Czy sztuczna inteligencja jest naturalna? 13. 2001 Prentice Hall13.2 O czym będzie? Myślenie o myślących maszynach Komunikacja w języku naturalnym Bazy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Zaawansowane metody programowania – Wykład V
Przetwarzanie i rozpoznawanie obrazów
Logiki (nie)klasyczne
Sztuczna Inteligencja Analiza języka naturalnego Tłumaczenie maszynowe
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Analiza poprzez punkt krytyczny BEP
Klawiatura i urządzenia wskazujące
Ministerstwo Gospodarki Poland'sexperience Waldemar Pawlak Deputy Prime Minister, Minister of Economy March 2010.
Systemy dynamiczneOdpowiedzi systemów – modele różniczkowe i różnicowe Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Systemy.
Metody Sztucznej Inteligencji w Sterowaniu 2009/2010 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania.
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
-Witam nazywam się Weronika Zgorzelska oraz Oliwia Kołakowska. -Witam serdecznie 1.Od kiedy pan gra w FC Barcelonie… -W FC Barcelonie gram od 13 roku.
Projektowanie Stron WWW
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
Janusz Wrobel – Neurosoft Sp. z o.o.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Autor: Justyna Radomska
Metodyka nauczania informatyki
a przekonamy się w jak wielu miejscach są wykorzystywane
Sztuczna Inteligencja
ŻYWE JĘZYKI PROGRAMOWANIA LIVING IT UP WITH A LIVE PROGRAMMING LANGUAGE Sean McDirmid Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Modelowanie i Identyfikacja 2011/2012 Metoda propagacji wstecznej Dr hab. inż. Kazimierz Duzinkiewicz, Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Warstwowe.
Podstawy automatyki 2011/2012Systemy sterowania - struktury –jakość sterowania Mieczysław Brdyś, prof. dr hab. inż.; Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.
XML – eXtensible Markup Language
Wykład 22 Modele dyskretne obiektów.
Kalendarz 2011r. styczeń pn wt śr czw pt sb nd
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Na wysokościach myślenia jest sfera,
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
1. Współczesne generacje technologii
Podstawy programowania
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
 Primary School no 17  John Paul II, Chorzow, Poland  Made by Monika Winkler`s Project Group.
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Modelowanie Kognitywne
Kalendarz 2020.
CROSSWORD: SLANG. Konkurs polega na rozwiązaniu krzyżówki. CROSSWORD: SLANG Wypełnione karty odpowiedzi prosimy składać w bibliotece CJK, lub przesyłać.
Ergonomia procesów informacyjnych
Adaptacyjne Systemy Inteligentne Maciej Bielski, s4049.
Podstawy programowania
You are about to see a few sentences in Polish. Try to translate them into English, but keep in mind they are: The First Conditonal The Second Conditional.
Metody komunikacji.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Katarzyna Kowalczyk i Grzegorz Kasprzyk
Narzędzia AI Dominik Ślęzak, Pokój Wykład dostępny na:
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Struktura egzaminu ustnego z języków obcych (bez określania poziomu) ZadanieCzasPunktacja Rozmowa wstępnaok. 2 minut Zadanie.
Graficzny Interfejs Użytkownika
systemy informatyczne dla przemysłu
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystanie algorytmu Text Mining do analizy przyjmowanych przez rodziców celów wychowawczych Agnieszka Szymańska.
Systemy neuronowo – rozmyte
Kognitywne właściwości sieci neuronowych
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Running Dictation Activity to Engage Students in Reading, Writing, Listening, and Speaking.
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Zapis prezentacji:

Czy sztuczna inteligencja jest naturalna? 13

2001 Prentice Hall13.2 O czym będzie? Myślenie o myślących maszynach Komunikacja w języku naturalnym Bazy wiedzy i systemy doradcze Rozpoznawanie wzorca: poszukiwanie istoty znaczenia Roboty Skutki sztucznej inteligencji i zagadnienia etyczne A machine may be deemed intelligent when it can pass for a human being in a blind test. Alan Turing

2001 Prentice Hall13.3 Myślące maszyny? Czy maszyny mogą myśleć? Zanim odpowiemy na to pytanie, musimy wiedzieć: –Co to jest inteligencja –Czy test Turinga wystarcza? –Co to jest sztuczna inteligencja (AI)

2001 Prentice Hall13.4 Myślące maszyny? The question whether computers can think is as relevant to computer science as the question whether submarines can swim is to the Navy. Edgser W. Dijkstra

