Nowoczesne techniki uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Praca domowa w procesie dydaktycznym
MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Aby ortografia nie była trudna…
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Jak się uczyć - zasady.
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
Percepcja słuchowa.
Jaką funkcję odgrywa mózg?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Włodzisław Duch & Co Katedra Informatyki Stosowanej, WFAiIS, UMK
"Zapomnij o zapominaniu!"
Mózg – najgenialniejsza konstrukcja na świecie
BIOFEEDBACK EEG.
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
CZYNNIKI HAMUJĄCE UCZENIE SIĘ
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Przygotowanie dziecka do szkoły
Jak za pomocą nowych technik poprawić wyniki nauczania o 661 procent?
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
10 prostych kroków by poprawić pamięć
“PROFESJONALNA OBSŁUGA KLIENTA”
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Trening metodą Warnkego
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
Jak efektywnie się uczyć?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Nowoczesne techniki uczenia się
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
Badanie stresowe i profilaktyka
Techniki efektywnego uczenia się
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Agata Kurlej Przygotowanie pedagogiczne Mielec 2017r.
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Percepcja słuchowa.
Mnemotechniki.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Wspomaganie procesu efektywnego uczenia się
Zapis prezentacji:

Nowoczesne techniki uczenia się Dr Ewa Kusideł ekusidel@uni.lodz.pl www.kep.uni.lodz.pl/ewakusidel

Pamięć: zdolność mózgu do zapamiętywania przetwarzania odtwarzania informacji

Potrójna istota pamięci: Rejestrowanie-zapamiętywanie informacji Przechowywanie i przetwarzanie informacji Odtwarzanie informacji

Potrójna istota pamięci: Rejestrowanie-zapamiętywanie informacji Przechowywanie i przetwarzanie informacji Odtwarzanie informacji

1. Wspomaganie rejestracji informacji 1.1. Rozpoznanie stylu uczenia się. 1.2. Stosowanie mnemotechnik. 1.3. Szybkie czytanie. 1.4. Sporządzanie map myśli. 1.5. Zwiększanie receptywności mózgu.

Rejestrowanie informacji Zgodnie z głównym kanałem sensorycznym: Wzrok Słuch Działanie

Kolorowe, symboliczne notatki, schematy, wykresy 1.1. Wpływ głównego kanału sensorycznego na preferowany styl uczenia się: Wzrokowcy Kolorowe, symboliczne notatki, schematy, wykresy Słuchowcy Praca zespołowa, dyskusje, nagrywanie wykładów Kinestetycy Niechętnie czytają (dysleksja), wizualizacje

1.2. Mnemotechniki: łączenie nowych informacji z istniejącymi 1.2.1. Technika słów zastępczych. 1.2.2. Łańcuchowa metoda skojarzeń. 1.2.3. Zakładkowe metody zapamiętywania.

1.3. Techniki szybkiego czytania Zwiększenie prędkości z ok. 200 słów na minutę do ok. 400-1000 poprzez: Dostosowanie tempa czytania do tempa postrzegania wyrazów (a nie wypowiadania). Eliminacja czytania linearnego poprzez zwiększenie pola widzenia.

Neurologiczny (stan receptywności intelektualnej) 1.5. Zwiększanie receptywności mózgu i możliwości intelektualnych ASPEKTY: Neurologiczny (stan receptywności intelektualnej) Fizjologiczny (dieta, ćwiczenia fizyczne) Psychologiczny (stres, nastawienie) Środowiskowy (oświetlenie, właściwa postawa, cichy pokój)

Względne rozmiary ciała w ruchowym (lewa strona człowieczka) i czuciowym (prawym) ośrodku korowym

Mapa sensoryczna królika i kota

Metody badania aktywności mózgu Historycznie: Analiza urazów powypadkowych - egipski papirus sprzed 3500 lat temu wymienia 28 uszkodzeń w skutek których dokonywano trepanacji. Systematyczne badania urazów od XIX wieku. Kontrolowane uszkodzenia mózgu - tylko na zwierzętach. Stymulacja elektryczna mózgów zwierząt - koniec XIX Hitzing i Fritsch, Komisurotomia - operacje u pacjentów cierpiących na padaczkę: mapy Penfielda z lat 50. Aktualnie- rozwój nieinwazyjnych technik badania mózgu: EEG (Hans Berger, 1929) i magnetoencefalografia Arteriografia (po wstrzyknięciu kontrastu wykonuje się zdjęcia rentgenowskie, obrazuje tętnice) Tomografia rentgenowska Scyntygrafia Pozytronowa tomografia emisyjna

Półkule (synchronizacja): Lewa-logiczna czytanie, liczenie, werbalizowanie myśli Prawa – artystyczna słuchanie muzyki, wizualizacje, tworzenie rymów

Potrójna istota pamięci: Rejestrowanie-zapamiętywanie informacji Przechowywanie i przetwarzanie informacji Odtwarzanie informacji

ETAP 2: Przetwarzanie i przechowywanie informacji zależy od właściwego ich zarejestrowania, czyli etapu 1 oraz od: 2.1. Liczby i porcji powtórek

Odtwarzanie informacji ETAP III: Odtwarzanie informacji zależy od: ETAPU I ETAPU II