Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Kącik Logopedyczny.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
logopedyczny-prezentacja
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Etapy rozwoju mowy dziecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego

Uwzględniając okresy rozwoju mowy, dzieci 3 i 4-letnie znajdują się w okresie swoistej mowy dziecięcej. Należy podkreślić fakt, że mowa 3 i 4-latka będą się bardzo różniły.

Słownik dziecka 3-letniego osiąga poziom prawie 1000 słów. Znane dziecku słowa łączone są w krótkie niekompletne zdania, które zawierają jeden lub dwa rzeczowniki, czasownik, przymiotnik lub przysłówek.

W wieku 4-lat doskonalą się sprawności językowe dziecka W wieku 4-lat doskonalą się sprawności językowe dziecka. Ocenia się, że czterolatek wymawia dziennie około 15 tys. słów. Posługuje się rozbudowanymi zdaniami, chociaż reguły budowy zdań nie są jeszcze utrwalone.

Bardzo często występuje nieporadność w użyciu form fleksyjnych a także nieprawidłowe stopniowanie przymiotników czy tworzenie liczby pojedyńczej.

Typy błędów fleksyjnych to : w zakresie mieszania osób i rodzajów: co tam wiszą, jeden dziecko w zakresie nieprawidłowego tworzenia liczby pojedyńczej i mnogiej: ludź, człowieki błędne stopniowanie przymiotników: dobry, dobrzejszy, najdobrzejszy

Błędy jakie popełniają dzieci świadczą o specyfice kompetencji gramatycznej dziecka i są dowodem twórczego przyswajania mowy otoczenia.

rękawiczka-nogawiczka szczotka-rozczesywaczka Wiek ten charakteryzujący się nasiloną aktywnością słowotwórczą owocuje także w neologizmy. Mogą to być twory językowe o zupełnie nieznanym dla otoczenia znaczeniu i pochodzeniu. Przykłady: rękawiczka-nogawiczka szczotka-rozczesywaczka

W wieku 3 i 4 lat w kontaktach społecznych rozwija się forma dialogu, którego dziecko jest aktywnym uczestnikiem w związku z ciągle rosnącą wiedzą o otaczającym go świecie.

Dzieci mogą posługiwać się wówczas nie tylko zdaniami przeciwstawnymi, np. Nie jestem głodny, ale zjem cukierka. czy wynikowymi, np. Idę do pani dlatego, że ma klocki. ale pojawiającymi się w wieku 4-lat zdaniami rozłącznymi, np. Pójdę do przedszkola, albo będę się bawić w domu z babcią.

Dziecko 3-letnie powinno prawidłowo wymawiać głoski: p, b m, f, w, k, g, t, d, h, n, l, j, ś, ź, ć, dź, wszystkie samogłoski, także nosowe

Dziecko 3-letnie nie musi jeszcze wymawiać głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, r.

Dziecko 4-letnie powinno już poprawnie używać głosek s, z, c, dz, nie powinno ich zamieniać na głoski ś, ź, ć, dź. Grupy spółgłoskowe są w dalszym ciągu upraszczane, choć mowa jest bardziej zrozumiała niż w wieku trzech lat.

Między 4 a 5 rokiem życia pojawia się głoska r. Opóźnienie w pojawianiu się tej głoski nie powinno niepokoić jeśli zastępowana jest głoską l. ryba > lyba

W wieku 4 lat szereg szumiący sz,ż,cz,dż może być nadal zastępowany łatwiejszym s,z,c,dz. szafa > safa żaba > zaba czapka > capka

Po skończonym 6 roku życia, dziecko powinno mieć utrwaloną wymowę wszystkich głosek oraz opanowaną technikę mówienia.

Prawidłowy rozwój mowy dziecka zależy od następujących czynników: sprawności narządów artykulacyjnych, poziomu percepcji słuchowej, ogólnego rozwoju intelektualnego, oddziaływań środowiska stymulującego rozwój mowy.

Często przyczyną wad wymowy mogą być: nieprawidłowe oddychanie (przez usta) – przyczynia się również do powstawania wad zgryzu. Dziecko śpi najczęściej z otwartą buzią, żuchwa przesuwa się ku tyłowi, sprzyja to powstawaniu tyłozgryzu, jak również nieprawidłowościom związanym z pionizacją języka, przerost 3 migdała – przerośnięty 3 migdał może uciskać na ujście gardłowe trąbek słuchowych i być przyczyną niedosłuch, uniemożliwia również prawidłowe oddychanie,

zbyt długie ssanie smoczka (palca lub innych zamienników) – może być przyczyną nieprawidłowości zgryzowych, zaburzeń w pionizacji języka i jego precyzyjnych ruchów, braki w uzębieniu (siekacze) – mogą być przyczyną wymowy międzyzębowej, nieprawidłowe wzorce wymowy – spieszczanie, wady wymowy u osób często przebywających z dzieckiem.

W celu zapobiegania wadom wymowy należy: mówić do dziecka powoli, wyraźnie, należy unikać języka dziecinnego (spieszczania), dziecko powinno unikać kontaktów z osobami mającymi wadę wymowy, nie należy gasić naturalnej skłonności dziecka do mówienia, należy słuchać z uwagą wypowiedzi dziecka, nie należy ciągle poprawiać wymowy dziecka, karać lub zawstydzać,

nie zaniedbywać chorób uszu i górnych dróg oddechowych, często czytać dziecku bajki i omawiać ich treść, dziecka leworęcznego nie zmuszać do posługiwania się prawą ręką, prowadzi to do zaburzeń mowy, a w szczególności do jąkania, nie wymagać od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek, jeśli niepokoi nas wymowa dziecka kontaktujemy się z logopedą.