Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Advertisements

I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
Metodologia nauk ekonomicznych
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Blok zajęć 4 – prawda kontra precyzja w ekonomii, metodologia wybranych teorii ekonomicznych głównego nurtu Teoria firmy na podstawie Mark Blaug, Metodologia.
Spis treści 1. Racjonalizm Lakatos – racjonalista 2. Relatywizm
Teoria Kapitału Ludzkiego jako naukowy program badawczy
Agnieszka Gawlińska1 METODOLOGIA TEORII KAPITAŁU LUDZKIEGO Na podstawie rozdziału 13 książki Marka Blauga pt. Metodologia ekonomii.
Dominika Milczarek-Andrzejewska Ewolucja metod wyjaśniania
TEORIE JAKO STRUKTURY.
Teorie jako struktury. Anarchistyczna teoria wiedzy.
RACJONALIZM, RELATYWIZM, OBIEKTYWIZM wg A. Chalmersa
Rozróżnienie pomiędzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną
Metodologia ekonomiczna nie żyje! Niech żyje metodologia ekonomiczna! Część I – Anna Rurańska na podstawie D. W. Hands (2001), Economic methodology is.
Racjonalizm Relatywizm Indywidualizm Obiektywizm
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Teoria zachowania konsumenta
Podstawy metodologiczne ekonomii
Teoria Kapitału Ludzkiego
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
I.RACJONALIZM a RELATYWIZM II. OBIEKTYWIZM
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Rozróżnienie miedzy ekonomią pozytywną a ekonomią normatywną Lidia Caban Na podstawie M. Blaug (1995), Metodologia ekonomii, PWN; rozdz. 5.
Indukcjonistyczna filozofia nauki
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Czym jest to co zwiemy nauką?
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Racjonalizm a relatywizm
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Zmiana pojęciowa. Wyjaśnianie.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Ceteris Paribus Prezentacja zaliczeniowa „Metodologia Ekonomii”
Pedagogika ogólna.
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
na podstawie książki A.Chalmersa „Czym jest to, co zwiemy nauką.”
Zmiana pojęciowa a postęp nauki
Filozoficzne i metodologiczne aspekty indukcji eliminacyjnej
istotne cechy kryterium:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Metodologia nauk ekonomicznych
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Założenie o racjonalności
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Zajęcia 1 Wstęp do filozofii nauki
Krótki wstęp do filozofii nauki-ewolucja metod wyjaśniania Krzysztof Sadowski.
Teorie jako struktury –
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Racjonalizm (1) istnieje jedno, ponadczasowe i uniwersalne kryterium, za pomocą którego można oceniać względną wartość konkurencyjnych teorii; jeżeli teoria.
Zastosowanie Dyskretnych Ukrytych Modeli Markowa do analizy sygnału EKG Magdalena Kaska Teorie jako struktury, Anarchistyczna teoria wiedzy.
Dominika Milczarek Przyszłość metodologii ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Metodologia ekonomii Zajęcia 4 Modele w naukach społecznych – kilka dodatkowych uwag Dominika Milczarek.
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Dominika Milczarek Modele w ekonomii Zajęcia z metodologii ekonomii.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Zapis prezentacji:

Metodologia ekonomii Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia Dominika Milczarek

Model hipotetyczno-dedukcyjny Wszystkie wyjaśnienia naukowe mają wspólną strukturę logiczną. Zawierają:  explanans: prawo uniwersalne i warunki początkowe (graniczne);  explanandum. Model używa tylko reguł logiki dedukcji. Prawa uniwersalne są hipotezami (a nie wynikiem indukcji).

Model hipotetyczno-dedukcyjny Teza o symetrii – istnieje doskonała symetria logiczna pomiędzy naturą wyjaśnienia i naturą prognozy. Wyjaśnienie jest późniejsze w stosunku do zjawisk a prognoza wcześniejsza. Krytyka: model hipotetyczno-dedukcyjny wyklucza wielką część tego co można uważać za naukę.

Kuhn versus Lakatos  Dla Kuhna, historia nauk to szereg ulepszeń paradygmatu znaczonych co pewien czas rewolucją naukową.  Dla Lakatosa, historia nauk jest szeregiem postępowych naukowych programów badawczych stale zastępowanych nowymi NPB z teoriami o rosnącej zawartości empirycznej.

