Struktura i redagowanie tekstów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Formy pisarskie w PR biuletyny informacyjne biuletyny wewnętrzne (wymóg lokalności) biuletyny zewnętrzne (od lokalnie do globalnie) prestiżowe publikacje.
Advertisements

Prezentacje multimedialne
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Rady dla Słuchacza przygotowującego się do egzaminu maturalnego z języka polskiego.
Budowa i funkcje elektronicznego katalogu biblioteki szkolnej
Media Relations jako wiodący obszar działań PR
Gatunki dziennikarskie
Media relations jako wiodący obszar działań PR
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Jak pisać pracę dyplomową?
GRAMATYKA NA BARDZO DOBRY
Budowanie makiety publikacji
Dokumenty i prezentacje multimedialne
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Reklama prasowa.
Slajd tytułowy Czcionka Verdana
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Funkcje matematyczne Copyright © Rafał Trzop kl.IIc.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wskazówki dotyczące pisania tekstów
Studium Przypadku (case study)
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Kurs komputerowy - podstawy
Korzystanie z literatury
Present continuous tense
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
O sztuce rozmawiania z mediami
Podstawowe zasady dobrej i czytelnej prezentacji ZAPAMIĘTAJ
Najważniejsze! Zawartość strony Łukasz Stochniał.
Przygotowanie dobrej prezentacji
NOTATKI CO I JAK ?.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Jak przygotować poster naukowy
10. Wiedza o języku Studia Podyplomowe „Polski Język Migowy”
Przygotowanie składu Mariusz Dyduch.
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Tytuł pracy dyplomowej
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Części mowy Edyta Sawicka.
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
 Załącznik nr 2:Informacje dotyczące ogłoszenia zostały opracowane przez nauczyciela oraz wykorzystane ze strony: „Użytkowe formy wypowiedzi”:
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Jak przygotować poster naukowy
Temat: Co to jest zdanie?
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Prezentacje multimedialne
Tytuł pracy dyplomowej
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Tytuł podtytuł. Próba.
Wyniki projektu naukowego
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika
EGZAMIN GIMNAZJALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Struktura i redagowanie tekstów

Struktura informacji prostej i rozwiniętej Tytuł (nagłówek) ewentualnie nadtytuł (podtytuł) Lid Korpus i jego elementy, np.: śródtytuły wyimki Ilustracje Fotografie, rysunki, grafiki, wykresy

Typy tytułów Tytuły metaforyczne (poetyckie, symboliczne) Tytuły informacyjne Tytuły stylizowane (na gwarę, na archaizmy, slogany, gatunki wypowiedzi, odmiany językowe itp.) Tytuły apelujące Tytuły tajemnicze

Typy tytułów (względy składniowe) Jednowyrazowe Kilkuwyrazowe Równoważniki zdań Zdania pojedyncze Zdania złożone współrzędnie Zdania złożone podrzędnie Zdanie wykrzyknikowe, pytające

Typy lidów Streszczające Jednowątkowe (pojedyncze) Cytaty Przedstawiające sytuację Analityczne Z tzw. trzaskiem Hasłowe Pytające Prognozujące Opisowe (barwne, obrazowe) Anegdotyczne

Korpus Korpus - konieczne są (zwłaszcza w dłuższym tekście, tj. informacji rozwiniętej): - śródtytuły (ale, w miarę możliwości, dodajemy ramki) lub... - można stosować tzw. wybicia/lifty (wyimki z tekstu – zwłaszcza gdy brak śródtytułów – ale to raczej w prasie policyjnej niż w bieżących komunikatach) Podane wyżej elementy (tytuł, podtytuł, lid i śródtytuły decydują o tym, czy czytelnik pozostanie przy tekście. Do tego zdjęcie...) to tzw. punkty zaczepienia, oparcia – przystanki dla wzroku, bodźce dla umysłu, sygnały, czy warto tekstowi poświęcić czas. Innymi słowy - to skrót materiału, artykułu. Jeśli atrakcyjny, większa szansa na to, że całość zostanie przeczytana (wysłuchana, obejrzana).

Język informacji (KISS i 4 zasady Pulitzera): Zasada KISS (Keep it Short and Simple – krótko i prosto) Innymi słowy i nieco, za Josephem Pulitzerem, rozwijając: krótko – żeby przeczytali; jasno – żeby zrozumieli; obrazowo – żeby zapamiętali; dokładnie – żeby było zgodne z rzeczywistością, żeby nikt nie miał pretensji, żeby nie trzeba było prostować;

Język wypowiedzi prasowej (generalnie, nie tylko informacji) Żywo Obrazowo Zrozumiale ŻYWO (a więc czynności, działanie, ruch). Tekst ożywiają czasowniki osobowe w stronie czynnej, pełnoznaczeniowe, ograniczające wielosłowie: Rzucił (zamiast: wykonał rzut) Otworzył (zamiast: dokonał otwarcia) Pomógł (zamiast: udzielił pomocy) Unikamy strony biernej (piszmy: złapali go, a nie: został złapany).

OBRAZOWO (używamy wyrazów konkretnych, możliwie najbardziej szczegółowych, aby widzieć, czuć, smakować, przeżywać) Konkret to przeciwieństwo abstraktu: konkretne jest coś, co można sfotografować, zobaczyć, narysować; abstrakcyjne są pojęcia typu: miłość, wiara, wiedza (wiary nie zobaczymy, modlitwę - czyjąś - można). Szczegółowy to przeciwieństwo ogólnego: fiat 126p jest terminem bardziej szczegółowym niż fiat, a fiat niż auto; wyraz „gorzki” oznacza większe uszczegółowienie niż „niesmaczny”; „przyszedł” szczegółowiej nazywa nam czynność niż „przybył”; „błyskawicznie” jest bardziej szczegółowe niż „szybko”.

ZROZUMIALE: Unikamy sztuczności, urzędowości (np. policyjnych zwrotów typu „doprowadził do stanu bezbronności”) Używamy słów rodzimych (piszmy „przykładem”, a nie „egzemplifikacją”) Piszemy o konkretnych osobach i przedmiotach (patrz wyżej) Unikamy wielosłowia (zielona farba, a nie: farba w kolorze zielonym; strzelił, a nie oddał strzał – patrz wyżej: czasowniki pełno- i niepełnoznaczeniowe)

Krótkie zdania, krótkie akapity Używamy zdań krótkich, pojedynczych, unikamy wielokrotnie złożonych Wyniki badań nad rozumieniem tekstu uzmysławiają bowiem, że: Trudność rozumienia zdania rośnie wraz z jego długością i nasyceniem wyrazami rzadko używanymi w mowie potocznej i długimi. Łatwiej przyswajalne są teksty krótkie, podzielone na krótkie akapity, rozdzielone śródtytułami lub wytłuszczonymi początkami.