Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podstawy prawa autorskiego / licencje Creative Commons
Advertisements

Otwarte zasoby edukacyjne i wiedzy Infrastruktura publiczna XXI w.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PITWIN – Portal Innowacyjnego Transferu Wiedzy.
Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa.
Własność intelektualna w teorii i praktyce bibliotek cyfrowych
Bibliotekarz wobec nowych wyzwań prawnych
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Prawo autorskie a licencje Creative Commons
Company LOGO Open Access Open Access Week Toruń 2012.
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
OPEN ACCESS A PRAWO AUTORSKIE
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Piractwo Mazurek Grzegorz IIIb.
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Kamil Śliwowski, Otwarte Zasoby Edukacyjne Otwarte Zasoby Edukacyjne to powszechnie dostępne zasoby (podręczniki, kursy,
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Efektywne wyszukiwanie informacji w Internecie by Katarzyna Wilk is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów.
LICENCJE.
DOMENA PUBLICZNA.
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Licencja Creative Commons
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
Dziennik Gazeta Prawna, Dominik Skoczek "Prawo autorskie powinno chronić twórców, a nie internetowych piratów" "Palącym.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Nauka przenosi się do sieci
Rodzaje umów licencyjnych dla oprogramowania komputerowego
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
Gdzie ich szukać? Flickr.comFlickr.com – CC Open Clip Art LibraryOpen Clip Art Library – grafika w domenie publicznej.domenie publicznej.
OPEN ACCESS października międzynarodowy tydzień open access Oprac. na podst. Przewodnik po otwartej nauce, Justyna Hofmokl i in., Warszawa 2009.
Nie kradnij i nie daj się okraść!
CHOROBY PŁUC W EUROPIE FAKTY I RYCINY. Główne cele “Choroby płuc w Europie Fakty i ryciny–” jest zwięzłą wersją Europejskiej Białej Księgi Płuc wydawanej.
Opracowała Edyta Drabek Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy W Katowicach Filia w Chorzowie.
LICENCJE CREATIVE COMMONS opracował Michał Seemann Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka im. J. Lompy w Katowicach Filia w Chorzowie.
Śląskie Archiwum Opozycyjne  1989 … Remigiusz Lis Biblioteka Śląska - Śląska Biblioteka Cyfrowa.
MODULE B Prawa autorskie New Media Production Project This project has been funded with support from the European Commission under the Lifelong Learning.
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §

Zasady korzystania z Internetu
RePolis Repozytorium Publikacji Naukowych Politechniki Śląskiej.
Prawo autorskie a licencje Creative Commons
otwartymandat.pl Wyniki wszystkich badań finansowanych ze środków publicznych powinny być dostępne w trybie Open Access.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Temat: Normy prawne dotyczące rozpowszechniania programów komputerowych, oraz ochrony prawa autorskiego. Podstawowe definicje Systemu.
Kawa na ławę o prawie autorskim
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Prawa Autorskie w Internecie
Akademicka Biblioteka Cyfrowa - KRAKÓW przykład realizacji idei Open Access Ewa Dobrzyńska-Lankosz AGH w Krakowie, Biblioteka Główna Open Access kluczem.
Dlaczego Biblioteka Wirtualna Nauki? Marek Niezgódka ICM, Uniwersytet Warszawski Warszawa,
technologia informacyjna a prawo
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Ochrona wizerunku a publikacja w Internecie Kwestia ochrony wizerunku jest uregulowana w przepisach art. 81 oraz art. 83 ustawy o prawie autorskim i prawach.
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?
Edukacja Medialna Otwarte zasoby w Internecie
ORCID - stały, unikalny identyfikator dla naukowca
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Dozwolony użytek, Creative Commons
Creative Commons, Plagiat
Zapis prezentacji:

Zarządzanie własnością intelektualną przez naukowców i instytucje naukowe (na rzecz otwartości) Alek Tarkowski ICM UW/Creative Commons Polska

Otwartość?

Dostępność treści

Swobody użytkowników

Przejrzystość wyników

Efektywność pracy (i współpracy)

Jaki zakres otwartości?

Jaki zakres otwartości? • czas od powstania, • rodzaj treści, • sposób wykorzystania.

„Zasoby naukowe” to pojęcie szerokie

Bariery i szanse dla rozwoju otwartej nauki dotyczą także zasobów bibliotecznych i archiwalnych czy treści edukacyjnych – a w gruncie rzeczy wszelkich utworów.

Stopnie otwartości • techniczna - „jeśli nie jesteś w sieci, to nie istniejesz”; • prawna - gwarancja pełnej/faktycznej otwartości.

Jaka regulacja na rzecz otwartości?

Regulacja nauki • tradycja współpracy naukowej ma więcej wspólnego z nowymi modelami tworzenia treści niż z tradycyjnym modelem ochrony własności intelektualnej.

Nauka i edukacja cyfrowa • szeroka dystrybucja – zatarcie tradycyjnych granic instytucji, • „sieci społeczne oparte na dzieleniu się” (social sharing) – otwieranie się nauki na amatorów, • cele nierynkowe – dostępność, współpraca, • Wikipedia.

Otwarta nauka Jak połączyć najlepsze cechy tradycyjnej nauki i Wikipedii?

