Konsumpcja informacji Krzysztof Krejtz, ORIAQ przy współpracy z: Piotr Toczyski, Gazeta.pl Paweł Kolenda, ORIAQ Anna Jaśkiewicz, ORIAQ
Konsumpcja informacji Społeczeństwo informacyjne informacja jest podstawowym towarem wymiany. Dzienna konsumpcja informacji jest określana przez niektórych „nałogiem”. Wymiana i produkcja informacji to konieczność, ale również intratny biznes. Internet i nowe technologie stoją w centrum społeczeństwa informacyjnego – w kontekście konsumpcji, produkcji i wymiany informacji. Zmieniają sposób konsumpcji wiedzy Zmieniają sposób produkcji wiedzy Zmieniają rolę odbiorcy i nadawcy Zmieniają rynki informacyjne Zmieniają obraz czytelnictwa
Doświadczenie informacji Wyraźne trendy w konsumpcji informacji (Pew Institut, 2010) śledzenie informacje przez większość czasu, współkonsumpcja - uzyskiwanie informacje z ponad czterech mediów korzystanie z dwóch do pięciu źródeł informacji online brak ulubionego serwisu internetowego z informacjami Internet przegrywa jedynie z telewizją jako źródło codziennej informacji. Informacja w Internecie ma wymiar doświadczenia społecznego. Dzielenie się linkami w portalach społecznościowych, e-mailach, wpisach na blogach i mikroblogach. Informacja ma znaczenie kiedy jest dyskutowana i komentowana przez innych. Doświadczenie informacji jest ciągłe, spersonalizowane i uczestniczące.
Cele badania K.I. Badanie miało na celu eksplorację konsumpcji mediów i informacji przez internautów w Polsce źródła informacji Internet mobilny a informacja dzielenie się informacjami – personalizacja i uspołecznienie Dodatkowym celem było zbadanie potencjału czytelnictwa e-booków dotychczasowe doświadczenia postawy wobec e-booków
O badaniu K.I. Data: w dniach 10 – 17 czerwca 2010 roku Próba: ogólnopolska próba internautów N = 517 Metoda: kwestionariusz internetowy (CAWI) Badanie zrealizowane przez ORIAQ we współpracy z Wykształcenie Wiek
Podstawy (sprzęt i sposób korzystania)
Posiadanie sprzętów elektronicznych Wszyscy respondenci, N=517 Dostęp do Internetu
Aktywności w Internecie Wszyscy respondenci, N=517 (Tylko czytam: n=42, również piszę: n=47) (Tylko czytam: n=12, również piszę: n=12) * Według danych Princeton Survey Research Associates International dla Pew Research Center’s Internet & American Life Project N=1675, użytkownicy Internetu 18+, 28.XII’09-19.I’01
Internet w komórce (22% badanych) Respondenci korzystający z Internetu w komórce, N=112 Do czego jest używany Używany software N=86 Witryny www * Według danych Princeton Survey Research Associates International dla Pew Research Center’s Internet & American Life Project N=572, użytkownicy Internetu w komórkach, 18+, 28.XII’09-19.I’01
Źródła informacji
Konsumpcja mediów dzień przed… Wszyscy respondenci, N=517 Z jakich mediów korzystano?
Źródła informacji o bieżących wydarzeniach Wszyscy respondenci, N=517
Internetowe źródła informacji Wszyscy respondenci, N=517 * Według danych Princeton Survey Research Associates International dla Pew Research Center’s Internet & American Life Project N=1675, użytkownicy Internetu 18+, 28.XII’09-19.I’01
Społeczny wymiar informacji
Dzielenie się informacjami w Internecie Wszyscy respondenci, N=517 Czy kiedykolwiek... * Według danych Princeton Survey Research Associates International dla Pew Research Center’s Internet & American Life Project N=1675, użytkownicy Internetu 18+, 28.XII’09-19.I’01
... w grupach demograficznych – płeć Wszyscy respondenci, N=517 Czy kiedykolwiek... Różnica istotna na poziomie 95%
... w grupach demograficznych – wiek Wszyscy respondenci, N=517 Czy kiedykolwiek... Różnica istotna na poziomie 95%
E-booki
eBooki – używanie i plany Wszyscy respondenci, N=517 Czy kiedykolwiek czytałeś eBooki? N=290 N=227
e-book vs. książka
Nastawienie do e-booków Wszyscy respondenci, N=517 Czy kiedykolwiek czytałeś e-booki? Różnica istotna na poziomie 95%
eBooki – sposoby używania Respondenci, którzy czytali eBooki, N=227 Jakie eBooki czytano? W jakie formie eBooki czytano?
Internet to podstawowe źródło bieżących informacji dla Internautów. Podsumowanie Internet to podstawowe źródło bieżących informacji dla Internautów. Wiadomości mają charakter społeczny (prawie połowa wysyłała link do ciekawego artykułu, a ponad 40% komentuje wpisy) Kobiety mniej chętne do korzystania z nowych form dzielenia się informacjami. Informacje są mobilne (połowa użytkowników Internetu w komórce używa go do czytania bieżących wiadomości) Pozytywne nastawienie w stosunku do e-booków (z dozą dystansu).