Charakterystyka sektora i otoczenie technologiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo.
Advertisements

I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
KONFERENCJA PRASOWA r. Biuro F-16
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Przygotowała Bogna Słomka 2m
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
SOCHACZEW Propozycja lokalizacji lotniska cywilnego dla Linii Low Cost i Cargo Materiał przygotowany na posiedzenie Zespołu ds. opracowania Programu Rozwoju.
Możliwości eksportu na rynek rosyjski
Budowa polskiego potencjału kosmicznego
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
problematyka, propozycje rozwiązań, dobre przykłady
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
EUROPEJSKA AGENCJA KOSMICZNA (European Space Agency)
Automatyczny Statek Transferowy (ang. Automated Transfer Vehicle - ATV) jest projektem ESA, transportowca mającego zaopatrywać Międzynarodową Stację
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
ZESPÓŁ SZKÓŁ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Czysty transport miejski
Z nieba na ziemię Wykorzystanie technik satelitarnych w praktyce Jakub Ryzenko Kraków, 11 lutego 2008.
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
GMES i Galileo – Europejskie programy kosmiczne w praktyce
XIII MIĘDZYNARODOWE FORUM GOSPODARCZE GDYNIA 2013
Rozwiązania do zadań specjalnych Jak roboty zmienią działania wojskowa i służb reagowania kryzysowego. Najważniejsze wyzwania i perspektywy dr Błażej Sajduk.
Założenia i cele projektu Foresight Kierunki rozwoju sektora kosmicznego na świecie Jakub Ryzenko I konferencja przeglądowa Foresight, 18 stycznia 2007.
EUROPEJSKA POLITYKA KOSMICZNA
Technologie eksploracji przestrzeni kosmicznej
Istota konkurencji w internecie …
Dr inż. Wiesław Bury Giełda a gospodarka. Czy Giełda odzwierciedla stan gospodarki?
Stymulowanie wzrostu gospodarczego poprzez transfer technologii
Polska w Programach Ramowych UE
PRZYGOTOWANIE WAHADŁOWCA DISCOVERY
Misje księżycowe Autor: Karol Kołodziejak Klasa IVc
Narzędzia do obserwacji kosmosu
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Filip Kopczyński IVr. Informatyka Stosowana
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Satelitarny System Lokalizacji
Elastyczne rozwiązania transportowe
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Tomasz Grzegorz Grosse Uniwersytet Warszawski 1 Warszawa, 16 października 2014 roku.
Efektywność w strategiach energetycznych
Kto handluje z kim?.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
Priorytety polskiej polityki kosmicznej Otylia Trzaskalska-Stroińska Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Przemysłu „Polska w kosmosie wczoraj,
Kierunki rozwoju polskiego programu kosmicznego a europejska strategia kosmiczna Jakub Ryzenko Polska w kosmosie wczoraj, dziś,
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Prezentacja firmy No Limit Logistyka
GOSPODARCZE ASPEKTY WSPÓŁPRACY PODLASKICH PRZEDSIĘBIORSTW Z KAZACHSTANEM I UZBEKISTANEM Białystok, dn r. Projekt jest finansowany ze środków.
INSTYTUT STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
SPOŁECZNE SKUTKI POLITYKI KLIMATYCZNEJ ŚWIATA
Cyclelogistics Ahead Prezentacja standardowa
Stacja kosmiczna. Sztuczny satelita Ziemi Ludzie mogą na niej mieszkać wiele tygodni Nie posiada systemu napędowego Lądownik jest oddzielony od stacji.
Zawarcie umowy pomiędzy: Województwem Świętokrzyskim i NEWAG S.A.
NIEUDANE MISJE KOSMICZNE 1DT4. Katastrofa promu Challenger Doszło do niej w Stanach Zjednoczonych, nad stanem Floryda, o godzinie 16:39 w dniu 28 stycznia.