Podejście Poppera Teoria jest potwierdzona nie wtedy, kiedy zgadza się z wieloma faktami, lecz wtedy gdy nie jesteśmy w zdolni znaleźć jakiegokolwiek faktu, który by jej zaprzeczał. Teza Duhema – Quine’a: Żadna pojedyncza hipoteza naukowa nie może zostać sfalsyfikowana w niezbity sposób, ponieważ testowi poddawany jest zawsze cały explanans, konkretna hipoteza z w powiązaniu z twierdzeniami pomocniczymi. Popper: tym co dzieli naukę od nie-nauki jest falsyfikowalność oraz metodologiczne reguły, które zakazują dokonywania zabiegów ochronnych.

Monizm metodologiczny  Doktryna jedności nauk ogłoszona przez Poppera  Wszystkie nauki teoretyczne lub formułujące generalizacje powinny stosować tę samą metodę

 Sposób analizy, który wychodzi zawsze od zachowań jednostek.  Jedynie wyjaśnienia zjawisk społecznych, politycznych i ekonomicznych, które sformułowane zostały w kategoriach wierzeń, postaw i decyzji jednostek można uznać za poprawne. Indywidualizm metodologiczny

Holizm metodologiczny  Społeczne całości mają cele lub funkcje nieredukowalne do wierzeń, postaw i działań je tworzących.  Twierdzenia dotyczące złożonych zjawisk społecznych nie dają się wywnioskować z prawidłowości ich składników.

Co jest a co nie jest nauką Nauka różni się od nie-nauki:  zastosowaniem metody indukcji Indukcyjna koncepcja nauki (ale problem indukcji)  dzięki sfalsyfikowaniu przez obserwacje empiryczne Podejście Poppera  Podział na twierdzenia sensowne i pozbawione sensu zgodnie z zasadą weryfikowalności Standardowy pogląd na naukę

Ważne pojęcia  Indukcjonizm  Problem indukcji  Dedukcja  Model hipotetyczno- dedukcyjny  Explanans i explanandum  Teza o symetrii  Falsyfikacjonizm  Kryterium demarkacji Poppera  Teza Duhema-Quine’a  Zabiegi ochronne  Paradygmat  Naukowe programy badawcze (postępowe, degenerujące się)  Indywidualizm metodologiczny  Holizm metodologiczny  Monizm metodologiczny  Racjonalizm  Relatywizm  Obiektywizm

Model  Model to uproszczony obraz części realnego świata.  Model to hipotetyczna konstrukcja myślowa obejmująca układ założeń przyjętych w ekonomii dla uchwycenia najważniejszych cech i zależności występujących w danym procesie ekonomicznym.  Ta sama rzecz czy zjawisko może mieć wiele modeli.

Model Podstawowe umiejętności przydatne do tworzenia modeli: Umiejętność abstrakcji – przejścia od rzeczywistości do modelu; Zdolność do derywacji – tworzenia licznych implikacji wyprowadzanych z modelu; Zdolność do ewaluacji modelu; Znajomość zestawu podstawowych modeli wykorzystywanych w naukach społecznych. Źródło: Lave i Marcha An Introduction to Models in the Social Sciences.

Modele w naukach społecznych  Modele indywidualnego wyboru inwestycje, głosowanie, zachowanie konsumenta  Modele wymiany Specjalne przypadki indywidualnego czy społecznego wyboru (handel, polityka)  Modele adaptacji Modyfikacja zachowań jako reakcja na doświadczenia (zmiany organizacyjne lub kulturowe)  Modele dyfuzji Przenikanie wzorów zachowań, wiedzy, itd. (innowacje) Źródło: Lave i Marcha An Introduction to Models in the Social Sciences.

Modele w naukach społecznych  Jak zbudować dobry model? Dobry model musi być tesowalny; Nie można zakochać się we własnych modelach (dążenie do ewaluacji modelu, a nie jego obrona); Należy mieć na uwadze alternatywne modele; Piękny model, to model prosty; Piękny model, to model płodny (dający wiele możliwości i przewidywalnych skutków); Piękny model, to model w duzym stopniu nieprzewidywalny (dający interesujące, zaskakujące implikacje). Źródło: Lave i Marcha An Introduction to Models in the Social Sciences.