Jak pisać opowiadanie?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Środki stylistyczne Spis, krótkie opisy i przykłady użycia najważniejszych środków stylistycznych.
Advertisements

PRZYJMIJ TĄ INFORMACJE NA SERIO!
Jak czarcia łapa zostawiła ślad
Jak Lublin został Lublinem
GRAMATYKA NA BARDZO DOBRY
CHCIWA DZIEDZICZKA. U podnóża góry Złoty Groń (w Istebnej) stał zamek, w którym mieszkała córka bardzo bogatego pana. Posiadała ona wielkie bogactwa,
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Odmienne i nieodmienne części mowy
3 historie z życia wzięte
Zrozumieć kobietę.
U fryzjera.
„Rzeczy nie zawsze są takie na jakie wyglądają."
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
Tajemniczy liść Autorzy: Kamila Kowalska, Karol Zommer,
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
Zatrzymaj się na chwilę, by obejrzeć tę prezentację
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
Witamy w krainie gramatyki !!!
CINDELLA. Tysiąc lat temu żyła mała dziewczynka o imieniu Tysiąc lat temu żyła mała dziewczynka o imieniu Cindella. Miała 13 lat i była niewolnicą. Od.
Eko Choinka – to nie żadna drwinka !
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
BAJKA O ZASMUCONYM SMUTKU
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
ZARZĄDZANIE PRZEDSIĘ BIORSTWEM
HISTORIA PEWNEGO OŁÓWKA
Rozwiązanie 4 zagadki konkursu „Nie taka matma straszna”
Autorki: Kinga Marczak i Weronika Jakubowska
Cztery świece.
Cztery świece.
Gimnazjum nr 1 Gimnazjum nr 1 Gimnazjum nr 1
Cztery świece.
Dwa Anioły.
Przyjaźń.
KURS PIERWSZEJ POMOCY.
Środki poetyckie Marta M. & Marysia Ch..
Wymiana 2014.
Cztery świece.
Urodziny Ćwiartka Wartości – odpowiedzialność, rzetelność, szacunek
Środki stylistyczne Epitety Porównanie Hiperbola (wyolbrzymienie)
BRUDASEK. BRUDASEK O tym jak pewien brudasek żył na świecie, na pewno dowiedzieć się chcecie.
„Kobieta”.
PRZEMIANA KRÓLEWNY W pewnym królestwie, w pięknym pałacu żyła królewna o imieniu Ula.
CO W ŻYCIU WAŻNE. CO W ŻYCIU WAŻNE Żyła sobie raz dziewczynka. Miała na imię Róża Żyła sobie raz dziewczynka. Miała na imię Róża. Mieszkała w pięknym.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dlaczego płaczesz? młody chłopiec zapytał swą mamę.
Jak bardzo ją kochasz...?.
ZDROWIE JASIA Jaś wstał z łóżka i otworzył okno. Zaczął gimnastykę poranną. Hopla, hop, noga w bok- ręka w górę, druga- zwrot. Potem zamknął okno i poszedł.
WITAMINKI. WITAMINKI Za górami, za lasami żyła sobie Mała Księżniczka Marta Za górami, za lasami żyła sobie Mała Księżniczka Marta. Mieszkała w dużym,
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna
POWITANIE POŻEGNANIE WAŻNE ZWROTY
Konwencja Praw Dziecka
Spotkanie z Mikołajem klasy 2B 4 XII 2015r.. Trwała lekcja języka angielskiego. Wszyscy usłyszeliśmy dzwonek i do naszej klasy wszedł wyjątkowy gość :)
Co już wiecie o metaforze, porównaniu, onomatopei i epitecie?
Zatrzymaj się na chwilę, by przeczytać tę wiadomość - jest ważna.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Pewnego słonecznego dnia wracając ze szkoły Piotruś, bo tak miał na imię bohater tego opowiadania, zobaczył w zaroślach małego kotka. Piotruś pomyślał,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Był raz sobie mały, biały króliczek. Miał cztery miękkie łapki i dwa długie, różowe uszka oraz błyszczące oczka. Niestety nie był szczęśliwy. Chciał być.
Historyjka "Sprzedam szczeniaki". Pewien kupiec wywiesił na drzwiach swojego sklepu kartkę z napisem: "Sprzedam szczeniaki" Wiadomość ta wywołała poruszenie.
Mieć dom na głowie.. Rzucić na coś okiem Rosnąć jak na drożdżach Mieć serce z kamienia Płuca miasta Rzeka ludzi.
Historyjka "Sprzedam szczeniaki".
Poezja i środki stylistyczne
TARGI 2.0.
Rozwój mowy dziecka.
PRZYJMIJ TĄ INFORMACJE NA SERIO!
Spotkanie ze Słowem Łk 10, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Jak bardzo Ją kochasz...?. Jak bardzo Ją kochasz...?
Spotkanie ze Słowem Mk 12, Z Ewangelii według świętego Marka:
Zapis prezentacji:

Jak pisać opowiadanie?

Pytania, przykłady WSTĘP ROZWINIĘCIE Opowiadanie składa się z trzech części: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Część opowiadania Pytania, przykłady WSTĘP Co było najpierw? Przedstawienie sytuacji przed wydarzeniem. ROZWINIĘCIE Co się stało? Wskazanie przyczyny i przebiegu wydarzenia. Podanie jego skutków. ZAKOŃCZENIE Jak to się skończyło? Postanowienia. Wnioski. Refleksje. Ocena postępowania postaci.

