Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstytucyjny system organów państwowych Wykład I Zagadnienia wstępne - konstytucja Dr Krzysztof Wygoda.
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Psychologia Zarządzania
Patriotyzm przyszłości.
Administracja publiczna
Liberalizm.
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
OLEK I HUBERT PRZEDSTAWIAJĄ
„Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny” Jerzy Wilkin
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Rola państwa w gospodarce
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
Samorząd terytorialny
Przygotował Andrzej Potucha
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Naród i postawy wobec narodu
Wiedza o społeczeństwie
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PAŃSTWA EUROPY PÓŁNOCNEJ
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Podstawy rekreacji WYKŁAD IV
Zasady i przesłanki ograniczeń wolności i praw jednostki
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Prawa Człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Demokracja.
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej Część I Zasady.
Ustrój administracji publicznej
Władza i polityka (demokracja i państwo) WDS 2015/2016 nr 11.
Geneza społeczeństwa obywatelskiego
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
PRAWA CZŁOWIEKA I SYSTEMY ICH OCHRONY mgr Paweł Niemczyk 2.
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Ewolucja roli państwa w warunkach globalizacji 1.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Naród, etniczność, rasa.
Państwo.
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24)

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 1. Przykład I– badanie zachowań wyborczych (J. Raciborski, Zachowanie wyborcze Polaków 1989 – 2006, w: Wymiary życia społecznego.., 2007): główne paradygmaty badań zachowań wyborczych: strukturalny (głosowanie ma charakter zbiorowy, ludzie głosują tak ja inni członkowie grup, do których należą; problemy - znaczenie „liderów opinii” i przynależności klasowej); „uspołecznionej jednostki” (o głosowaniu decydują względnie trwałe postawy polityczne, nabywane w życiu - socjalizacja; problem – trwałość przywiązania do danej partii); racjonalnego wyboru (istnieje rynek partii politycznych, a jednostka wybiera starannie, na kogo będzie głosowała; problem – głosowanie strategiczne i tematyczne); historyczne (badanie przebiegu kampanii wyborczej, przekazów i wydarzeń medialnych itp.; problem – sondaże wyborcze). przyczyny absencji wyborczej w Polsce (pasywność związana z miejscem w społecznej strukturze, niski poziom identyfikacji partyjnych i czynnik kulturowo – regionalny).

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 2. Przykład II: społeczne nazwy „starego” i „nowego” ustroju w Polsce, czyli sprzed i po 1989 r. (Z czym kojarzy się PRL, a z czym RP?, OBOP, 2007); w bitwach o pamięć liczy się język i nazwy, czyli sposób „za-etykietyzowania” spornych okresów i wydarzeń w najnowszej historii Polski; w bitwie o tę pamięć wygrywa „nowy ustrój”; ale mamy trudności w nazwaniu (określeniu) „nowego ustroju” („demokracja” i „kapitalizm”). schemat polskiego państwa podziemnego (1939-1945); zadania państwa – jakie sprawy są ważne, a jakie mniej ważne dla działania państwa? ocena efektywności państwa.

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 3.  Państwo w refleksji socjologicznej (tradycja rozważań nad państwem i oceną/zasadnością różnych ustrojów politycznych): współwystępowanie wątków eksplanacyjnych i normatywnych (co to znaczy „dobre państwo”?); współczesna dyskusja dotyczy rozmiaru i siły państwa („słabe państwa”), roli sektora publicznego oraz bezpieczeństwa publicznego. - państwo i próby jego definicji socjologicznych: socjologiczne - państwo jako szczególnego rodzaju duża grupa celowa i organizacja społeczna (formalna, biurokratyczna); klasyczne (Max Weber) państwo to organizacja racjonalna, funkcjonującą dzięki biurokracji, posiadająca monopol na stosowanie przymusu wobec ludności na danym terytorium; istota państwowości – czy jest nią „egzekwowanie władzy siłą”? i możliwość legalnego stosowania przymusu. Czy stąd państwo może być traktowane jako najwyższa forma instytucjonalizacji władzy (władza „odpersonalizowana”)?

