Nowoczesne techniki uczenia się Dr Ewa Kusideł ekusidel@uni.lodz.pl www.kep.uni.lodz.pl/ewakusidel
Pamięć: zdolność mózgu do zapamiętywania przetwarzania odtwarzania informacji
Potrójna istota pamięci: Rejestrowanie-zapamiętywanie informacji Przechowywanie i przetwarzanie informacji Odtwarzanie informacji
Potrójna istota pamięci: Rejestrowanie-zapamiętywanie informacji Przechowywanie i przetwarzanie informacji Odtwarzanie informacji
1. Wspomaganie rejestracji informacji 1.1. Rozpoznanie stylu uczenia się. 1.2. Stosowanie mnemotechnik. 1.3. Szybkie czytanie. 1.4. Sporządzanie map myśli. 1.5. Zwiększanie receptywności mózgu.
Rejestrowanie informacji Zgodnie z głównym kanałem sensorycznym: Wzrok Słuch Działanie
Kolorowe, symboliczne notatki, schematy, wykresy 1.1. Wpływ głównego kanału sensorycznego na preferowany styl uczenia się: Wzrokowcy Kolorowe, symboliczne notatki, schematy, wykresy Słuchowcy Praca zespołowa, dyskusje, nagrywanie wykładów Kinestetycy Niechętnie czytają (dysleksja), wizualizacje
1.2. Mnemotechniki: łączenie nowych informacji z istniejącymi 1.2.1. Technika słów zastępczych. 1.2.2. Łańcuchowa metoda skojarzeń. 1.2.3. Zakładkowe metody zapamiętywania.
1.3. Techniki szybkiego czytania Zwiększenie prędkości z ok. 200 słów na minutę do ok. 400-1000 poprzez: Dostosowanie tempa czytania do tempa postrzegania wyrazów (a nie wypowiadania). Eliminacja czytania linearnego poprzez zwiększenie pola widzenia.
Neurologiczny (stan receptywności intelektualnej) 1.5. Zwiększanie receptywności mózgu i możliwości intelektualnych ASPEKTY: Neurologiczny (stan receptywności intelektualnej) Fizjologiczny (dieta, ćwiczenia fizyczne) Psychologiczny (stres, nastawienie) Środowiskowy (oświetlenie, właściwa postawa, cichy pokój)
Względne rozmiary ciała w ruchowym (lewa strona człowieczka) i czuciowym (prawym) ośrodku korowym
Mapa sensoryczna królika i kota
Metody badania aktywności mózgu Historycznie: Analiza urazów powypadkowych - egipski papirus sprzed 3500 lat temu wymienia 28 uszkodzeń w skutek których dokonywano trepanacji. Systematyczne badania urazów od XIX wieku. Kontrolowane uszkodzenia mózgu - tylko na zwierzętach. Stymulacja elektryczna mózgów zwierząt - koniec XIX Hitzing i Fritsch, Komisurotomia - operacje u pacjentów cierpiących na padaczkę: mapy Penfielda z lat 50. Aktualnie- rozwój nieinwazyjnych technik badania mózgu: EEG (Hans Berger, 1929) i magnetoencefalografia Arteriografia (po wstrzyknięciu kontrastu wykonuje się zdjęcia rentgenowskie, obrazuje tętnice) Tomografia rentgenowska Scyntygrafia Pozytronowa tomografia emisyjna
Półkule (synchronizacja): Lewa-logiczna czytanie, liczenie, werbalizowanie myśli Prawa – artystyczna słuchanie muzyki, wizualizacje, tworzenie rymów
Potrójna istota pamięci: Rejestrowanie-zapamiętywanie informacji Przechowywanie i przetwarzanie informacji Odtwarzanie informacji
ETAP 2: Przetwarzanie i przechowywanie informacji zależy od właściwego ich zarejestrowania, czyli etapu 1 oraz od: 2.1. Liczby i porcji powtórek
Odtwarzanie informacji ETAP III: Odtwarzanie informacji zależy od: ETAPU I ETAPU II