2001 Prentice Hall13.5 Niektóre definicje podkreślają: –Zdolność uczenia się na podstawie doświadczenia –Znaczenie myślenia –Zdolność rozumowania –Zdolność rozumienia relacji –Znaczenie wglądu w istotę rzeczy –Zdolność używania narzędzi –Intuicję Definicje inteligencji

2001 Prentice Hall13.6 Test Turinga W roku 1950 brytyjski uczony Alan Turing zaproponował test stwierdzający inteligencję maszyny

2001 Prentice Hall13.7 Co to jest sztuczna inteligencja? Sztuczna inteligencja zajmuje się: –…sprawami, które umożliwiają komputerom wykonywać rzeczy czyniące z ludzi istoty inteligentne. Patrick Henry Winston –…tym, jak nauczyć komputery robić to, co do tej pory ludzie robią lepiej. Elaine Rich –…obliczeniami prowadzącymi do poznania, rozumowania i działania. Patrick Henry Winston

2001 Prentice Hall13.8 Dwa podejścia do AI Symulacja ludzkich procesów myślowych Projektowanie procesów myślowych nietypowych dla ludzi

2001 Prentice Hall13.9 Projektowanie inteligentnych maszyn Działy AI obejmują –Gry –Języki naturalne –Bazy wiedzy i systemy doradcze –Rozpoznawanie wzorców –Sieci neuronowe –Robotykę

2001 Prentice Hall13.10 Gry Proste gry z ograniczoną dziedziną. Umożliwiają opracowanie strategii dla: –Wyznaczania możliwych ruchów –Heurystyk (reguły spod dużego palca) –Rozpoznawanie wzorców (nowość?) –Uczenie się maszyn (maszyna z upływem czasu gra coraz lepiej)

2001 Prentice Hall13.11 Komunikacja w języku naturalnym Badacze AI pracują nad modelem komputerowym, który by był w stanie rozumieć mowę człowieka (w języku naturalnym) Wyzwania, które stymulują rozwój badań w tym kierunku pochodzą z –Wpadek tłumaczenia maszynowego –Konwersacji bez zrozumienia –Zrozumienia ró ż nicy między nonsensem i zdrowym rozsądkiem

2001 Prentice Hall13.12 Wpadki tłumaczenia maszynowego Tłumaczenie maszynowe wymaga programu parsującego aby słowa z jednego języka zamieniać na właściwe ich odpowiedniki w drugim Znaczenie niknie podczas tłumaczenia Przykłady: –Out of sight, out of mind = Invisible idiot –The spirit is willing, but the flesh is weak = The wine is agreeable, but the meat is rotten

2001 Prentice Hall13.13 Konwersacja bez zrozumienia Badacze AI próbowali rozmawiać z maszyną za pomocą znanego programu ELIZA ELIZA miała dość ograniczone słownictwo Aby konwersować z ludźmi ELIZA musiała pytać i odpowiadać na pytania

2001 Prentice Hall13.14 Konwersacja bez zrozumienia ELIZA nie miała jednak pojęcia o treści rozmowy. Działała czysto syntaktycznie. I need some help, that much seems certain WHAT WOULD IT MEAN TO YOU IF YOU GOT SOME HELP? Pacjent : ELIZA :

2001 Prentice Hall13.15 Nonsens i zdrowy rozsądek Badacze AI próbowali zrozumieć fenomen języka naturalnego za pomocą programu RACTER piszącego książki Choć angielszczyzna RACTERa była bogata i poprawna, wyszedł nonsens Maszyny są niezłe syntaktycznie, ale bezradne w dziedzinie semantyki Bill sings to Sara, Sara sings to Bill. Perhaps they will do other dangerous things together. They may eat lamb or stroke each other. They may chant of their difficulties and their happiness. They have love but they also have typewriters. That is interesting. A poem by RACTER

2001 Prentice Hall13.16 Bazy wiedzy i systemy doradcze (Expert systems) Maszyny świetnie się nadają do zapamiętywania i wyszukiwania Ludzie świetnie zapamiętują i przetwarzają informację Bazy wiedzy zawierają fakty i systemy reguł określających zmienny świat powiązań między faktami.

2001 Prentice Hall13.17 Bazy wiedzy i systemy doradcze Systemy doradcze są programami odtwarzającymi ludzkie sposoby podejmowania decyzji.

2001 Prentice Hall13.18 Przykłady systemów doradczych Medycyna: fakty medyczne i wiedza lekarska wprowadzone do systemu pozwalają wspomóc diagnozę.

