Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PRZEMYSŁU SPOŻYWCZEGO ID grupy: 97/ 36_P_G1 Opiekun: BARBARA POPIELAS Kompetencja: PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Temat projektowy: ETYCZNA FIRMA Semestr/rok szkolny: II 2010 / 2011
Etyka to dyscyplina naukowa, zajmująca się moralnością, teorią moralności. Zamiennie używa się określeń "moralność" lub "etyka" zawodowa, "moralność" lub "etyka" polityczna, etyka życia gospodarczego, etyka biznesu, etyka pracy.
Etyka – różne poglądy Egzystencjalizmto współczesny kierunek filozoficzny występujący również w literaturze zajmujący się rolą indywidualnej jednostki w świecie, głoszący, że ma ona wolny wybór i jest bezwzględnie odpowiedzialna za własne czyny Fenomenologia to podejście filozofoficzne różniące się od naturalnego nastawienia Bez założeniowością. W nastawieniu naturalnym mamy na temat świata pewne założenia, domysły, teorie, spekulacje. Fenomenologia nawołuje do ich odrzucenia po to, by przyjrzeć się światu tak, jak się on jawi.
Etyka obejmuje ogół rozmyślań nad prawem moralnymi nad moralnością. Jako teoria zajmująca się moralnością obejmuje ona powiązane z sobą, dopełniające się dziedziny rozważań. PIERWSZA z nich ma charakter opisowo-wyjaśniający (etyka opisowa, zwana także teorią moralności, nauką o moralności, etologią). Celem dociekań jest tu udzielanie odpowiedzi na pytania:, co to jest moralność, jaka jest jej historia, co i dlaczego ludzie w danych warunkach i epokach uważają za moralne i niemoralne, jakie są mechanizmy jej rozwoju. DRUGA DZIEDZINA rozważań etycznych ma charakter wartościująco-normatywny (etyka normatywna, zwana również właściwą, lub nauką moralności). Ich celem jest udzielanie odpowiedzi na pytania, co naprawdę jest moralne i niemoralne, co ludzie powinni uznawać za dobro, a co za zło, jak powinni postępować.
Moralność, to faktycznie funkcjonujące W społeczeństwie poglądy i przekonania moralne grup społecznych. Oceny moralne, wyrażające emocjonalny stosunek człowieka do zjawisk i ludzkich czynów, polegający bądź na ich akceptacji, bądź dezaprobacie. Oceny moralne są pochodne wobec uznawanych wartości. Określenia: godny - niegodny, ludzki - nieludzki, wzniosłe - podłe
Usprawiedliwienie braku przekonań Koncepcja przyjmująca, że ludzie sami dla siebie stanowią normy, według których należy osądzić ich poczynania. Zakłada się, że decyzje etyczne są osobiste, doniosłe i złożone i liczy się opinia podejmującego decyzję.
Obyczajowość regionalna Moralność jest względna w zależności od określonej kultury, społeczeństwa lub społeczności. Zakłada, że normy i wartości uwarunkowane odmiennością kulturową należy rozważać, rozumieć i nie osądzać na gruncie danej kultury.
Etyka biznesu Etyka biznesu (etyka gospodarcza) to dziedzina zajmująca się etycznym wymiarem działalności gospodarczej. Etyka w biznesie to całokształt kwestii dotyczących rzeczywistej etyczności biznesu, inaczej etosu ludzi biznesu, czyli ogółu norm i wartości cechujących środowisko zawodowo zaangażowane w uprawianie działalności gospodarczej
Etyka biznesu Odwołuje się do sumienia - do godności i honoru, poczucia własnej wartości i satysfakcji moralnej, także do dobra innych ludzi i całego społeczeństwa, do zasad życzliwości, szacunku dla człowieka, solidarności i sprawiedliwości. Przeciwstawiają się one instrumentalnemu traktowaniu człowieka - pracownika, klienta - jako jedynie środka do osiągnięcia własnego celu, sukcesu, zysku. Druga grupa uzasadnień etyki biznesu ma charakter bezpośrednio pragmatyczny i utylitarny. Odwołują się one zarówno do interesu własnego, do korzyści, jakie przynosi np. uczciwość w działalności gospodarczej, a także do interesu społecznego, do potrzeb rozwoju kraju, jako także czynnika powodzenia w biznesie. Warunkiem pozyskania niezbędnego zaufania partnerów oraz klientów jest elementarna przyzwoitość, solidność i rzetelność. Współcześnie coraz bardziej utwierdza się przekonanie - znane i w wiekach poprzednich , że wartości te są konieczne dla osiągnięcia celów biznesu
Poziom mikro – poziom zachowań ludzi zaangażowanych w działalność gospodarczą Poziom pośredni – poziom działalności organizacji, firm czy przedsiębiorstw Poziom makro – poziom ustroju gospodarczego kraju lub związku krajów, np. Unii Europejskiej
etos biznesu określają zatem: Wartości, zasady, motywacje i zachowania ściśle moralne (etyczne). Należą tu zwłaszcza takie uniwersalne i podstawowe w całej etyce biznesu kategorie, jak: wolność, sprawiedliwość, prawda, zaufanie, uczciwość, odpowiedzialność, rzetelność, solidność, wiarygodność, dotrzymywanie umów, terminowość, słowność. Wartości intelektualne: wiedza, wysokie kwalifikacje i kompetencje, sprzyjające osiąganiu sukcesu oraz zapewniające należytą jakość wytworów i usług. Kultura osobista, którą stanowi również wiele składowych – od uprzejmości i grzeczności, po prezencję i ubiór, elegancję - "dbałość o wygląd jest powinnością wobec firmy", inny, że "ubiór świadczy o kulturze osobistej"
Kodeks etyki w działalności gospodarczej kładzie nacisk na: Profesjonalizm uczestników podmiotów gospodarczych, ich staranność rzetelność i uczciwość, równość uczestników obrotu gospodarczego, terminowość i punktualność, przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji, dbałość o interes społeczny i dobro wspólne (środowisko i zasoby), dobrowolność podejmowanych zobowiązań, jawność prowadzonej dział. gosp., ochrona dobrego imienia własnego firmy, zakaz unikania dział. pozornej, zakaz stosowania środków nacisku zakaz manipulowania informacją i reklamą zakaz nadużywania uprzywilejowanej pozycji w obrocie gospodarczym oraz zakaz nadużywania wpływów politycznych.
określenie standardów etycznych i zawodowych, opracowanie kodeksu etycznego, opracowanie podręcznika standardów zawodowych, opracowanie programu kształcenia etycznego, utworzenie stanowiska (komórki) ds. etyki, promowanie zachowania etycznego (wyróżnienia, wydawnictwa, seminaria), Stałe monitorowanie przestrzegania norm etycznych i standardów zawodowych, utworzenie etycznej infolinii systematyczne przeprowadzanie audytu etycznego, okresowe korekty kodeksu etycznego i podręcznika standardów zawodowych.
Problemy etyczne w dzisiejszej gospodarce reklamy produktów spożywczych zawierających niewłaściwe składniki spożywcze, wykorzystywanie w reklamach ukochanych przez dzieci bohaterów kreskówek, polecanie ubogim niezdrowego jedzenia, wprowadzającej w błąd prezentacji towarów, wyciąganiu fałszywych wniosków z faktów, tendencyjne prezentowanie informacji (poprzez zmienianie jej sensu), wygląd produktów w reklamie odbiega od rzeczywistości, przemilczanie istotnych szczegółów, podpieranie się autorytetami, używanie wieloznacznych pojęć