Zapis prezentacji:

Charakterystyka sektora i otoczenie technologiczne Andrzej Kotarski Transport Kosmiczny Charakterystyka sektora i otoczenie technologiczne

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Plan wystąpienia Co to jest transport kosmiczny? Sektor transportu kosmicznego. Otoczenie technologiczne. Transportu kosmicznego 2012. Transportu kosmicznego 2020. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Co to jest transport kosmiczny? Transport kosmiczny to: Przenoszenie ładunków, ludzi i obiektów kosmicznych z powierzchni ciała niebieskiego w przestrzeń kosmiczną i z powrotem, Przenoszenie ładunków, ludzi i obiektów kosmicznych w przestrzeni kosmicznej, Infrastruktura naziemna (porty kosmiczne) i przestrzenna (wydzielona przestrzeń powietrzna, Środki wynoszenia (rakiety, wahadłowce). A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Sektor transportu kosmicznego Państwo Porty kosmiczne Systemy wynoszenia Orbity Uwagi USA 7 (1 na platformie morskiej) 9* LEO, SSO, MEO, GTO, HEEO Loty załogowe Rosja 4 (1 za granicą i 1 na morzu) 10 Chiny 3 4 LEO, SSO, MEO, GTO Unia Europejska 1 2 LEO, GTO A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Sektor transportu kosmicznego c.d. Państwo Porty kosmiczne Systemy wynoszenia Orbity Uwagi Indie 1 2 SSO, GTO Ukraina 2 poza granicami 3 LEO, SSO, GTO Brazylia LEO Izrael Korea Pn. Japonia A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport Kosmiczny – operatorzy USA NASA, Boeing Launch Services, International Launch Services (United Launch Alliance), Orbital Sciences, Space X, Sea Launch. Rosja Roskosmos, Kosmotras. Siły Kosmiczne, Starsem, Eurockot, Sea Launch. EU Arianespace, Eurockot, Starsem. Chiny China Great Wall Industrial Corporation. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny – operatorzy c.d. Indie ISRO/Antrix. Japonia JAXA. Brazylia INPE. Ukraina Agencja Kosmiczna Ukrainy, NPO Jużnoje, Sea Launch. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny suborbitalny Przenoszenie ludzi i ładunków w przestrzeń kosmiczną po trajektoriach suborbitalnych. Rynki docelowe Turystyka kosmiczna, eksperymenty w mikrograwitacji. Kraje rozwijające ten rodzaj transportu USA, Wielka Brytania, Rosja, Rumunia. Operatorzy Virgin Galactic(Wielka Brytania), Rocketplane Kistler (USA), Starchaser Industries (Wielka Brytania), Space Adventures (USA). A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Otoczenie technologiczne Infrastruktura naziemna Porty kosmiczne zlokalizowane na terenach odludnych lub nad morzem, zamkniętych dla innych użytkowników. Techniki integracji ładunku Montaż na stanowisku startowym (AOP-Assembly On Pad) Integracja – transfer – wyniesienie (ITL-Integration-Transfer-Launch). Infrastruktura przestrzenna Trajektorie przebiegające przez czasowo zamknięte obszary przestrzeni powietrznej dla innych użytkowników. Wydzielone strefy upadku zużytych części pojazdów wynoszących. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Otoczenie technologiczne c.d. Środki wynoszenia Rakiety wielostopniowe jednokrotnego użytku Pojazdy wielokrotnego użytku orbitalne i suborbitalne Samoloty kosmiczne Rakiety Napędy na chemiczne materiały pędne Ciekłe: H2+O2, Nafta+O2, UDMH+N2O4, Stałe: HTPB, Hybrydowe: N2O+HTPB. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Trendy rozwoju Infrastruktura naziemna Skracanie czasu pomiędzy zamówieniem a wyniesieniem ładunku. Przechodzenie w integracji ładunku z techniki AOP na ITL. Dostosowanie do obsługi różnorodnych typów rakiet. Wykorzystanie lotnisk do startów samolotów kosmicznych suborbitalnych. Współużytkowanie portów kosmicznych. Infrastruktura przestrzenna Studia nad integracją ruchu Ziemia - przestrzeń kosmiczna z ruchem w przestrzeni powietrznej. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Trendy rozwoju c.d. Środki wynoszenia Modułowość konstrukcji, Wielokrotne wykorzystanie elementów środków wynoszenia, Dążenie do uproszczenia konstrukcji napędów i wykorzystanie mniej toksycznych materiałów pędnych, Wykorzystywanie sprawdzonych komercyjnych rozwiązań technicznych. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Trendy rozwoju c.d. 2. Rozwój ekonomiczny Alianse strategiczne pomiędzy dotychczasowymi operatorami, Koncentracja dużych operatorów na obsłudze segmentu satelitów telekomunikacyjnych i eksploracji przestrzeni kosmicznej, Rosnący udział podmiotów prywatnych w segmentach niszowych rynku usług wynoszenia, Stopniowe przejmowanie obsługi logistycznej infrastruktury orbitalnej LEO przez operatorów prywatnych. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 USA Pierwsze loty CLV+CEV po wycofaniu wahadłowców. Jeden operator obsługujący rynek zamówień publicznych i obronnych – United Launch Alliance. Pierwsze loty prywatnych operatorów programu COTS. Turystyka kosmiczna suborbitalna. Pierwsze prywatne moduły orbitalne. Rosja Nowa rodzina rakiet Angara. Odzyskiwalne elementy rakiet. Turystyka kosmiczna – loty na ISS i wokół Księżyca. Prace nad systemami wielokrotnego użytku (RLV). Udostoskonalanie istniejących rakiet. Loty suborbitalne. Logistyka ISS. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny 2012 c.d. UE Modernizacja rakiet Ariane 5. Starty rakiet Vega i Sojuz z GSC (Guiana Space Centre). Loty załogowe z GSC. Zaopatrywanie ISS. Prace nad systemami wielokrotnego użytku (FLPP). Indie Autonomia w systemach wynoszenia Nowe wersje rakiety GSLV i PSLV Prace nad technologiami systemów wielokrotnego użytku. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny 2012 cd. Japonia Nowe wersje rakiety H-2 i zaopatrywanie ISS Nowe technologie napędów rakietowych. Prace nad technologiami systemów wielokrotnego użytku i systemami załogowymi. Chiny Nowe wersje rakiety Długi Marsz oraz rakiet do małych satelitów. Rozwijanie technologii lotów załogowych. Prace nad technologiami systemów wielokrotnego użytku. Dostosowywanie rakiet do lotów międzyplanetarnych. Pozostałe kraje Rozwijanie własnych systemów wynoszenia i pozyskiwanie technologii z krajów posiadających te systemy (Rosja, Chiny.) A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 USA Loty systemu CLV, CaLV na potrzeby programu eksploracji. Prywatni operatorzy obsługujący infrastrukturę orbitalną na LEO pojazdami RLV. Rozwinięty sektor orbitalnej i suborbitalnej turystyki kosmicznej. Rosja Rakiety z elementami odzyskiwanymi. Logistyka ISS. Loty załogowe do Księżyca. Pierwsze loty załogowe pojazdami wielokrotnego użytku. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Europa Rakiety nośne z odzyskiwanymi elementami nowej generacji. Logistyka ISS. Loty załogowe z GSC na Księżyc Chiny Rodzina modułowych rakiet o dużym zakresie udźwigu. Loty zaopatrzeniowe do własnej stacji kosmicznej. Eksploracja Księżyca. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Japonia Loty załogowe HTV Logistyka ISS. Eksploracja Księżyca Pierwsze próby systemów wielokrotnego użytku. Indie Loty załogowe Loty eksploracyjne Rodzina modułowych rakiet o dużym zakresie udźwigu Możliwe posiadanie własnych systemów wynoszenia przez kraje prowadzące obecnie prace nimi Brazylia, Izrael, Korea Pd, Iran itd. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Wnioski końcowe Wizja rozwoju transportu kosmicznego jest związana z potrzebami programów kosmicznych poszczególnych państw. Zaprezentowana ekstrapolancja kierunków rozwoju transportu kosmicznego opiera się na widocznych obecnie kierunkach rozwoju sektora kosmicznego, co zwiększa niepewność prognozy długoterminowej. A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006

Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006 Dziękuję za uwagę Miejsce na pytania A. Kotarski, CBK PAN Transport kosmiczny - sektor i otoczenie technologiczne, 11.12.2006