Jak mówić o Bogu?.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Poznać, żeby zrozumieć Biblię
Advertisements

Po czym poznać Kościół?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Co znaczy wierzyć?.
Biblia księgą Boga i ludzi
Aniele Boży, Stróżu mój Ty zawsze przy mnie stój
Święta Księga: Księga Wedy
Cnota jako sprawność duchowa.
Dobrego Dnia Luty Fragmenty z książki „Dobrego dnia”
O bezużyteczności filozofii?
Bóg stworzył człowieka
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Chrześcijaństwo a inne religie
czyli kilka słów o Kościele
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Owoc Ducha Świętego Miłość i dyscyplina.
„Wierzę w Jednego Boga”
„Czym jest wiara? - wierzę, wierzymy, wyznania wiary”
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
W szkole Maryi:. Tajemnicze zapewnienie otrzymane przez Jana Bosko: «Dam ci Mistrzynię» jest niezawodną pedagogiczną drogą zdecydowanego powrotu do Jezusa,
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
SŁOWO ŻYCIA Kwiecień 2014.
BIBLIA Zasady czytania.
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
Pana Jezusa w Komunii Świętej sercem płonącym miłością
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Jak zostać napełnionym Duchem Świętym?
Jan Paweł II - Papież Wolności
O Kościele I Ustanowienie.
MEDITATIO. Lectio divina..
2. Personalizm chrześcijański „Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich, na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził: Czym jest człowiek, że o nim.
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
Kim jest Jezus Chrystus? – Czy jest Bogiem? – Czy jest człowiekiem?
Nie jest możliwe pokochanie kogokolwiek
9. Pod skrzydłami Bożej opatrzności
Wspólne czytanie Pisma Świętego
52. Kościele, co mówisz sam o sobie? – Sobór Watykański II
Filozoficzno-Teologiczne
Trzy drogi OBJAWIENIA:
UKAZANIE Maryi jako jedynej nieskalanej i najczystszej drogi do boga
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Blaise Pascal, , Pamiątka
Jesteś cenny!.
Gdzie znaleźć Ducha Świętego?. Wiatr wieje tam, gdzie chce, i szum jego słyszysz, lecz nie wiesz, skąd przychodzi i dokąd podąża...
Stacja I: Zmartwychwstały ukazuje się Matce - Światło Chrystusa! - Bogu niech będą dzięki, Dz 1,12-14 „Oczekiwanie, które wypełniło Wielką Sobotę, jest.
„… myślmy o Nim jak o gwałtowniku Królestwa Bożego…” Jan Paweł II Mówi się o nim jak o proroku. Inni zauważali w Nim charyzmatyka i mistyka, dla wielu.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Część 2: Symbol Ciało bowiem, i tylko ono zdolne jest uczynić widzialnym to, co niewidzialne, duchowe i Boże. Jan Paweł II, Teologia ciała, 20 lutego 1980,
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
KOŚCIÓŁ CHRYSTUSOWY Bóstwo Chrystusa *Trójca Święta * Pismo Święte
POWOŁANIE znakiem nadziei opartej na wierze. MIEĆ NADZIEJĘ to znaczy ufać Bogu wiernemu, który dochowuje obietnic przymierza.
Co to jest Biblia?.
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
Św. Franciszek Tomasz Mikuczewski III d.
„Bierzmowanie przynosi (…) wzrost i pogłębienie łaski chrzcielnej:
Kościół Jezusa Chrystusa
z św. Ludwiką de Marillac
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
Ważna decyzja Klasa 8 – bierzmowanie 1.
Spotkanie ze Słowem Łk 10, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Dary Ducha Świętego.
WIARA JAKO AKT CAŁEGO CZŁOWIEKA
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Katholikos : z gr. powszechny
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Jak mówić o Bogu?

