Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VIII FORUM INŻYNIERSKIE nt. Zaawansowane technologie motorem wzrostu gospodarczego Targi INNOWACJE-TECHNOLOGIE- Maszyny ITM Polska w Poznaniu – 8 czerwiec.
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab. inż.
Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz
KOWEZiU ul. Spartańska 1B Warszawa
ZB nr 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Platforma technologiczna lotnictwa
Projekt pt.: Wsparcie dla rozwoju i adaptacji na Dolnym Śląsku Realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz krajowego wkładu publicznego.
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Centrum Badań na Rzecz Przemysłu Lotniczego
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
III i IV kwartał 2013 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i PANELE EKSPERTÓW PROJEKTU 9 – 10 Grudnia 2013 r. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane.
ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej.
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
ZB7 Plastyczne kształtowanie stopów magnezu (kucie precyzyjne, tłoczenie, wyciskanie, itd. Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż. Eugeniusz Hadasik- lider.
Projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Segment nr 10 Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne elementy silnika.
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Projekt kluczowy Segment nr 10
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Rzeszów, czerwca 2009 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 1 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie.
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo Wielobranżowe PA-CO Paweł Minkwitz Głażewo Łowyń Zespół konsultantów:
Kucie metali Kucie - proces technologiczny, rodzaj obróbki plastycznej, polegający na odkształcaniu materiału za pomocą uderzeń lub nacisku narzędzi. Narzędzia.
Virtual Design and Automation Centre
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przykłady dobrej.
Polityka anty-plagiatowa w szkolnictwie wyższym w Europie
CENTRUM TECHNOLOGII PRÓŻNI
T34 Charakterystyka procesów: kucia, walcowania, tłoczenia, ciągnięcia i in. Czas 2x45’
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
Oferta dla biznesu Lublin, r.. Biuro Rozwoju i Kooperacji PL Jednostka ogólnouczelniana Cele, m.in.: doradztwo i konsultacje w zakresie przygotowywania.
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Struktura Organizacyjna Gospodarki Naprawczej (remontowej)
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Aeronet Czerwiec 2012 Marek Darecki,
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Kraków, marzec 2012 r.. Bio Koła Studenckie Koło Naukowe Doskonalenie Jakości działa na Wydziale Metali Nieżelaznych AGH. Powstało w 2007 roku z inicjatywy.
Prezentacja projektów realizowanych przez BIURO KARIER STUDENCKICH POLITECHNIKI ŚLĄSKIEJ Forum Pracodawców Automatyki, Elektroniki i Informatyki 2014 Gliwice,
Kraków, maj 2011 r.. Bio Koła Studenckie Koło Naukowe „Doskonalenie Jakości” działa na Wydziale Metali Nieżelaznych AGH. Powstało w 2007 roku z inicjatywy.
Perspektywy współpracy międzynarodowej przemysłu lotniczego na bazie doświadczeń PZL-Świdnik S.A.
„ Nauka – Przemysł – Wynalazek. Innowacyjny wynalazek termowizyjny naukowców Politechniki Krakowskiej im. T. Kościuszki i przedsiębiorców” Tomasz Czerski,
I i II kwartał 2015 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i KONFERENCJA ROCZNA 25 – 26 Maja 2015 r. „Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Cel pracy Celem pracy jest rozpoznanie i scharakteryzowanie … oraz opracowanie rozwiązań …
,, Politechnika Śląska Wydział Organizacji i Zarządzania Instytut Inżynierii Produkcji Praca Magisterska : „Identyfikacja potrzeb pacjentów z niepełnosprawnością.
DEAN: DR HAB. INŻ. PROF. NADZW. PCZ LUCJAN KURZAK.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
XII MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA UZBROJENIOWA NA TEMAT: NAUKOWE ASPEKTY TECHNIKI UZBROJENIA I BEZPIECZEŃSTWA Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczpospolitej.
Prof. Krzysztof Jemielniak Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Produkcji, Instytut.
Zapis prezentacji:

Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym LOGO Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti Liderzy merytoryczni: Prof. dr hab. Inż. Franciszek Grosman Dr hab. inż. Romana Śliwa, prof.Politechniki Rzeszowskiej Rzeszów 29  30.06.2009 r. ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti 1

