Funkcje dyplomatyczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przywileje i immunitety konsularne
Advertisements

Przywileje i immunitety dyplomatyczne
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
RADY PRACOWNIKÓW Katarzyna Dulewicz Tomasz Sancewicz
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
w procedurze zawierania Umowy Offsetowej
Gałęzie prawa wewnętrznego
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Funkcje dyplomatyczne i konsularne dr Maciej St. Zięba
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
mgr Małgorzata Cieślak
Informacja jako dobro publiczne
Przygotował Andrzej Potucha
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Rząd i prezydent.
Rozwiązywanie konfliktów
Regionalny Program Operacyjny
Pracownicze dane osobowe
Funkcja, kompetencje, tryb wyboru
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Art. 12. § 1. Nie może zawrzeć małżeństwa osoba dotknięta chorobą psychiczną albo niedorozwojem umysłowym. Jeżeli jednak stan zdrowia lub umysłu takiej.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
Stosunki dyplomatyczne i konsularne
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
I NSP grupa 9, 10 Prezydent RP I NSP grupa 9, 10.
Zmiana imienia i nazwiska
Ćwiczenia r WSP II pmp gr. 1 Mgr Hanna Banaś.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Reglamentacja procesu budowy
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Planistyczne działania wspierające.
Działalność Parlamentu Europejskiego. Co roku Parlament zbiera się dwanaście razy na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu. Sześć dodatkowych sesji ma miejsce.
Bilety wizytowe, karty wizytowe, lub wizytówki Przez dłuższy czas uważano, że bilety wizytowe pisane ręcznie są bardziej eleganckie niż drukowane. Dopiero.
Ogólne zasady regulujące przebieg studiów w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
KONWENCJA WIEDEŃSKA O STOSUNKACH DYPLOMATYCZNYCH, sporządzona w Wiedniu dnia 18 kwietnia 1961 r. ratyfikowana przez Polskę 26 lutego 1965 r.
Protokół dyplomatyczny Ceremoniał i etykieta
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
Władza wykonawcza Prezydent RP.
Korespondencja dyplomatyczna Wizytówki
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Dostęp do informacji niejawnych
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych akredytowanych w RP
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 4.
I NSP grupa 2,9 Prezydent RP I NSP grupa 2,9.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Uczelnie wyższe.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Procedury działania w sytuacjach wykroczeń popełnianych przez członków
Prawo zabezpieczenia społecznego
Stosunki międzynarodowe
Podmioty prawa międzynarodowego
Zapis prezentacji:

Funkcje dyplomatyczne Art. 3 KoSD Funkcja reprezentacyjna Ochrona interesów państwa wysyłającego i jego obywateli Funkcja negocjacyjna Funkcja informacyjna Funkcja promocyjna w dziedzinie stosunków politycznych, gospodarczych, kulturalnych i naukowych Funkcja konsularna

Wspólne przedstawicielstwa Art. 6 KoSD Art. 46 KoSD

Członkowie misji dyplomatycznej przedstawiciele dyplomatyczni szef misji personel misji I klasa ambasador, nuncjusz apostolski personel dyplomatyczny osoby posiadające stopień (rangę) dyplomatyczny: minister pełnomocny; minister radca-minister pełnomocny I, II radca, radca attache specjalny (wojsk., morski, lotn.) I, II, III sekretarz sekretarz attache personel administracyjno -techniczny (pomocniczy) sekretariatu, tłumacze, szyfranci, lekarze, eksperci personel służby (obsługi) woźni, kierowcy, ogrodnicy, kucharze, ochrona, osoby sprzątające II klasa poseł, internuncjusz, delegat apostolski III klasa charge d`affaires przedstawiciele dyplomatyczni

Klasy szefów misji dzielimy na: ambasadorów i nuncjuszy (przedstawiciel Stolicy Apostolskiej) – akredytowani przy głowie państwa posłów nadzwyczajnych i ministrów pełnomocnych oraz internuncjuszy – akredytowani przy głowie państwa chargé d’affaires – akredytowani przy ministrze spraw zagranicznych

Stopnie pracowników służby dyplomatycznej (wg Ustawy o służbie zagranicznej, 2001) Art. 8. 1. Ustanawia się, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 2, następujące stopnie dyplomatyczne w służbie zagranicznej: 1) ambasador tytularny, 2) radca - minister, 3) I radca, 4) radca, 5) I sekretarz, 6) II sekretarz, 7) III sekretarz, 8) attaché. 2. Najniższym stopniem dyplomatycznym jest stopień attaché.

