Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Advertisements

Algorytmy – różne przykłady
W królestwie czworokątów
POLA FIGUR PŁASKICH.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
1.
Sześciolatek w I klasie – realizacja nowej podstawy programowej
Konferencja metodyczna z matematyki
Szkoła przyjaźnie wymagająca
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Działania na ułamkach zwykłych
Kolejność wykonywania działań
Matematyka wokół nas Równania i nierówności
ALGORYTMY.
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
(Nie - Kształcenia Zintegrowanego  )
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Ministerstwo Edukacji Narodowej
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Sylwetka absolwenta I etapu kształcenia
opracowanie: Agata Idczak
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Podsumowanie z realizacji projektu
Sześciolatek idzie do szkoły
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Ministersto Edukacji Narodowej Jak się zmieniały podstawy? Konferencje w Żerkowie (27-28 listopada 2008 r.)
POLA FIGUR PŁASKICH.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Podstawowe figury geometryczne
Matematyka w życiu Codziennym.
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Matematyka i system dwójkowy
KONKURS ZANIM ROZPOCZNIEMY PREZENTACJĘ ZAPRASZAMY DO WZIĘCIA UDZIAŁU W KONKURSIE NA NAJSZYBSZE ROZWIĄZANIE UKŁADU RÓWNAŃ.
Edyta Wachowiak, Sebastian Belof, Szymon Krasowski
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Cele kształcenia wymagania ogólne
PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich dzieci. Polska Przedszkole „EKO-JUNIOR”
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE Gimnazjum w Blachowni Hej, mam na imię Zbigniew! Jestem nauczycielem matematyki. Dziś wprowadzę was w cudowny świat liczb.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Ciekawostki matematyczne
Liczby naturalne i całkowite Spis treści Definicje Działania na liczbach Wielokrotności liczb naturalnych Cechy podzielności Przykłady potęg,potęgi o.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Dziecko w świecie matematyki
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

Matematyka w edukacji wczesnoszkolnej Arkadiusz Mroczyk

Dziecko myśli konkretnie, a nie abstrakcyjnie.

Dziecko kończące przedszkole zgodnie z podstawą programową: liczy obiekty; wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi; rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; wie, na czym polega pomiar długości i zna proste sposoby mierzenia krokami, stopa za stopą.

Matematyka w przedszkolu obejmuje jedenaście kręgów tematycznych: 1. Orientacja przestrzenna. 2. Rytmy. 3. Kształtowanie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania. 4. Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania. 5. Rozwijanie umiejętności mierzenia długości. 6. Klasyfikacja. 7. Układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych. 8. Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia. 9. Intuicje geometryczne. 10. Konstruowanie gier przez dzieci. 11. Zapisywanie czynności matematycznych

Od czego zacząć? 1. Kształtować orientację w schemacie własnego ciała oraz w przestrzeni. • Wyróżniać, nazywać części i strony własnego ciała; • Wyróżniać podstawowe kierunki w przestrzeni: prawo, lewo, góra, dół; • Określać wzajemne położenie względem siebie oraz względem obserwatora; • Układać wg wzoru kompozycje z figur, innego materiału.

2. Stosować ćwiczenia usprawniające manualnie i grafomotorycznie: • Układać wg wzoru cyfry i znaki i figury, z różnorodnego materiału, (patyczki, materiał przyrodniczy, plastelina); • Wycinać, wydzierać, wylepiać kształty cyfr, znaków i figur; • Zamalowywać pole w konturach liczb, figur.

3. Usprawniać percepcję wzrokową z wykorzystaniem materiału matematycznego: • Składać pocięte na części cyfry, liczby, kształty; • Wyszukiwać kształty figur, liter, znaków wśród innych symboli na kartce, w otoczeniu, na spacerze.

4. Usprawniać percepcję słuchową z wykorzystaniem materiału matematycznego: • Ćwiczyć pamięć słuchową i słuch fonematyczny przez ciągi słowne liczb, nazw figur, polecenia, sformułowania, itp. • Wzbogacać słownik pojęć matematycznych, uczyć prawidłowego zadawania pytań i udzielania odpowiedzi.

