryzm jako składnik osobowości autorytarnej.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 Badania nad etnocentryzmem (cdn. p. 10): psychodynamiczne koncepcje etnocentryzmu: odwołanie się do psychoanalizy – zaburzeń równowagi i dynamiki osobowości w wyniku represyjnego wychowania, surowego i oschłego, wzbudzającego lęk i poczucie zagrożenia; teorie poznawcze (Rokeach): wiązały postawy niechęci i wrogości wobec obcych z niezdolnością do ich rozumienia; z niedostatkiem wiedzy i wykształcenia, z ograniczonością horyzontów i perspektyw poznawczych, co łączy się z dogmatyzmem i „zamkniętym” umysłem.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 5 11. Badania nad etnocentryzmem (cdn.): teoria tożsamości społecznej (Tajfel): etnocentryzm jest efektem dążenia do pozytywnej oceny tożsamości własnej grupy, z która się jednostka identyfikuje; ocena oparta jest na procesie kategoryzacji społecznej i wiąże się z niedocenianiem różnic wewnątrzgrupowych i przecenianiem różnic międzygrupowych.  teoria antropologiczna: etnocentryzm jako element towarzyszący procesowi autoidentyfikacji (kulturowego samookreślenia), który wpływa pozytywnie na integrację naszej grupy i kultury; etnocentryzm w badaniach konfliktów etnicznych: występuje w konfliktach, natężenie niechęci i wrogości wobec grupy zagrażającej z jednej strony, a wzrost identyfikacji i solidarności wewnątrz grupy, z drugiej; etnocentryzm konsumpcyjny.