JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZAJE, GATUNKI LITERACKIE I FILMOWE
Advertisements

Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Jak analizować utwór literacki na egzaminie maturalnym w roku 2011?
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Wyniki egzaminu maturalnego z języka polskiego 2013
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
Taksonomia Benjamina Blooma
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
NOWA FORMUŁA EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO OD 2015 ROKU
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
Jak napisać dobre wypracowanie maturalne?
Jak napisać esej interpretacyjny?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 1 Uwarunkowania wpływające na proces kształcenia w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Rozmowa na ustnej maturze z języka polskiego
Rodzaje i gatunki literackie
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Analiza poezji na maturze
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
1 PRZESZŁOŚĆ TO DZIŚ Zmienione wydanie podręcznika dla kl. II liceum i technikum z serii Piotra Wydawnictwo Piotra Marciszuka STENTOR Warszawa 2009 CZĘŚĆ
Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel ….
Rozumienie czytanego tekstu
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Autor: Paweł Sandulski
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
Analiza i interpretacja poezji na maturze
Jak śmierć potężna jest miłość... Biblijna poezja miłosnego wyznania
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
TEST DLA KLASY II LIRYKA.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Systemy informatyczne wprowadzenie
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
interpretacyjne dzieła
RODZAJE LITERACKIE.
GENOLOGIA w szkole.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Ogólnopolska konferencja „Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego. Język polski” Lublin, 6-7 listopada 2008 r.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
Elementy konstrukcyjne utworu.
Fryderyk Pautsch
ANALIZA I INTERPRETACJA WIERSZA - ETAPY Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
LITERATURA I JEJ KLASYFIKACJE
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Matura od roku 2015 Język polski – poziom rozszerzony
Systematyka literatury
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Lekcja XX II.2.4) ; II.3.1-4) ; II.2.2) II. 3. 2).
…czyli nie taki diabeł straszny
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

JAK PRACOWAĆ Z TEKSTEM LITERACKIM ? Opracowała Anna Horodelska

Zasady tworzenia kryteriów rozwinięcia tematu na poziomie rozszerzonym wstępne rozpoznanie utworu b. część analityczna c. część interpretacyjna d. wnioski (podsumowanie)

Jak pracować z tekstem literackim? Utwór jest CAŁOŚCIĄ i znaczy jako CAŁOŚĆ Utwór jest powiązany systemem znaków – STRUKTURĄ Każdy element tekstu pełni określoną funkcję i jest rozpatrywany na tle całości Elementy utworu są funkcjonalnie powiązane i z tych powiązań wynikają ZNACZENIA NAJWAŻNIEJSZE są relacje pomiędzy poszczególnymi elementami tekstu

Przebieg analizy tekstu – ogólne etapy UWAŻNE CZYTANIE TEKSTU *określ PROBLEMATYKĘ zgodnie ze wskazówka interpretacyjną *wybierz elementy, które pełnią zasadnicza funkcję WŁAŚCIWA ANALIZA *rozpoznaj i wyodrębnij elementy poddające analizie np. w liryce –sposób obrazowania, środki stylistyczne, typ monologu lirycznego itp., w epice postaci, wątki, motywy, sposób narracji itp. INTERPRETACJA UTWORU *sformułuj WNIOSKI na podstawie analizy utworu *określ KONTEKSTY np. prądy artystyczne, konwencję i tradycję literacką, gatunek, biografię i twórczość autora

Analiza i interpretacja utworu lirycznego - etapy

WSTĘPNE ROZPOZNANIE CAŁOŚCI Poszukaj nadrzędnego sensu utworu oraz sprecyzuj zakres swoich poszukiwań (rozpisz temat maturalny, podziel go na czynności i słowa – klucze) Sformułuj hipotezę interpretacyjną

NADAWCA - ADRESAT Określ kto do kogo mówi oraz zwróć uwagę na: *kreację podmiotu lirycznego („ja liryczne”) *konstrukcję adresata monologu („Ty liryczne”) *relacje między podmiotem a adresatem: dystans (ja – ty; ja – wy) identyfikacja (my, ja – my) *sytuację liryczną (okoliczności wypowiedzi) *rodzaj liryki (bezpośrednia, pośrednia, wyznania itp.)