Uczeń kończący klasę III zgodnie z podstawą programową:   1) liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000; 2) zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000; 3) porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem znaków <, >, =); 4) dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania;

5) podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia; 6) rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę); 7) rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego); 8) wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności;

9) mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar (bez zamiany jednostek i wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych); używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych, np. jechaliśmy autobusem 27 kilometrów (bez zamiany na metry); 10) waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram; wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar (bez zamiany jednostek i bez wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach, formalnych); 11) odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra;

12) odczytuje temperaturę (bez konieczności posługiwania się liczbami ujemnymi, np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera); 13) odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XX; 14) podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych; 15) odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12- i 24-godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny);

16) rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów (w centymetrach); 17) rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach (np. szlaczki, rozety).

Warto to sprawdzać ustnie. 1) liczy (w przód i w tył) od danej liczby po 1, dziesiątkami od danej liczby w zakresie 100 i setkami od danej liczby w zakresie 1000. Pokoloruj na czerwono kolejne kwadraty, dodając do poprzedniej liczby liczbę 3. Zacznij od pola z liczbą 3. Otocz kółkiem te liczby do których dodasz 5. Zacznij od pola z liczbą 5. Ten typ zadań przydaje się przy omawianiu wielokrotności w klasach 4-6. Warto to sprawdzać ustnie.

2) zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000; Liczby wpisano w koło według pewnej reguły. Uzupełnij puste pola. Warto wymagać od uczniów określania liczby jedności, dziesiątek, setek i tysięcy.

3) porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 (słownie i z użyciem znaków <, >, =).

4) dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 (bez algorytmów działań pisemnych); sprawdza wyniki odejmowania za pomocą dodawania.

5) podaje z pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia; sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia.

6) rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka (bez przenoszenia na drugą stronę). Uzupełnij graf:

7) rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wykonania jednego działania (w tym zadania na porównywanie różnicowe, ale bez porównywania ilorazowego).

8) wykonuje łatwe obliczenia pieniężne (cena, ilość, wartość) i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności;

9) mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, szerokości i wysokości przedmiotów oraz odległości; posługuje się jednostkami: milimetr, centymetr, metr; wykonuje łatwe obliczenia dotyczące tych miar (bez zamiany jednostek i wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych); używa pojęcia kilometr w sytuacjach życiowych, np. jechaliśmy autobusem 27 kilometrów (bez zamiany na metry);

10) waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram; wykonuje łatwe obliczenia, używając tych miar (bez zamiany jednostek i bez wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach, formalnych); Zważ siebie i kolegę. Kto z was jest cięższy? Ile ważycie razem?

11) odmierza płyny różnymi miarkami; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra.

12) odczytuje temperaturę (bez konieczności posługiwania się liczbami ujemnymi, np. 5 stopni mrozu, 3 stopnie poniżej zera).

13) odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do XX.

14) podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy; porządkuje chronologicznie daty; wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych. Zapisz dzisiejszą datę na trzy sposoby: 24 listopada 2012r. 24.11.2012r. 24 XI 2012r. Oblicz wykorzystując dane z tabeli, ile lat żyli i w którym wieku? Kazimierz Wielki Mikołaj Kopernik Adam Mickiewicz

15) odczytuje wskazania zegarów: w systemach: 12- i 24-godzinnym, wyświetlających cyfry i ze wskazówkami; posługuje się pojęciami: godzina, pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje proste obliczenia zegarowe (pełne godziny);

16) rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty (również nietypowe, położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów. Nazwij wszystkie figury, z których składa się pajac Geometryk. Dorysuj mu jeszcze dwa trójkąty i dwa koła.

17) rysuje drugą połowę figury symetrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu; kontynuuje regularność w prostych motywach (np. szlaczki, rozety).

