Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MNIEJSZOŚCI NARODOWE I ETNICZNE
Advertisements

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Historia idei komunikacji
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Patriotyzm przyszłości.
Konstruktywizm.
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Edukacja a różnica kulturowa.
Samorząd terytorialny
Patriotyzm dawniej i dziś.
Prawa i obowiązki obywateli RP
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Materializm a idealizm
Grupa etniczna i etnograficzna
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Naród i postawy wobec narodu
Turystyka Etniczna.
Wiedza o społeczeństwie
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Demokracja.
SOCJOLOGIA WYKŁAD I KSZTAŁTOWANIE SIĘ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Mniejszości narodowe to grupy osób innej narodowości niż dominująca na terenie danego państwa. ich członkowie dążą do zachowania własnej kultury, języka.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
IMINTEG – w poszukiwaniu modeli związków pomiędzy politykami imigracyjną i integracyjną Projekt realizowany w Ośrodku Badań nad Migracjami, finansowany.
Media wobec uchodźców i imigrantów a standardy mówienia i pisania o migrantach Janusz Mieczkowski.
Diagnoza otoczenia związków zawodowych i płynące z niej uwarunkowania
Naród, etniczność, rasa.
Materiały dla studentów NSP
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
Zapis prezentacji:

Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13)

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) Przykłady: „Społeczne kryteria polskości 1988-1998-2008” (OBOP, Warszawa, październik 2008): stałość i zmiana kryteriów polskości w okresie 1988 - 2008: poczucie, że się jest Polakiem; znajomość języka polskiego; posiadanie obywatelstwa polskiego; posiadanie przynajmniej jednego z rodziców narodowości polskiej; znajomość kultury i historii Polski; mieszkanie na stałe w Polsce; przestrzeganie polskich obyczajów; urodzenie się w Polsce; szczególne zasługi dla Polski wiara katolicka; warunki konieczne do uznania kogoś za Polaka.

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 2. Pojęcia „etniczności” i „narodu” w socjologii: ważne pojęcia związane z „etnicznością” i „narodem”: społeczeństwo narodowe, państwo narodowe, ojczyzna, patriotyzm, nacjonalizm, tożsamość narodowa, mniejszość narodowa, konflikty etniczne, stereotypy etniczne itp.; różnice w podejściu do zjawisk etnicznych (narodu) w socjologii polskiej i zachodniej (światowej); problemy używania pojęcia „narodu”- naród a grupa etniczna, społeczeństwo, państwo i kultura; „ożywienie etniczne” w latach 90-tych XX wieku i eksplozja badań nad etnicznością - przyczyny: konflikty etniczne i zmiany geopolityczne; prawa człowieka; migracje i „nowe mniejszości”.

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 3. Etniczność - grupa (zbiorowość) etniczna: etniczność to świadomość podziału „my” i „oni” oraz poczucie tożsamości grupowej (przekonanie o własnej odrębności); elementy grupy etnicznej (etniczności): nazwa grupy (etnonim); przekonanie (mit) o wspólnym pochodzeniu (wspólna genealogia); wspólna pamięć historyczna (świadomość historyczna wspólnych dziejów); własna, odrębna kultura (język, religia, obyczaje itp.); związek z określonym terytorium (ojczyzna ideologiczna i prywatna); poczucie solidarności i tożsamości.

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 4. Rodzaje grup etnicznych (duże zróżnicowanie): grupy etniczne (etno-regionalne); mniejszości narodowe i etniczne; migracyjne: „nowe” mniejszości; diaspory; miejskie mniejszości etniczne. ludy tubylcze (autochtoniczne); proto-narody („narody bez państwa”).

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 5. Naród a grupa etniczna: grupy etniczne a uznane narody-podobieństwo z narodami pod względem: rozwoju i charakteru swojej kultury etnicznej (kultura narodowa): naród to rozwinięta i jednolita własna kultura (wyższa), język narodowy i potrzeba posiadania własnego państwa (organizacji politycznej), naród może być uznany za „ideologiczną” emanację etniczności; definiowanie swojej tożsamości: w etniczności patrzy się na to, co odróżnia nas od innych (kim nie jesteśmy?), a w narodowości na kontynuację (kim jesteśmy?), ale w etniczności liczy się ostatecznie nie to, co jest obiektywne, lecz przekonanie ludzi o tym, że są grupą i ich wola wytrwania. naród a państwo: grupy etniczne jako „zalążki narodów”, a uznanie danej grupy etnicznej za naród niesie ze sobą skutki polityczne (prawo do suwerenności); przykłady współczesnego wybijania się na „naród”: Baskowie, Kurdowie, Palestyńczycy oraz (w Polsce) Łemkowie, Ślązacy i Kaszubi.

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 6. Trudności w definiowaniu „narodu”: kryteria: obiektywne, niezależne od woli jednostki (pochodzenie, język, miejsce urodzenia, trwałe więzi etniczne itp.); subiektywne, wynikające z decyzji jednostki (identyfikacja z grupą, wola przynależności do niej, poczucie solidarności, wspieranie “swoich” itp.); naród jako „organizacja uczuć” i związane z nim zobowiązania moralne (Max Weber – pojęcie „narodu” należy do sfery wartości); naród a polityka: naród a państwo; problemy zróżnicowania narodowego; polityka wielokulturowości.

