Michał Sipek Piotr Kapciak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowanie przypadków użycia
Advertisements

Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Złożoność procesu konstrukcji oprogramowania wymusza podział na etapy.
Część 2 OiZPI Iteracyjny przyrostowy model cyklu życiowego Rational Unified Process™ w materiałach wykorzystano: K.Subieta: Budowa i integracja systemów.
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Role w zespole projektowym
Formalizacja i uwiarygodnianie Iteracyjny proces syntezy modeli
Wykład 1 Najlepsze praktyki
Wykład 8 Przepływ prac: Modelowanie biznesowe
Wykład 7 Przepływ prac: Zarządzanie projektem
Wykład 4 Dynamiczna struktura RUP
1 / 47 WARSZAWA 2005 Przemysław Siekierko Stanisław Andraszek Rational Unified Process.
Rational Unified Process www-306.ibm.com/software/rational/
UML Unified Modeling Language
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Co UML może zrobić dla Twojego projektu?
Tomasz Jabłoński Michał Ziach
Cykle życia oprogramowania
Projektowanie systemów informacyjnych
Projektowanie systemów informacyjnych
Diagram czynności (Activity Diagrams)
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Rational Unified Process
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Analiza i projektowanie Informacyjnych Systemów Zarządzania
Projektowanie - wprowadzenie
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie oprogramowania, zgodne z metodologią Unified Software Development Process (RUP). Włodzimierz.
Wykład 4 Analiza i projektowanie obiektowe
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
Projekt i implementacja aplikacji wspomagającej testowanie
Oskar Ośko Mateusz Skoczewski Michał Sułek
C.d. wstępu do tematyki RUP
Nadstruktura języka UML w wersji 2.2 Część V Wdrożenie (pakiet UML::Deployments)
Inżynieria Oprogramowania
Systemy zarządzania treścią Wykład 1
UML 2.x Robert Pająk.
Kontrola spójności modeli UML za pomocą modelu przestrzennego DOD
Model przestrzenny Diagramu Obiegu Dokumentów
Microsoft Solution Framework
Wykład 6 Przypadki użycia a proces
Programowanie obiektowe – język C++
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Programowanie obiektowe 2013/2014
Modelowanie obiektowe Diagramy czynności
Unified Modeling Language - Zunifikowany Język Modelowania
Wprowadzenie do UML dr hab. inż. Kazimierz Subieta profesor PJWSTK.
SYSTEMY EKSPERTOWE I SZTUCZNA INTELIGENCJA
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Model obiektowy bazy danych
Komputerowe wspomaganie projektowania
Waterfall model.
Wzorce oprogramowania
Metodologia CASE. Przyczyny użycia narzędzi CASE Główną przesłanką użycia narzędzi CASE jest zwiększenie produktywności i jakości produkowanych systemów.
Zarządzanie zagrożeniami
ŁUKASZ DZWONKOWSKI Modele zwinne i ekstremalne. Podejście tradycyjne
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Systemy zarządzania przepływem pracy i systemy zarządzania procesami biznesowymi Karolina Muszyńska.
E. Stemposz. Rational Unified Process, Wykład 1, Slajd 1 Studia Podyplomowe IT w Biznesie Rational Unified Process Wykład 1 Najlepsze praktyki Wykładowca:
E. Stemposz. Rational Unified Process, Wykład 10, Slajd 1 wrzesień 2002 Powrót Studia Podyplomowe IT w Biznesie Rational Unified Process Wykład 10 Przepływ.
E. Stemposz. Rational Unified Process, Wykład 11, Slajd 1 wrzesień 2002 Powrót Studia Podyplomowe IT w Biznesie Rational Unified Process Wykład 11 Typowe.
E. Stemposz. Rational Unified Process, Wykład 2, Slajd 1 Studia Podyplomowe IT w Biznesie Rational Unified Process Wykład 2 Krótka charakterystyka RUP.
Inżynieria systemów informacyjnych
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Zarządzanie projektami informatycznymi
Windows Workflow Foundation
Zapis prezentacji:

Michał Sipek Piotr Kapciak RUP Michał Sipek Piotr Kapciak

Plan Co to jest RUP Wymiary RUP Statyczna struktura RUP Dynamiczna struktura RUP Architektura Podsumowanie

Co to jest RUP? Rational Unified Process (RUP) − produkt firmy Rational Software, wspomagający zdyscyplinowane podejście do rozwoju oprogramowania. Jest on wersją komercyjną Unified Softare Development Process. RUP oparty został o zbiór sześciu najlepszych praktyk.

Co to jest RUP? RUP, to także szkielet, rama (framework), który może być przystosowany (również rozszerzany) stosownie do specyficznych potrzeb adaptującej go organizacji.

Kiedy używać RUP?

Dwa wymiary RUP Strukturę RUP można analizować z dwóch perspektyw, zwanych tu “wymiarami”: Wymiar statyczny Wymiar dynamiczny

Wymiar statyczny Wymiar statyczny procesu jest reprezentowany przez oś pionową na rysunku dwa slajdy dalej. Na osi pionowej zostały oznaczone główne przepływy prac, grupujące aktywności zgodnie z ich wewnętrzną naturą.

Wymiar dynamiczny Wymiar dynamiczny, reprezentujący aspekty dynamiczne procesu i opisywany w terminach, takich jak: cykle, fazy, iteracje i kamienie milowe. Oś pozioma rysunku reprezentująca ten wymiar odzwierciedla upływ czasu.