Czy możemy mówić cokolwiek o Bogu? Broniąc zdolności rozumu ludzkiego do poznania Boga, Kościół wyraża swoją ufność w możliwość mówienia o Bogu wszystkim ludziom i z wszystkimi ludźmi. Przekonanie to stanowi podstawę jego dialogu z innymi religiami, z filozofią i nauką, a także z niewierzącymi i ateistami. Katechizm Kościoła Katolickiego (KKK), nr 39 Ponieważ nasze poznanie Boga jest ograniczone, ograniczeniom podlega również nasz język, którym mówimy o Bogu. Nie możemy określać Boga inaczej, jak tylko biorąc za punkt wyjścia stworzenie, i to tylko według naszego ludzkiego, ograniczonego sposób poznania i myślenia. KKK, 40

Czy w świecie takim, jakim jest sam w sobie, spotykamy się z samoobjawieniem się Boga? Na to pytanie udziela odpowiedzi fakt, że ludzie wszystkich krajów i czasów mówią o pierwiastku boskim. Romano Guardini, Objawienie Zapytaj piękno ziemi, morza, powietrza, które rozprzestrzenia się i rozprasza; zapytaj piękno nieba... zapytaj wszystko, co istnieje. Wszystko odpowie ci: Spójrz i zauważ, jakie to piękne. Piękno tego, co istnieje, jest jakby wyznaniem. Kto uczynił całe to piękno poddane zmianom, jeśli nie Piękny, nie podlegający żadnej zmianie? św. Augustyn, Wyznania W Piśmie świętym więc objawia się - przy stałym zachowaniu Bożej prawdy i świętości - przedziwne "zniżanie się" wiecznej Mądrości, "byśmy uczyli się o niewysłowionej dobroci Boga i o tym, jak bardzo dostosował się On w mowie, okazując przezorność i troskliwość względem naszej natury". Bo słowa Boże, językami ludzkimi wyrażone, upodobniły się do mowy ludzkiej, jak niegdyś Słowo Ojca Przedwiecznego, przyjąwszy słabe ciało ludzkie, upodobniło się do ludzi. Konstytucja o Bożym Objawieniu Dei Verbum Soboru Watykańskiego II, nr 13

Teologia pozytywna Mimo że kategorie poznawcze, którymi się kierujemy, są u samych swoich podstaw niewystarczające, możemy wypowiadać wiele prawdziwych twierdzeń o Bogu, który się nam objawił w sposób niezrównany w Jezusie Chrystusie i dał się nam poznać teraz przez Ducha Świętego. Gerald O'Collins, Edward G. Farrugia, Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych Gdy mówimy zatem, że Bóg jest dobry, to (...) ma to taki sens, że to, co nazywamy w stworzeniach dobrocią, istnieje w Bogu uprzednio i (...) w wyższy sposób. św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna, kwestia 13, art. 2

Teologia negatywna Jest to podejście do Bożej Tajemnicy, które podkreśla, że raczej potrafimy powiedzieć, czym Bóg nie jest, niż czym jest w rzeczywistości. Gerald O'Collins, Edward G. Farrugia, Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych Natura Boga nie może być ani wyrażona, ani pomyślana, ani widziana – jest bowiem oddalona od wszystkich rzeczy (...) - niemożliwa do poznania i nie do wyrażenia, nigdy i dla nikogo. św. Grzegorz Palamas Nie jest to agnostycyzm, gdyż właśnie dzięki owej niewiedzy, z pominięciem wszelkiego rozumowania, poznajemy – przy pomocy „intuicji podstawowej i zwyczajnej”. P. Evdokimov, Poznanie Boga w Kościele Wschodnim

Teologia pozytywna i negatywna Teologia negatywna jest „wyjściem poza”, nierozdzielnie jednak związanym ze swym fundamentem, pozytywną teologią Objawienia. Im wyżej wznosi się linia pionowa, tym głębiej wrasta ona w linie poziomą. P. Evdokimov, Poznanie Boga w Kościele Wschodnim