Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
metody otrzymywania soli
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Sodu, potasu, magnezu, wapnia, glinu, żelaza i miedzi.
Sole Np.: siarczany (VI) , chlorki , siarczki, azotany (V), węglany, fosforany (V), siarczany (IV).
SOLE to związki chemiczne o wzorze ogólnym: MR
BUDOWA, PODZIAŁ I OTRZYMYWANIE KWASÓW
Chemia w życiu codziennym
Autor: Piotr Lec II a Strącanie osadów↓.
Kwasy nieorganiczne Opracowanie: Bożena S..
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Wodorotlenki i kwasy.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
I ICH ZASToSOWANIA WYK. NATALIA HOANG KL. 3B
Temat: Reakcje strąceniowe
Budowa, otrzymywanie Zastosowanie, właściwości
BUDOWA, OTRZYMYWANIE, WŁAŚCIWOŚCI I ZASTOSOWANIE
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Temat: Utrwalenie wiadomości o kwasach.
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Hydroliza Hydrolizie ulegają sole:
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Metody otrzymywania soli
KWASY NIEORGANICZNE POZIOM PONADPODSTAWOWY Opracowanie
Reakcje w roztworach wodnych – indykatory kwasowo-zasadowe, Reakcje zobojętniania, Reakcje strącania osadów soli.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Węglany to sole, związki chemiczne kwasu węglowego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Sole w Medycynie.
Sole cz. 1– budowa, otrzymywanie i zastosowanie
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego  Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z chemii CZŁOWIEK.
Zastosowanie soli.
Berylowce - Ogólna charakterystyka berylowców Właściwości berylowców
Węglan wapnia CaCO 3. Otrzymywanie Reakcja metalu i kwasu węglowego. Ca + H 2 CO 3  CaCO 3 + H 2 Reakcja wodorotlenku wapnia i kwasu węglowego. Ca(OH)
Siarczan glinowy (tzw. ałun) wykorzystywany jest w rolnictwie, kosmetyce, jako środek garbujący skóry… Obliczyć skład procentowy (wagowo) wszystkich pierwiastków.
Właściwości wybranych soli i ich zastosowanie
W WYNIKU REAKCJI KWASU Z ZASADĄ POWSTAJE OBOJĘTNA CZĄSTECZKA WODY.
Wodorotlenki i zasady -budowa i nazewnictwo,
 Sole –związki chemiczne wywodzące się od kwasów, których roztwory wodne zawierają kationy metali i aniony reszty kwasowej. Sole są ciałami stałymi.
Węglowce – cyna i ołów Cyna i jej właściwości oraz związki
Chrom i jego związki Występowanie chromu i jego otrzymywanie,
Fenole Budowa fenoli Homologi fenolu Nazewnictwo fenoli Właściwości chemiczne i fizyczne Zastosowanie.
Magnez i jego związki Właściwości fizyczne magnezu
Zestawienie wiadomości o solach - podział soli - otrzymywanie soli - wybrane właściwości soli.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zasadowe wodorki metali Obojętne związki wodoru z niemetalami
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Metody otrzymywania soli
POWTÓRZENIE CHEMIA.
HALIT  Pot. Sól kamienna (kuchenna)  Chlorek sodu NaCl Otrzymywanie chlorku sodu NaOH + HCl NaCl + H ₂ O  Sól kamienna w kuchni wykorzystywana jest.
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

METODY OTRZYMYWANIA SOLI III etap edukacyjny CHEMIA METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE

METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE WODOROTLENEK METALU + KWAS --> SÓL + WODA Jest to reakcja zobojętniania (w wyniku reakcji kwasu z zasadą powstaje obojętna cząsteczka wody). PRZYKŁADY: H2SO4 + 2 NaOH --> Na2SO4 + 2 H2O NaOH + HCl --> NaCl + H2O

CaO + H2CO3 --> CaCO3 (osad) + H2O Na2O + 2 HCl --> 2 NaCl + H2O METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE TLENEK METALU + KWAS --> SÓL + WODA PRZYKŁADY: CaO + H2CO3 --> CaCO3 (osad) + H2O Na2O + 2 HCl --> 2 NaCl + H2O

METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE METAL + KWAS --> SÓL + H2 (cząsteczka wodoru w stanie gazowym) By metal wyparł wodór z kwasu musi być od niego aktywniejszy, tzn. znajdować się powyżej wodoru w szeregu aktywności metali. Metale, które wypierają wodór z kwasów to: K, Na, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Ni, Sn, Pb. PRZYKŁADY: Ca + H2CO3 --> CaCO3 (osad) + H2 (gaz) 2 Na + 2 HCl --> 2 NaCl + H2 (gaz)

SO3 + Ca(OH)2 --> CaSO4 + H2O CO2 + 2 NaOH --> Na2CO3 + H2O METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE TLENEK NIEMETALU (bezwodnik kwasowy) + WODOROTLENEK METALU --> SÓL TLENOWA + WODA PRZYKŁADY: SO3 + Ca(OH)2 --> CaSO4 + H2O CO2 + 2 NaOH --> Na2CO3 + H2O

Zastosowanie soli otrzymanych w przykładowych reakcjach METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE Zastosowanie soli otrzymanych w przykładowych reakcjach Na2SO4 - jest używana do otrzymywania ścieru drzewnego (do produkcji papieru), a także przy produkcji szkła, barwników i detergentów. NaCl - sól kuchenna - używana w przemyśle spożywczym, szklarskim i garbarstwie. Jest wykorzystywana do roztapiania śniegu i lodu.

Zastosowanie soli otrzymanych w przykładowych reakcjach METODY OTRZYMYWANIA SOLI I ICH WYKORZYSTANIE Zastosowanie soli otrzymanych w przykładowych reakcjach CaCO3 - jest używana w budownictwie (m.in. do otrzymywania wapna palonego), w przemyśle spożywczym jako utwardzacz (E170), w kosmetykach. Produkuje się z niej kredę szkolną. CaSO4 - jest używana w budownictwie (gips). Na2CO3 - jest używana przy produkcji szkła, papieru oraz jako środek zmiękczający wodę.

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.