Przykładowe zadania dla ciekawskich! Wyobraźcie sobie, że jesteście projektantami ogrodów. Macie do dyspozycji 10 drzewek tulipanowca. Czy potraficie posadzić je w 5 rzędach w taki sposób, aby w każdym rzędzie były 4 drzewka? Narysujcie lub ułóżcie rozwiązanie. Wykorzystajcie guziki. Obsługujecie wehikuł czasu. Aby się znaleźć we właściwym czasie, musicie wylądować dokładnie po 7 minutach. Nie macie jednak zegarka, tylko dwie klepsydry: pięciominutową i trzyminutową. Jak poradzicie sobie z odmierzeniem 7 minut? Skorzystajcie z klepsydr znajdujących się na stacji.

3. Wykorzystajcie wielokrotnie trzy cyfry: 2, 3, 6 3. Wykorzystajcie wielokrotnie trzy cyfry: 2, 3, 6. Ułóżcie z nich działanie, którego wynik wyniesie 100. Nie możecie używać innych cyfr, ale możecie stosować wszystkie działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) oraz nawiasy. Zapiszcie działania i porównajcie je z działaniami innych. Możecie korzystać z kalkulatora. 4. W parku spotykasz dwójkę (trójkę, czwórkę, piątkę) swoich przyjaciół. Witacie się każdy z każdym przez podanie ręki. Ile uścisków dłoni naliczysz?

Zaproś uczniów do wspólnego pieczenia ciastek. Zachęć ich do:   a) Obliczania kosztów związanych z pieczeniem ciasta (ceny poszczególnych składników, całkowity koszt ciasta), na przykład: – Ile będzie kosztowało pół kilograma mąki? – Ile zapłacimy za 6 jaj? – Jaka jest cena połowy kostki margaryny? b) Poznania i przeanalizowania przepisu (liczba składników w przepisie, jednostki wagi, klasyfikowanie składników), na przykład: – Ile mąki potrzeba na wykonanie ciastek? – Ile mąki potrzebowalibyśmy na wykonanie podwójnej porcji ciasta? – Ile porcji ciasta powinieneś przygotować, aby każdy z zaproszonych gości mógł zjeść 2 ciastka? – Ile dekagramów ma 1 kilogram?

6. Magiczne palindromy, czyli zabawa w czytanie wspak Palindromy to wyrazy lub zdania brzmiące tak samo przy czytaniu od lewej strony do prawej, jak i  odwrotnie, na przykład kajak, Ala. Palindromami możemy też nazwać liczby, które mają taką samą wartość bez względu na kierunek czytania – od strony lewej czy prawej. Zadanie 1. Sporządźcie w parach listę palindromów w zakresie liczb: kl. I – do 50, kl. II – do 100, kl. III – do 1000 itp.

7. Kuba miał 21 złotych. Postanowił wrzucić je do trzech skarbonek, tak, aby w drugiej było dwa razy więcej pieniędzy niż w pierwszej, a w trzeciej dwa razy więcej niż w drugiej. Po ile złotych miał Kuba w każdej skarbonce? 8*. W pudełku jest mniej niż 150 batoników. Wiadomo, że można je podzielić równo między czworo lub pięcioro dzieci, ale między trójkę dzieci się nie da. Ile batoników może być w pudełku? W odpowiedzi podaj wszystkie możliwości.

9. Adam zauważył, że jeżeli kupi 5 porcji lodów, to zostanie mu 19 złotych, a jeżeli kupi 8 takich porcji, to zostanie mu 10 złotych. Ile pieniędzy ma Adam? A) 50 zł B) 34 zł C) 21 zł D) 29 zł 10. Zegar na wieży wybija pełne godziny (np. o 8:0} bije 8 razy, o 9:00 bije 9 razy). Oprócz tego, zegar ten bije po jednym razie w połowie każdej godziny (np. o 8:30). Ile uderzeń wybije zegar między 7:45 a 10:45? A) 6 B) 16 C) 27 D) 30 E) 33

11. Każdy uczestnik pewnego teleturnieju dostaje 10 punktów na starcie i musi odpowiedzieć na 10 pytań. Za dobrą odpowiedź dostaje 1 punkt, a za złą odpowiedź lub jej brak traci 1 punkt. Pani Kowalska ukończyła teleturniej z 14 punktami. Ilu dobrych odpowiedzi udzieliła? A) 7 B) 8 C) 9 D) 6 E) 4

Dziękuję