MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Znaki informacyjne.
Advertisements

Czy uważasz, że na I roku studiów licencjackich powinna być obowiązkowa indywidualna lektura grecka w oryginale?
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Liczby pierwsze.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ W ZBIORACH BIBLIOTEKI G Ł ÓWNEJ TEMATYCZNE WYSZUKIWANIE LITERATURY W KATALOGU ONLINE.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
(na podstawie badań ankietowych)
Opracowanie: Aneta Kunecka-Kramarz Bibliotekarz
PREPARATYWNA CHROMATOGRAFIA CIECZOWA.
Jak pisać pracę dyplomową?
Wyszukiwanie informacji
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Klasyfikacja systemów
Ekslibris – co to za znak?
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
Pytania konkursowe.
Stopień wykorzystania technologii informacyjnej przez uczniów klas III gimnazjum w kontaktach z bibliotekami.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
POZNAJEMY KATALOG RZECZOWY
Wyrażenia algebraiczne
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Gromadzimy biblioteczkę domową
Jak zbudowana jest książka popularnonaukowa?
Galeria zdjęć Projekt edukacyjny „Wiem, co jem” realizowany w ramach
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
Biblioteka to nie tylko lektury
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
TURNIEJ WIEDZY O KSIĄŻCE dla klas II – III.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
1.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Opracowała: Edyta Guznowska – nauczyciel-bibliotekarz
Książka popularnonaukowa i beletrystyczna
Książka popularnonaukowa i beletrystyczna
Książka jako źródło informacji.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Encyklopedie i słowniki jako źródła informacji
Gromadzimy biblioteczkę domową „Dom bez książek jest jak ciało bez ducha” Cycero ( p.n.e.)
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Dr hab. Renata Babińska- Górecka
ZOSTAŃ SPORTOWYM KOKSEM SP 11 TYM KTÓRY OCZARUJE KOMISJĘ SĘDZIOWSKĄ.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
ANKIETA ZOSTAŁA PRZEPROWADZONA WŚRÓD UCZNIÓW GIMNAZJUM ZPO W BORONOWIE.
Ankieta dotycząca kart bankomatowych i kont bankowych.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
Jakub Kubiak Vc Ekslibris.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Biblioteka – dobre miejsce dla człowieka
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Zapis prezentacji:

MOJA BIBLIOTEKA DOMOWA Zajęcia pozalekcyjne Koła Miłośników Książki Autor - L. Pietrzykowska

„Sercem domu jest biblioteka” Jan Parandowski

Uczennica po zajęciach: zna pojęcia: "zainteresowania czytelnicze", "zamiłowania czytelnicze",  odróżnia książkę beletrystyczną od popularnonaukowej,   wie, jakie korzyści zapewnia posiadanie własnej biblioteki domowej, wie, jakie książki należy w niej gromadzić, umie określić treść książki i dobierać książki do własnego księgozbioru, zna sposoby porządkowania książek w bibliotece domowej. 

Pogadanka

Czy macie własne biblioteczki w domu?

W jaki sposób zostały one zgromadzone ?

Jakie są w nich książki?

Jakie książki powinna zawierać każdej uczennicy i każdego ucznia? biblioteka domowa każdej uczennicy i każdego ucznia?

Czym należy kierować się gromadząc książki do biblioteki domowej? Czy należy zbierać wszystkie możliwe książki?

To już wiem W mojej biblioteczce domowej powinny znaleźć się między innymi: encyklopedie, słowniki, lektury…

To już wiem W domu gromadzimy książki: które zawierają informacje przydatne w nauce i życiu codziennym, które nas interesują.

Dobierając książki do własnej biblioteki domowej należy kierować się: To już wiem Dobierając książki do własnej biblioteki domowej należy kierować się: potrzebami związanymi z nauką w szkole, własnymi zainteresowaniami. Czasami do bibliotek domowych trafiają przypadkowe książki.

Świat jest wielki, a po drodze tyle pytań… Odpowiedzi poszukajcie na kartach książek. Książki mówią: - Nie zabłądzi ten, kto czyta! - Książki mówią, że ciekawscy żyją mądrzej! (Wanda Chotomska)

Jakie są korzyści z posiadania własnych książek?

Własne książki są jak wierni przyjaciele: nie narzucają się, lecz w każdej chwili gotowe są służyć radą, podzielić się wiadomościami lub zaprosić na miłą pogawędkę.

Własne książki To już wiem to oszczędność czasu, - natychmiastowa pomoc w nauce (słowniki, encyklopedie, atlasy), - stała i dostępna w każdej chwili porada w różnych dziedzinach życia, w wolnym czasie dostarczają rozrywki, - kształtują szacunek do książki i umiejętności posługiwania się nią, - wzbogacają zasób słownictwa.

