„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

Wykład Opis ruchu planet
Dynamika.
O obrotach ciał niebieskich
Podstawowy postulat szczególnej teorii względności Einsteina to:
Efekty relatywistyczne
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Cele lekcji: Poznanie założeń heliocentrycznej teorii Kopernika.
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
RUCH I JEGO WZGLĘDNOŚĆ – zakres rozszerzony
?.
Odkrywanie i podbój kosmosu
Prezentacja Multimedialna
Teoria heliocentryczna
Ruch planet Kopernik-Kepler-Newton
Autor: Justyna Radomska kl. Ib OSM II st.
„Izaak Newton i prawo powszechnej grawitacji”
Mikołaj Kopernik
KOSMOS WEJŚCIE.
Ziemia we Wszechświecie
Słońce i planety Układu Słonecznego
Życie w kosmosie Życie w kosmosie.
Oddziaływania w przyrodzie
Rodzaje ciał niebieskich.
PRZYGOTOWAŁA PROJEKT:
Układ Słoneczny.
Układ Słoneczny Autor: Feliks Markusheuski.
Astronomia Monika Wojdyr kl.1LA.
Weißt du eigentlich, mit welcher Geschwindigkeit du reist?
Czarna dziura Patryk Olszak.
Narzędzia do obserwacji kosmosu
Prawa Keplera Wyk. Agata Niezgoda
Dynamika układu punktów materialnych
Mikołaj Kopernik i Układ Słoneczny.
Temat: Ruch krzywoliniowy
Siły, zasady dynamiki Newtona
PRAWA KEPLERA Urszula Kondraciuk, Grzegorz Witkowski
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Ruch w polu centralnym Siły centralne – siłę nazywamy centralną, gdy wszystkie kierunki Jej działania przecinają się w jednym punkcie – centrum siły a)
KOSMOS.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
341. Prędkość Ziemi w ruchu wokół Słońca wynosi ok. vo=30km/s
PIERWSZA I DRUGA PRĘDKOŚĆ KOSMICZNA Urszula Kondraciuk, Grzegorz Witkowski
Egzaminy zawodowe, maturalne i gimnazjalne 2014 r.
Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię, polskie go wydało plemię.
MECHANIKA NIEBA WYKŁAD r. E r Zagadnienie dwóch ciał I prawo Keplera Potencjał efektywny Potencjał efektywny w łatwy sposób tłumaczy kształty.
Ciążenie powszechne (grawitacja)
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Reinhard Kulessa1 Wykład Ruch rakiety 5 Ruch obrotowy 5.1 Zachowanie momentu pędu dla ruchu obrotowego punktu materialnego Wyznaczanie środka.
FIZYKA KLASA I F i Z Y k A.
Kosmos.
Mikołaj Kopernik Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię.
Uzupełnij luki podanymi wyrażeniami: Praca w grupach – polecenie: Każda grupa otrzymuje rysunek człowieka umieszczonego w poruszającej się windzie. Człowiek.
Autorzy -Piotr Jałocha -Wojciech Bzowy -Bartłomiej Koczorowski.
Číslo přílohy: VY_32_INOVACE_20_Sprawdź siebie Autor: Mgr.Beata Tomanek Předmět: Vlastivěda Třída: 5.třída Šablona projektu: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Budowa atomu Poglądy na budowę atomu. Model Bohra. Postulaty Bohra
W nocy na niebie widać księżyc i gwiazdy.
Temat: Charakterystyka Planet Układu Słonecznego Akademia Górniczo-Hunicza im. Stanisława Staszica w Krakowie AGH Uniwersity of Science and Technology.
mgr Eugeniusz Janeczek
ODKRYWAMY WSZECHŚWIAT
5. Środek masy, Zderzenia 5.1. Środek masy
3. Siła i ruch 3.1. Pierwsza zasada dynamiki Newtona
Co widać na niebie?.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
I Liceum Ogólnokształcące im. M
Mikołaj Kopernik
Mikołaj Kopernik (ur. 19 lutego 1473, zm
Ruch w polu centralnym Siły centralne – siłę nazywamy centralną, gdy wszystkie kierunki Jej działania przecinają się w jednym punkcie – centrum siły a)
Zapis prezentacji:

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 „często podróżuję i cały czas uczę się czegoś nowego” Konrad Rudnicki Autor wielu wydawnictw w tym podręcznika do astronomii, z którego według szacunkowych wyliczeń uczyło się około półtora miliona osób. Okładka piątego wydania podręcznika do astronomii dla klasy XI (maturalnej) liceów ogólnokształcących. Książkę napisał Konrad Rudnicki, a wydały Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych w roku Okładka piętnastego wydania podręcznika do astronomii dla klasy IV (maturalnej) liceum ogólnokształcącego, technikum i liceum zawodowego. Książkę napisał Konrad Rudnicki, a wydały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne w roku 1988

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Jan Zamojski powiedział: "Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie". Ci, co nie chcieli lub nie mogli uczyć się astronomii twierdzą błędnie, że: Kosmos jest u góry i wystrzelono rakietę w kosmos, Ziemia jest okrągła, Istnieje trzecia kwadra Księżyca, Ziemia obraca się wokół Słońca. Podręcznik astronomii profesora Konrada Rudnickiego precyzyjnie, jednoznacznie, formalnie i przyjaźnie dla ucznia przedstawia pojęcia astronomii i jej historię. Wszyscy uczniowie Mieczysława Borkowskiego z XXIX Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, w latach 1975 – 1982 szczęśliwie zdawali egzamin maturalny z astronomii podnosząc własną średnią ocenę na świadectwie dojrzałości. Oni nie powtórzą powyżej cytowanych bzdurnych upowszechnianych w mediach określeń. W nauczaniu astronomii korzystaliśmy z obowiązującego podręcznika astronomii Konrada Rudnickiego.

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 „Kto nie odróżnia teorii od rzeczywistości ten nie odróżnia rusztowania od budynku”. Johann Wolfgang von Goethe

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 „Teologia mistyczna to dziedzina, która mnie niezmiernie pasjonuje, a która mówiąc najprościej sprowadza się do poznania i określenia metod, dzięki którym człowiek może rozwinąć się w kierunku duchowym i samemu zbliżyć się do Boga” Kapłan mariawicki Maria Paweł Rudnicki

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji wg. podręcznika Konrada Rudnickiego Krzywe stożkowe Pierwsze uogólnione prawo Keplera. Z praw mechaniki wynika, że orbity ciał krążących wokół Słońca mogą być nie tylko elipsami, ale również innymi krzywymi stożkowymi (parabolami, hiperbolami), w których ognisku znajduje się Słońce.

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji wg. podręcznika Konrada Rudnickiego Drugie prawo Keplera o stałej prędkości polowej stosuje się do wszystkich typów orbit, gdyż jest ono szczególnym przypadkiem znanego z fizyki prawa zachowania momentu pędu.

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji wg. podręcznika Konrada Rudnickiego Uogólnione trzecie prawo Keplera. Prawo to jest stosowalne do jakichkolwiek dwu obiegających się wzajemnie ciał, jeśli przez M i m oznaczyć odpowiednie ich masy.

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji wg. podręcznika Konrada Rudnickiego Prawa Keplera a kosmonautyka Pewne aspekty praw Keplera i ich związki z prawami grawitacji stają się lepiej zrozumiałe na przykładzie tak zwanych bezsilnikowych lotów kosmicznych, to znaczy takich, w których pojazd kosmiczny otrzymuje pewien impuls początkowy, następnie jednak porusza się w polu grawitacyjnym wyłącznie pod wpływem bezwładności.

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji wg. podręcznika Konrada Rudnickiego Pociski nie poruszają się po łukach elips (b i c), lecz po tzw. krzywych balistycznych. Aby pojazd kosmiczny mógł nie spaść z powrotem na Ziemię, lecz krążyć koło niej, potrzebna jest prędkość początkowa nie mniejsza niż odpowiadająca kołowej orbicie d. Nosi ona nazwę pierwszej prędkości kosmicznej. Jak wiemy z kursu fizyki, jest to prędkość 7,9 km/s Aby pojazd kosmiczny mógł całkowicie oderwać się od Ziemi, potrzebna jest prędkość początkowa nie mniejsza niż odpowiadająca orbicie parabolicznej f. Nosi ona nazwę drugiej prędkości kosmicznej. Jest nią 11,2 km/s.

„Astronomia w szkole na podstawie podręcznika prof. Konrada Rudnickiego” Referuje Remigiusz Jabłoński Przygotował Mieczysław Borkowski Konferencja – Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji – 8 listopada 2014 Astronomia i Badania Kosmiczne w Edukacji wg. podręcznika Konrada Rudnickiego W dziejach ewolucji poglądów na budowę Wszechświata wybitną rolę odegrał gorący zwolennik teorii Kopernika Giordano Bruno (1548—1600), który głosił pogląd, że gwiazdy są odległymi ciałami tego typu co Słońce, mającymi własne zamieszkałe układy planetarne.