MAtematyka nie musi być nudna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CIEKAWOSTKI MATEMATYCZNE
Advertisements

Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
Co robić, żeby nic nie robić (i jak w tym pomaga matematyka finansowa)
AE – ĆW 3 Zmienna wartość pieniądza w czasie – metody dyskontowe.
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Anegdoty matematyczne
Oto interesujący pokaz piękna matematyki
Liczby pierwsze.
DZIAŁANIA NA LICZBACH NATURALNYCH
algorytm znajdowania największego wspólnego dzielnika (NWD)
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PROCENTY Powtórzenie wiadomości o procentach Opracował Jan Ruba.
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Reguły Bradis-Kryłowa
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura.
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
NIE TAKA MATMA STRASZNA
Iluzje matematyczne.
CZWOROKĄTY ZADANIA.
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
POTYCZKI MATEMATYCZNE 2009
Ciąg liczbowy Ciąg arytmetyczny Ciąg geometryczny
Matematyczny humor Naucz. Pani Barbara Lesiewicz SP
Wyrażenia algebraiczne
Gdzie co jest? Cz. II. Kubek stoi na lewo od talerzyka. Pod kubkiem stoi filiżanka, a pod talerzykiem szklanka. Dzbanek stoi pomiędzy filiżanką i szklanką.
Historia i zastosowanie.
Mnożenie i dzielnie liczb dziesiętnych
Pola figur.
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
„Matematyka w naszym życiu”
Ciekawe zależności pomiędzy wybranymi liczbami...
Potęgowanie liczb całkowitych Dalej opracowała: Edyta Kaczmarek
Jak obliczyć ułamek liczby ?
Opracowała Lidia Bissinger
Przykładowe pytania konkursowe
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Autorzy: Magda Jóźwik Adrianna Prokop
Ci3kaw0stk1 mat3matyczne Marta Pociecha.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Opracowanie – Joanna Grządka
Matematyka i system dwójkowy
POTĘGI I PIERWIASTKI.
Liczby Naturalne.
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
DZIEŃ WESOŁEJ MATEMATYKI. DOWCIPY EGZAMINACYJNE W trakcie egzaminu student zapytał, czy może otworzyć okno. Profesor powiedział: - Proszę otworzyć. Orłów.
Działania w systemie binarnym
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Kwadrat i sześcian Czy to tylko geometria?.
Ciekawostki matematyczne
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
POTĘGOWANIE.
Lokaty terminowe – jeden ze sposobów oszczędzania.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Paweł Narloch, Mieszko Skrzypek i Hubert szybowski
Zastosowanie układów równań do rozwiązywania zadań tekstowych
POTĘGI I PIERWIASTKI .
Gdzie co jest? Cz. II.
Gdzie co jest? Cz. II.
Gdzie co jest? Cz. II.
Zapis prezentacji:

MAtematyka nie musi być nudna

Wszystko można udowodnić

1 = 2 3 - 1 = 6 - 4 Obie strony równości mnożymy przez (-1) 1 – 3 = 4 – 6 Do obu stron równości dodajemy jednakowe liczby 1 – 3 + 9/4 = 4 – 6 + 9/4 Obie strony równości można zapisać jako kwadrat dwóch różnic (1 – 3/2)2 = (2 – 3/2)2 Obustronnie pierwiastkujemy 1 – 3/2 = 2 – 3/2 Dodajmy obustronnie 3/2. 1 = 2

Zaskoczony? Gdzie tkwi błąd?

3 - 1 = 6 - 4 Obie strony równości mnożymy przez (-1) 1 – 3 = 4 – 6 Do obu stron równości dodajemy jednakowe liczby 1 – 3 + 9/4 = 4 – 6 + 9/4 Obie strony równości można zapisać jako kwadrat dwóch różnic (1 – 3/2)2 = (2 – 3/2)2 Obustronnie pierwiastkujemy 1 – 3/2 = 2 – 3/2 Dodajmy obustronnie 3/2.

A to ciekawe…

1 x 1 = 1 11 x 11 = 121 111 x 111 = 12321 1111 x 1111 = 1234321 11111 x 11111 = 123454321 111111 x 111111 = 12345654321 1111111 x 1111111 = 1234567654321 11111111 x 11111111 = 123456787654321 111111111 x 111111111=12345678987654321

3 x 37 = 111, a 1 + 1 + 1 = 3 6 x 37 = 222, a 2 + 2 + 2 = 6 9 x 37 = 333, a 3 + 3 + 3 = 9 12 x 37 = 444, a 4 + 4 + 4 = 12 15 x 37 = 555, a 5 + 5 + 5 = 15 18 x 37 = 666, a 6 + 6 + 6 = 18 21 x 37 = 777, a 7 + 7 + 7 = 21 24 x 37 = 888, a 8 + 8 + 8 = 24 27 x 37 = 999, a 9 + 9 + 9 = 27 Magia liczby 37?

