Nowe modele biznesowe dla wydawców treści Michal Bonarowski (PAP) Warszawa, 22.06.2010
2+2 = 5 Treści: ludzie, maszyny, platformy, sieci, druk… Misja, wizja, strategia, linia programowa… Layout, app, TV… Odbiorcy… Reklama…
Ekosystem wydawców 1.0 Gazety Radio TV
Ekosystem wydawców 2.0 Gazety Radio TV Portale, wortale, wyszukiwarki, agregatorzy Blogi, komentarze, YouTube Wykop, Wrzuta, Sfora… GoogleNews, Facebook, BLip, Twitter…
Z perspektywy odbiorcy
Tradycyjne media w Internecie
Droga do treści (USA) Luty 2010, http://weblogs.hitwise.com/us-heather-hopkins/2010/02/facebook_largest_news_reader_1.html
Największy agregator?
Polskie media w Internecie
News tax? Oh no! Podatek na media? 3% wartości smarftona (84%) 5% wartości PC, iPada, Kindle, itp. (76%) Agregacja (74%) Źródło: Rasmussen Reports, 1,000 dorosłych Amerykanów, czerwiec 2010
Płatne treści w internecie? „Treści mają pozostać darmowe” (85%) Jeżeli płatne, to: filmy, muzyka, gry, seriale, itp Prenumeratorzy chcą treści za darmo (78%) Treści płatne muszą być lepsze, niż bezpłatne (71%) „Przestanę korzystać ze strony internetowej pobierającej opłaty, gdy będę mógł znaleźć takie same za darmo” (79%) Obecnie płatne treści stracą wartość jako bezpłatne (34%, 30%, 36%) „Jeżeli kupię treści, to mam prawo dzielić się nimi z kimkolwiek” (62%) Źródło: Nielsen: badanie w 52 krajach, 27 tys. respondentów (luty 2010)
Zapłacimy?
Zapłacimy? (2) Źródło: Arkadiusz Legoń, Dyrektor ds. Strategii, GoldenSubmarine, WirtualneMedia 04.2010
Zapłacimy? (3) Źródło: Arkadiusz Legoń, Dyrektor ds. Strategii, GoldenSubmarine, WirtualneMedia 04.2010
Zapłacimy? (3) Źródło: Arkadiusz Legoń, Dyrektor ds. Strategii, GoldenSubmarine, WirtualneMedia 04.2010
Zapłacimy.
Zapłacimy.
Zapłacimy.
Zapłacimy.
Podatkiem ich, podatkiem!
Odbiorca nadal widzi to:
Treść i treść
Treść mobilna
Co dalej? Interfejs jako klucz do sukcesu? Pionierzy górą Treści agencyjne i własne Zaangażowanie użytkowników Usługi, e-commerce, lokalizacja… Interfejs jako klucz do sukcesu?
Dziękuję za uwagę