2001 Prentice Hall13.19 Przykłady systemów doradczych Fabryki: systemy doradcze lokalizują części, narzędzia i określają sposoby łączenia wielu części w większe całości Finanse: automatyzacja transakcji i innych czynności bankowych jest robiona dość powszechnie przez specjalne programy

2001 Prentice Hall13.20 Perspektywy systemów doradczych System doradczy może: –Pomóc w treningu nowych pracowników –Zredukować liczbę błędów –Przejąć czynności rutynowe pozostawiając ludziom większe wyzwania –Dostarczyć ekspertyzę w przypadku braku ekspertów pod ręką

2001 Prentice Hall13.21 Perspektywy systemów doradczych –Zachować wiedzę ekspertów w momencie ich odejścia –Łączyć wiedzę wielu ekspertów –Uczynić wiedzę dostępną znacznie większej liczbie osób

2001 Prentice Hall13.22 Rozpoznawanie wzorca: odczuwanie świata Rozpoznawanie wzorca polega na zauważeniu powtarzających się fragmentów danych wejściowych i usystematyzowaniu ich Analiza obrazu rozpoznaje obiekty i kształty

2001 Prentice Hall13.23 Rozpoznawanie wzorca: odczuwanie świata Optyczne rozpoznawanie tekstu (OCR: Optical Character Recognition) –Skanujemy stronę do pamięci komputera –Oprogramowanie OCR rozpoznaje litery i przekształca obraz w dokument tekstowy. –Dużo trudniejsze jest rozpoznawanie pisma ręcznego

2001 Prentice Hall13.24 Rozpoznawanie wzorca: odczuwanie świata Rozpoznawanie mowy określa mówione słowa Synteza mowy generuje syntetyczny głos

2001 Prentice Hall13.25 Sieci neuronowe Sieci neuronowe to rozproszone i równoległe systemy obliczeniowe wzorowane na pracy ludzkiego mózgu Sieć neuronowa zawiera tysiące mikroprocesorów reprezentujących neurony Sieć neuronowa uczy się za pomocą prób i błędów, tak jak mózg

2001 Prentice Hall13.26 Sieci neuronowe Pojęcia są repre- zentowane jako wzorce aktywności pomiędzy neuronami Sieć neuronowa może funkcjonować nawet, jeśli część ulegnie zniszczeniu

2001 Prentice Hall13.27 Rewolucja robotów Słowo robot zostało wymyślone przez Karela Čapka Dzisiejsze roboty używają rozmaitych metod AI: –Postrzeganie, słyszenie, rozpoznawanie wzorców, inżynieria wiedzy, podejmowanie decyzji, rozumienie języka naturalnego i mowy

2001 Prentice Hall13.28 Rewolucja robotów Komputer wykonuje zadania umysłowe, a robot jest sterowanym komputerowo urządzeniem zaprojektowanym do wykonywania czynności manualnych

2001 Prentice Hall13.29 Czym jest robot? Robot różni się od innych komputerów głównie urządzeniami wejścia/wyjścia Wejścia robota to sensory (ciepło, światło, ruch) Wyjścia robota to zazwyczaj ramiona, lub inne ruchome części

2001 Prentice Hall13.30 Czym jest robot? Te urządzenia powodują : –Zredukowanie kosztów pracy (roboty mogą pracować 24 godziny na dobę) –Poprawiają jakość powtarzalnej pracy –Nadają się do zastąpienia ludzi w pracy niebezpiecznej lub nieprzyjemnej

2001 Prentice Hall13.31 Stalowe kołnierzyki? Niezależnie od wyrafinowanych technik zastosowanych przy konstrukcji robotów, nie stanowią one zagrożenia dla pracy wymagającej wyjątkowej spostrzegawczości czy wyrafinowancych zdolności motorycznych... ale stanowią zagrożenie dla pracowników wykonujących proste prace manualne Zwalniani pracownicy zdarzają się nie tylko w fabrykach!

2001 Prentice Hall13.32 Skutki stosowania AI i kwestie etyczne There are certain tasks which computers ought not [to] be made to do, independent of whether computers can be made to do them. Joseph Weizenbaum

2001 Prentice Hall13.33 Skutki stosowania AI i kwestie etyczne W przyszłości możemy się spodziewać produktów z wbudowaną AI Niektórzy futuryści przewidują, że ludzka inteligencja zostanie zastąpiona przez sztuczną Co się stanie z ludzkimi wartościami w przypadku, gdyby to miało się stać rzeczywistością?