Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Historia idei komunikacji
Wykład I Co to jest socjologia?.
Psychologia Zarządzania
Patriotyzm przyszłości.
Dwujęzyczne, dwukulturowe, dwumodalne:
Teoria krytyczna.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Socjologia ekonomiczna Witold Morawski: „Socjologia Ekonomiczna” Problemy. Teroria. Empiria „Fizyk, który jest tylko fizykiem, może być pierwszej pierwszej.
Ekonomia a socjologia; istota „nowej gospodarki”
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Podstawy socjologii: wykład IV
Eliza Kowal Uniwersytet Wrocławski MISH
Ideologia, krytyka ideologii
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Grupa etniczna i etnograficzna
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Wprowadzenie do studiów kulturowych
Naród i postawy wobec narodu
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
“Moje muzeum jest Twoim muzeum
ORAZ PROCES SOCJALIZACJI
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Przygotowała: Marlena Drożdż. Profesor socjologii na Uniwersytecie w Milton Keynes w Anglii.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wpływ komunikacji poprzez media na współczesny obraz świata
Psychologia organizacji
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Naród, etniczność, rasa.
KLASA Społeczno-prawna
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Kultura współczesnego świata
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 10): Naród – nacjonalizm - przykłady prac

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 1. Historia badań nad nacjonalizmem (Krzysztof Jaskułowski, Nacjonalizm bez narodów): nacjonalizm jako polityczna ideologia narodu; rozwój narodowej historiografii; rozwój teorii nacjonalizmu: industrializacja i nacjonalizm; naród jako wspólnota wyobrażona; polityczna teoria nacjonalizmu. nacjonalizm bez narodów: naród jako zinstytucjonalizowana praktyka; retoryka nacjonalizmu. antropologia nacjonalizmu: flaga narodowa (jako metonimia narodu), mityczny wymiar (pamięć początków), kultura popularna.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 2. Dwa kierunki myślenia o narodzie: naród jako „pojęcie operacyjne”: powstaje w wyniku różnych okoliczności historycznych; Weber naród to „największa z grup przejawiających wiarę we wspólne pochodzenie”; doświadczenia europejskie i potrzeba uzasadnienia państwa narodowego; naród się staje, przez większość swojej historii ludzie mogli „obyć się bez narodów”. naród jako „uwieńczenie logiki dziejów”: długie tradycje, przeznaczenie i los narodu; podział społeczeństw na narody jako „starożytny” i naturalny sposób klasyfikacji społeczeństw.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 3. „Przełom” w badaniach nad narodem - 3 prace w 1983 r.: kształtowanie się narodu jako krystalizacja” jego elementów (krytyka); Ernst Gellner, „Narody i nacjonalizmy”: nacjonalizm jest ideologia jednocząca sfragmentaryzowane społeczeństwo industrialne; nacjonalizm poprzez istnienie narodu, stwarza go; realnie istnieje nacjonalizm, który „czasami” przekształca zastane kultury w narody. Benedict Anderson, „Wspólnoty wyobrażone”: w jaki sposób przekonać członków populacji do odczuwania bliskości i wspólnoty z „innymi” i symbolami? nacjonalizm to rodzaj dyskursu (narracji), który przedstawia wspólnotę polityczną jako skończoną, suwerenną i obejmującą wszystkie klasy społeczne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 4. Erick Hobswam i Terence Ranger, „Wynalezienie tradycji”: analiza XIX –wiecznego nacjonalizmu romantycznego; utwierdzenie nowych tradycji narodowych jako „odwiecznych”; społeczne oddziaływanie tych tradycji – traktujemy rytuały narodowe jako wspólnotowe i „starożytne”; znaczenie tej pracy: „wynalezienie” obejmuje nie tylko tradycje, ale również tożsamości, etniczność itp.. naród jako kulturowe „logo” : wynajdywanie tradycji i tworzenie poczucia wspólnoty dokonuje się w ramach systemu publicznej edukacji i świata sztuki (pomniki, dzieła muzyczne, dzieła literackie itp.); kontrolowanie pamięci społecznej oraz wykluczanie „niuansów” narodowo-etnicznych.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 5. Codzienność tworzenia poczucia narodowego: wpływ kultury popularnej (i jej mechanizmów) na utrwalanie myślenia w kategoriach narodowych; bezrefleksyjne „hartowanie” poczucia tożsamości narodowej: „narodowe” krajobrazy; „święte miejsca”; sport (zawody sportowe); kanon kuchni narodowej. pytanie: w jaki sposób – wyobrażony czy tez wynaleziony naród staje się czymś realnym, mającym na nas przemożny wpływ?