Jeszcze o liczbie 37  

Który odcinek jest dłuższy?

Odcinek pionowy wydaje się dłuższy, niż ten sam odcinek ustawiony w poziomie

Czy warto znać matematykę?

Najtańsza furmanka Pewien obywatel małego miasteczka znany był ze skąpstwa. Gdy miał sprawę w powiatowym mieście odległym o 25 kilometrów, polował na sąsiada, by prosić o podwiezienie. Pewnego razu kręcił się po rynku miasta szukając, kto by mógł go odwieźć za darmo do domu. Nikogo nie było, więc musiał wziąć płatną furmankę. Obszedł wszystkich dorożkarzy urządzając przetarg ofertowy. Ten chciał 250, ten 200, ów 150 złotych. Wszystkie te ceny wydały się skąpemu jegomościowi nie do przyjęcia. Dotarł wreszcie do stojącego kędyś na uboczu chłopa z nędznym wózkiem i nędzną szkapiną. Zapytany ile zechce za odwiezienie, chwilę popatrzył w ziemię, poskrobał się po głowie i wreszcie odparł:

- Za pierwszy kilometr grosz mi pan dasz, nie będzie chyba za wiele - Za pierwszy kilometr grosz mi pan dasz, nie będzie chyba za wiele. Za drugi to już dwa, bo droga ciężka, na trzecim idzie pod górę, to mi pan dasz 4 grosze, a tam koń będzie zmęczony, i góra jeszcze większa to dostanę znów dwa razy tyle groszy i dalej tak już do końca…

- Ot głupi chłop - pomyślał mieszczuch ledwie powstrzymując się od śmiechu - na grosze liczy. Zgodził się i z pośpiechem dosiadł wózka. Pojechali, ale gdy dojechali, okazało się iż skąpy mieszczuch musiał za tę jazdę oddać wszystko co miał i jeszcze sam został u niego parobkiem, gdyż owa furmanka kosztowała ni mniej, ni więcej tylko 335 554 zł i 31 gr Tyle bowiem wynosi suma 24 początkowych wyrazów ciągu geometrycznego 1, 2, 4, 8, 16,…

Co się stało z pozostałymi dwoma złotymi? W restauracji Trzech przyjaciół postanowiło uregulować w równych częściach koszt zjedzonej razem kolacji. Kelner obliczył rachunek na sumę 60 złotych, więc każdy z nich zapłacił 20 złotych. Przy oddawaniu pieniędzy do kasy kelner stwierdził, że koszt kolacji wynosił tylko 50 złotych. Kasjer zwrócił 10 złotych kelnerowi, który schował do kieszeni 4 złote i oddał tylko po 2 złote każdemu z trzech przyjaciół. W ten sposób każdy z nich zapłacił po 18 złotych i wobec tego całkowita suma, którą zapłacili, wynosiła 54 złote. A przecież kelner wziął sobie tylko 4 złote. Co się stało z pozostałymi dwoma złotymi?

Podobno Karol Gauss rozwiązał to zadanie w wieku 7 lat. Czy też jesteś geniuszem?

Znajdź sumę wszystkich liczb od 1 do 40.

1 2 3 4 5 … 20 40 39 38 37 36 … 21 ………………………………… 41 41 41 41 41 … 41 Największa i najmniejsza liczba ciągu dają w sumie 41. To samo otrzymamy dodając drugą z kolei liczbę ciągu do drugiej od dołu; ten sam też wynik uzyskamy dodając trzecią największą w ciągu do trzeciej najmniejszej i tak dalej. 20 x 41=820

Dziura budżetowa Matematyka znalazła przyczynę współczesnych problemów gospodarczych, dziury budżetowej, bezrobocia. Winny jest Bolesław Chrobry, gdyż gdyby w roku 1000 złożył w banku chociaż jeden grosz przy oprocentowaniu 4% rocznie i przy corocznym doliczaniu odsetek, w roku 2000 mielibyśmy w kasie państwa dodatkowe 1 071 500 000 000 000 zł, czyli ponad milion miliardów!!! złotych.

Uśmiechnij się !

Rozmawiają dwaj matematycy. - Dasz mi swój numer telefonu? - Pewnie. Jest bardzo łatwy. Trzecia cyfra jest trzykrotnością pierwszej. Czwarta i szósta są takie same. Druga jest większa o jeden od piątej. Suma sześciu cyfr to 23, a iloczyn to 2160. - W porządku, zapisałem. 256 343. - Zgadza się. Nie zapomnisz? - Skądże. To kwadrat 16 i sześcian 7.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!