Wprowadzenie pojęć: zainteresowanie, zainteresowania czytelnicze, zamiłowania czytelnicze.

ZAINTERESOWANIE 1. Próba definicji… 2. Masz problem? 3. Szukaj! 4. Gdzie?

ZAINTERESOWANIE według „Nowego słownika języka polskiego” rzeczownik od „zainteresować”, dążność do poznania czegoś, chęć dowiedzenia się czegoś, pociąg, sympatia do kogoś, dziedzina, która bardzo kogoś interesuje (zainteresowania teatralne).

W bibliotece domowej gromadzimy książki, które zaspokajają nasze zainteresowania czytelnicze.

Zainteresowania czytelnicze To skłonność do czytania określonego typu tekstów ze względu na: tematykę (treść) gatunek literacki autora epokę.

Zamiłowania czytelnicze to trwała skłonność do czytania + przyjemność

Zainteresowania czytelnicze zamiłowania czytelnicze? Określenie własnego stanowiska przez uczennice.

Biblioteka domowa jest przydatna w życiu codziennym - ćwiczenia

Ćwiczenie nr 1 Pomoce: Zestaw składający się z książek o podobnej tematyce, ale różniących się treścią i sposobem ujęcia tematu.

Proponowany zestaw książek: Roman Pisarski „O psie, który jeździł koleją” Jack London „Biały Kieł” Eric Knight „Lassie wróć!” „Zwierzęta w naszym domu” Magdalena Nowicka „Owczarek niemiecki” Alexander Byrd „Pies w twoim domu” Anna i Mirosław Redliccy „Owczarek kaukaski i jego kuzyni” Encyklopedia popularnonaukowa

Polecenie: Z zestawu książek wybierz taką, która najlepiej pomoże Ci w rozwiązaniu następującego problemu:

Rodzice w końcu zgodzili się na psa Rodzice w końcu zgodzili się na psa! Musisz teraz zdecydować, czy kupić szczeniaka, czy kundelka? A może lepiej wziąć podrośniętego już psa ze schroniska? Jak go karmić, jak uczyć czystości? Która książka ułatwi Ci podjęcie decyzji? Która odpowie na te i inne pytania związane z opieką nad psem?

Uczennice zapisują na kartkach tytuły właściwych książek.

Już wiem! Uczennice kolejno uzasadniają swój wybór i wskazują te pozycje, które odrzuciły w pierwszej kolejności - powieści i opowiadania.

Ćwiczenie nr 2 Pomoce: ten sam zestaw książek.

Na stolikach znajdują się dwojakiego rodzaju książki: beletrystyczne i popularnonaukowe. Pracując w parach spróbujcie podzielić je na dwie grupy biorąc pod uwagę podane na kartach cechy:

Występują w nich bohaterowie Postacie i wydarzenia są wymyślone przez autora (fikcyjne) Jest narrator Rozgrywa się akcja Dostarczają rozrywki i wypoczynku Wywołują radość, smutek, złość.. Wychowują Wpisz tytuły książek: Opisują osoby, wydarzenia i miejsca istniejące w rzeczywistości Sięgamy po nie, gdy: - nie wiemy, co oznacza trudny wyraz - gdy szukamy informacji o pisarzach, poetach i innych sławnych ludziach - gdy chcemy poszerzyć i uzupełnić wiadomości z dowolnej dziedziny wiedzy Rozbudzają nasze zainteresowania Wpisz tytuły książek: 1. 1.

Odczytanie tytułów i sprawdzenie poprawności przyporządkowania książek do poszczególnych grup.

Wspólne wyjaśnienie terminu popularnonaukowa – zwrócenie uwagi na dwuczłonowość i łączną pisownię.

Nadanie nazw powstałym grupom: książki beletrystyczne i popularnonaukowe.

KSIĄŻKI BELETRYSTYCZNE KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE Postacie i wydarzenia są wymyślone przez autora (fikcyjne) Jest narrator Rozgrywa się akcja Wywołują radość, smutek, złość… Wychowują Dostarczają rozrywki i wypoczynku KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE Opisują osoby, wydarzenia i miejsca istniejące w rzeczywistości Sięgamy po nie, gdy: - nie wiemy, co oznacza trudny wyraz - gdy szukamy informacji o pisarzach, poetach i innych sławnych ludziach - gdy chcemy poszerzyć i uzupełnić wiadomości z dowolnej dziedziny wiedzy Rozbudzają nasze zainteresowania

Moja biblioteka domowa może zawierać: KSIĄŻKI BELETRYSTYCZNE Dzieła polskich i zagranicznych pisarzy: powieści nowele opowieści KSIĄŻKI POPULARNONAUKOWE słowniki, encyklopedie, książki historyczne, przyrodnicze matematyczne o tematyce sportowej atlasy, albumy, poradniki, np. żywieniowe przewodniki turystyczne inne Miłej lektury!