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 6. Benedict Anderson (1936 -), Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997 (1983/1991); praca klasyczna, nowatorska, często cytowana, ale słabo znana (!); wykazywał w niej nie tyle iluzoryczność, ile symboliczną naturę narodów; naród jest zjawiskiem ze sfery kultury: nacjonalizm jest traktowany nie jako ideologia polityczna państwa narodowego, lecz jako system kulturowy. definicja „narodu”: „jest to wyobrażona wspólnota polityczna, wyobrażona jako nieuchronnie ograniczona i suwerenna”, ale dla autora: narody są realnymi grupami wymagającymi od swoich członków poświęcenia, które wykształciły się w wyniku wielowiekowego rozwoju i są ważnym elementem nowoczesności.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 7. Krytyka definiowania narodu jako „wspólnoty wyobrażonej”: używanie pojęcia „wspólnoty” - pomija istniejące podziały i konflikty; czy tylko braterstwo (problem płci)?; przecenianie siły i „czaru” tożsamości narodowych: zbyt jednostronna (pozytywna) ocena nacjonalizmu: wspólnota braterstwa oparta na braterstwie, w imię której ludzie są gotowi się poświęcać. niedocenianie roli wojen i konfliktów towarzyszących powstawaniu narodów; odrzucanie związków nacjonalizmu z rasizmem, czy antysemityzmem.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 8. Anderson - przyczyny rozprzestrzeniania nacjonalizmu: naród a język (podstawowym spoiwem narodowym jest język „narodowy”); rola „kapitalizmu drukowanego” (społeczne znaczenie druku i stopniowej likwidacji analfabetyzmu); literatura piękna – powieści (losy bohaterów, wtopienie ich historii w dzieje społeczności, tworzenie wyobrażenia „naszego” – narodowego świata społecznego”); gazety („jednodniowy bestseller”) i konsekwencje czytania gazet: jest to masowa i regularna ceremonia; później (1991) podkreślał rolę spisów ludności, map i muzeów.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 9. Zalety i krytyka tej pracy: narody są zjawiskiem towarzyszącym powstawaniu nowoczesnych społeczeństwa; ich wyobrażeniowy charakter wskazuje nie tyle na nierealność, ile na symboliczne zapośredniczenie; ale pytania: jedna wspólnota, czy wiele wspólnot wyobrażonych?; stosunek „wspólnoty” do wspólnot innego typu (klasowych, religijnych itp.); brak uwzględnienia wpływu innych mediów.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 10. Michael Billig, Banalny nacjonalizm, Wydawnictwo Znak, Kraków 2008 (oryg. 1995) podejście psychologiczne: podejście dyskursywne a podejście poznawcze. ludzi należy badać w ich naturalnym środowisku (ich sferze życia codziennego i zrozumienia sytuacji społecznych, w jakich się znajdują); decydująca rola języka w konstruowaniu jaźni i rzeczywistości badanie ma dotyczyć nie tyle prawdziwości (fałszywości) danego dyskursu, ile jego ideologicznych skutków (podtrzymania relacji władzy); dyskurs trzeba rozpatrywać jako zjawisko społeczne.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 11. Nacjonalizm: krytyka dotychczasowych ujęć nacjonalizmu: brak namysłu nad nacjonalizmem rutynowym, codziennym; stąd ważniejsze jest badanie nacjonalizmu, które jest zakorzenione w codziennym życiu rozwiniętych państw narodowych; krytyka „metodologicznego nacjonalizmu”: „społeczeństwa zintegrowanego w ramy państwa narodowego”; pojęcia „narodu” jako uniwersalnego zamiennika „społeczeństwa”. nacjonalizm to wzorce potocznego dyskursu, które sprawiają, że świat jawi się nam trwale podzielony na państwa narodowe; przenika codzienne życie społeczne w stopniu większym, niż zdajemy sobie z tego sprawę; jest tak powszechny, że niedostrzegany - bo stał się normą.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 12. Tożsamość narodowa: tożsamość narodowa a procesy kategoryzacji; problemem jest nie tylko to jak ludzie kategoryzują rzeczywistość, ale jak są kategoryzowane kategorie; koncepcje tożsamości nie biorą pod uwagę „habituacji” narodowych kategorii (czyli ich zakorzenienia w życiu codziennym); ważne pytanie Billiga - dlaczego ludzie nie zapominają o swojej tożsamości narodowej? odpowiedź – ponieważ „rzeczywistość” jest stale flagowana narodowo (duże znaczenie „flagowania nie-odświętnego”; flagowanie odbywa się w sposób dyskursywny poprzez banalne zwroty i nawyki językowe, które służą jako narodowe „przypominacze”.  