UKSZTAŁTOWANIE WYPOWIEDZI JAK MÓWI? *określ konstrukcję wypowiedzi lirycznej (np. monolog, dialog, wyznanie) W JAKIM GATUNKU SIĘ WYPOWIADA? *określ gatunek liryczny oraz powiąż go z charakterem wypowiedzi *określ konwencję utworu *określ język utworu DOMINANTA KOMPOZYCYJNA (NADRZĘDNA ZASADA ORGANIZACJI TEKSTU) *wpływ kształtu utworu na przyjętą hipotezę interpretacyjną

TEMAT UTWORU O CZYM MÓWI? *uwzględnij miejsca nacechowane znaczeniowo (tytuł, puenta, gatunek) *znajdź kluczowe wyrażenia i znaczące motywy kulturowe (MOTYWY I NAWIĄZANAI INTERTEKSTUALNE) JAK WPISUJE SIĘ W POWSZECHNIE OBOWIĄZUJĄCE POGLĄDY (KONTEKST MACIERZYSTY)

KONTEKSTY ORAZ SPOSÓB ICH WYKORZYSTANIA W ODCZYTANIU SENSU UTWORU *nawiązania przywołane w utworze bezpośrednio *inne nawiązania przywołane w utworze pośrednio (konteksty kulturowe: filozoficzne, estetyczne, historycznoliterackie; konteksty osobiste ucznia)

INTERPRETACJA UOGÓLNIAJĄCA *wynikająca z odczytania tezy interpretacyjnej *wynikająca z odczytania całości *wynikająca ze sposobu oceny i wartościowania

Analiza i interpretacja utworu epickiego - etapy

WSTĘPNE ROZPOZNANIE CAŁOŚCI Poszukaj nadrzędnego sensu utworu oraz sprecyzuj zakres swoich poszukiwań (rozpisz temat maturalny, podziel go na czynności i słowa – klucze) Sformułuj hipotezę interpretacyjną

NARRACJA – ŚWIAT PRZEDSTAWIONY Określ obecność narratora *narrator ukryty za światem przedstawionym *narrator ujawniający swoją obecność przez komentarze, oceny, przewidywanie zdarzeń itp.

Określ sytuację narracyjną, czyli: *okoliczności wypowiedzi *obecność adresata i jego wpływ na kształtowanie wypowiedzi *usytuowanie narratora wobec świata przedstawionego np. abstrakcyjny, osobowy

Określ postawę narratora, która może być: *sprawozdawcza *informacyjna *interpretująca *oceniająca *dygresyjna * postawy narratora mogą się wzajemnie przenikać np. postawa sprawozdawczo – informacyjna, interpretująco - oceniająca

Analizuj wypowiedź i język narratora *wskaż rozwiązania i nawiązania stylistyczne *określ sposoby uobecniania się narratora i adresata narracji Scharakteryzuj narratora (czy jest np. Wiarygodny, ironiczny, zaangażowany, kreator) Określ wpływ relacji na kształt świata przedstawionego (czy jest np. chronologia zdarzeń, subiektywizm, obiektywizm)

UKSZTAŁTOWANIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO Określ sposób prezentacji świata przedstawionego: *hierarchia podstawowych elementów świata np. akcja, czas, postaci etc. *sposób konstruowania świata przedstawionego *zasada motywacji (np. realistyczna, fantastyczna, groteskowa) *pozycja narratora wobec świata przedstawionego (informacyjna, interpretująca etc.)

OGÓLNY SENS UTWORU O czym mówi? *uwzględnij miejsca nacechowane znaczeniowo (tytuł, początek, koniec, gatunek, dosłowne lub metaforyczne znaczenie) *znajdź kluczowe wyrażenia i motywy kulturowe *wykorzystaj przywoływane w utworze konteksty *określ relację między analizowanym fragmentem a całością tekstu

NA KONIEC!!!!! Przejdź do interpretacji uogólniającej w tym celu: *odwołaj się do tezy interpretacyjnej *przedstaw swój sposób oceny i wartościowania

Analiza i interpretacja utworu dramatycznego - etapy

Dramat różni się od utworu epickiego: Brak jest w nim narratora Najważniejszy jest świat przedstawiony i wypowiedzi bohaterów Istotną wagę stanowi tekst poboczny

WSTĘPNE ROZPOZNANIE CAŁOŚCI Poszukaj nadrzędnego sensu utworu oraz sprecyzuj zakres swoich poszukiwań (rozpisz temat maturalny, podziel go na czynności i słowa – klucze) Sformułuj hipotezę interpretacyjną

UKSZTAŁTOWANIE ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO Określ sposób prezentacji świata przedstawionego: *hierarchia podstawowych elementów świata np. akcja, czas, postaci etc. *sposób konstruowania świata przedstawionego *zasada motywacji (np. realistyczna, fantastyczna, groteskowa)

Ogólny sens utworu O czym mówi? *uwzględnij miejsca nacechowane znaczeniowo (tytuł, początek, koniec, gatunek, dosłowne lub metaforyczne znaczenie) *znajdź kluczowe wyrażenia i motywy kulturowe *wykorzystaj przywoływane w utworze konteksty *określ relację między analizowanym fragmentem a całością tekstu

Na koniec!!!! Przejdź do interpretacji uogólniającej w tym celu: *odwołaj się do tezy interpretacyjnej *przedstaw swój sposób oceny i wartościowania