Psychologiczne problemy opieki nad pacjentem w stanie wegetatywnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak żyć z chorobą nowotworową
Advertisements

Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
ZABURZENIA LĘKOWE „Niełatwo jest być odważnym, kiedy jest się tylko Bardzo Małym Zwierzątkiem” – rzekł Prosiaczek pociągając noskiem.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Metoda kierowanego nauczania
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
POWRÓT DO RÓL SPOŁECZNYCH I ZAWODOWYCH Modele rehabilitacji i zatrudnienia osób po kryzysie psychicznym w środowisku lokalnym styczeń 2008 r. Rola.
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
- wyłącz napięcie właściwego obwodu elektrycznego - odciągnij porażonego od urządzenia pod napięciem odpowiednimi narzędziami z suchego drewna lub tworzywa.
Stany zagrożenia życia W- 9 „Nagłe zagrożenia ze strony układu nerwowego” lek. Tomasz Gutowski.
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Rola psychologa w kontakcie z dziećmi i młodzieżą
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Zaburzenia psychiczne
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
Zasady komunikowania się lekarza z pacjentem i jego rodziną.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Wczesna interwencja psychologiczna zapobiega depresji, zespołom lękowym oraz zespołowi stresu pourazowego u pacjentów OIT Critical Care 2011 A. Peris,
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Stres Co to jest i jak sobie z nim radzić
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Arteterapia – leczenie przez sztukę
CHORY NIEPRZYTOMNY NIEPRZYTOMNOŚĆ:
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Zaburzenia odżywiania
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Zasady postępowania w neurochirurgii
Zaburzenia spostrzegania
Psychopatologia emocji
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Zaburzenia psychiczne spowodowane nadużywaniem alkoholu.
CHOROBY „NASZEGO WIEKU”
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Badanie stresowe i profilaktyka
Urząd Miasta Łodzi Wydział Spraw Społecznych Zespół ds. Osób Niepełnosprawnych.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
INFORMACJE TEORETYCZNE Projekt edukacyjny „Jak młodzież z naszego gimnazjum radzi sobie ze stresem ?”
dr hab. Adriana Schetz IF US
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Fazy rozwoju uzależnienia od alkoholu
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Metody radzenia sobie ze stresem
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Zapis prezentacji:

Psychologiczne problemy opieki nad pacjentem w stanie wegetatywnym. Krystyna de Walden - Gałuszko Psychologiczne problemy opieki nad pacjentem w stanie wegetatywnym.

Problemy chorego – problemy rodziny

Co to jest świadomość? (1) Przytomność: zdolność odbioru bodźców i reagowanie na nie. Poczucie przeżywania zjawisk psychicznych.

Co to jest świadomość? (2) N U J W

Stany świadomości Czuwanie Sen „Odmienne stany świadomości” (hipnoza, medytacja) Zaburzenia świadomości: „ilościowe” „jakościowe”

Zaburzenia świadomości. Zaburzenia ilościowe: - Senność - Sen głęboki - Śpiączka Zaburzenia jakościowe: - Majaczenie - Zamroczenie - Splątanie

Filtr otaczający świadomość Czynniki wpływające na przepuszczalność filtru. Norma A. Czuwanie B. Sen C. Czynniki patologiczne (choroba, uraz) otoczenie ciało podświadomość

wspomnienia dawne, świeże Norma: stan czuwania dotyk smak dźwięk obraz zapach głód wyobrażenia pełny pęcherz wspomnienia dawne, świeże pozycja ciała

wspomnienia dawne, świeże Norma: stan snu telefon wyobrażenia pełny pęcherz wspomnienia dawne, świeże

Stany patologiczne: krótkotrwałe jakościowe zaburzenia świadomości telefon ból wspomnienia dawne, świeże halucynacje pełny pęcherz

Patologiczne krótkotrwałe ilościowe zaburzenia świadomości Śpiączka: falowanie intensywności „światła” otoczenie świadomość czas trwania 2-4 tyg.