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 4. Współczesna refleksja nad państwem - podkreśla się związek państwa z: nowoczesnym narodem (jego tożsamością kulturową i symbolami); zasadą równości obywateli (polityka anty-dyskryminacji i inkluzji); demokratyczną i suwerenną władzą (sprawowanie władzy nad danym terytorium i uczestnictwo polityczne). ustrój terytorialny państwa - system podziału państwa oraz sposób skupienia władzy: państwa scentralizowane i zdecentralizowane; złożone, o schemacie zróżnicowanym (federacje, konfederacje itp.). prawo międzynarodowe - państwo jest taką jednostką podziału politycznego świata, której przysługuje pełna suwerenność, tj. nie podlega ono żadnej innej jednostce politycznej (problem: relacje państw z organizacjami międzynarodowymi lub silniejszymi państwami); problem „nowych państw” - uznanie ich za państwa na arenie międzynarodowej, czyli akceptacja jako podmiotu prawa międzynarodowego i gotowości do respektowania związanych z tym skutków prawnych (przykład: Timoru Wschodniego i Kosowa).

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 5. Teorie państwa i jego genezy: długotrwałość sporu o przyczyny pochodzenia (genezę) państwa; państwo wywodzi się z cech natury ludzkiej: polis – uczestnictwo polityczne jako „najwyższa godność człowieka”; ułomności natury ludzkiej (T. Hobbes – państwo jako „remedium” na gwałt i oszustwa). wynika ono z szczególnych cech zbiorowości (np. teorie podboju, podporządkowanie grupy słabszej przez najeźdźców – zbiorowości „wyższej”); rola wojen (doświadczenia europejskie – rola armii, siły militarnej itp.); zmiany w środkach produkcji i w strukturze klasowej (K. Marks); spojrzenie systemowe - państwo jest wynikiem racjonalizacji działania społecznego i wymogów funkcjonalnych; państwo stanowi konsekwencję procesu specjalizacji i profesjonalizacji (Nicolas Luhman – decydujące jest oddzielenie państwa od systemu religijnego i gospodarczego).

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 6. Ewolucja charakteru nowożytnego państwa europejskiego: monarchia stanowa (hierarchiczne państwo stanowe); państwo absolutne (monarchia absolutna, centralistycznie zorganizowana); monarchia konstytucyjna (konstytucjonalizm - zasada podziału władz oraz wzajemnej ich kontroli); państwo demokracji liberalnej (rola partii politycznych i głosowania obywateli); szczególne przypadki -„polskie państwo podziemne” i państwo totalitarne. współczesne modele państw demokracji liberalnej (duże zróżnicowanie) - koncepcje: „państwa ograniczonego” (państwo minimalne); państwa aktywnego (państwo socjalne, opiekuńcze); państwo pomocniczego (subsydiarność,współuczestnictwo polityczne). Francis Fukuyama (zagubiony wymiar państwowości, 2004) – „słabe” i „mocne” państwa.

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 7. Państwo opiekuńcze (welfare state, dobrobytu, bezpieczeństwa socjalnego): państwo ma zapewnić obywatelom bezpieczeństwo socjalne przez skuteczne prawodawstwo i pomoc społeczną, szczególnie osobom chorym, niepełnosprawnym, ubogim i bezrobotnym. Dlatego jest powszechny dostęp do państwowego szkolnictwa i systemu zdrowia, duża rola osłon socjalnych, zasiłków itp., ale to wszystko związane z wysokimi podatkami; dużą role odgrywa tutaj interwencjonizm państwowy (stąd przeciwieństwo liberalizmu ekonomicznego); dlaczego istnieje opieka społeczna? - modele: socjaldemokratyczna (pomoc powszechna) - kraje skandynawskie; konserwatywny korporacjonizm (pomoc zależy od pozycji społecznej)- cel to „pokój społeczny” (Francja i Niemcy); liberalna, pomoc „utowarowiona” (USA). spór o demontaż „państwa dobrobytu”- ważne kwestie: świadczenia powszechne, czy warunkowe?; kwestie podatków (jakie obciążenia?).

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 8. Legitymizacja państwa: legitymizacja państwa tradycyjnie była widziana w kategoriach nawyku posłuszeństwa obywateli wobec władzy państwowej; legitymizacja – opiera się na czynnikach tradycyjnych, emocjonalno-efektywnych oraz wartościująco-racjonalnych; współczesne powiązanie legitymizacji państwa ze stanowieniem prawa – „państwo prawa”; rola demokratycznej legitymizacji państwa – państwo widzi źródła swojej władzy w społeczeństwie; symbole państwowe (flaga państwowa, godło i hymn, dewiza państwa, inne symbole). państwo (polityka) a wyzwania etyczne: chrześcijaństwo – decyzje państwa powinny odzwierciedlać zasady moralne i pozostawać pod nadzorem sumienia; skuteczność polityki - Max Weber „etyka intencji” i „etyka odpowiedzialności”.