Dobór książek do biblioteki domowej

Co pomaga Tobie w szybkim zorientowaniu się, jaka jest treść książki? Pomyśl i napisz! Co pomaga Tobie w szybkim zorientowaniu się, jaka jest treść książki?

METODY SZYBKIEJ ORIENTACJI W TREŚCI KSIĄŻKI 1. Analiza tytułu i nazwisko autora. 2. Przeglądanie książki: wstęp spis treści indeksy ilustracje mapy wykresy. 3. Kartkowanie książki. 4. Opinia księgarza, nauczyciela, kolegów (bestseller). 5. Czytanie informacji o książkach, fragmentów książek, wywiadów z autorami książek w czasopismach, np. „Victor Junior”, w Internecie. 6. Słuchanie audycji radiowych. 7. Oglądanie programów telewizyjnych.

Sposoby porządkowania książek w bibliotece domowej

Uczniowskie propozycje porządkowania książek: alfabetyczne według nazwisk autorów, alfabetycznie według tytułów, według treści książek, według treści książek i nazwisk autorów, według zainteresowań – zaczynając od najciekawszych książek, według roku wydania, według kolorów okładek, według formatu książki - rozmiaru, według objętości książki – liczby stron, inne…

Każdy sposób porządkowania książek w bibliotece domowej jest dobry, jeśli: panuje w niej ład i porządek, potrafisz szybko odnaleźć poszukiwaną książkę.

Moja biblioteka domowa Pasja zbierania książek

Wprowadzenie pojęć: bibliofil, ekslibris

miłośnik, znawca i zbieracz rzadkich i cennych książek. Bibliofil miłośnik, znawca i zbieracz rzadkich i cennych książek. Bibliofil książkę traktuje jako swego rodzaju dzieło sztuki. Zwraca uwagę na kunszt wydania – jej układ, ilustracje, okładkę, szlachetność użytych materiałów. Ceni niepowtarzalność posiadanego egzemplarza, docieka jego historii, okoliczności wydania.

Bibliofil w celu zabezpieczenia swojej książki przed utratą, zagubieniem lub przywłaszczeniem, zaopatruje ją we własnoręczny podpis lub znak własności nazywany exlibrisem.

Jak wygląda ekslibris? To mała zadrukowana karteczka przyklejona do wewnętrznej strony okładki. W prostszej formie może to być np. pieczątka. Zawiera nazwisko właściciela lub nazwę instytucji oraz rysunek symbolizujący zawód właściciela, zamiłowania, rzadziej tekst słowny.

Wręczenie informatorów uczennicom Zachęcenie do gromadzenia własnej biblioteki domowej.

Podsumowanie

"zamiłowania czytelnicze” To już wiem „Zainteresowania czytelnicze” a "zamiłowania czytelnicze” (podaj różnice)

Książka beletrystyczna książka popularnonaukowa To już wiem Książka beletrystyczna a książka popularnonaukowa (podaj różnice)

To już wiem Warto gromadzić bibliotekę domową, ponieważ… (dokończ zdanie)

Ocena pracy uczennic

na kartce z bloku (format A4) dla własnej biblioteki domowej. W domu na kartce z bloku (format A4) opracuję ekslibris dla własnej biblioteki domowej.

Na koniec…

Atmosfera podczas dzisiejszych zajęć była… Metoda „róża wiatrów” Czy chętnie uczestniczyłaś w dzisiejszych zajęciach Koła Miłośników Książki? Atmosfera podczas dzisiejszych zajęć była… Czy wykorzystane podczas zajęć pomoce (prezentacja, książki) ułatwiły Tobie zrozumienie tematu? Czy temat dzisiejszych zajęć był dla Ciebie atrakcyjny? Czy nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały? Czy chętnie wykonywałaś ćwiczenia? Czy zdobyte wiadomości przydadzą się Tobie w czasie dalszej nauki?

Bibliografia Antczak M.: Biblioteczka domowa.„Biblioteka w Szkole” 2003 nr 11 s. 8 - 9 Chmielewska – Woźniak J.: Prawie wszystko o książce popularnonaukowej. [W]: Scenariusze zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej. Red. Wacław Strykowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2002, s. 34 – 37 Nowy słownik języka polskiego. Red. Elżbieta Sobol. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2002 pl.wikipedia.org www.google.pl