Zaburzenia procesu komunikatywnego- wybrane aspekty dotyczące głosu i słuchu Anna Pajor konspekt.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Program rozwoju osobowości, kształcenia i wychowania dzieci z wadą słuchu w wieku od 2 do 5 roku życia.” Miejsce realizacji: Przedszkole Samorządowe nr.
Advertisements

Niektóre objawy laryngologiczne w praktyce lekarza rodzinnego
Osoby niepełnosprawne fizycznie
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Olga Chruściel Olga Gutowska Weronika wyszomierska
PROGRAM OCHRONY NARZĄDU GŁOSU „Dźwięk”
Implantacja w Laryngologii
Sławomir Marszałek ZASTOSOWANIE POIZOMETRYCZNEJ RELAKSACJI MIĘŚNI W
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Percepcja słuchowa.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Chirurgia nowotworów głowy i szyi w ujęciu interdyscyplinarnym
Anatomia i fizjologia narządów mowy
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
DROGI ODDECHOWE I WENTYLACJA
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
Lucyna Biłgorajska Beata Pluta
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Ortofonia-(gr. orthos-prosty, słuszny, prawidłowy, phone-głos, dźwięk)- dział językoznawstwa i logopedii artystycznej, zajmujący się ustalaniem zasad.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Lek. Melania Mikołajczyk
Integracja sensoryczna
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
Diagnostyka laboratoryjna nowotworów
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Czym jest zdrowie?.
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Dostępność dla wszystkich, a klient z niepełnosprawnością.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Elementy Anatomii i Fizjologii
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
Psychoakustyczna analiza i perceptualne kodowanie mowy.
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Brak dźwięków zdolnych wytworzyć wrażenia słuchowe. Od hałasu wolę ciszę, wtedy wszystko lepiej słyszę !
Gimnastyka buzi i języka
Wybór patrona Szkoły etap ii konkursu
Orzecznictwo dzieci i dorosłych
Witold Bartosiewicz NAJCZĘSTSZE CHOROBY INFEKCYJNE OKRESU NIEMOWLĘCEGO.
Prof. dr hab. med. Jerzy Kiwerski KLINIKA REHABILITACJI AKADEMII MEDYCZNEJ Leczenie operacyjne z następową rehabilitacją zmian nowotworowych kręgosłupa.
Duszność Katedra i Klinika Otolaryngologii
Nowa perspektywa finansowa – wyzwania i szanse dla wzmocnienia ochrony zdrowia w latach Ministerstwo Zdrowia 23 września 2015 r.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Regionalny Program Zdrowotny Województwa Pomorskiego
Wady wymowy.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Szkodliwość hałasu w szkole
Niepowodzenia po operacjach oszczędzających raka krtani
SURDOLOGIA KALISZ.
Utrata słuchu – jak sobie z tym radzić?
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Percepcja słuchowa.
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
Zapis prezentacji:

Zaburzenia procesu komunikatywnego- wybrane aspekty dotyczące głosu i słuchu Anna Pajor konspekt

1.Proces komunikowania się z otoczeniem-proces komunikatywny, trzy części morfologiczno-czynnościowe a/ część percepcyjna /informacyjna/ b/ ośrodkowy układ nerwowy c/ część efektorowa /ekspresyjna/

2.Powstawanie głosu-niezbędne współdziałanie narządów: a/ wytwarzanie strumienia powietrza wydechowego b/ wzniecanie tonu podstawowego c/ tworzenie głosek mowy i barwy głosu

3. Powstawanie głosu - fonacja a/ etapy powstawania tonu krtaniowego b/ teorie powstawania głosu c/ fizjologiczny rozwój głosu

4.Fizjologiczny rozwój mowy a/ okres przedjęzykowy /prelingwalny/ b/ okres okołojęzykowy /perilingwalny/ c/ okres pojęzykowy /postlingwalny/

a/ oddechowa b/ obronna c/ fonacyjna d/ ustalająca 5.Czynność krtani a/ oddechowa b/ obronna c/ fonacyjna d/ ustalająca

6. Nowotwory krtani a/ objawy kliniczne b/ możliwości leczenia raka krtani c/ rodzaje operacji częściowych d/ zalety operacji częściowych, operacji za pomocą lasera CO2 i leczenia mapromienianiem

7.Głos po operacjach częściowych a/ mechanizm fonacji b/ jakość głosu c/ rehabilitacja głosu

8.Możliwość odtworzenia procesu komunikowania się z otoczeniem po całkowitym usunięciu krtani a/ zastępczy głos i mowa przełykowa b/ zastępczy głos i mowa poprzez chirurg. wytworzenie przetok głosowych c/ protezy głosowe tzw. sztuczna krtań d/ pseudoszept ustno-gardłowy, mimika, gesty, pisma

9.Głos i mowa przełykowa a/ mechanizm tworzenia b/ cechy charakterystyczne c/ proces rehabilitacji d/ czynniki wpływające na opanowanie mowy przełykowej

10. Mechanizm powstawania mowy przełykowej 11 10.Mechanizm powstawania mowy przełykowej 11.Rodzaje uszkodzeń słuchu 12. Wykrywanie niedosłuchu u niemowląt i małych dzieci 13.Czynniki ryzyka niedosłuchu 14.Wpływ zaburzeń słuchu na głos, mowę i rozwój 15.Prewencja zaburzeń słuchu

16.Aparaty słuchowe a/ wskazania do protezowania słuchu b/ rodzaje aparatów słuchowych c/ dopasowywanie aparatów słuchowych d/ protezy wszczepiane do ucha środkowego

17.Wszczepy ślimakowe a/ mechanizm działania wszczepu b/ dobór osób do założenia wszczepu c/ budowa wszczepu ślimakowego d/ rehabilitacja po założeniu wszczepu

18.Rehabilitacja osób z zaburzeniami słuchu a/ wychowanie słuchowe-głuchoty prelingwalne b/ trening słuchowy-głuchoty postlingwalne