BYĆ TOLERANCYJNYM ALE MIEĆ GRANICE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uzależnieniom mówimy STOP!
Advertisements

Rasizm , Ksenofobia a ochrona praw człowieka
Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
„Czym skorupka za młodu...”
Trzymaj formę Celem programu jest :
Uzależnienia a rozwój dziecka
Prawa ucznia w praktyce szkolnej
TOLERANCJA Projekt edukacyjny:
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZJALNYM 2013
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
Nie jesteś samotną wyspą
C.R.A.Z.Y. reż. J.M. Vallee Kanada 2005
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
OBOWIĄZKI UCZNIA.
PRAWA CZŁOWIEKA POTRZEBĄ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
Cele projektu Celem projektu jest zwalczanie rasizmu, ksenofobii i antysemityzmu poprzez upowszechnianie postawy fair play dla większego zrozumienia innych.
Prawa człowieka.
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
Prawa dziecka! ozwoju • Prawa dziecka:
16 listopada Dzień tolerancji.
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
w praktyce pedagogicznej
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak
Szkoła Promująca Zdrowie
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
GODNOŚĆ ISTOTY LUDZKIEJ
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Młodzi dla wolności! Wolności XXI Obserwacje młodzieży.
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
Przeprowadzenie we wszystkich klasach konwersatoriów pod hasłem „Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność?”.
Mówimy przemocy.
Przykłady przemocy i nietolerancji
DYSKRYMINACJA W SZKOLE
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Co to takiego tolerancja?
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Znamy swoje prawa.
Uczeń dialogu i tolerancji to uczeń naszej szkoły. Agresja na out!
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Ozorkowie
Prawa dziecka.
Analiza ankiety: „Tolerancja jako wizytówka mojego zachowania ”
Wolność i prawa człowieka. Czym jest wolność? Wolność - 1. «niezależność jednego państwa od innych państw w sprawach wewnętrznych i stosunkach zewnętrznych»
Uczeń- jego prawa i obowiązki
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
„W ARTOŚĆ CZŁOWIEKA – TOLERANCJA ” ZSP w Pewli Małej Gimnazjum w Pewli Małej.
POJĘCIA ZWIĄZANE Z TEMATYKĄ ANTYDYSKRYMINACYJNĄ Aleksandra Dubowska Alicja Radziejewska Maja Janusz Ewa Ratasiewicz Ula Piwowarczyk.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
Współpraca polsko - fińska. Jalasjarvi  Miasto znajduje się ok. 400 km na północny zachód od Helsinek  posiada nieco ponad 8000 mieszkańców  miasto.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
PRAWA OBYWATELA RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Kodeks etyczny nauczyciela
Prawa dziecka.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
ZAPOBIEGANIE MOWIE NIENAWIŚCI I DYSKRYMINACJI W SZKOLE
Zapis prezentacji:

BYĆ TOLERANCYJNYM ALE MIEĆ GRANICE

Tolerancja to: wyrozumiałość, liberalizm w stosunku do cudzych wierzeń, praktyk, poglądów, postępków, postaw, choćby różniły się od własnych albo były z nimi sprzeczne. (Słownik Kopalińskiego)

Nieco krócej: „Tolerancja to dążenie do zrozumienia innych.” Karel Čapek (pisarz czeski, 1890-1938)

Tolerancja (łac. tolerantia - "cierpliwa wytrwałość"; od łac Tolerancja (łac. tolerantia - "cierpliwa wytrwałość"; od łac. czasownika tolerare - "wytrzymywać", "znosić", "przecierpieć")

Art. 30 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej ”Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności, praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych”.

Tolerancja Szacunek dla cudzych poglądów lub wierzeń wyrażający się w dopuszczeniu ich do głosu, wyrozumiałość, pobłażanie wobec jakiegoś zjawiska. (Słownik języka polskiego). To słowo, którym staramy się uregulować stosunki międzyludzkie

Skąd wiemy, że człowiek powinien być tolerancyjny? z prasy, z książek, od nauczycieli, z własnych doświadczeń, dzięki różnym inicjatywom podejmowanym na całym świecie.

Czy chcemy być tolerancyjni? Bycie tolerancyjnym to ogromna sztuka kompromisu, to umiejętność szanowania poglądów innych. Doskonałym polem do nauki tolerancji jest szkoła.

Czy umiemy być tolerancyjni? Mówienie o tolerancji nie spowoduje, że zaczniemy szanować poglądy innych. Stawanie się tolerancyjnym to proces długotrwały, tylko systematyczna praca przyniesie efekty. Musimy wszyscy zrozumieć, że należy szanować poglądy każdego człowieka bez względu na wiek, kolor skóry czy religię.

Każdy z nas ma prawo zachowywać się w sposób odmienny, ma prawo przekonywać do swoich racji, jednak nie wolno w tym celu nadużywać żadnych środków. Najprościej rozpocząć od tolerancji w życiu codziennym, w kontaktach z osobami bliskimi, we współżyciu z ludźmi o odmiennych od naszego gustach, potem będzie nam łatwiej pokonywać coraz trudniejsze bariery.

Tolerancja w szkole Szkoła powinna być tym miejscem, gdzie nauczyciele pomagają młodym ludziom zrozumieć trudne słowo tolerancja i znaleźć odpowiedź na pytanie jak być tolerancyjnym?