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 9. Państwo a naród – nowoczesne państwo narodowe: „unarodowienie państwa” – połączenie politycznej suwerenności z kulturową (narodową) tożsamością (E. Gellner) – problemy: suwerenność i tożsamość: cuius regio, eius religio; absolutyzm (scentralizowane państwo); myśl oświeceniowa i liberalna; Rewolucja Francuska - suweren zbiorowy o wspólnej tożsamości (jakiej zbiorowości, o jakich granicach?). jaka wspólnota? - demos i etnos; rewolucja przemysłowa i narodowa: nacjonalizm i nowoczesny naród (konstruowanie/tworzenie narodu); państwo narodowe a nowoczesność.

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 10. Współczesne wyzwania (ograniczenia) wobec państwa narodowego: od jednopodmiotowej do pluralistycznej suwerenności (podział między władze lokalne, regionalne, narodowe i ponadnarodowe) – zjawisko „dewolucji” władzy; globalizacja, „nowa ekonomia” (e-gospodarka) oraz „bunt bogatych”; społeczne rozwarstwienia i wykluczenie a solidarność społeczna; „nowy nacjonalizm” oraz migracje; unifikacja kulturowa (zanik odrębności kulturowej narodów); przykład: zmiana charakteru i funkcji instytucji obywatelstwa narodowego.

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 11. Społeczne problemy analizy instytucji „obywatelstwa” (posiadania statusu obywatela): obywatelstwo jako więź prawna łącząca jednostkę z danym państwem; teoretycznie jest ono niezależne od tożsamości etnicznej (narodowej) jednostki, ale pojawiają się problemy: apatrydów (bezpaństwowców); wielorakiego obywatelstwa; skutków polityki etnicznej państwa; zasady nabywanie obywatelstwa: zasada pochodzenia – „prawo krwi” (ius sanguinis); zasada terytorialna – „prawo ziemi” (ius soli); naturalizacji z perspektywy imigrantów (nabywanie pochodne obywatelstwa).

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) (cdn. 11). socjologiczne modele „obywatelstwa narodowego: „praw” (uprawnień obywatela) – Thomas H. Marshall); „obowiązków” (odpowiedzialności i lojalności obywatelskiej); „uczestnictwa” (aktywności obywatelskiej); „tożsamości” (identyfikacji z kulturą danego państwa). - wyzwania wobec instytucji obywatelstwa, które wynikają z: globalizacji migracji i pojawienia się „nowych mniejszości”; wzrostu roli międzynarodowego systemu praw człowieka (ograniczenie suwerenności państwa); integracji europejskiej (instytucja „obywatelstwa europejskiego”). pytania: czy znaczenie obywatelstwa z perspektywy członkostwa w społeczeństwie maleje, czy wzrasta?; jak utrzymać tożsamość państwowo-narodową społeczeństwa przyjmującego z perspektywy imigracji?

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 12. Zmiany modelu „obywatelstwa narodowego”: - „praw” (dominuje jednostka chroniona przez prawa człowieka - HR); - „obowiązków” (wielorakie obywatelstwo); - „uczestnictwa” (nowe poziomy uczestnictwa); - „tożsamość” (wielokulturowość). nowe modele obywatelstwa: „wielokulturowe”; „uczestnictwa w społeczeństwie”; „postnarodowe”. obywatelstwo pozostaje nadal decydującą zasadą włączania jednostki w ramy państwa, a mechanizmy jego nabywania, czy to przez „prawo krwi”, czy „zasadę terytorialną”, mimo modyfikacji ze względu na imigrację, zachowują swoją ważność; stosunek do zasad nabywania obywatelstwa jako linia wyznaczająca „realne” podziały polityczne w Europie (lewica i prawica).

Państwo i obywatelstwo w perspektywie socjologicznej (WDS 2008/2009 nr 24) 13. Przyszłość państwa narodowego:  ”re-definicja” modelu państwa narodowego; nadal ważna rola demokratycznego paradygmatu „suwerenności ludu”; kulturowe znaczenie więzi narodowej („poczucie wspólnotowego my”) w globalnym świecie: na ile daje ono poczucie przynależności?; na ile ono pozostaje elastyczne i otwarte na „innych”? kwestia bezpieczeństwa i zagrożenia terroryzmem (po 11.09.2001 r.) – na ile państwo: chroni swoich obywateli?; dostarcza odpowiedniej argumentacji historycznej i podstaw więzi między ludźmi, tworząc „spoiste” społeczeństwo?