PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH NEGOCJACJE PLANY AWARYJNE TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
BATNA The Best Alternative To Negotiated Ageement Najlepsza alternatywa (wariant) negocjowanego porozumienia
BATNA wyznacz cel ustal listę możliwych działań wybierz rozwiązania najbardziej realne ustal procedurę działania
Właściwie przygotowana BATNA to: większa siła negocjacyjna; większa pewność siebie w trakcie negocjacji; łatwiejsze zdecydowanie się na zerwanie negocjacji (ponieważ dokładnie wiemy, co wtedy zrobimy); więcej argumentów uzasadniających nasze interesy.
Wykorzystanie BATNA w trakcie negocjacji polega na: ocenie każdej propozycji drugiej strony i porównaniu z naszą BATNA, przeformułowywaniu BATNA w zależności od sposobu myślenia drugiej strony, przemyśleniu BATNA drugiej strony, gotowości nieosiągnięcia porozumienia, jeżeli BATNA obu stron okażą się atrakcyjniejsze od możliwego porozumienia.
Taktyki i techniki negocjacyjne Na podstawie E. Roszkowska, „Wybrane modele negocjacji”, Białystok 2011
Strategia Ogólne spostrzeżenie procesu negocjacji i zastosowanie owej impresji do długoterminowego działania. Strategia wymaga od osób negocjujących posiadania wizji, celów oraz określenia środków stosowanych w negocjacjach. Dotyczy ogólnych planów, które są konstruowane na etapie przygotowań do negocjacji na podstawie dostępnych informacji.
TYPY STRATEGII STRATEGIA POSZUKIWANIA ROZWIĄZAŃ STRATEGIA PODZIAŁU Nie zależy nam na długotrwałych stosunkach z drugą stroną Jestem silniejszą stroną Nie mam zaufania do drugiej strony Interesy obu partnerów wyraźnie kolidują Druga strona stosuje strategię podziału Wprowadzenie w życie porozumienia nie zależy od dobrej woli drugiej strony Zależy nam na długofalowych stosunkach z drugą stroną Nie jestem silniejszą stroną Mam zaufanie do drugiej strony Interesy partnerów wyraźnie nie kolidują Druga strona stosuje strategię poszukiwania rozwiązań Wprowadzenie w życie porozumienie zależy od dobrej woli drugiej strony
Techniki negocjacyjne Sposoby werbalizowania żądań, czynienia ustępstw, kamuflowania nadmiernej chęci szybkiego osiągnięcia porozumienia, stosowania oporu przed zabiegami oponenta do przechylania korzyści negocjacyjnej na swoją stronę, stosowania presji psychologicznej mającej osłabić sprawność negocjacyjna drugiej strony i inne.
Taktyka Sekwencja technik prowadząca do celu finalnego, czyli ciąg określonych działań podejmowanych w trakcie negocjacji po to, by osiągnąć zamierzone cele
Techniki negocjacyjne w fazie wstępnej Techniki psychologiczne: kreowanie pozytywnego wizerunku własnego i firmy (technika efektu pierwszego wrażenia, prezentacji siebie, prezentacji instytucji).
Techniki w fazie negocjacji zasadniczych eskalacyjne obronne dystrybutywne (atakowanie) integratywne przejmowania inicjatywy podtrzymywania korzystnej atmosfery manipulacji psychologicznej podstępne (sztuczki) presji pozycyjnej mediacyjne przełamywania impasu
Techniki w fazie końcowej negocjacji Techniki prewencyjne Techniki redukcji niezadowolenia
TECHNIKI MANIPULACJI W NEGOCJACJACH
Trzy podstawowe metody: ataki – personalne, epitety, podważanie autorytetu i wiarygodności drugiej strony; przetarg pozycyjny – okopywanie się na swoim stanowisku, upieranie się przy swoim; sztuczki – wykorzystywanie uczuć i emocji, zaufania i dobrej wiary drugiej osoby.
ATAKI presja, onieśmielenie, poniżenie Groźby Atak personalny Podważanie autorytetu
BLOKOWANIE okopywanie się na swoim stanowisku ostateczna decyzja opóźnianie wszystko albo nic albo-albo dwie niekorzystne
SZTUCZKI (TRIKI) Wykorzystywanie emocji, uczuć „branie na litość|”
NATURALNE SPOSOBY REAKCJI W TRUDNYCH SYTUACJACH NEGOCJACYJNYCH: oddanie – atakiem na atak poddanie się – uleganie drugiej stronie, przyjęcie niekorzystnego rozwiązania zerwanie rozmów.
WYBRANE TECHNIKI PRESJI PSYCHOLOGICZNEJ taktyka cykliczna, czyli „dobry-zły facet” groźby zabójcze pytanie – „zgadzasz się czy nie” wywoływanie stresu u drugiej strony przy pomocy rekwizytów (np. hałas w sali rozmów, niekorzystna temp. powietrza, usadzenie) demonstracja siły technika udręczonego pracownika (szef mnie zwolni jeśli nie zawrę tego porozumienia) Technika ograniczonego czasu (np. przy udzielaniu kredytu, sprzedaży towarów sezonowych) Eskalacja żądań Technika salami