Przykład opowiadania: Wstęp: Małgosia, patrząc przez okno, zauważyła, że do ich domu zbliżają się rozbawieni koledzy. Ucieszyła się bardzo i szybko wybiegła na podwórko. Rozwinięcie: Nagle jak nie wrzaśnie z całej siły: -Aaa! Ratunku, diabeł! Natychmiast zakryła oczy rękami, zrobiła błyskawiczny zwrot do tyłu i ile sił w nogach zaczęła uciekać. Ale gdy tak uciekała, wpadła w jakiś dół. Kiedy spojrzała do góry, nie mogła uwierzyć swoim oczom- nad nią stał anioł. –Nie bój się, Małgosiu- powiedział spokojnie- to tylko przebierańcy. Wziął ją za rękę i wyciągnął z tej jamy. Zakończenie: Po chwili Małgosia wszystko zrozumiała. I wszyscy zaczęli się głośno śmiać.

Należy unikać powtórzeń tych samych wyrazów w sąsiednich zdaniach Należy unikać powtórzeń tych samych wyrazów w sąsiednich zdaniach. Zastępować je synonimami (wyrazami o innym brzmieniu, ale tym samym lub zbliżonym znaczeniu). Przykład: pan- mężczyzna, młodzieniec, starzec, jegomość, osobnik, typ; powoli – wolno, noga za nogą, bez pospiechu, flegmatycznie, nieśpiesznie; Wyjątkiem są sformułowania, które ożywiają opowiadanie, takie jak: -biegł, biegł i biegł, aż wreszcie…; -myślał, myślał i nic nie wymyślił; -serce zabiło mocno, mocno;

Język powinien być żywy i dynamiczny. Używamy takich wyrazów jak: -rzeczowniki (kto?, co?), na przykład: ogród, park, dom, podwórko; -czasowniki (co robi?, co się z nim dzieje?), na przykład: biegnie, spaceruje, ucieka; -przymiotniki (jaki?, jaka?, jakie?, który?, która?, które?), na przykład: ogromny, mądry, smutny; -przysłówki ( jak?, kiedy?, gdzie?) na przykład: szybko, nagle, wczoraj, niedaleko;

Stosujemy porównania i przenośnie. -płacze jak bóbr; -wyleciał jak z procy; -błyszczał jak złoto; -czerwony jak burak; -ręce zimne jak lód; Przenośnia: -serce z kamienia – serce nieczułe, które nie kocha; -stalowe nerwy – wytrzymałość nerwowa;

Wprowadzamy dialogi lub monologi. -Dzień dobry - przywitał się Pankracy i uchylił kapelusza. -Witam Pana – odpowiedziała tęga pani w szarym płaszczu i uśmiechnęła się serdecznie. Monolog: Kasia wzięła kotka na kolana i tak do niego mówiła: „Ty mały głuptasku, ty urwisie jeden, to jest dobre dla dzieci, a nie dla kotków, wiesz?”

Korzystamy z wyrazów dźwiękonaśladowczych. Na przykład: Chlap! - Pankracy wdepnął w kałużę. Bzzzz! – brzęczały nad uchem Pankracego pszczoły. Wprowadzamy wyrazy zdrobniałe i zgrubienia. -zdrobnienia: pszczółka, rączka; -zgrubienia: nochal, ptaszysko; Piszemy różne rodzaje zdań: oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe. Zamyślony Pankracy rozglądał się po wiosennym parku. Co ciekawego mógł w nim zobaczyć? Nigdy byście nie odgadli!

Należy stosować akapity, czyli wcięcie w tekście Należy stosować akapity, czyli wcięcie w tekście. Symbolizują one, że zaczyna się nowa myśl. Na przykład: Niedzielny poranek był wyjątkowo słoneczny. Pankracy postanowił więc, że skorzysta z pięknej pogody i wybierze się na spacer do parku. Opowiadanie piszemy w czasie teraźniejszym lub przeszłym. Na przykład: Tego dnia Pankracy jest/był w doskonałym humorze.

„Spotkanie w ogrodowej altanie” Wyobraź sobie, że jesteś nauczycielem. Przeczytaj opowiadanie, które jest zamieszczone poniżej. Oceń je w skali od 1 do 6. Uzasadnij swoją ocenę. „Spotkanie w ogrodowej altanie” Letnie popołudnia Pankracy często spędzał w altanie swojego ogrodu, bo panował tam chłód i miły, kwiatowy zapach. Zmęczony po pracy i tym razem wybrał się do swojej oazy spokoju. Przycupnął cicho jak myszka na drewnianej ławeczce i pogrążył się w błogiej, popołudniowej drzemce. Wtem usłyszał przeraźliwe dźwięki. Co to mogło być? Ko, ko, ko!- rozbrzmiewało wokół. -Nie wstyd panu, tak niepokoić sąsiadów – zapytał Pankracy spotkanego w altanie koguta. -Ko, ko, ko! – z oburzeniem odpowiedział kogut.

Nie wyglądał na zawstydzonego Nie wyglądał na zawstydzonego. Chwilę pogrzebał w ziemi, a potem nadął się jak paw i zapiał: kukuryku! Załamany Pankracy poczerwieniał jak burak. Precz mi stąd! – wykrzyknął i pokazał kogutowi furtkę. Miał serce z kamienia. Gotów był nawet siłą wyprowadzić uciążliwego gościa z altany. Na szczęście nie było to konieczne. Ptak sam skierował się do wyjścia. Od tej pory Pankracy zawsze sprawdzał przed popołudniową drzemką, czy furtka do sąsiadów jest zamknięta. Tak na wszelki wypadek. Twoja ocena: Uzasadnienie: