Agile Manifesto Manifest Zwinnego Wytwarzania Oprogramowania Scrum
AGILE MANIFESTO – GŁÓWNE ZAŁOŻENIA 11-13 lutego 2001 Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia Działające oprogramowanie ponad obszerną dokumentację Współpraca z klientem ponad formalne ustalenia Reagowanie na zmiany ponad podążanie za planem
SCRUM – wersja Scrum Guide 2011 Iteracyjna i przyrostowa metodyka prowadzenia projektów Hirotaka Takeuchi i Ikujiro Nonakę The New Product Development Game, opublikowanym w Harvard Business Review w styczniu 1986 roku. Definicja Scruma w zastosowaniu do produkcji oprogramowania została sformalizowana przez Kena Schwabera w 1995 Scrum Guide 2011 – 18 stron PMIBOOK – 506 stron
SCRUM – role Właściciel produktu (Product Owner) – odpowiedzialny za wizję produktu, maksymalizację wartości wyników zespołu, zarządza Rejestrem Produktu Scrum Master – pilnuje przestrzegania zasad, chroni zespół przed niepożądanymi interakcjami zewnętrznymi, coachuje zespół, pomaga PO w zarządzaniu Rejestrem Produktu, usuwa blokady Zespół developerski (Development Team) – zespół profesjonalistów, którzy dostarczają produkt na koniec każdego Sprintu, samoorganizuje się (nie ma struktury formalnej)
SCRUM – zdarzenia Sprint – okres czasu, trwający 2-4 tygodnie, podczas którego wytwarzany jest Przyrost ukończonej i potencjalnie używalnej funkcjonalności, długość jest stała, rozpoczyna się po podsumowaniu poprzedniego Planowanie sprintu – cały Zespół Scrumowy planuje zakres oraz sposób, w jaki osiągnie cel sprintu (co i jak wykonamy) Codzienny scrum – poranne spotkanie, odbywające się na stojąco, trwające maksymalnie 15 minut, każdy z członków mówi co zrobił wczoraj, co zrobi dzisiaj i czy coś go blokuje
SCRUM – zdarzenia cd Przegląd sprintu – spotkanie na zakończenie sprintu, podczas którego dokonywana jest inspekcja Przyrostu, wraz z interesariuszami omawiane jest, co zostało wykonane podczas sprintu Retrospektywa sprintu – inspekcja działań zespołu podczas sprintu, propozycje usprawnień, omówienie mocnych i słabych stron
SCRUM – artefakty Rejestr produktu – lista wszystkiego, co może być potrzebne w produkcie oraz jedyne źródło wymaganych zmian, musi być dostępny, uporządkowany, pod opieką właściciela produktu Rejestr sprintu – zbiór elementów produktu wybranych do sprintu, rozszerzony o plan dostarczenia Przyrostu Wykres wypalania – wykres prezentujący linię planowaną zamykania zadań i linię rzeczywistego zamykania zadań, na jego podstawie widzimy, czy pracujemy zgodnie z planem Definicja ukończenia – każdy zespół i organizacja musi wypracować sobie jednolitą definicję ukończenia (czy funkcjonalność działająca u developera jest ukończona?)
Wykres wypalania
Tablica Scrumowa
Metodyki zwinne Programowanie Ekstremalne (XP Programming) Scrum Feature Driven Development Test-driven development Lean Software Development Dynamic Systems Development Method