CC Group Rola i znaczenie relacji inwestorskich dla spółek giełdowych Capital Communication Group Rola i znaczenie relacji inwestorskich dla spółek giełdowych Warszawa, marzec, 2006
Relacje inwestorskie (IR) Otoczenie Relacje inwestorskie (IR) PR finansowy Świat finansów EMITENT inwestorzy analitycy giełda wyniki finansowe wycena notowania rekomendacje dziennikarze media news/ historia opinie komentarze postrzeganie artykuły Świat mediów
Interpretacja wyników przez uczestników rynku kapitałowego Dlaczego warto komunikować ? Wyniki finansowe + Interpretacja wyników przez uczestników rynku kapitałowego Wartość rynkowa firmy
Czynniki kształtujące wartość rynkową Postrzeganie i zrozumienie przez rynek działań firmy 20% - 40% Skuteczność, efektywność finansowa firmy 60% - 80% Żródło: T.M. Rayan, C.A. Jacobs, Using Investor Relations to Maximize Equity Valuation, John Wiley & Sons Inc., New Jersey 2005
Rozwój poprzez akwizycje Co kreuje wartość spółki giełdowej? Redukcja kosztów Kapitał ludzki Rozwój poprzez akwizycje R&D, inwestycje IR Buy-back
Rozwój poprzez akwizycję Ile kosztuje wartość? Wysoki koszt Buy-back Rozwój poprzez akwizycję R&D, inwestycje Kapitał ludzki Krótki okres implementacji Długi okres implementacji Redukcja kosztów i poprawa efektywności IR Niski koszt
Najważniejsze czynniki dla inwestorów Źródło: Investor Relations und Shareholder Value am Neuen Markt, PricewaterhouseCoopers 8/2001
Budowa wartości dla akcjonariuszy Proces budowania wartości poprzez IR ANALIZA EQUITY STORY NARZĘDZIA KOMUNIKACJA OCENA Due dilligance stanu obecnego Weryfikacja procedur sposobu i zakresu komunikacji spółki z rynkami finansowymi Wspólnie z emitentem ustalenie potrzeb i koniecznych działań Opracowane na bazie „strategii” Spółki Akceptowane przez Spółkę Prezentowane na każdym etapie komunikacji Aktualizowane w miarę potrzeb Propozycja działań i harmonogram akceptowane przez Spółkę Dostosowywane do określonych potrzeb i celów Spółki Rozwiązania „sprawdzone” wspierane w miarę potrzeb pomysłami kreatywnymi Dwie płaszczyzny interakcji – Rynek Finansowy i Świat Mediów Dwa tempa aktywności: bieżące działania operacyjne działania eventowe Utrzymywanie stałej interakcji z odbiorcami Feedback z rynku Analiza i ocena podejmowanych działań Ewentualne modyfikacje i nowe rozwiązania Budowa wartości dla akcjonariuszy
Efekty dobrego IR Kompleksowa i w pełni dostosowana do specyficznych potrzeb Klienta, strategia relacji inwestorskich: zapewnia dostęp do kapitału na optymalnych dla spółki warunkach zapewnia stałą uwagę rynków finansowych generuje pozytywny obraz spółki w mediach
Kontakt CC Group Adam Kalkusiński Capital Communication Group ul. Nowogrodzka 11 00-513 Warsaw telefon +4822 529 04 00 fax +4822 529 04 01 www.ccgroup.com.pl Adam Kalkusiński Prezes Zarządu a.kalkusinski@ccgroup.com.pl