Chargé d’affaires Stali (en pied, en titre) pełnią funkcję w charakterze stałego szefa misji Tymczasowi (ad interim) powołani przez szefa misji do pełnienia tymczasowo obowiązków podczas jego nieobecności Akredytowani przy ministrze spraw zagranicznych

Akredytacja chargé d’affaires En pied – listy wprowadzające – od swojego ministra spraw zagranicznych Ad interim – notyfikacja – przez szefa misji (art. 19 KoSD)

Agrément Zezwolenie, zgoda Wymagane w stosunku do ambasadora, nuncjusza, posła, internuncjusza, attaché wojskowego (fakultatywnie). Odpowiedź w czasie 2-5 tygodni Wymagane również gdy awansowanie posła do klasy ambasadora

Powody odmowy agrément Osoba samego kandydata Stan stosunków między obu państwami Obywatelstwo kandydata (art. 8 KoSD)

Listy uwierzytelniające Przekazywane głowie państwa przyjmującego Warunek objęcia stanowiska ambasadora lub posła Faktyczny początek urzędowania Uroczysta forma

Mianowanie członków personelu misji dyplomatycznej Na zasadzie jednostronnej decyzji państwa wysyłającego Notyfikacja nominacji

Zakończenie funkcji szefa i członków misji 1. Odwołanie przez państwo wysyłające w związku z upływem terminu na jaki dana została skierowana do pracy w misji dyplomatycznej, lub z innych powodów organizacyjnych, kadrowych, osobistych członka misji lub likwidacji misji dyplomatycznej, rozpadu państwa 2. Zawieszenie stosunków dyplomatycznych 3. Zerwanie i wznowienie stosunków dyplomatycznych 4. Tymczasowe lub definitywne wycofanie szefa misji 5. Tymczasowa ewakuacja misji 6. Brak stosunków dyplomatycznych 7. Utrata podmiotowości prawnomiędzynarodowej przez państwo 8. Zmiany konstytucyjne i systemowe oraz zmiany na stanowisku głowy państwa 9. Persona non grata i osoba niepożądana 10. Ekspulsja 11. Rezygnacja 12. Zgon

Zawieszenie stosunków dyplomatycznych Powody polityczne – zaostrzenie się stosunków, demonstracja niezadowolenia Powody ekonomiczne

Zerwanie i wznowienie Pogorszenie się stosunków Zapowiedź konfliktu zbrojnego Gdy jedno z państw przestaje istnieć (podział i połączenie) Likwidacja misji w obu państwach Opiekę przejmuje państwo trzecie Stosunki mogą być ponownie nawiązane

Tymczasowe/definitywne wycofanie szefa misji „wezwanie na konsultacje” Środek nacisku Obniżenie szczebla reprezentacji do chargé d’affaires

Tymczasowa ewakuacja misji W przypadku zagrożenia Misja powraca z chwilą ustania niebezpieczeństwa

Persona non grata i osoba niepożądana Żądanie odwołania szefa misji lub jej członka Obowiązek notyfikowania państwu wysyłającemu Członkowie personelu dyplomatycznego – persona non grata Pozostali członkowie misji – osoby niepożądane W wyznaczonym terminie państwo wysyłające odwołuje

Ekspulsja Wydalenie przedstawiciela dyplomatycznego Tylko jeśli zawiodły inne środki przewidziane przez konwencję Odstawiony do granicy (wyjątkowo siłą i pod eskortą) Art. 9

List odwołujący – dokument analogiczny do listów uwierzytelniający, w uroczystej formie, adresowany do głowy państwa powiadamiający o zakończeniu misji ambasadora lub posła w państwie przyjmującym.