Uszczegółowione plany badań (SPB)‏ Partnerzy uczestniczący w realizacji zadania badawczego: Dobór smarów technologicznych i powłok antyadhezyjnych do procesu tłoczenia blach tytanowych i aluminiowych na podstawie tzw. próby przeciągania pasa blachy. Politechnika Częstochowska Politechnika Lubelska Politechnika Rzeszowska Politechnika Śląska Politechnika Warszawska Na podstawie możliwości procesu kucia w trójsuwakowejj prasie kuźniczej (TPK) oraz procesu walcowania poprzeczno-klinowego (WPK) zespół PL planuje opracowanie technologii kształtowania elementów samolotów ze stopów Al i Ti: Badania w zakresie charakteryzowania mikrostruktury i właściwości materiałów inżynierskich. Opracowanie technologii wyciskania wyrobów ze stopów Ti i Al Zastosowanie niekonwencjonalnych metod kształtowania objętościowego oraz kształtowania powłok do opanowania technologii wytwarzania elementów samolotów ze stopów Al i Ti Badania w zakresie charakteryzowania mikrostruktury i właściwości nowoczesnych materiałów inżynierskich ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

PRZYKŁADY PROCESÓW ZGŁOSZONYCH PRZEZ ZAKŁADY PRZEMYSŁU LOTNICZEGO PZL MIELEC Sp z o.o.: Opracowanie technologii tłoczenia w podwyższonych temperaturach wybranych wytłoczek z blach tytanowych. Kucie półswobodne elementów typu „wręga” i „wspornik” ze stopów aluminium. Technologie kształtowania nadplastycznego. WSK PZL Rzeszów: Opracowanie technologii tłoczenia na zimno wybranych wytłoczek z blach tytanowych na elementy nośne kadłuba silnika lotniczego. Opracowanie technologii walcowania na zimno wybranych wytłoczek z blach tytanowych na elementy nośne kadłuba silnika lotniczego. Technologie wyciskania hydrostatycznego przewodów paliwowych. Technologia kształtowania wybuchowego kadłuba wylotu turbiny (mikser). PZL Świdnik S.A. Modernizacja technologii wytwarzania elementów typu korbowód ze stopów aluminium. Opracowanie technologii wytwarzania długich osi ze skrajnymi zgrubieniami. Opracowanie technologii wywijania obrzeży cienkościennych rur ze stopów aluminium. ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

Wnioski z wykonanych prac w zakresie analizy stanu wiedzy w odniesieniu do profilu ZB 8 Zasadnicze wnioski z wykonanych prac teoretycznych i przeglądu stanu wiedzy sprowadzają się do następujących stwierdzeń: Uczestniczące w realizacji zadania jednostki naukowo - badawcze są dobrze przygotowane do realizacji podjętych zadań zarówno pod względem kwalifikacji kadry, posiadanego doświadczenia badawczego, podstawowego wyposażenia badawczego i technologicznego jak również zgromadzonego zasobu danych dotyczących stopów Ti i Al Zarówno pod względem posiadanego doświadczenia jak i dysponowanego warsztatu badawczego jednostki uczestniczące w realizacji zadania Z8 są względem siebie komplementarne co dobrze rokuje w pomyślnej realizacji zaplanowanych programów badawczych Przeprowadzona analiza literaturowa oraz rozpoznanie potrzeb i możliwości zakładów przemysłu lotniczego potwierdziły bardzo dobre perspektywy zastosowania elementów wykonanych ze stopów Ti i Al w przemyśle lotniczym Znaczne rezerwy w procesach wytwarzania elementów są związane z innowacyjnymi procesami technologicznymi, które pozwalają na osiągnięcie znacznych efektów w zakresie osiąganych wskaźników ekonomicznych i jakościowych ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti Wnioski z dokonanych wizyt studyjnych w przedsiębiorstwach Doliny Lotniczej w kontekście uwzględnienia potrzeb przemysłu lotniczego dotyczących B+R W ramach rozpoznania aktualnych potrzeb i możliwości praktycznego wdrażania nowatorskich rozwiązań materiałowo technologicznych w zakładach przemysłu lotniczego odbyto szereg spotkań w następujących zakładach: WSK PZL Rzeszów PZL Świdnik S.A. Pratt & Whitney Kalisz PZL Świdnik Ultratech Rzeszów Ladish Stalowa Wola W trakcie tych wizyt dokonano ustaleń dotyczących najbardziej oczekiwanych działań wspomagających zakłady w opanowaniu produkcji trudnych technologicznie elementów samolotów oraz innowacyjnych metod ich wytwarzania. Ustalone zostały formy współpracy pomiędzy zakładami przemysłu lotniczego i jednostkami realizującymi zadanie Z8 ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti Ustosunkowanie się do planu Zadań Badawczych w kontekście ww. wniosków (czy potrzeba zmian i w jakim zakresie)‏ Spotkania z zakładami przemysłu lotniczego prawie w całości potwierdziły aktualność ustaleń dokonanych w trakcie opracowywania planu działań w ramach zadania badawczego Z8 Stwierdzono potrzebę prowadzenia na bieżąco aktualizacji prac badawczych i dostosowania ich do zmieniających warunków w zakresie asortymentowych potrzeb dyktowanych przez plany konsorcjów lotniczych Konieczne jest włączenie kadry technologiczno badawczej do aktywnego udziału w typowaniu wyrobów i opracowaniu technologii ich wytwarzania ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