Otwarta nauka • Publikacja nie jest aktem kończącym badania, lecz dynamicznym procesem. • Udostępnianie innych materiałów badawczych niż artykuły/monografie (extended publication). • Wymogi związane z prędkością prowadzenia badań – konkurencja z Internetem, blogami (open notebook science).

Regulacje alternatywne Otwartość „mocna” i „słaba” („Read” - „Write”).

Regulacje alternatywne Mocna forma otwartego dostępu wymaga zwrócenia uwagi na kwestię praw autorskich – która jest ignorowana przy słabym modelu otwartego dostępu.

Regulacje alternatywne Melanie Dulong de Rosnay • otwartość ekonomiczna – dostępne za darmo, • otwartość techniczna – efektywne wykorzystanie przez ludzi oraz maszyny, • otwartość prawna – swoboda wykorzystania, brak praw zastrzeżonych.

System „tradycyjnej” regulacji • Kluczowy mechanizm: prawo autorskie („Wszelkie prawa zastrzeżone”). • Także prawo sui generis ochrony baz danych, prawa pokrewne (istotne dla utworów audiowizualnych), prawo patentowe.

System „tradycyjnej” regulacji Dozwolony użytek • potrzeba korzystania przeciwstawiona ekonomicznym interesom posiadaczy praw, • brak pewności co do długoterminowego kształtu wyjątków, • „brak jasnych ram prawnych tak dla posiadaczy praw, jak i użytkowników”.

Po co nam pełna otwartość? W niektórych sytuacjach zasada „wszelkie prawa zastrzeżone” uniemożliwia maksymalizację zysków.

Co w zamian? • reforma prawna? • regulacja alternatywna, • ale też dbanie o podstawy zarządzania IP.

Podstawy zarządzania IP – co się dzieje z prawami autora?

Podstawy zarządzania IP • Warunki umowy. • Licencja czy przekazanie praw? • Reguły uczelni/instytucji.

Podstawy zarządzania IP Podstawowa zasada: zachowanie praw – lub obligacja instytucji/pośrednika do otwartego dostępu. Nie tracą na tym autorzy, instytucje i wydawcy – niezbędna jedynie zmiana sposobu myślenia i przyjętego modelu.

Regulacja na rzecz otwartości • dobrowolne modele uzupełniające regulację ustawową.

Regulacje alternatywne 4 stopnie otwartości OZE 1. Brak otwartości. 2. Otwarty dostęp. 3. Pewne prawa zastrzeżone. 4. W pełni otwarta publikacja – materiały dostępne w domenie publicznej (lub na wolnej licencji). Każdy krok redukuje część barier występujących w tradycyjnym modelu.

Otwarte licencje Licencje Creative Commons Pozwalają twórcom zachować własne prawa i jednocześnie dzielić się swoją twórczością z innymi. Licencje Creative Commons działają na zasadzie „pewne prawa zastrzeżone” – granice dozwolonego użytku są szersze i wyraźniejsze niż te wytyczone na zasadzie „wszelkie prawa zastrzeżone”.

Otwarte licencje Licencje Creative Commons • darmowe, standardowe i przejrzyste, • dostępne w 50 jurysdykcjach oraz w wersji międzynarodowej, • aktualizacja i harmonizacja licencji, • ok. 200 mln utworów w 7 lat.

Otwarte licencje Licencje Creative Commons • różnorodne warunki licencyjne z myślą o różnorodnych kontekstach/użyciach.

Uznanie autorstwa (ang. Attribution) Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru.

Na tych samych warunkach (ang. Share Alike) Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

Użycie niekomercyjne (ang. Noncommercial) Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych.

Bez utworów zależnych (ang. No derivative works) Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone.

Otwarte licencje Licencje Creative Commons

Otwarte licencje Licencje Creative Commons Domena publiczna Pewne prawa zastrzeżone

Otwórz książkę Cyfrowa kolekcja książek naukowych udostępnionych przez autorów. Książki udostępniane na licencjach CC lub na zasadzie dozwolonego użytku.

Otwórz książkę Duża niejasność co do stanu prawnego książek. Wydawnictwa wyrażają zgodę na prośbę autora. Jednak wydawnictwa nie są zainteresowane uczestnictwem jako partner – udostępnianiem utworów, do których mają prawa.

Bloomsbury Academic • Teksty są redagowane, recenzowane, poddawane korekcie, formatowane, promowane i dystrybuowane w skali światowej w postaci drukowanych książek wydawanych w niewielkich nakładach lub na zasadzie druku na żądanie. • Dostępność tekstów w sieci oznacza szybszą promocję i uznanie środowiska, łatwość przeszukiwania treści oraz uniknięcie wyczerpania się nakładu.

Bloomsbury Academic • Model biznesowy: straty związane ze swobodną dostępnością tytułów zrównoważy wyższa sprzedaż wynikająca ze zwiększonej promocji i dostępności tytułu. • Specyficzny charakter publikacji naukowych: równoczesne zapotrzebowanie na wersje drukowane i cyfrowe.

Jan Kochanowski, Pieśni Nikomu, albo raczej wszystkim, swoje księgi Daję. By kto nie mniemał (strach to bowiem tęgi), Że za to trzeba co dać, wszyscy darmo miejcie. O drukarzu nie mówię, z tym się zrozumiejcie. Jan Kochanowski, Pieśni

Dziękuję alek@creativecommons.pl http://creativecommons.pl