Poszukiwanie wyznaczników cen w ubezpieczeniach komunikacyjnych Romuald Holly SGH, UM w Łodzi Konferencja PIU, 16 kwietnia 2008
Każda cena wynika z szacunku – „ile można za to wziąć” Każda cena wynika z szacunku – „ile można za to wziąć” (parafraza rzymskiej maksymy)
Cena usługi ubezpieczeniowej wedle tradycji i doktryny (jako pochodna wysokości potencjalnej szkody) we współczesnym insurance industry (jako wynik konfliktu i kompromisu dwóch sztuk: underwritingu i marketingu)
Ile można wziąć za ubezpieczenie komunikacyjne AC – OC? po co chcemy to wiedzieć, do czego jest nam to potrzebne? czy cenę można wyliczyć? jak wyliczyć cenę ubezpieczenia komunikacyjnego?
Poszukiwanie uniwersalnego, a zarazem prostego i czytelnego algorytmu konstruowania taryf w ubezpieczeniach komunikacyjnych Modele statystyczne (głównie „historyczne”) Modele matematyczno-aktuarialne Modele clusterowe Modele VaR Modele dla poszczególnych formuł, np. „pay as you drive” Modele oparte na tzw. sędziach kompetentnych … Modele hybrydowe
Driver – czynnik istotnie stymulujący ryzyko oraz, pośrednio, ofertę ubezpieczenia
Drivery ubezpieczeń komunikacyjnych Drivery ubezpieczeń OC Drivery stymulujące ceny ubezpieczeń komunikacyjnych
Driver jako formuła konstrukcyjna algorytmu konstruowania taryf
Drivery jako wyznaczniki cen w ubezpieczeniach komunikacyjnych drivery uniwersalne drivery partykularne kryteria identyfikacji/selekcji, hierarchizacji, kwantyfikacji
Drivery ceny ubezpieczeń komunikacyjnych OC
Cena produktu ubezpieczeniowego w rynkowym paradygmacie insurance industry wynikiem kompromisu między kosztami cesji ryzyka a korzyściami marketingowymi sprzedaży produktu. c.b.d.o.