„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Prezentacje multimedialne
Człowiek – najlepsza inwestycja
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
MÓJ MAŁY ŚWIAT aUTOR AUTOR: EWA BOROWSKA SOKÓŁKA, 20 LIPIEC 2010 R.
JAK ZDAĆ EGZAMIN??.
-Microsoft PowerPoint -Microsoft Word -Microsoft Excel
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
Jak pisać pracę dyplomową?
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Strona formalna tekstu
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Tytuł pracy inżynierskiej PL Tytuł pracy inżynierskiej ENG
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
logopedyczny-prezentacja
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Poznajemy edytor tekstu Microsoft Word
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Czytanie ze zrozumieniem
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
Etapy rozwoju mowy dziecka
Tworzenie prezentacji
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„Ortograffiti w mojej szkole”
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Formy pracy z książką (lekturą)
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Język i styl Leszek J Chmielewski
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
OD ZABAWY DO KLASOWEJ OFICYNY WYDAWNICZEJ.  POZNANIE CIEKAWYCH SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORTOGRAFII ICH UPOWSZECHNIANIE  ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO.
Najważniejsze! Zawartość strony Łukasz Stochniał.
Metody sprawnego uczenia się.
Przygotowanie dobrej prezentacji
NOTATKI CO I JAK ?.
Najczęściej popełniane błędy formalne w pracy dyplomowej
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Wychowawcy: mgr Agnieszka Grześkowiak, mgr Honorata Dreczkowska
Zasady bezpieczeństwa w Internecie
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych Autor: Switek Marian.
Techniki efektywnego uczenia się
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Dariusz Nikiel. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia akapitu, a nie na końcu każdej linijki tekstu lub zdania. Klawisza ENTER używamy w celu zakończenia.
Charakterystyka metody Glenna Domana
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
NAUKA CZYTANIA METODĄ GLENNA DOMANA
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Kryteria oceny prezentacji
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Rozwój mowy dziecka.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Nauka czytania. Metoda Glenna Domana.
Zapis prezentacji:

„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman

Glenn Doman – amerykański fizykoterapeuta, napisał 6 książek tworzących serię „Cicha rewolucja”, ukończył Uniwersytet w Pensylwanii. Założenia badawcze G. Domana: Podłożem wszelkich zaburzeń u dzieci są uszkodzenia w mózgu; Należy dostarczyć dziecku wzrokowych, słuchowych i dotykowych informacji ze zwiększoną częstotliwością, intensywnością i czasem trwania, uznając uporządkowany sposób rozwoju mózgu.

Podstawowe pojęcia: Bit inteligencji – pojedyncza cząstka informacji. Powstaje, gdy używamy bardzo dokładnego rysunku, ilustracji czy doskonałej jakości fotografii. precyzyjny, Obraz oddzielony, jednoznaczny, nowy, duży, wyraźny.

Czytanie – dzieci mogą czytać słowa, gdy mają rok Czytanie – dzieci mogą czytać słowa, gdy mają rok. Zdania, gdy mają 2 lata i całe książki, gdy mają 3 lata i uwielbiają to. (Doman, 1992 r.) Czytanie jest jedną z najważniejszych funkcji ludzkiego mózgu – ze wszystkich stworzeń tylko ludzie umieją czytać. Jest to jedna z najważniejszych funkcji w życiu, ponieważ cała nauka opiera się na umiejętności czytania.

Zabawa w czytanie Globalna metoda nauki czytania odpowiednio wybranych wyrazów. Nauka czytania stanowi jeden z elementów zabawy; Realizowana jest w domu przy pomocy rodziców; Naukę można rozpocząć już z niemowlakiem.

„Zabawa w czytanie” to wykorzystanie globalnej nauki czytania odpowiednio dobranych wyrazów,. Sesje powinny być krótkie, im dziecko starsze tym czas każdorazowej sesji może ulec wydłużeniu, nie powinny jednak przekraczać kilku sekund, by nie stwarzać wrażenia monotonii, a liczba jednorazowej prezentacji nie może przekroczyć dwudziestu powtórzeń. W ciągu dnia sesje mogą być wplecione w różne zabawy. Pomoce muszą być już wcześniej przygotowane, są to białe kartoniki, których wielkość jest ściśle określona: 10 cm x 60 cm, a wysokość napisanych liter danego słowa 8 cm; kształt liter powinien przypominać czcionkę drukarską. Wyrazy należy pisać dużymi czerwonymi literami, stopniowo litery są zamieniane na czarne, a ich rozmiar powoli się zmniejsza wraz z czasem trwania zabawy.

Karta migawka – pasek papieru, na którym zapisane są wyrazy.

„Genialny maluch”

Etapy nauki czytania wg DOMANÓW: I etap- pojedyncze słowa II etap- wyrażenie dwuwyrazowe – rzeczownik + czasownik / przymiotnik + rzeczownik III etap- proste zdania – rzeczownik + czasownik + rzeczownik IV etap- zdania rozbudowane - przym. + rzecz. + czas. + rzecz. V etap- książeczki – interesujące, ciekawe, wykonane wspólnie przez dziecko i dorosłego

I ETAP Pierwsze trzy zestawy wyrazów powtarzamy przez tydzień; Wyrazy dotyczące rodziny, części ciała zabawek; W następnym tygodniu wymieniamy jedno stare słowo z każdego zestawu i wkładamy nowe lub odkładamy jedną kategorię składającą się z 5 słów i dajemy nową kategorię zawierającą 5 słów; Każdego następnego dnia odkładamy jedną starą kategorię, co daje 140 słów/miesiąc.

Dzienny program: Całodzienny materiał: 5 zestawów; Jedna sesja: 1 zestaw (5 słów); Częstotliwość: 3xdziennie każdy zestaw; Czas trwania: 5 sekund; Nowe słowa: 5 dziennie; Okres użytkowania każdego słowa: 3xdziennie przez 5 dni = 15; Zasada: zawsze kończ zanim dziecko chce skończyć.

II ETAP Dwa pojedyncze wyrazy łączymy w znaczącą parę; Grupę słów prostych do czytania stanowią podstawowe kolory, czynności przeciwieństwa rzeczownik + czasownik mama śpi przymiotnik + rzeczownik wesoła mama

III ETAP Trzy pojedyncze wyrazy łączymy w krótkie znaczące zdanie (wyrażenie). rzeczownik + czasownik + rzeczownik Mama pije mleko.

IV ETAP Kilka pojedynczych wyrazów, które dziecko wcześniej poznało, łączymy w znaczące zdania; Treść zdania powinna być humorystyczna, absurdalna; przymiotnik + rzeczownik + czasownik + rzeczownik Wesoły pajac pije mleko.

V ETAP Czytamy książki, które zostały wspólnie wykonane przez dorosłego i dziecko; Są krótkie, atrakcyjne i interesujące dla dziecka; Książka powinna zawierać: Pokrewne słowa, pary słów lub zdania; Wykonane przez dziecko ilustracje, które pasują do tekstu i są umieszczone na osobnych stronach.

ZAPAMIĘTAJ: Zabawa powinna być krótsza, niż dziecięca ochota na nią; Należy chwalić dziecko za każdy przejaw zainteresowania czytaniem; Dorosły powinien bawić się tak samo dobrze jak dziecko.

Program dla niemowlęcia nazwany jest przez autora etapem zerowym, dotyczy on stymulacji wzrokowej dziecka, poprzedza on okres „właściwej nauki czytania”. Zaczynamy uczyć małe dziecko czytać słowa od jego imienia, imion najbliższej rodziny, słów „o sobie”, i swoim ciele. Alfabetu uczymy dziecko wtedy, gdy będzie już dobrze czytało, zrozumie wtedy, dlaczego konieczne było wynalezienie alfabetu i po co nam litery. Autor tej koncepcji uważa, że czytanie na głos spowolnia tempo czytania, dziecko czytać głośno może wtedy, gdy samo tego chce, jeśli nie chce powinno czytać po cichu.

Zadanie Wykonaj książeczkę wykorzystując metodę Domana

Dziękuję za uwagę