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 13. Banalny nacjonalizm: dzięki codziennym i rutynowym „flagowaniom” narodowe sacrum staje się częścią codziennego życia, zamiast ograniczyć się do specjalnych miejsc kultu lub świąt; narodowe emocje i pojęcia (lojalność, ksenofobia) opierają się na wspólnych sądach, przekonaniach, wyobrażeniach o „nas „ i o „ich” i są wyrażane w obrębie wzorców dyskursu; trywialność nacjonalizmu sprawia, że „mistycyzm narodowy” staje się elementem naszej codzienności, staje się czymś bliskim, swojskim i gotowym; narodowe tożsamości są głęboko zakorzenione w banalnych praktykach życia codziennego; integracja europejska nie osłabi retoryki narodowej, gdyż politycy posługują się wyłącznie retoryką narodową.

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 14. Retoryka nacjonalizmu: język polityków: politycy zwracają się do nas („rodacy”, „nasi” itp.); przywołują tożsamość narodowa (obrona narodowych interesów); używają określeń ”my”, „ten”, „tutaj” itp. kultura – prasa codzienna: przywoływanie perspektywy (roli) „państwa i narodu”: informacja o pogodzie jako czynnik utrwalający obraz państwa – narodu (mapa kraju jako geograficzne „logo” narodu); informacje z kraju i zagranicy (podział wieści z kraju i ze świata); informacje sport owe (wojenna metaforyka, świętowanie „naszych” triumfów) .

Wybrane problemy socjologii etniczności – nr 10 15. Krytyka Billiga: jego studium jest ograniczone – brak np. uwzględnienia roli „flagowania” w innych , ważnych sferach życia społecznego (np. w kulturze popularnej); autor nie uwzględnia relacji banalnego nacjonalizmu z banalnym kosmopolityzmem, regionalizm w życiu codziennym; nie bada, jak są odbierane rzeczywiście „banalne” zwroty narodowe w codziennych interakcjach; redukcjonizm – autor skupiał się na analizie retoryki bez uwzględnienia szerszych uwarunkowań społecznych i politycznych; Banalny nacjonalizm nie mówi o ideologii nacjonalistycznej, lecz o naszej świadomości (mentalności,) która nie potrafi wyobrazić sobie życia poza państwem narodowym i nigdy nie zapomina o tym, że jesteśmy członkami konkretnego narodu.