Zacznij od tolerancji wśród grona znajomych, w klasie, w szkole. Szanuj odmienność innych, ich prawo do bycia sobą, a wtedy możesz żądać poszanowania swoich praw.

Na wesoło

Gdzie przebiega cienka linia między tolerancją tą prawdziwą a przyzwoleniem na bylejakość, chamstwo, nie wywiązywanie się ze swoich obowiązków?

obszary, jakie obejmuje tolerancja: - światopogląd religijny - światopogląd polityczny - pochodzenie: rasy i narody - mniejszości narodowe; mniejszości kulturowe - wygląd zewnętrzny - moda (fryzura, ubiór) - gusty żywieniowe ( wegetarianizm) - pochodzenie społeczne i status społeczny - wykształcenie - niepełnosprawność ( osoby słabe fizycznie, chore (fizycznie, umysłowo)

sfery, których tolerancja nie obejmuje: -naruszanie praw drugiego człowieka (zagrożenie bezpieczeństwa, zdrowia, życia itp.); -rasizm; -przestępczość, kradzież, agresja, przemoc, brutalność, chuligaństwo (pseudokibice, gangi, klany); -niszczenie dorobku pokoleń (dorobku cywilizacyjnego);

sfery, których tolerancja nie obejmuje: -chamstwo w słowach, brak kultury słowa (werbalne poniżanie drugiego człowieka), ordynarność słowna -lekceważenie przez młodzież ludzi dorosłych, brak szacunku dla wieku; -pasożytnictwo, kombinatorstwo; kłamstwo, oszustwo, dwulicowość; -nieposzanowanie dobra wspólnego; nieposzanowanie czyjejś pracy; -nałogi (narkomania, alkoholizm, nikotynizm); -niechlujstwo (brud, brak higieny osobistej)

TOLERANCJA NIE JEST ZGODĄ NA KAŻDE ZACHOWANIE! SPRZECIWIANIE SIĘ NIE JEST OZNAKA NIETOLERANCJI! PROTESTOWANIE PRZECIWKO ZŁU JEST OBOWIAZKIEM KAZDEGO CZŁOWIEKA. GODZENIE SIĘ NA WSZYSTKO, TO TOLERANCJA ŹLE POJĘTA. NIE WOLNO TOLEROWAĆ TAKIEGO POSTĘPOWANIA INNYCH LUDZI, KTÓRE MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNE I SZKODLIWE, MOŻE ZAGRAŻĆ ŻYCIU I ZDROWIU INNYCH LUDZI.

Np.: tolerancją jest: - akceptowanie ludzi o innym kolorze skóry niż my, - akceptowanie ludzi ubierających się inaczej niż my, - akceptowanie innych poglądów niż nasze, - akceptowanie ludzi chorych na AIDS (o ile świadomie nie zarażają innych ludzi).

Np.: tolerancją nie jest: - zgoda na prowadzenie samochodu po wypiciu alkoholu, - zgoda na przemoc fizyczną i agresję, - zgoda na picie alkoholu w pracy, w szkole, - zgoda na palenie papierosów i zażywanie narkotyków - zgoda na niekompetencję i niedouczenie(np. lekarza, inżyniera budującego mosty)

A teraz zadanie dla Ciebie! Dopasuj terminy do znaczeń.

Terminy: 1. Antysemityzm 6. Nietolerancja 7. Stereotyp społeczny 2. Dyskryminacja 3. Eksterminacja 4. Ksenofobia 5. Nacjonalizm 6. Nietolerancja 7. Stereotyp społeczny 8. Szowinizm 9. Rasizm 10. Uprzedzenie

Znaczenie: A. Proces wyniszczania, wytępiania; masowa zagłada ludności B. Obraz rzeczywistości funkcjonujący w świadomości społecznej, uproszczony,uogólniony, a odnoszący się do rzeczy, osób, grup społecznych itp., często oparty na niepełnej, fałszywej wiedzy o świecie, utrwalony przez tradycję, nie ulegający zmianom C. ideologia, postawa społeczno – polityczna podporządkowująca interesy innych narodów interesom własnego D. Nie usprawiedliwione, negatywne lub krzywdzące działanie skierowane przeciwko członkom danej grupy, wyłącznie z powodu przynależności do tej grupy.

Znaczenie c.d: E. Niechęć i wrogość w stosunku do cudzoziemców, niekiedy w ogóle wobec „obcych” F. Zespół uprzedzeń G. Negatywna, nieracjonalna i odporna na zmianę postawa wobec innych ludzi, oparta na stereotypie społecznym H. Skrajna postać nacjonalizmu

Znaczenie c.d: I. Zachowanie dyskryminujące ludność narodowości żydowskiej J. Doktryna głosząca, że poszczególne rasy ludzi są nierównej wartości pod względem intelektualnym, biologicznym itp.; mieszanie ras prowadzi do degeneracji ludzkości, upadku cywilizacji kultur; wg tego przekonania konieczna jest troska o czystość rasową i stosowanie segregacji rasowej.

Klucz: 1I, 2D, 3A, 4E, 5C, 6F, 7B, 8H, 9J, 10G Gratuluję

Dziękuję za uwagę Życzę, abyś spotykał samych tolerancyjnych ludzi na swej drodze