Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODZIAŁ STATYSTYKI STATYSTYKA STATYSTYKA MATEMATYCZNA STATYSTYKA
Advertisements

w szkole średniej Wykonały: Alicja Makowska i Beata Karwowska
W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
Analiza współzależności zjawisk
Biostatystyka inż. Jacek Jamiołkowski Wykład 2 Statystyka opisowa.
Badania marketingowe na rynkach produktów sektora wysokich technologii Wybrane metody analizy danych.
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Skale pomiarowe – BARDZO WAŻNE
PODSUMOWANIE WIADOMOŚCI ZE STATYSTYKI
Metody wnioskowania na podstawie podprób
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska? Wykład 4. Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia) Miary asymetrii.
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Miary położenia Miary położenia opisują umiejscowienie typowych wartości cechy statystycznej na osi liczbowej.
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Wielkości skalarne i wektorowe
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 6/7: Analiza statystyczna wyników symulacyjnych  Dr inż. Halina Tarasiuk
Średnie i miary zmienności
Co to są rozkłady normalne?
Hipotezy statystyczne
Testy nieparametryczne
Konstrukcja, estymacja parametrów
Kurs specjalistyczny dla pielęgniarek, mgr Adam Dudek, PWSZ Nysa 2007
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Testy nieparametryczne
dla klas gimnazjalnych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół nr 5 w Szczecinku i Zespół Szkół w Opalenicy ID grupy: 97/41_mf_g2 i 97/71_mf_g1 Kompetencja:
Statystyka ©M.
Podstawy statystyki, cz. II
HARALD KAJZER ZST NR 2 im. M. Batko
Analiza struktury na podstawie parametrów klasycznych i pozycyjnych
Wnioskowanie statystyczne
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Statystyka medyczna Piotr Kozłowski
Statystyczna analiza danych
Prezentacja dla klasy II liceum
„Ile lat ma Guś”.
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Rozkłady statystyk z próby dr Marta Marszałek Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 2 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Statystyka Wykłady dla II rok Geoinformacji rok akademicki 2012/2013
Jak mierzyć zróżnicowanie zjawiska?
Małgorzata Podogrodzka, SGH ISiD
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Estymacja i estymatory
Analiza współzależności zjawisk
MIARY STATYSTYCZNE Warunki egzaminu.
statystyka podstawowe pojęcia
Zapis prezentacji:

Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)

Miary poziomu rozkładu liczebności zwane są wartościami przeciętnymi Miary poziomu rozkładu liczebności zwane są wartościami przeciętnymi (lub średnimi) najbardziej rozpowszechnione w praktyce najbardziej rozpowszechnione w praktyce zacierają różnice indywidualne badanych jednostek zacierają różnice indywidualne badanych jednostek o wartości liczbowej tej miary decydują wartości liczbowe cechy posiadane przez wszystkie jednostki populacji o wartości liczbowej tej miary decydują wartości liczbowe cechy posiadane przez wszystkie jednostki populacji za pomocą jednej liczby podają centralną tendencję (poziom wartości zmiennej) za pomocą jednej liczby podają centralną tendencję (poziom wartości zmiennej)

Miary przeciętne Miary klasyczne Średnia arytmetyczna Średnia geometryczna Miary pozycyjne Mediana Dominanta (moda) Kwantyle

Miary przeciętne klasyczne Średnia arytmetyczna Średnia geometryczna są wypadkowymi wartościami wszystkich odmian cechy wszystkich badanych jednostek zbiorowości

Miary przeciętne pozycyjne Mediana Dominanta (moda) Kwantyle wskazują na określoną pozycję jednostek

Miary przeciętne pozycyjne Mediana Dominanta (moda) Kwantyle uporządkowaną populację dzielą na części pozycja najczęstsza (typowa) pozycja środkowa wskazują na określoną pozycję jednostek

Podstawową i najbardziej znaną miarą położenia i jednocześnie miarą tendencji centralnej jest średnia Podstawową i najbardziej znaną miarą położenia i jednocześnie miarą tendencji centralnej jest średnia Jest to średnia arytmetyczna wartości cechy Jest to średnia arytmetyczna wartości cechy Aby wyznaczyć poziom średniej badana cecha musi być mierzalną Aby wyznaczyć poziom średniej badana cecha musi być mierzalną

Jak otrzymać wartość średniej arytmetycznej dla danych indywidualnych? dysponując n wartościami cechy: dysponując n wartościami cechy: w pierwszej kolejności obliczamy sumę tych wartości: w pierwszej kolejności obliczamy sumę tych wartości: a następnie dzielimy przez liczbę obserwacji n: a następnie dzielimy przez liczbę obserwacji n:

Średnia arytmetyczna jest pewną abstrakcyjną wielkością, wypadkową wszystkich zaobserwowanych wartości cechy, powstałą wskutek operacji matematycznej Średnia arytmetyczna jest pewną abstrakcyjną wielkością, wypadkową wszystkich zaobserwowanych wartości cechy, powstałą wskutek operacji matematycznej Obliczona wartość średnia z reguły przyjmuje wartość w zbiorowości nie występującą Obliczona wartość średnia z reguły przyjmuje wartość w zbiorowości nie występującą Średnia arytmetyczna zaciera różnice indywidualne Średnia arytmetyczna zaciera różnice indywidualne Zmiana jakiejkolwiek wartości w zbiorze danych pociąga za sobą zmianę wartości średniej Zmiana jakiejkolwiek wartości w zbiorze danych pociąga za sobą zmianę wartości średniej

Jak otrzymać wartość średniej arytmetycznej dla danych pogrupowanych? W tym przypadku można uzyskać jedynie pewne przybliżenie, przyjmując, że każda jednostka n i należąca do danej klasy ma wartość cechy równą wartościom środka przedziału klasowego: W tym przypadku można uzyskać jedynie pewne przybliżenie, przyjmując, że każda jednostka n i należąca do danej klasy ma wartość cechy równą wartościom środka przedziału klasowego: