Projekt biologiczno-chemiczny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

ZJAWISKO FIZYCZNE A REAKCJA CHEMICZNA
Budowa atomu aktywność chemiczna metali
Czy kwasy reagują z solami?
Sucha destylacja węgla i jego produkty
Napięcie powierzchniowe
  OK konspekt z chemii.
H2OBŁĘDNI w laboratorium chemicznym UAM
Gimnazjum im. Królowej Jadwigi w Działdowie
Sprawozdanie z doświadczenia
WYODRĘBNIANIE DNA KIWI I BANANA
Właściwości i budowa cieczy
Rodzaje pożarów i właściwe dla nich środki gaśnicze
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Doświadczenia chemiczne
„ POCZUJ CHEMIĘ DO CHEMII ”
Doświadczenie: Wpływ kreta , sody oczyszczonej , octu , wody i soli kuchennej na proces utleniania żelaza Żelazo jest bardzo rozpowszechnionym pierwiastkiem.
BIOLOGIA JAKO NAUKA EKSPERYMENTALNA
Nauka przez obserwacje
Sztuczki chemiczne Projekt realizowany w Zespole Szkół – Szkoła P{odstawowa i Gimnazjum im. Ziemi Kujawskiej pod opieką mgr inż. Lidii Tuszyńskiej i Centrum.
Sonia Rucińska i Victoria Peplińska
,,JAK WYKORZYSTAĆ PASJE BADACZA’’
Lód Właściwości i niecodzienne użycie.
Wycieczka w chemię żywności
Biologia jako nauka eksperymentalna
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
OTRZYMYWANIE CUKRU Z BURAKA CUKROWEGO
Jak pietruszka pije wodę?
Jak oddychamy?.
ODDYCHANIE FERMENTACJA ALKOHOLOWA ODDYCHANIE TLENOWE FERMENTACJA
Woda i roztwory wodne.
Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
„Zaczarowany Świat Chemii”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Budowa chemiczna kości
Repetytorium z chemii.
Jasielska Liga Naukowa z LOTOSEM
Doświadczalny Konkurs Fizyczny I Chemiczny 2014
Ciekawe doświadczenia chemiczne.
Tlen, wodór i tlenek węgla (IV)- otrzymywanie i badanie właściwości
Na zajęciach z matematyki umiejętnie rozwijamy swoje zdolności logicznego myślenia, argumentacji, jak również ćwiczymy sprawność stosowania poznanych.
Doświadczenie z atramentem
BARTEK KOSIŃSKI klasa III E
Cukier - wróg czy przyjaciel?
Agnieszka Sączek kl.II b Edyta Długopolska kl.II b
Chemia to premia Od Boga dla człowieka Klucz do świata By można było
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kółko biologiczne Izolacja DNA z cebuli.
CHEMIA OD KUCHNI.
Alkohole.
Zespół badawczy : Judyta Izabela Stepaniuk i Elżbieta Dzienis Zdjęcia : p. Ewa Karpacz, J. I. Stepaniuk i E. Dzienis P REZENTACJĘ OPRACOWAŁA J. I. S TEPANIUK.
Wykonawcy projektu: N. Oniszczuk, E. Pszczółka, Ł. Żukowski nauczyciel nadzorujący: mgr Ewa Karpacz.
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
ZAKWAS I CHLEB Emilia Cieślak. ZAKWAS Pierwszy dzień  5 łyżek mąki żytniej i 5 łyżek letniej wody wymieszać w litrowym słoiku i odstawić w ciepłe miejsce.
Parowanie Kinga Buczkowska Karolina Bełdowska kl. III B nauczyciel nadzorujący: Ewa Karpacz.
Czy substancje można mieszać?
Dlaczego bez tlenu nie byłoby życia na Ziemi?
Czy substancje można przetwarzać?
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Ciekawe doświadczenia chemiczne. Cel projektu Zainteresowanie chemią jako przedmiotem.
SKŁADNIKI ŻYWNOSCI. Białka Białka pełnią funkcje budulcowe (służą do budowy tkanek)
BADANIE POWSTAWANIA GAZU W TRAKCIE FOTOSYNTEZY
Poranek małego chemika w Przedszkolu Nr 10 w Koszalinie
Projekt Gimnazjalny – ,,Chemia bawi i uczy”
SMOG Klaudia Stachniuk 1b G.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Projekt biologiczno-chemiczny Dlaczego poznanie otaczającego nas świata poprzez eksperyment to takie łatwe zadanie?

Spis treści Osmoza w kuchni Oddychanie beztlenowe drożdży Spalona kość ,,Ognioodporna'' chusteczka Lampa LAVA Czy cukier może się palić? Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości Niegasnąca świeczka Wulkan Niewidzialne pismo

Doświadczenia biologiczne

Osmoza w kuchni 1. Problem badawczy: Co dzieje się z rośliną, jeśli dodamy do niej soli? 2. Hipoteza: Roślina zacznie wydzielać wodę. 3. Przygotowanie potrzebnych materiałów: marchewka sól nóż Talerzyk 4. Wykonanie doświadczenia: Wydrążyć marchewkę, dosypać do środka szczyptę soli i zostawić na 3 godziny. 5. Obserwacje: Po ok. 45 min. zaczyna pojawiać się trochę wody. Po 3 godzinach jest jej jeszcze więcej. Warzywo straciło wodę, stało się pomarszczone i miękkie. 6. Wnioski: zaszedł proces osmozy. Marchewka, żeby rozcieńczyć roztwór, musiała oddać wodę, którą miała w swoich komórkach. 7. Hipoteza potwierdzona

Oddychanie beztlenowe drożdży 1. Problem badawczy: W jaki sposób oddychają drożdże? 2. Hipoteza: beztlenowo-nie potrzebują tlenu, żeby wytworzyć sobie energię w procesie oddychania (fermentacji alkoholowej) 3. Przygotowanie potrzebnych materiałów: drożdże ciepła woda cukier garnuszek łyżka 4. Wykonanie doświadczenia: do garnuszka włożyć: pół kostki drożdży, łyżkę cukru i wlać jedną czwartą objętości garnuszka ciepłej wody. Dokładnie wymieszać ze sobą składniki. Odstawić na ok. 30 minut. 5. Obserwacje: Po 30 min. na powierzchni cieczy pojawiają się bąbelki jakiegoś gazu i jest ich w miaję uplywu czasu coraz więcej. 6. Wnioski: Drożdże wytworzyły sobie pokarm, a efektem ubocznym był gaz (dwutlenek węgla) i alkohol etylowy, którego nie było tu widać. Dowodzi to, że drożdże mogą wytworzyć sobie energię, bez udziału tlenu. 7. Hipoteza potwierdzona

Spalona kość 1. Problem badawczy: W jaki sposób kość traci elastyczność? 2. Hipoteza: Kiedy straci związki organiczne (białka, tłuszcze,cukry, kwasy nukleinowe) 3. Przygotowanie potrzebnych materiałów: 2 kości (z kurczaka lub inne) palnik gazowy szczypce do trzymania kości 4. Wykonanie doświadczenia: Chwycić jedną z kości szczypcami i ogrzewać ją nad palnikiem, aż się zapali. Odłożyć kość, żeby wystygła, a potem delikatnie nacisnąc na nią palcem. 5. Obserwacje: Po naciśnięciu palcem na kość, ta z łatwością pęka. Jest łamliwa, kruchai nieco sztywna. 6. Wnioski: Kość straciła związki organiczne, nadające jej elastyczność i giętkość. 7. Hipoteza potwierdzona

Doświadczenia chemiczne

,,Ognioodporna'' chusteczka Co można zrobić, żeby papierowa chusteczka była ognioodporna? 1. Potrzebne: moneta chuteczka łuczywko zapałki 2. Obserwacje Kiedy zbiżamy palące się łuczywko do monety zawiniętej w chusteczkę, papierowy materiał nie pali się 3. Wnioski Moneta przewodzi ciepło, bo jest wykonana z metalu, dzięki czemu chusteczka, w którą jest zawinięta nie zapala się.

Lampa LAVA Jak oddziałują na siebie woda, olej i musująca tabletka? 1. Potrzebne: olej woda barwnik spożywczy lub kolorowy nabój do pióra musująca tabletka plastikowa butelka 2. Obserwacje Dodana do wody z barwnikiem i olejem tabletka musująca zaczyna się rozpuszczać, a bąbelki wydzielającego się gazu unoszą się ku górze. 3. Wnioski Musująca tabletka nie rozpuszcza się w oleju, lecz w wodzie

Czy cukier może się palić? 1. Potrzebne: cukier soda oczyszczona palące się łuczywko 2. Obserwacje Sam cukier się nie pali. Kiedy dosypiemy do niego sody, zapłonie niebieskawym płomykiem. 3. Wnioski Soda umożliwia spalenie się cukru-jest katalizatorem reakcji. Katalizator to taka substancja chemiczna, która dodana do układu obniża energię aktywacji reakcji chemicznej, czego efektem jest wzrost szybkości reakcji chemicznej.

Otrzymywanie tlenu i badanie jego właściwości 1. Potrzebne: ziemniak woda utleniona słoik nóż płaski, mały talerzyk żażące się łuczywko 2. Obserwacje Kiedy zbliżymy żażące się łuczywko do bąbelków gazu, powstałego w tej reakcji, zapali się ono na nowo 3. Wnioski Gaz, który powstał w słoiku w wyniku połączenia się wody utlenionej i ziemniaka to tlen

Niegasnąca świeczka W jaki sposób świeczka znowu się zapala się na nowo? 1. Potrzebne: świeczka magnez (Mg) sznurek korek od napoju 2. Obserwacje Kiedy zdmuchnięto świeczkę, ona zapaliła się na nowo 3. Wnioski Magnez jest palny. Kiedy zgaszono świeczkę, żar podpalił magnez i świeczka zapaliła się na nowo.

Wulkan W jaki sposób oddziałuja na siebie soda i ocet? 1. Potrzebne: soda oczyszczona ocet płyn do naczyń szklanka podstawka 2. Obserwacje Jeśli do sody i płynu do naczyń dodamy ocet, powstanie piana. 3. Wnioski Zachodzi reakcja w wyniku połączenia sody i octu. Te dwie substancje oddziałowują na siebie, a przez to powstaje piana, która wylewając się ze szklanki przypomina wybuchający wulkan.

Niewidzialne pismo Co dzieje się ocetem po podgrzaniu? 1. Potrzebne: kartka papieru cienko zaostrzony patyk ocet świeca 2. Obserwacje Po umieszczeniu kartki papieru zapisanej octem nad płomień świecy, pojawia się ciemnobrązowy napis 3. Wnioski Ocet po ogrzaniu zmienia swoją barwę.

Doświadczenia wykonały: Natalia Węglarczyk Ewa Liro Kinga Chmielarczyk Zdjęcia: Natalia Węglarczyk Opisy doświadczeń: Ewa Liro użyczyła swojej kuchni jako chemicznego laboratorum-serdeczne podziękowania!

Kinga Chmielarczyk Ewa Liro Natalia Węglarczyk Kl. IIa Dziękujemy za uwagę! Kinga Chmielarczyk Ewa Liro Natalia Węglarczyk Kl. IIa