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 7. Paradoksy idei (ideologii) narodu: istnienie narodów jest skutkiem podziału świata społecznego na „swoich” i „obcych” (podział ten zawsze istniał, a narody są jedną z form tego podziału); myślenie kategoriami narodu jest jednocześnie efektem uniwersalizacji procesu historycznego, jak i świadczy o jego „różnorodności”; narody nowożytne są tworami współczesnymi, ale w swoich ideologiach jawią się one jako wspólnoty o „starożytnym” pochodzeniu; uniwersalności „narodu” odpowiada różnorodność jego społecznych (kulturowych) manifestacji na świecie; doniosłości społecznej idei narodu odpowiada słabość jego podstaw filozoficznych i teoretycznych; relacja narodu z państwem jest nadal bardzo ważna (idea „państwa narodowego”, suwerenność polityczna).   

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 8. Pochodzenie terminu „naród”:  - czasy greckie: polis i ethnos oraz czasy rzymskie: (natio i civitas); - z czasem natio zaczęło oznaczać tożsamość opartą na miejscu urodzenia (nascere – rodzić się); - średniowiecze – użycie słowa „naród”: korporacje studentów oparte na zasadzie pochodzenia; zbiorowości połączone wspólnymi poglądami na kwestie teologiczne; stanowe rozumienie natio (szlachta polska – „natio polonica”).  Rewolucja Francuska (1789) - łączy pojęcie „ludu” z „narodem”: idea braterstwa i równości ludzi; demokratyzacja i upowszechnienie słowa „naród”; powiązanie idei narodowych (nacjonalizmu) z ideą suwerenności ludu: różnice między Francją (republika demokratyczna i mobilizacja równości) oraz Niemcami (odwołanie się do wspólnoty zakorzenionej w historii).

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 9. Rozumienie terminu „naród”: Tadeusz Łepkowski: „naród to dynamiczna wspólnota ponadstanowa, ponadwarstwowa i ponadklasowa o charakterze historycznym, wyposażona w cechy (warunki) obiektywne (takie jak, terytorium, państwo, język itp.) oraz cechy subiektywne ,,wyrażające się w świadomości przynależności do wspólnoty”; Max Weber: naród to grupa ludzi połączona przekonaniem o wspólnocie swojego pochodzenia, dążąca do uzyskania lub utrzymania swego niezależnego państwa; (żartobliwe!!!) naród to grupa ludzi połączona wspólnym błędnym przekonaniem co do swoich przodków i wspólną niechęcią do swych sąsiadów;

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 10. Modele kształtowania się narodów: model europejski: model „państwo - naród” (zachodnio-europejski, rola szlachty i mieszczaństwa); model „kultura - naród” (wschodnio-europejski, duża rola inteligencji i chłopstwa; dodaje się tutaj także model „południowo-europejski”); przykład Polski.  model afro-azjatycki: model „naród – kultura – religia” (Chiny, Indie i Japonia); model „państwo – naród” (imitacja klasycznego modelu europejskiego i trudności w „budowie narodu”).

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 11. Naród a nowoczesność (naród nowożytny/ naród współczesny): zniesienie podziałów stanowych i zrównanie wobec prawa (obywatelstwo i prawa obywatelskie); modernizacja a upowszechnienie idei narodowych przez oświatę i kulturę masową (rozwój języka narodowego i tworzenie narodu jako „wspólnoty wyobrażonej”); industrializacja i urbanizacja (potrzeba zakorzenienia jednostki we wspólnocie kulturowej/narodowej); laicyzacja społeczeństwa (nacjonalizm jako namiastka religii, kult religijny a kult narodowy); tożsamość społeczna (naród nadaje jednostkom / nam podstawową tożsamość).

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 12. Typy narodów: naród „etniczny” (oparty na pochodzeniu jednostki); „naród kulturowy” (oparty na ciągłości kultury); naród „obywatelski” (oparty na przynależności politycznej/ obywatelskiej – civic); „tradycyjny” (zamknięty i etnocentryczny) i „nowoczesny” (masowy i oparty na wspólnocie komunikowania); ethnos i demos (naród etniczny i „polityczny”).

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 13.  Współczesne spory w naukach społecznych o „naród”: naród jest „naturalny”, czy jest wytworem historii?: kwestia datowania genezy narodu; „pry(i)mordialiści” a zwolennicy interpretacji historycznej. genetyczne (co zadecydowało o jego powstaniu? co składa się na powstanie „narodu”?; jakie czynniki?): „konstruktywiści” („instrumentaliści”, którzy uważają, że narody są „tworzone”) a zwolennicy podejścia społeczno-ewolucyjnego (narody „powstają”); Ernest Gellner: naród jest tworzony przez nacjonalizm. strukturalne (co charakteryzuje „grupę” określaną „narodem”?; jakie elementy świadomości narodowej?): naród jako „wspólnota organiczna” czy „stowarzyszenie”; naród jako ważna instytucja społeczna (obywatelstwo).

Etniczność i naród w socjologii (WDS 2008/2009 nr 13) 14. Współczesna socjologia narodu: rezygnacja z pytania „co to jest naród” (jako zbiorowości „realnej”) na rzecz pytań o „zjawiska związane z narodem” (antropologia narodu); kultura popularna a naród (społeczne podtrzymywanie narodu): Michael Billig („nacjonalizm banalny”), w jaki sposób kultura popularna i banalna codzienność utrzymują poczucie narodowej przynależności (edukacja i sztuka, prognoza pogody, sport, ikoniczne krajobrazy „narodowe”, kuchnia); funkcjonowaniu „idei narodu” w praktyce społecznej -badanie: instytucji narodu (państwa narodowego), idei (ideologii narodowej) i postaw/„tożsamości” (narodowej); naród (nacjonalizm) wobec: wyzwań imigracji i wielokulturowości; integracji europejskiej (tworzenie nad-narodu?) i decentralizacji unitarnych państw (zwiększona rola regionów); globalizacji gospodarczej i kulturowej.