Wskaźniki realizacji celów projektu w ramach ZB8 Prace magisterskie: realizowanych – 5 (Politechnika Częstochowska),1(Politechnika Rzeszowska), planowanych– 4 (Politechnika Rzeszowska), 3(Politechnika Śląska) Prace doktorskie: realizowane – 1 (Politechnika Rzeszowska), planowane – 1 (Politechnika Śląska), 1 (Politechnika Rzeszowska)‏ Prace habilitacyjne: realizowane – 2 (Politechnika Częstochowska)‏ Zgłoszenia patentowe: ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti Wskaźniki realizacji celów projektu w ramach ZB8 Publikacje: J. Adamus : Tytan i jego stopy jako materiał stosowany na elementy tłoczone , 10th International Conference „Titanium and its alloys Ti2009”, 14-16.09.2009r., Kazimierz Dolny J. Adamus, P. Lacki : Forming of the Titanium Elements by Bending , 19th International Workshop on “Computational mechanics of materials - IWCMM 19”, 1- 4 September 2009, Constanta, Romania J. Adamus, P. Lacki : Modelowanie procesu wykrawania blach tytanowych , 16 Konferencja „Forming 2009”, 09-12.2009r., Zakopane J.Adamus, P. Lacki The most important aspects of sheet-titanium forming , 4th International Conference “Supply on the wings”, 03-05.11.2009, Frankfurt, Niemcy A. Gontarz, Z. Pater, A. Tofil: Analiza metod kształtowania plastycznego wałka ze stopu Ti-6Al-4V, X Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Tytan i jego stopy" - 14-16.09.2009 r. w Kazimierzu Dolnym J. Bartnicki: Stop tytanu Ti-6Al-4V w procesach przepychania obrotowego, Międzynarodowa Konferencja "Forming 2009" - 9-12.09.2009 r. w Zakopanem ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

Perspektywy działań do końca 2009 r. w kontekście nadrobienia opóźnień w realizacji zadań badawczych. Politechnika Rzeszowska Analiza technologii kształtowania nadplastycznego (SPF) , flowformingu materiałów na bazie Al. i Ti w zakresie możliwych zastosowań w przedsiębiorstwach Doliny Lotniczej ( Cz. I )‏ Opracowanie technologii wyciskania wraz z charakteryzacją wyodrębnionych stopów Al i Ti do możliwych zastosowań w produkcji lotniczej ( cz.I )‏ Wytłaczanie stopów Al i Ti (ew. cześć wspólnego zadania dla zespołu ZB8 ) ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

Perspektywy działań do końca 2009 r. w kontekście nadrobienia opóźnień w realizacji zadań badawczych. Politechnika Śląska Wykonanie stanowiska badawczego do kształtowania segmentowego. Przeprowadzenie wstępnych prac modernizacyjnych stanowiska do badań tłoczności. Wyznaczenie charakterystyk technologicznej plastyczności wybranych stopów Al I Ti w warunkach złożonych stanów obciążenia. Badania właściwości blach ze stopów Al i Ti w technologicznych próbach symulujących. ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti

Perspektywy działań do końca 2009 r. w kontekście nadrobienia opóźnień w realizacji zadań badawczych. Politechnika Częstochowska Finalizacja rozpoczętych procedur przetargowych i realizacja zadań badawczych wg harmonogramu (badanie właściwości mechanicznych i technologicznych zakupionych do badań blach, dobór smarów technologicznych do procesu tłoczenia blach tytanowych)  Politechnika Lubelska Planuje się, że do końca 2009 r. zostaną nadrobione zaległości wynikające z opóźnienia rozpoczęcia projektu. W najbliższym czasie zaplanowano realizacje następujących zadań: - zakup kamery termowizyjnej, - badanie modeli materiałowych i własności stopów Al i Ti, - analizy teoretyczne MES kształtowania plastycznego części lotniczych ze stopów Al i Ti. ZB8. Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al oraz Ti