Elementy składowe procesu Pracownicy (workers) Aktywności (activities) artefakty przepływy prac (workflow) projektant analiza use-case projektowanie use-case aktywności realizacja use-case artefakt jest odpowiedzialny za pracownik

Pracownik Pracownik reprezentuje albo pojedynczą osobę, albo grupę osób pracujących razem jako zespół Każdy pracownik jest skojarzony z pewnym zbiorem wzajemnie powiązanych aktywności, które ma do wykonania i za które jest odpowiedzialny. Odpowiedzialność pracownika jest zwykle wyrażana w terminach artefaktów, które tworzy, modyfikuje czy nadzoruje.

Aktywności Aktywność specyfikuje jednostkową pracę, którą pracownik ma do wykonania. Każda aktywność musi mieć jasno określony cel. Aktywność z reguły związana jest z jednym pracownikiem i pracą nad jednym lub niewielką liczbą artefaktów. Pewna aktywność związana z danym artefaktem może być wielokrotnie powtarzana. Aktywność może stanowić element ponownego użycia dla procesów planowania i rozwoju.

Artefakty Artefakt: produkt wytwarzany, modyfikowany, nadzorowany bądź używany w trakcie którejś z aktywności realizowanych w procesie wytwarzania produktu finalnego. RUP promuje ideę: “każda informacja związana jest z konkretną, odpowiedzialną za tę informację osobą”. Różne osoby mogą wykorzystywać dany artefakt, ale aktualizacja zawsze wymaga zgody właściciela.

Artefakty Zbiory artefaktów: Artefakty w RUP zostały pogrupowane w pięć kategorii: związane z biznesem i zarządzaniem projektem (Z), związane z wymaganiami (W), związane z projektowaniem (P), związane z implementacją (I), związane z wdrażaniem (Wd). Początkowa Opracowywanie Konstrukcja Wdrażanie Z W P I Wd

Przepływy prac Przepływ prac: Sekwencja aktywności, której efektem jest wytworzenie “obserwowalnej (znaczącej) wartości”. RUP wyróżnia trzy podstawowe kategorie elementów wykorzystywanych przy opisie przepływów prac: przepływy podstawowe, szczegóły (detale) przepływów, plany iteracji.

Model iteracyjny Podejście oparte o realizację kompletnego zbioru funkcjonalności kontra podejście oparte o realizację stopniową, rozłożoną w czasie: “Wszystko czego potrzebujesz, zrobimy w ciągu dziewięciu miesięcy” kontra “w ciągu dwóch pierwszych miesięcy zrobimy trzy pozycje z twojej listy, w kolejnych trzech miesiącach zrobimy to i tamto, itd.”.

Kamienie milowe Należy zdefiniować punkty w czasie, kiedy będą podejmowane decyzje typu: kontynuujemy, kończymy prace czy też zmieniamy kurs. Takie punkty w inżynierii oprogramowania noszą nazwę kamieni milowych. Początkowa Opracowywanie Konstrukcja Wdrażanie czas Cel cyklu (LCO) Architektura (LCA) zdolność operacyjna (IOC) Wypuszczenie produktu

Kamienie milowe Kamienie milowe: Faza początkowa (P): (kamień milowy LCO) Faza opracowywania (O): (kamień milowy LCA) Faza konstrukcji (K): (kamień milowy IOC) Faza wdrażania (W): (kamień milowy Wypuszczenie produktu)

Kamienie milowe P O K W 1-sza generacja produktu Cykl początkowy 2-ga generacja produktu 3-cia generacja produktu Cykl początkowy Cykl ewolucji

Aktywności a iteracje Faza początkowa (P) Faza opracowywania (O) Faza konstrukcji (K) Faza wdrażania (W)

Podejście iteracyjne a sekwencyjne Proces sekwencyjny jest odpowiedni dla realizacji małych projektów. Proces iteracyjny jest realizowany w oparciu o sekwencję iteracji. W celu ułatwienia zarządzania procesem realizacji, iteracje zostały pogrupowane w cztery fazy: początkową, opracowywania, konstrukcji i wdrażania. Podejście iteracyjne skutkuje uzyskaniem lepszej jakości produktu finalnego.

Architektura Załóżmy, że utworzono by krótki opisu systemu (max. 60 stron tekstu), który wystarczyłby projektantom, programistom, użytkownikom i menadżerom na: zrozumienie tego, co system robi. zrozumienie, jak system robi to, co ma zrobić. pracę na fragmencie systemu. rozwijanie systemu. wykorzystanie części systemu do konstrukcji innego systemu. Taki opis, można by nazwać opisem architektury systemu.

Pojęcia Styl architektoniczny Mechanizm architektoniczny Wzorzec architektoniczny

Podsumowanie RUP przykrywa całość cyklu życiowego SI. RUP wykorzystuje najnowsze trendy i technologie: obiektowe podejście, architektura oparta o komponenty, modelowanie wizualne z UML, podejście iteracyjne, itd. RUP jest systematycznie rozwijany i ulepszany (nie jest produktem zamrożonym”).

Podsumowanie RUP posiada “solidną” architekturę, która może być przystosowana do konkretnych potrzeb użytkownika. RUP wspiera rozwój oprogramowania w oparciu o sześć najlepszych praktyk: iteracyjny rozwój, zarządzanie wymaganiami, architektura oparta o komponenty, wizualne modelowanie, systematyczna weryfikacja jakości i zarządzanie zmianami. RUP posiada całą paletę narzędzi wspierających.

Michał Sipek Piotr Kapciak Dziękujemy Michał Sipek Piotr Kapciak