Ocena śpiączki: GCS (Glasgow Come Scale) Odpowiedź słowna Brak 1 Niezrozumiale dźwięki 2 Słowa nieadekwatne 3 Zdezorientowana 4 Zorientowana 5 Reakcja otwierania oczu Brak - pozostają zamknięte 1 W odpowiedzi na bodziec bólowy 2 W odpowiedzi na bodziec słuchowy 3 Spontaniczna 4 Odpowiedź ruchowa Nieprawidłowe prostowanie 2 Nieprawidłowe zginanie 3 Cofanie (reakcja ucieczki) 4 Lokalizująca bodziec (obronna ukierunkowana) 5 Zgodna z poleceniem 6 Pełna świadomość 15 pkt. Głęboka śpiączka 3 pkt.

Możliwe „zakończenia” śpiączki Śpiączka Śmierć mózgu uszkodzenie f. pnia i wyższych f. mózgu - brak. f. bioeletrycz., - brak f. metabolicznych Przejaśnienia świadomości (powrót do normy) Stan minimalnej świadomości (zachowane f. pnia, możliwości pobudzania niektórych f. asocjacyjnych) Stan wegetatywny zachowane f. pnia, uszkodzenie wyższych f. mózgowych (np. asocjacyjnych, integracyjnych) Zespół zamknięcia zachowane f. pnia i wyższe f. mózgowe, uszkodzenie dróg ruchowych, ośrodka mowy ekspresji

Możliwość pomocy chorym w śpiączce (1) Leczenie patomechanolityczne Śpiączka Leczenie symptomolityczne

Możliwość pomocy chorym w śpiączce (2) Komfort środowiska, zewnętrzny spokój. Delikatny dopływ bodźców: - dotyk - dźwięk - mowa

Staranne diagnozowanie! Próba „znalezienia” środka porozumienia Możliwość pomocy chorym w stanie wegetatywnym w stanie minimalnej świadomości i zespole zamknięcia. Staranne diagnozowanie! Próba „znalezienia” środka porozumienia Zapewnienie kontaktu: „normalnej” rozmowy, opieki Próba stymulacji – przez bodźce słuchowe (muzyka), dotyk (masaż, głaskanie, itp..) Farmakoterapia? – wzrost aktywności neurotransmitterów (agoniści katecholamin)

Problemy rodziny chorych w stanie wegetatywnym. Stresory „utraty” bliskiej osoby: - fizyczne - psychiczne - organizacyjno - bytowe - społeczne - finansowe

Nasilenie reakcji stresowej zależy od typu związku z osobą chorą. Niewielka reakcja Bardzo duża reakcja

Objawy reakcji stresowej opiekuna. Negatywne emocje (przygnębienie, gniew) Naprzemienność mobilizacji i zniechęcenia. Ucieczka

Adaptacja psychiczna opiekuna do sytuacji. Unika Walczy Targuje się Zaprzecza Przyzwyczaja się / akceptuje

Możliwości pomocy opiekunom = Wsparcie

Co to jest wsparcie? Wsparcie  osłanianie przed stresem! Wsparcie = podtrzymanie w trudnej sytuacji podtrzymywanie zewnętrzne umocnienie od wewnątrz

Wsparcie zewnętrzne Życzliwa obecność, empatia. Umiejętność słuchania (możliwość odreagowania). Elastyczne reagowanie na dynamikę uczuć. Pomoc w organizacji dnia / opieki.

Wsparcie wewnętrzne (1) Pomoc we wzrastaniu w trudnej sytuacji Pomoc w: Szukaniu sensu Szukaniu celu (zadania) Zmiany systemu wartości (zmiana „lokalizacji” szczęścia) Wzmocnieniu wewnętrznej siły

Rodzaje wsparcia (1) wsparcie emocjonalne wsparcie informacyjne wsparcie instrumentalne wsparcie rzeczowe wsparcie duchowe

Wsparcie - Zakres Potrzeba wsparcia Brak potrzeby

Zapotrzebowanie na pomoc a styl więzi bezpieczny Zapotrzebowanie na pomoc a styl więzi unikowy ambiwalentno lękowy

Wsparcie - Dopasowanie Ważne: Dopasowanie rodzaju pomocy do zapotrzebowania na nie!

Rodzaje wsparcia psychicznego Pomoc podstawowa (rodzina, przyjaciele, zespół medyczny) Pomoc „specjalna” (rodziny innych chorych) Pomoc profesjonalna (psycholodzy, psychoterapeuci, psychiatrzy). Wskazania: 1,2 – wszyscy 3 – z zaburzeniami adaptacji

koniec